Nya golvhögtalare köptips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Till en början kan du undvika de stora kedjorna och ta dig till HiFi butiker. Här får du hjälp att ringa in ditt behov. Sedan brukar även dessa låta dig ta hem högtalare för att lyssna hemma. Du kanske får lägga en disposition på värdet av högtalarna.
Att lyssna hemma är viktigt då rummet har stor betydelse för ljudet. (HiFi-klubben är väl i och för sig en kedja men de låter dig också ta hem produkter)
Olika märken har en karaktär på ljudet som de försöker behålla över sitt utbud så hittar du några som passar dig så kommer säkert andra högtalare av tillverkaren passa dig. (T.ex. så har jag fastnat för Dali men de låter kanske inte lika precist som t.ex. B&W)
När du hittat rätt så är högtalare något som absolut gör sig på den begagnade marknaden (i alla fall bättre högtalare) Mina fronthögtalare är ett par som jag hörde på slutet av åttiotalet men hade inte råd för så fina högtalare. Jag köpte sedan dessa för ca tio år sedan och de låter fantastiskt fortfarande. Fick dock lägga rätt mycket pengar för att få en center som klarar av att spela ihop med dessa. Men även denna och bakhögtalare köpte jag begagnat och är mycket nöjd.
Om man inte vill jaga vilt på blocket så finns det också begagnat butiker som kan garantera funktion på prylarna. Detta gör dem så klart dyrare än på blocket men man får en liten trygghet.
Ta en titt här https://www.rehifi.se/hogtalare/golvhogtalare t.ex.

Lycka till och ta dig tid. Det är billigt med HiFi om du slår ut kostnaden på de år du kommer att använda bra saker.

Tack för info, uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Rådet jag har är att lyssna på så många olika högtalare tills du hittar ljudet som passar dig ... lyssna även gärna på elac debut f5 eller f6, Elac gör grymma högtalare och dessa har fått bra omdöme

Skickades från m.sweclockers.com

Är ute efter ett par högtalare och landat i att jag vill prova debut b6. Dock inte någon som har dessa inne i skåne. Riktigt surt..

Visa signatur

MB: ASUS Z170-A | CPU: Intel i5 6600K, Stock | RAM: 2*8GB Corsair DDR4|GPU: Asus MSI 1070 GamingX | PSU: Corsair 600W G-series 80 Plus | CHASSI: Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av defectus:

Är ute efter ett par högtalare och landat i att jag vill prova debut b6. Dock inte någon som har dessa inne i skåne. Riktigt surt..

Kanske Wharfedale Diamond 10.2 kunde vara något?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: ja, dom verkar ha fått bra betyg också. Finns dom att lyssna på någonstans nära malmö?

Visa signatur

MB: ASUS Z170-A | CPU: Intel i5 6600K, Stock | RAM: 2*8GB Corsair DDR4|GPU: Asus MSI 1070 GamingX | PSU: Corsair 600W G-series 80 Plus | CHASSI: Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av defectus:

@fantomsmurfen: ja, dom verkar ha fått bra betyg också. Finns dom att lyssna på någonstans nära malmö?

Vet tyvärr inte om någon butik nära Malmö har dem. Hittade dem bara på nätet när jag sökte recensioner av stativhögtalare. Eller egentligen var det 10.1 jag hittade som fått utmärkta omdömen. 10.2 är större och ska ha djupare bas men svårt att hitta något annat än användarrecensioner av 10.2.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av defectus:

ja, dom verkar ha fått bra betyg också. Finns dom att lyssna på någonstans nära malmö?

http://hifiskane.se/

https://www.rehifi.se

Där har du andra alternativ.

Sedan är allt en smaksak.
Själv föredrar jag små element i högtalarna då det faller mig i smaken.
Sitter själv med System Audio Mantra 10 då jag fick nergradera mig från mina gamla frontar, de var för kraftiga.

Mycket handlar om placering, musiksmak, film, ska du ha sub osv.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

http://hifiskane.se/

https://www.rehifi.se

Där har du andra alternativ.

Sedan är allt en smaksak.
Själv föredrar jag små element i högtalarna då det faller mig i smaken.
Sitter själv med System Audio Mantra 10 då jag fick nergradera mig från mina gamla frontar, de var för kraftiga.

Mycket handlar om placering, musiksmak, film, ska du ha sub osv.

