Optimering av Wordpress-sida (Långsam?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Okt 2004

Optimering av Wordpress-sida (Långsam?)

Hej på er!

Bakgrund:
Har sedan ett par år tillbaka haft en Wordpress sida liggandes hos City Network och har varit nöjd med dem som leverantör.
Kör ett standardtema på sidan, Twenty Ten, passar mig utmärkt även om det är lite tråkigt Men planer finns på att lägga ut det på någon annan att ta fram ett snyggt tema som kanske passar bättre.

Till problemet:
Jag upplever att min sida är ganska seg på att ladda, både i admin-interfacet och sidan i sig själv. Har inte pratat med City Network om detta än, utan tänkte först göra allt jag själv kan för att slippa maila fram och tillbaka.

Trafiken är inte så hög, runt 200 - 300 besök per dag.

Vad jag gjort:
Jag har laddat ned några plugins för optimering, t.ex. komprimerat bilder, kolla databas och rensa bland drafts, kommentarer osv. Men utöver detta har jag själv inte gjort något då jag fullständigt saknar kompetens inom detta området!

Finns det någon som känner igen detta och kan säga något i stil med "Men pappskalle, du har ju inte gjort detta, eller detta"?
Eller kanske "Har du testat att kolla på detta?"

Edit: Ligger på version 4.7 av WordPress

Sidan det berör: www.guidestomicrosoft.com

Edit 2: Får även följande fel med jämna mellanrum:

Bilder
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2008

Jag kan hålla med om att adminpanelen känns seg på sidor som hostas hos City Network.
Du borde dock utan problem få bra laddningstider på framsidan av din hemsida med rätt plugins.

Installera pluginet WP Super Cache.
Ställ in enligt nedan, inaktivera alla inställningar som inte står med.

ENKEL
- Cachning på (Rekommenderat)

AVANCERAT
- Cacheträffar för den här webbplatsen för snabb åtkomst. (Rekommenderat)
- Använd mod_rewrite för att serva cachefiler.
- Komprimera sidor så att de presenteras snabbare för besökare. (Rekommenderat)
- Cacha inte sidor för kända användare. (Rekommenderat)
- Cacheombyggning. Presentera en supercachefil till anonyma användare medan en ny fil genereras. (Rekommenderat)
- Mobile device support. (External plugin or theme required. See the FAQ for further details.)
- Clear all cache files when a post or page is published or updated.
- Extra homepage checks. (Very occasionally stops homepage caching) (Rekommenderat)
- Enkel fillåsning. Du behöver antagligen inte det här men det kan hjälpa om din server är överbelastad. Varning! Kan göra så att din server låser sig i unika fall!

FÖRLADDA
- Uppdatera förladdade cachefiler var 120 minut.
- Förladdningsläge (upprensning av endast gamla filer. Rekommenderat.)

Testa laddningstider från Stockholm med verktyget Pingdom Website Speed Test.
En gammal hemsida som jag hostar hos CN med WP 4.2 och ett gammalt tema från YooThemes laddar på ~0.35sek (Totalt 1.3Mb, 41 requests).

Tillägg
Pingdom Website Speed Test rekommenderar ofta hur man kan optimera sin hemsida till det bättre, en av sakerna som ofta rekommenderas är "Leverage browser caching". Detta innebär i praktiken att du kan tala om för besökarnas webbläsare hur dessa skall spara statiskt material så som .css, .js, bilder m.m.

Om du förstår engelska så finns det en bra guide som du kan läsa här om hur man styr detta med hjälp av .htaccess.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av kevvs:

Jag kan hålla med om att adminpanelen känns seg på sidor som hostas hos City Network.
Du borde dock utan problem få bra laddningstider på framsidan av din hemsida med rätt plugins.

Installera pluginet WP Super Cache.
Ställ in enligt nedan, inaktivera alla inställningar som inte står med.

ENKEL
- Cachning på (Rekommenderat)

AVANCERAT
- Cacheträffar för den här webbplatsen för snabb åtkomst. (Rekommenderat)
- Använd mod_rewrite för att serva cachefiler.
- Komprimera sidor så att de presenteras snabbare för besökare. (Rekommenderat)
- Cacha inte sidor för kända användare. (Rekommenderat)
- Cacheombyggning. Presentera en supercachefil till anonyma användare medan en ny fil genereras. (Rekommenderat)
- Mobile device support. (External plugin or theme required. See the FAQ for further details.)
- Clear all cache files when a post or page is published or updated.
- Extra homepage checks. (Very occasionally stops homepage caching) (Rekommenderat)
- Enkel fillåsning. Du behöver antagligen inte det här men det kan hjälpa om din server är överbelastad. Varning! Kan göra så att din server låser sig i unika fall!

FÖRLADDA
- Uppdatera förladdade cachefiler var 120 minut.
- Förladdningsläge (upprensning av endast gamla filer. Rekommenderat.)

Testa laddningstider från Stockholm med verktyget Pingdom Website Speed Test.
En gammal hemsida som jag hostar hos CN med WP 4.2 och ett gammalt tema från YooThemes laddar på ~0.35sek (Totalt 1.3Mb, 41 requests).

Tillägg
Pingdom Website Speed Test rekommenderar ofta hur man kan optimera sin hemsida till det bättre, en av sakerna som ofta rekommenderas är "Leverage browser caching". Detta innebär i praktiken att du kan tala om för besökarnas webbläsare hur dessa skall spara statiskt material så som .css, .js, bilder m.m. Om förstår engelska så finns det en bra guide som du kan läsa här om hur man styr detta med hjälp av .htaccess.

Wordpress 4.2 har flertalet säkerhetshål, du borde verkligen uppdatera den innan någon kapar den.

MSI Z77A-S03 Inet Ed. | i5 2500k @ 4.2Ghz | 2x Intel 520 SSD + 3TB Lagring | 32GB RAM | ASUS 760 DCII 2GB OC | EVGA Supernova G2 750W Gold+ | Fractal Design R4 | Phantek PH-TC14PE | Citera eller Pinga mig för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av kevvs:

Perfekt, jag skall testa att dra in den! Behöver jag avaktivera W3C innan, eller den sköter det själv?

Testade nu innan jag gör något och fick följande resultat:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2008

Avaktivera W3TC först. WP Super Cache fungerar enligt mig bättre med "vanliga bloggar" än W3TC - däremot så har W3TC mycket fler inställningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Okt 2004

@kevvs: Perfekt, jag testar och ser vad som händer

Uppdaterar i eftermiddag med ett nytt test när sidan fått gotta till sig lite!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2006

Vet inte om du uppdaterat, men jag har laddtider på under 1 sekund till sidan.
Om möjlighet finns, uppdatera även tilll PHP 7, det är nästa dubbelt så snabbt.

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | i7 3770k | 16B | GTX 780

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Okt 2001

Eller kör nginx och hhvm med php7 fallback

Då blir den snabb!

Jag tillverkar Elektronisk Background Music Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Okt 2004

@kevvs
Tack för all hjälp!!

Uppdaterade allt för ett par timmar sedan nu och även jag får betydligt bättre hastighet! (Strax under sekunden)

Dock så är admin-interfacet jäkligt långsamt fortfarande... Kan ta upp till 30 sekunder att gå mellan olika flikar där.

@Florrpan
Möjligheten finns säkert, men jag har inte en janne om hur fanken man skall göra det bara ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2008

@Florrpan Han använder nu WP Super Cache, därav att laddningstiden är så pass låg jämfört med hans första inlägg. City Network tillåter inte att man själv ändrar version av PHP. Just nu körs mitt konto med PHP 5.5.32-1.

@Strukt: HHVM.. blääääh. Nginx som reverse proxy med Apache 2.4 och PHP 7.1 <3

@Psy_Lover: Lägg till define('WP_MEMORY_LIMIT', '128M'); enligt nedan i wp-config.php

/** * För utvecklare: WordPress felsökningsläge. * * Ändra detta till true för att aktivera meddelanden under utveckling. * Det är rekommderat att man som tilläggsskapare och temaskapare använder WP_DEBUG * i sin utvecklingsmiljö. */ define('WP_DEBUG', false); define('WP_MEMORY_LIMIT', '128M');

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av kevvs:

@Psy_Lover: Lägg till define('WP_MEMORY_LIMIT', '128M'); enligt nedan i wp-config.php

/** * För utvecklare: WordPress felsökningsläge. * * Ändra detta till true för att aktivera meddelanden under utveckling. * Det är rekommderat att man som tilläggsskapare och temaskapare använder WP_DEBUG * i sin utvecklingsmiljö. */ define('WP_DEBUG', false); define('WP_MEMORY_LIMIT', '128M');

Perfekt, skall testa detta när jag kommer hem från jobb och kan ansluta till servern för att komma åt filerna.

Eller kommer jag åt dem direkt via Wordpress också? (Kollade bara lite snabbt)