Återköp =/= Öppet köp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2003

Återköp =/= Öppet köp?

Hej,

jag beställde en skärm av er på vinst och förlust innan ju på grund av det förlängda öppna köpet (från slutet av November till slutet av Januari). Skärmen levde inte upp till mottagarens förväntningar och jag kontaktade er för återköp, gick jättebra och jag fick hem retursedel och skickade tillbaka skärmen.

Nu har mitt ärende blivit behandlat och det står att ni inte återköper förpakningar som är öppnade....hur tänkte ni här? Ska man ha förlängt återköp så att det går att ge bort varan i julklapp, men man ska öppna och testa den direkt så att man kan använda sig av öppet köp inom 14 dagar? Ett hysteriskt förvillande "kampanj" ni hade, jag antog naturligtvis att det var öppet köp som ni hade förlängt! Så nu har jag en skärm som ingen vill ha och är blåst på öppet köp eftersom jag antog att det inte var någon brådska med att kontrollera produkten innan eventuell retur.

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Öppet köp finns det villkor för (Butikens egna grej). Bäst att läsa dom. Brukar oftast vara att man ej får öppna förpackningen.

Däremot finns ångerrätten vid distansköp eller vad den heter. Den är lagstadgad och man får öppna för att undersöka produkten (inom 14 dagar).

Tadaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av MrMacho:

Hej,

jag beställde en skärm av er på vinst och förlust innan ju på grund av det förlängda öppna köpet (från slutet av November till slutet av Januari). Skärmen levde inte upp till mottagarens förväntningar och jag kontaktade er för återköp, gick jättebra och jag fick hem retursedel och skickade tillbaka skärmen.

Nu har mitt ärende blivit behandlat och det står att ni inte återköper förpakningar som är öppnade....hur tänkte ni här? Ska man ha förlängt återköp så att det går att ge bort varan i julklapp, men man ska öppna och testa den direkt så att man kan använda sig av öppet köp inom 14 dagar? Ett hysteriskt förvillande "kampanj" ni hade, jag antog naturligtvis att det var öppet köp som ni hade förlängt! Så nu har jag en skärm som ingen vill ha och är blåst på öppet köp eftersom jag antog att det inte var någon brådska med att kontrollera produkten innan eventuell retur.

En förtydligande fråga: Kampanjen gällde alltså "återköp", inte "öppet köp"? Därmed gäller andra villkor än vid öppet köp, i detta fall att öppnad förpackning ej återköps?

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Öppet köp har inget med Öppen förpackning att göra.

Mig veterligen är det endast Elgiganten som har öppet köp på öppnade varor. Det finns säkert fler butiker med detta vansinne men inte som jag känner till.

Att distansköp medger möjlighet till att öppna förpackningen är numera mer att betrakta som en lucka i lagen. Att butiker skulle förlänga denna frivilligt är extremt osannolikt.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av MrMacho:

Hej,

jag beställde en skärm av er på vinst och förlust innan ju på grund av det förlängda öppna köpet (från slutet av November till slutet av Januari). Skärmen levde inte upp till mottagarens förväntningar och jag kontaktade er för återköp, gick jättebra och jag fick hem retursedel och skickade tillbaka skärmen.

Nu har mitt ärende blivit behandlat och det står att ni inte återköper förpakningar som är öppnade....hur tänkte ni här? Ska man ha förlängt återköp så att det går att ge bort varan i julklapp, men man ska öppna och testa den direkt så att man kan använda sig av öppet köp inom 14 dagar? Ett hysteriskt förvillande "kampanj" ni hade, jag antog naturligtvis att det var öppet köp som ni hade förlängt! Så nu har jag en skärm som ingen vill ha och är blåst på öppet köp eftersom jag antog att det inte var någon brådska med att kontrollera produkten innan eventuell retur.

Skrivet av Zache_:

En förtydligande fråga: Kampanjen gällde alltså "återköp", inte "öppet köp"? Därmed gäller andra villkor än vid öppet köp, i detta fall att öppnad förpackning ej återköps?

Jag har då aldrig hört talas om termen "återköp" i dessa sammanhang. Oavsett vilket så är återköp/öppet köp inte något lagstadgat och villkoren är därmed frivilliga och ingen av dem är ångerrätt. En del har öppet köp även om förpackningen är bruten. Men det står i så fall i villkoren.

Det du talar om är ångerrätt, något som endast gäller vid varor köpa på nätet. Ångerrätten är enligt lag 14 dagar (1 år om du inte blivit informerad om ångerrätten) och ger konsumenten möjlighet att bryta förpackningen och testa varan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Igelkott:

Att distansköp medger möjlighet till att öppna förpackningen är numera mer att betrakta som en lucka i lagen. Att butiker skulle förlänga denna frivilligt är extremt osannolikt.

Hur menar du att det skulle vara en "lucka" i lagen? Det är ju det som är hela syftet med ångerrätten. Att man ska kunna testa varan på liknande sett som i butiken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2003

@Blomman90: Ja precis ångerrätt, jag förstår nu att det här är två helt skilda saker. Men ångerrätt/återköp är ju inte helt olika varandra och i det här fallet så köpte jag varan just på grund av att jag trodde det här var samma term. Kanske är jag den enda som har gjort det här felet, men tydligheten i det hela lämnar ju en del att önska om ni frågar mig.

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av MrMacho:

@Blomman90: Ja precis ångerrätt, jag förstår nu att det här är två helt skilda saker. Men ångerrätt/återköp är ju inte helt olika varandra och i det här fallet så köpte jag varan just på grund av att jag trodde det här var samma term. Kanske är jag den enda som har gjort det här felet, men tydligheten i det hela lämnar ju en del att önska om ni frågar mig.

Fast återigen undrar jag var termen återköp kommer ifrån. Var det verkligen den termen Inet använde, eller var det öppet köp? Oavsett så ska ju informationen finnas på ditt kvitto. Hur fick du annars för dig att du kunde bryta förpackningen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Väldigt enkelt!
Du har ångerrätt i 14 dagar med distansköplagen. Då kan du öppna förpackningen inspektera varan och sen returnera.

Vid förlängt öppetköp som butiken hade som kampanj, gäller butikens villkor och då får man inte öppna förpackningen. Eftersom det gått längre än 14 dagar är det dessa villkor som gäller.
Busenkelt, bara bita i det sura äpplet och ta tillbaka produkten, har du tur bjuder inet på frakten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Blomman90:

Fast återigen undrar jag var termen återköp kommer ifrån. Var det verkligen den termen Inet använde, eller var det öppet köp? Oavsett så ska ju informationen finnas på ditt kvitto. Hur fick du annars för dig att du kunde bryta förpackningen?

Kollar man inets försäljningsvillkor så använder de termen återköp

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Blomman90:

Hur menar du att det skulle vara en "lucka" i lagen? Det är ju det som är hela syftet med ångerrätten. Att man ska kunna testa varan på liknande sett som i butiken.

Syftet. Där har du ordet.

Luckor kan uppstå trots att syftet uppfylls.

För att hålla sig till sweclockers primära avdelning så är det helt orimligt att en CPU ska kunna inspekteras med öga och händer. Jag har svårt att se vilken "fysisk" butik som skulle erbjuda detta.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Igelkott:

Syftet. Där har du ordet.

Luckor kan uppstå trots att syftet uppfylls.

För att hålla sig till sweclockers primära avdelning så är det helt orimligt att en CPU ska kunna inspekteras med öga och händer. Jag har svårt att se vilken "fysisk" butik som skulle erbjuda detta.

Jag har gått in i datorbutiker och bett om att få specifika steppingar eller få läsa steppingar på processorer. Har gått utmärkt. Det kan alltså finnas ett syfte med att undersöka en CPU med öga och händer.

Tar du produkter som skärmar, hörlurar, tangentbord och möss är detta saker som ofta finns på demo i butik och som man gärna vill klämma på för att kunna bedöma om man vill göra ett köp eller inte.

Jag ser det inte som en lucka i lagen, syftet är för mig tydligt och det finns redan produkter som är exkluderade från distansköplagen.

Ubuntu | 1440p | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar U7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Igelkott:

Syftet. Där har du ordet.

Luckor kan uppstå trots att syftet uppfylls.

För att hålla sig till sweclockers primära avdelning så är det helt orimligt att en CPU ska kunna inspekteras med öga och händer. Jag har svårt att se vilken "fysisk" butik som skulle erbjuda detta.

Jo, fast vad du vill se med en CPU är ju hur den presterar vid hög last. Så att CPUn sitter i en demodator i butiken är kanske ingen ovanlighet.

Sen är kanske inte lagen framtagen med datorkomponenter som huvudsyfte. Det är snarare att du ska kunna provlyssna en högtalare, testa bildkvalité och svärta på en skärm, etc.

Självklart finns det områden där det inte är särskilt applicerbart, men i det här fallet så är det extremt applicerbart. Så jag förstår fortfarande inte hur du kan kalla det för en lucka i lagen. En lucka är ju när något ges möjlighet som inte åsyftades med lagen. Du kallar hela konceptet att få öppna varan, som en lucka i lagen. Vilket alltså är helt fel per definition, när det är exakt vad som lagen syftar till. Att det sedan finns specialfall, där lagen ger en rättigheter man inte behöver ha, det är en helt annan femma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008

Ångerrätten i distansköplagen finns för att du inte kan undersöka varan personligen innan köpet. Därför har du rätt till att varsamt undersöka varan så den uppfyller ditt behov och om inte returnera den inom 14 dagar. Det är en lagstadgad rätt du har som butiken inte kan neka dig.

Öppet köp har INGET med ovannämnda lag att göra utan är något butikerna själv väljer om de vill erbjuda, hur länge och vilka regler som gäller för att kunna utnyttja det. Oftast är en av reglerna just att du inte kan returnera en öppnad förpackning.

Dessa löper parallellt så du kan alltid under 14 första dagarna returnera med ångerrätten även om öppet köp inte tillåter exempelvis en öppnad förpackning. Att du har blandat ihop dessa och missförstått vad som gäller är synd för dig men något du får ta lärdom av.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 4GB, GF460
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Evo+750Evo #2: Q9550, 4GB, R5750, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Pro+840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av sniglom:

Jag har gått in i datorbutiker och bett om att få specifika steppingar eller få läsa steppingar på processorer. Har gått utmärkt. Det kan alltså finnas ett syfte med att undersöka en CPU med öga och händer.

Tar du produkter som skärmar, hörlurar, tangentbord och möss är detta saker som ofta finns på demo i butik och som man gärna vill klämma på för att kunna bedöma om man vill göra ett köp eller inte.

Jag ser det inte som en lucka i lagen, syftet är för mig tydligt och det finns redan produkter som är exkluderade från distansköplagen.

Ett demoexemplar är inte att jämföra med att kunder öppnar alla kartonger på egen hand.
Att en butik låter dig hantera en CPU är deras fria val. Men den är ju osäljbar utan att vara ohederlig sedan.

Skrivet av Blomman90:

Jo, fast vad du vill se med en CPU är ju hur den presterar vid hög last. Så att CPUn sitter i en demodator i butiken är kanske ingen ovanlighet.

Sen är kanske inte lagen framtagen med datorkomponenter som huvudsyfte. Det är snarare att du ska kunna provlyssna en högtalare, testa bildkvalité och svärta på en skärm, etc.

Självklart finns det områden där det inte är särskilt applicerbart, men i det här fallet så är det extremt applicerbart. Så jag förstår fortfarande inte hur du kan kalla det för en lucka i lagen. En lucka är ju när något ges möjlighet som inte åsyftades med lagen. Du kallar hela konceptet att få öppna varan, som en lucka i lagen. Vilket alltså är helt fel per definition, när det är exakt vad som lagen syftar till. Att det sedan finns specialfall, där lagen ger en rättigheter man inte behöver ha, det är en helt annan femma.

Lagen skapades för en orsak. Idag handlar man exakt samma produkter som i närmaste köpcentrum. Till och med mat, även om jag utgår ifrån att många livsmedel har andra skäl att exkluderas från ångerrätt.

Hade lagen utformats idag kan jag med säkerhet säga att den inte hade sett likadan ut.

Jag skrev aldrig att det ÄR en lucka i lagen utan jag skrev att det numera är att betrakta som en lucka i lagen. Jag är allt för konsumentskydd och rättvisa vilket antagligen var syftet med lagen. Tyvärr blir det oftare tvärtom numera.

För kunder som vill klämma även på saker som utan problem går att definiera till 100% med specifikation på papper, så är det väl bara att pallra sig till närmaste butik och klämma om de tillåter.

Att ge denna orimliga rättighet till konsumenter skapar problem i förlängningen. För det är klart att marknaden anpassar sig efter den och idag får den anses ha anpassat sig. Även utsatta branscher har ju butiker som går plus. Men de blir onödigt få. Ärliga butiker får svårt att klara sig. Ärliga kunder får betala onödigt mycket.

