Permalänk
Medlem

Fläktproblem x3

Köpte en ny dator av Inet monterad och klar 2016-08-11.
Direkt när jag startade datorn så hör man tydligt att något är fel med någon fläkt.

2016-08-24 lämnar jag in datorn för att den inte går att starta.
Det konstateras att moderkortet är sönder, samt att en kabel ligger emot en fläkt. Detta tar tills 2016-09-17 att ordna.

Kommer hem och startar datorn. Problemet med fläktarna är inte löst.
Lämnas in 2016-09-25, och är klar 2016-10-31.

Kommer hem och startar datorn, och tja problemet är inte löst!
Lämnas in 2016-12-07 och datorn är klar 2017-01-14

Så totalt 114 dagar eller 80 arbetsdagar för att åtgärda.
Själv tycker jag någon form av kompensation känns rimligt + att monteringskostnaden på 799 borde ju ges tillbaka på studs.
Vad tycker ni är rimlig kompensation?

Inet tycker att jag bör få en kompensation på, inget alls.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker att du själv skulle flyttat på kabeln då de ofta rör sig under transporter, man bör ju kolla kylningens montering eller montera om den så fort man flyttat datorn på annat sätt än att man försiktigt burit den i hemmet.
Tycker det låter väldigt drastiskt att skicka datorn på reparation för att flytta en fläktkabel, du har ändå rätt att göra det samtidigt som det låter extremt bökigt i onödan.
Jag vet egentligen inte riktigt vad jag ska tycka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: jag vet inte inets vilkor men ofta brukar montörens garanti försvinna

Permalänk
Skrivet av Denolg:

@mrqaffe: jag vet inte inets vilkor men ofta brukar montörens garanti försvinna

det tror jag inte, då du enligt komplett för byta kylare och delar (om du vet vad du gör) utan att ta bort garanti.
det var då vad dom sa till mig en gång.
Men går något sönder vid typ byte av kylare och det är du som gjort södner något så gäller inte garanti.

så jag gissar du får öppna burken och rengöra åtminstone, det är ju annars helt ologiskt.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Denolg:

@mrqaffe: jag vet inte inets vilkor men ofta brukar montörens garanti försvinna

Garantin kanske försvinner men reklamationsrätten tillåter ganska mycket så länge jobbet görs fackmannamässigt, det gäller inte bara för datorer utan för de flesta prylar man skaffar som privatperson.
Det är ju dessutom meningslöst att som Svenskt eller EU företag ge sämre garantivillkor än reklamationsrätten eftersom den tar över om garantin är sämre.

Hursomhelst är en kabel som ligger mot en fläkt nått som kan uppstå vid transport och just datorkylare brukar ju lätt flytta på sig under transport så man bör ju kolla att allt sitter på plats efter varje transport, märkesdatorer är lite mer tåliga då de ofta har extra stag och sällan har lika höga/tunga kylare som lösdelsbyggen.
Jag tycker man bör se till att man själv har kunskap så man åtminstone kan kontrollera datorn efter transport, att peta till en kabel är ju nått som görs på nån sekund men samtidigt så har man ju reklamationsrätt även för småsaker men i det här fallet tog det ju lång tid för ett bagatellfel, speciellt i kombination med tidpunkten att lämna in datorn (över jul)
Lämplig kompensation kunde nog vara en utbildning i datorbygge så att kabel i fläkt problemet aldrig behöver innebära att man behöver skicka iväg datorn på reparation för ett fel som inte kräver reservdelar och inte heller är särskilt svårt att åtgärda.
Hade jag varit Inet hade TS fått ett esd armband och en skruvmejsel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker helt klart att detta ärende inte har sköts på rätt sätt av Inet, köper man en färdigbyggd dator förväntar man sig att allt ska fungera och man ska inte behöva öppna och gå igenom den.

Svårt ang kompensation men dåligt att dem inte hjälp dig snabbare och att dem inte byggt den på ett bättre sätt. Kan ju knappast vara svårt att dra och sätta fast kablar så dem inte kommer i kontakt med en fläkt.

Gör klart för Inet att du är missnöjd med hur detta har sköts och i fortsättningen handla från andra butiker då det finns flera som har stort utbud och bra service.

Hoppas iaf att din dator fungerar bra i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Jag har skruvmejsel, esd-band och kunskap att göra det själv.
Men nu hade jag betalt för att få detta gjort, och då ska jag inte behöva göra det själv. Så detta blev mer en principsak.
Till Inets försvar så var det ett väldigt tight bygge. Så inte bara att ta bort locket och peta kabeln åt sidan.

Har fått kostnaden för monteringen och två spel som kompensation, så ärendet får anses som avklarat.

Permalänk
Inet

Hej igen.

Vi hoppas att kompensationen känns tillräcklig och att datorn häröver fungerar klanderfritt.

Vad gällande diskussionen här i tråden vill vi förklara att kunder är välkomna att öppna våra egenmonterade datorer för uppgraderingar, där vi fortsatt lämnar samma garanti för produkterna. Angående garanti för själva monteringen så förbrukas den för den specifika produkten som bytts ut. Vi ger fortsatt garanti för resterande montering om denna inte påverkats. Flyttar ni till exempel över hela systmet till ett annat chassi förbrukas monteringsgarantin men inte produktgarantin. Monterar ni däremot in en hårddisk gäller monteringsgarantin för allt utom hårddisken fortsatt.

Hoppas informationen hjälper, men är ni osäkra inför en uppgradering är ni välkomna att kontakta kundtjänst.

Med vänliga hälsningar Inet

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram