Problem med mus i FreeBSD/XFree86

Permalänk

Problem med mus i FreeBSD/XFree86

Hej, jag kör FreeBSD 5.0 och har precis installerat XFree86 4.2.0. Det funkar bra, och konfigurationsverktyget till X i FreeBSD är helt underbart. Bättre än RedHats någonsin var när jag använde det. Nu har jag dock ett problem med musen som jag aldrig har fått att fungera riktigt.

Använder en vanlig treknappars PS/2-mus med scrollhjul, och när jag konfigurerar musen väljer jag att den skall "köra genom" (står nåt liknande iaf) mouse deamon, och väljer /dev/sysmouse som musenhet precis som det står att jag skall göra. Det funkar inte att köra direkt, utan mouse deamon. Iaf har jag inte fått det att fungera så än, så jag kör det såhär. När jag konfat färdigt går det att röra muspekaren både i konsolläge och i det konfigurationsprogram som använder sig av X, så musen är det inget fel på alls.

Men när allt är färdigt och jag skriver "startx" laddar alla fönster fram som det skall, men när jag rör på musen flyger pekaren upp i ett hörne och håller sig till kanterna på skärmen i helt ologiska ryckiga rörelser när jag rör på musen. Har varit med om detta förut när jag använder RedHat Linux, men nu ser jag inga fel jag kan ha gjort. X laddar som det skall, och det är bara musen som inte funkar som den skall.

Jag skulle vara väldigt tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem. Prova att stänga av moused, (du behöver förmodligen ändå inte konsolmusen), och kör
/dev/psm0

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Skall pröva det. Tack så mycket

Permalänk
Medlem

kolla villket protokol musen annvänder..... på min laptop och min kompis laptop kan vi inte köra med imps/2 alltså mus med scrolljul utan att musen lever sitt helt egna liv på skärmen. testa nåt annat i så fall typ PS/2

Permalänk

Fungerar utmärkt nu. Körde /dev/psm0 och PS/2-protokoll. Dock verkar det grafiska konfigurationsprogrammet vara lite konstigt eftersom ändringarna inte tog effekt. Jag testade med det textbaserade programmet istället, och det löste allt (nej, jag gillar inte att sitta inne i vitala konfigfiler och editera, speciellt inte när jag inte vet vad som är vad).

Tack än en gång.