I forumet ser man allt för ofta frågor som handlar om att använda denna ångerrätt på ett sätt som inte lagen egentligen inte var menad. 90% av svaren brukar konstigt nog handla om hur ohederligt det är, även då det är helt off topic i de lägena.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Likväl som en lucka i lagen kan man se det som att det är upp till butiken om de vill sälja över distans med rådande lagstiftning eller inte.

Att en uppackad CPU skulle vara osäljbar på hederligt vis är bara trams. Om personen i kassan öppnar förpackningen och visar mig stepping ser jag inte problemet i att den skulle hamna i en dator som butiken bygger åt annan kund.

Det är fortfarande en oanvänd CPU som personalen packat upp, att jag tittat på den förändrar inte det faktumet.

Ubuntu | 1440p | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar U7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av sniglom:

Likväl som en lucka i lagen kan man se det som att det är upp till butiken om de vill sälja över distans med rådande lagstiftning eller inte.

Att en uppackad CPU skulle vara osäljbar på hederligt vis är bara trams. Om personen i kassan öppnar förpackningen och visar mig stepping ser jag inte problemet i att den skulle hamna i en dator som butiken bygger åt annan kund.

Det är fortfarande en oanvänd CPU som personalen packat upp, att jag tittat på den förändrar inte det faktumet.

Den promillen som öppnar en CPU för att läsa på den utan att på något sätt riskera ESD-skador får vara undantaget som bekräftar regeln. Övriga 99,9% är inte trams.

Jag skrev ang. butiker i branschen som ändå bedriver distansförsäljning. Jag skrev hur marknaden anpassat sig, vilket den alltid gör.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Igelkott:

Öppet köp har inget med Öppen förpackning att göra.

Att distansköp medger möjlighet till att öppna förpackningen är numera mer att betrakta som en lucka i lagen.

Ingen lucka alls, det är helt och hållet en medveten formulering.
Bara o söka på KO´s sida för mer information.

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Igelkott:

Den promillen som öppnar en CPU för att läsa på den utan att på något sätt riskera ESD-skador får vara undantaget som bekräftar regeln. Övriga 99,9% är inte trams.

Jag antar att du inte jobbat på något ställe som bygger maskiner. Att det skulle råda perfekt ESD-hantering bland de anställda är en illusion. Som tur är har du reklamationsrätten och garantin på din sida för att skydda dig mot dolda fel som exempelvis plötslig ESD-död.
Jag skulle säga att man får vara glad om civilingenjörer i labbmiljö hanterar ESD korrekt. Då kan man ju ta sig en funderare på hur en dator byggd av någon som nyss slutat gymnasiet och har timanställning blir byggd.

Att det är just ESD du tar som argument förvånar mig inte, de flesta som gör det brukar prata om hypotetiska scenarion där komponenten skulle kunna vara osynligt skadad, fungera perfekt genom garantitid och reklamationstid för att sen gå sönder. Men är detta något du tror har hänt dig? Det finns nog ingen statistik eller någon som gjort analys kring detta på våra konsumentprocessorer. För egen del har jag jobbat i flera datorbutiker och sett att reklamation och garantiärenden är väldigt ovanligt på processorer, jämfört mot övriga komponenter.

Skrivet av Igelkott:

Jag skrev ang. butiker i branschen som ändå bedriver distansförsäljning. Jag skrev hur marknaden anpassat sig, vilket den alltid gör.

Jag ser fortfarande inte problemet eller varför du anser det vara en lucka. Alla handlare har samma regler att följa. Det är inga nya regler som driver befintliga handlare i graven.
Anpassningen är inte komplicerad, marknadsekonomi justerar upp priset för att hantera eventuella returer enligt distansköplagen. Då kund står för returfrakt är det dessutom ett litet ekonomiskt straff i att lämna tillbaka varan.

Ubuntu | 1440p | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar U7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av sniglom:

Jag antar att du inte jobbat på något ställe som bygger maskiner. Att det skulle råda perfekt ESD-hantering bland de anställda är en illusion. Som tur är har du reklamationsrätten och garantin på din sida för att skydda dig mot dolda fel som exempelvis plötslig ESD-död.
Jag skulle säga att man får vara glad om civilingenjörer i labbmiljö hanterar ESD korrekt. Då kan man ju ta sig en funderare på hur en dator byggd av någon som nyss slutat gymnasiet och har timanställning blir byggd.

Att det är just ESD du tar som argument förvånar mig inte, de flesta som gör det brukar prata om hypotetiska scenarion där komponenten skulle kunna vara osynligt skadad, fungera perfekt genom garantitid och reklamationstid för att sen gå sönder. Men är detta något du tror har hänt dig? Det finns nog ingen statistik eller någon som gjort analys kring detta på våra konsumentprocessorer. För egen del har jag jobbat i flera datorbutiker och sett att reklamation och garantiärenden är väldigt ovanligt på processorer, jämfört mot övriga komponenter.

Jag ser fortfarande inte problemet eller varför du anser det vara en lucka. Alla handlare har samma regler att följa. Det är inga nya regler som driver befintliga handlare i graven.
Anpassningen är inte komplicerad, marknadsekonomi justerar upp priset för att hantera eventuella returer enligt distansköplagen. Då kund står för returfrakt är det dessutom ett litet ekonomiskt straff i att lämna tillbaka varan.

CPU och ESD var ett exempel. Att du inte tror på ESD och tillhör den extremt lilla skaran som behöver detaljstudera en heatspreader talar inte emot mina argument, snarare för dem.
Att jag tog det som exempel är för att sweclockers är ett datorhårdvaruforum.

Att du inte har något emot att köpa en öppnad CPU är ju bara bra för butikerna. Toppen.

Angående marknadskrafterna så skrev jag precis att ärliga kunder får betala onödigt mycket och att butikerna i utsatta branscher är onödigt få. Och jo, befintliga handlare har "fått gå i graven". Och nej, reglerna är inte nya - det är just det som är problemet.

Om det nu är ett ekonomiskt straff att skicka tillbaka varan (gäller inte Dustin btw enligt min erfarenhet), vilka tror du är dem skickar tillbaka en öppnad CPU? Använder du själv distansköp när du ska kolla steppningar?

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Igelkott:

CPU och ESD var ett exempel. Att du inte tror på ESD och tillhör den extremt lilla skaran som behöver detaljstudera en heatspreader talar inte emot mina argument, snarare för dem.
Att jag tog det som exempel är för att sweclockers är ett datorhårdvaruforum.

Att du inte har något emot att köpa en öppnad CPU är ju bara bra för butikerna. Toppen.

Angående marknadskrafterna så skrev jag precis att ärliga kunder får betala onödigt mycket och att butikerna i utsatta branscher är onödigt få. Och jo, befintliga handlare har "fått gå i graven". Och nej, reglerna är inte nya - det är just det som är problemet.

Om det nu är ett ekonomiskt straff att skicka tillbaka varan (gäller inte Dustin btw enligt min erfarenhet), vilka tror du är dem skickar tillbaka en öppnad CPU? Använder du själv distansköp när du ska kolla steppningar?

Jag har inte skrivit att jag inte tror på ESD, har själv jobbat med embedded och det gör man givetvis i ESD-säkrade labb. Däremot är det ett praktiskt argument att slänga ur sig av just den anledning jag sa, det är möjligt att ESD-skada en CPU, men hur vanliga dessa skador faktiskt är i praktiken har vi ingen aning om, förutom att just skadefrekvensen på processorer är låg.

Inte heller skrev jag att någon skulle behöva köpa den öppnade CPUn, ett vanligt förfarande är att en sådan CPU monteras i en dator som byggs åt kund. Att det skulle vara oärligt tycker jag är långsökt, då någon ändå behöver öppna kartongen för att montera CPUn och kompletta maskiner funktionstestas. Men ESD då? Ja, normalt när du handlar i en datorbutik är du inte garanterad att maskinerna är monterade i ESD-säkrade labb, så den risken får man i viss mån räkna med oavsett om man vill köpa färdigmonterat som inte är OEM.

Men låt säga att det är en CPU som inte går att montera åt kund, vad är problemet med att sälja produkten som fyndvara som många butiker gör? Det mest oärliga jag ser i sammanhanget är butiker som säljer produkter som inte är i nyskick som om de vore nya.

Ubuntu | 1440p | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar U7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av sniglom:

Jag har inte skrivit att jag inte tror på ESD, har själv jobbat med embedded och det gör man givetvis i ESD-säkrade labb. Däremot är det ett praktiskt argument att slänga ur sig av just den anledning jag sa, det är möjligt att ESD-skada en CPU, men hur vanliga dessa skador faktiskt är i praktiken har vi ingen aning om, förutom att just skadefrekvensen på processorer är låg.

Skadefrekvensen vet vi ingenting om heller.