Tackar. Kollade lite på sidorna. Lite roligt att jag hittade mina befintliga celestion ditton 25 där. Lite förvånad att dom var värda så pass mycket.
Mycket nytt på hifiskåne som inte funnits på min radar tidigare och inget som jag siktat in mig på främst (elac debut eller wharfsdale diamond) Men man ska ju vara öppen för allt

Visa signatur

MB: ASUS Z170-A | CPU: Intel i5 6600K, Stock | RAM: 2*8GB Corsair DDR4|GPU: Asus MSI 1070 GamingX | PSU: Corsair 600W G-series 80 Plus | CHASSI: Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av defectus:

Tackar. Kollade lite på sidorna. Lite roligt att jag hittade mina befintliga celestion ditton 25 där. Lite förvånad att dom var värda så pass mycket.
Mycket nytt på hifiskåne som inte funnits på min radar tidigare och inget som jag siktat in mig på främst (elac debut eller wharfsdale diamond) Men man ska ju vara öppen för allt

Rehifi.. ja säljer du de får du väl 2000kr

Bara åka ner och lyssna, bli inte låst vid vad folk säger. Detta är inte Intel Vs AMD

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

kolla på hifimagasinet och hifitorget, är roligare med beg, du får mer för pengarna och du kan byta utan att förlora enorma summor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gick från Klipsch Reference till Focal 1028 och det var ju ett lyft förstås men jag gillar ljudet i Klipsch. Focal i den här prisklassen har samma karaktär, lite ljusare möjligen. Men ge dem en chans. Kan bara rekommenderas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev ett par canton 496 och en 456 som center.
Det blev en stor skillnad från mina gamla

TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Blev ett par canton 496 och en 456 som center.
Det blev en stor skillnad från mina gamla

TS

Då är det bara att komplettera med en vettig sub om du vill ha riktigt ordentlig bas också.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Då är det bara att komplettera med en vettig sub om du vill ha riktigt ordentlig bas också.

Absolut det kommer bli nästa steg:)

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för B&W, har ett 5.0 system sedan drygt tio år.

För mig är centern viktigast, jag vill ha supertydligt tal, sedan vill jag att resten av högtalarna går i samma stil, det går säkert att blanda men det skulle krävts betydligt fler provlyssningstimmar för precis som många sagt tidigare är högtalare personligt. Har du redan en center skulle jag först testa högtalare i samma serie.

Permalänk
Medlem

@Fenerim:

Ångrar bittert att jag aldrig klickade hem dom där Cantonhögtalarna..
Hur gott levererar dom?

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

@Fenerim:

Ångrar bittert att jag aldrig klickade hem dom där Cantonhögtalarna..
Hur gott levererar dom?

Jag är riktigt nöjd, mycket rent och klart ljud. Lär bli bättre när dom är helt inspelade.
Tycker det är riktigt bra ljud för pengarna.
Köpte centern också GLE 456

Permalänk
Medlem

Hello! Jag har nyligen köpt Canton GLE 496 + centern GLE 456. Jag skippar subben då jag bor i lägenhet i ett hus som har relativt dålig ljudisolering.

456:an fick jag för 1 490 kr när NetOnNet hade reapris.

496:orna finns fortfarande för 4 890 kr inklusive en bra högtalarkabel 2x3 meter. Använd rabattkoden Prisjakt = 100 kr avdrag.

https://www.brl.se/sv/artiklar/canton-gle-496-svart.html

Tar några dagar. De vita finns däremot i lager.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta en titt på XTZ också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dock lär det vara så att man bör gilla Klipsch-ljudet om man ska köpa Klipsch och det är det inte alla som gör.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Sitter i "köpträsket" med nu. Ute efter bästa ljud upp till 15k på första paret nu till att börja med, ska byggas ut senare till komplett hemmabio. Vet att vissa av modellerna just nu (exempelvis 496) har bra pris.

Tror mig kommit fram till någon av nedanstående. Har lyssnat på Dali och B&W på HifiKlubben tidigare, inte specifikt dessa modeller men snarlika. Dynavoice har jag ingen erfarenhet av men ska tydligen låta ok ? Monitor Audio är med p.g.a många fina betyg och ser i tråden att Canton 496 är bra grejer :-). JBL verkar vara mycket "bang for the buck" med och låta fint.

(1) JBL Studio 290
(2) Monitor Audio Silver 8 eller 10
(3) Canton GLE 496
(4) B&W 683 S2
(5) Dali Opticon 6
(6) Dynavoice Definition DF-8
(7) Dali Zensor 7

För er som äger eller har lyssnat flera av dessa, ge gärna era intryck. Varför ni valde en viss/valde bort en viss modell
(pros and cons även om alla har olika smak). Lite knepigt att hinna åka runt och testköra alla, så får gå lite på känn och returnera om det blir knas. Vet av erfarenhet att det är lyssna runt som gäller men hinner tyvärr inte det nu.

Är ute efter en högtalare som har en stor ljudbild och dynamik. Livé ska kännas livé. Ska kunna spela klassiskt till rock och låta bra. Ha en ren diskant men "mjuk" (är allergisk mot för ljus och skarp). Gillar generellt sett en varm ljudbild. Ska finnas basresurser som kan trycka på med punch utan att ta över fullständigt och detta utan att man ljudnivåmässigt ska behöva spela för hela grannskapet.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Canton GLE 496 har ju fått väldigt bra omdömen för att vara väldigt prisvärda men du bör nog köpa med åtminstone tillhörande subwoofer direkt medan serien ännu finns kvar att köpa (har funnits i ett antal år redan på marknaden) eftersom de tydligen inte går så lågt i basen. Monitor Audio Silver är redan utgående så det kan bli svårt att komplettera med sub och annat i framtiden om man vill ha ett enhetligt system.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Gällande Canton och Monitor. Där har vi lite av dilemmat just nu. Prisvärda och schyssta men "gamla/utgående". Det är en del i att jag tvekar lite på dessa. Eftersom jag vet att jag kommer bygga ut inom något/några år är det så att jag vill sikta på något nytt för att inte hamna i läget där det inte går att få tag i samma igen senare. Planen är identiska runt om och i samma serie. Ska ha golvare även bak sedan.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

@Obsidian: I prisklassen du rör dig i finns det mycket alternativ, när du pratar om att bygga ut i framtiden så är det enligt min erfarenhet klart viktigast att dom tre framhögtalarna(vänster/höger/center) har samma elementuppsättning. Bakhögtalarna kan med fördel vara mindre och fler för att få en mycket trevligare ljudbild baktill. Endast 2 eller 4 bakhögtalare blir för lätta att lokalisera och du får endast 1 bra plats att avnjuta filmen på.

Är stativhögtalare inte aktuella ? För 14 400 sek får man ett par PreSonus Sceptre S8 t.ex.

Permalänk
Medlem

@Doofus: Inga stativare, vill ha fullblod runt om, kört sådan setup tidigare. Tänkte ta hem o testa ett par JBL 290. Någonting säger mig att den ljudbilden kanske är den jag gillar mest. Har Harman 5.1 system idag, har lyssnat en del på Infinity tidigare osv. Att para dem med en Marantz stärkare känns som en bra kombo. Dali / B&W låter bra men lite för ljust tycker jag. Hört att Klipsch'arna är vettiga med, grym bas osv men "vassa" i diskanten. Vill ifrån allt vad ljust/vasst heter, haft för mycket av det tidigare. M&K är trevliga men kostar en del mer.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelof:

Är det endast golvhögtalare skulle jag kolla på dessa.

Klipsch Reference Premiere RP-260F
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3035&menu=2&glupi=24...
Eller demo för 1000 kr mindre.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/220070-...
För lite mer unf finns det 8 tum, dock endast som demoex.
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/all-lagerre...

Har stativaren av dessa, och de är helt underbara.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

@LSD: Mmm. Tittade precis på dessa Klipsch Reference Premiere RP-280F. Finns för 415 EUR/st i DE.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

@Obsidian: Ok, då kanske ett par Dynaudio Emit M30 eller Excite X34 skulle passa som handen i handsken.

Permalänk
Skrivet av Obsidian:

Sitter i "köpträsket" med nu. Ute efter bästa ljud upp till 15k på första paret nu till att börja med, ska byggas ut senare till komplett hemmabio. Vet att vissa av modellerna just nu (exempelvis 496) har bra pris.

Tror mig kommit fram till någon av nedanstående. Har lyssnat på Dali och B&W på HifiKlubben tidigare, inte specifikt dessa modeller men snarlika. Dynavoice har jag ingen erfarenhet av men ska tydligen låta ok ? Monitor Audio är med p.g.a många fina betyg och ser i tråden att Canton 496 är bra grejer :-). JBL verkar vara mycket "bang for the buck" med och låta fint.

(1) JBL Studio 290
(2) Monitor Audio Silver 8 eller 10
(3) Canton GLE 496
(4) B&W 683 S2
(5) Dali Opticon 6
(6) Dynavoice Definition DF-8
(7) Dali Zensor 7

För er som äger eller har lyssnat flera av dessa, ge gärna era intryck. Varför ni valde en viss/valde bort en viss modell
(pros and cons även om alla har olika smak). Lite knepigt att hinna åka runt och testköra alla, så får gå lite på känn och returnera om det blir knas. Vet av erfarenhet att det är lyssna runt som gäller men hinner tyvärr inte det nu.

Är ute efter en högtalare som har en stor ljudbild och dynamik. Livé ska kännas livé. Ska kunna spela klassiskt till rock och låta bra. Ha en ren diskant men "mjuk" (är allergisk mot för ljus och skarp). Gillar generellt sett en varm ljudbild. Ska finnas basresurser som kan trycka på med punch utan att ta över fullständigt och detta utan att man ljudnivåmässigt ska behöva spela för hela grannskapet.

Har lyssna på dom där, hos olika bekanta, men tycker mina Dynavoice F-6 lät bättre, men jag är nog bara så van vid ljudet av min F6 att hjärnan inte har vant sig. Även fast det är långt under din prisklass, har du testat att lyssna på Dynavoice F-6? Kanske inte har så varm ljudbild dock.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none