Skrivet av sniglom:

Inte heller skrev jag att någon skulle behöva köpa den öppnade CPUn, ett vanligt förfarande är att en sådan CPU monteras i en dator som byggs åt kund. Att det skulle vara oärligt tycker jag är långsökt, då någon ändå behöver öppna kartongen för att montera CPUn och kompletta maskiner funktionstestas. Men ESD då? Ja, normalt när du handlar i en datorbutik är du inte garanterad att maskinerna är monterade i ESD-säkrade labb, så den risken får man i viss mån räkna med oavsett om man vill köpa färdigmonterat som inte är OEM.

Att bygga datorer utan rätt kunskap och i största möjliga mån undvika ESD-skador är inte ok bara för att det är "normalt".

Men jag återkommer till frågan om du själv gör distansköp när du får titta på CPUer? Annars pratar vi ju om köp i butik, vilket jag ju förespråkar i dessa fall. Då är det upp till försäljaren att göra valet huruvida de vill öppna förpackningen. Dvs inte påtvingat av en orimlig lag.

Skrivet av sniglom:

Men låt säga att det är en CPU som inte går att montera åt kund, vad är problemet med att sälja produkten som fyndvara som många butiker gör? Det mest oärliga jag ser i sammanhanget är butiker som säljer produkter som inte är i nyskick som om de vore nya.

Inget. Det är det enda ärliga. Men det är trots allt endast ett plåster. Även om alla butiker skulle göra på detta sätt så skulle det bara åtgärda en del av problemen.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Apr 2012

Inet är ganska hårda med sina Öppet Köp / Returer. Är det en synligt öppnat (paketet upprivet, skadat) så tar de ej tillbaka som "oanvänd". Dock erbjuder oftast att köpa tillbaka produkter till 80% av pris (vilket är skit IMO).

Tänk i framtiden på att öppna lådor försiktigt spara eventuell pack-material i lådor, Samt spara såklart lådan. INET kan ta tillbaka produkter om de är så att de är oförändrade. Tex jag hade tangentbord som jag köpt, öppnat, klickat och märkt att det inte var min smak. Packade ner det som det kom och åkte tillbaka till butik som tog tillbaka det utan problem.

Back from the shadows pray for survival...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Igelkott:

Skadefrekvensen vet vi ingenting om heller.

Det där är inte sant, handlarna vet sina egna skadefrekvenser. Däremot vet ju inte handlaren om en trasig CPU är ESD eller inte.

Skrivet av Igelkott:

Men jag återkommer till frågan om du själv gör distansköp när du får titta på CPUer?

Nej. Jag har inte brytt mig om att titta på CPUer på över 10 år. På den tiden jag gjorde det, såldes CPUer ofta på tray, så jag behövde inte bryta förpackningar i affären för att titta på dem. Med det sagt så anser jag det inte värt besväret att posta tillbaka någonting för en stepping.

Efter detta har jag gjort identiska byggen åt mig och vänner, mot betalningen att jag fått plocka de minnen eller processorer som haft roligare beteckningar i fall det skiljer. Nu kör jag på en begagnad i5 760 sedan fem år tillbaka, den har säkerligen fått uppleva en hel del ESD då den haft många ägare, men den fungerar fint.

Skrivet av Igelkott:

Annars pratar vi ju om köp i butik, vilket jag ju förespråkar i dessa fall. Då är det upp till försäljaren att göra valet huruvida de vill öppna förpackningen. Dvs inte påtvingat av en orimlig lag.

Det är också upp till säljaren huruvida man vill syssla med distansköp om man anser rådande lagstiftning orimlig.
Man kan argumentera att det skulle vara olönsamt, men i så fall är det konstigt att handlare sysslar med lägre internetpris än butikspris.

Ubuntu | 1440p | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar U7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av sniglom:

Det där är inte sant, handlarna vet sina egna skadefrekvenser. Däremot vet ju inte handlaren om en trasig CPU är ESD eller inte.

Det är 100% sant för det är omöjligt att veta. Man kan föra statistik på reparations- och garantiärenden etc. Det är inte samma sak.

Det är samma argument som används i politiken för att säga att fler brott av typen X begås i samhället efter att man stiftat en ny lag eller gjort någon annan insats för att upptäcka fler brott av den typen.

Skrivet av sniglom:

Nej. Jag har inte brytt mig om att titta på CPUer på över 10 år. På den tiden jag gjorde det, såldes CPUer ofta på tray, så jag behövde inte bryta förpackningar i affären för att titta på dem. Med det sagt så anser jag det inte värt besväret att posta tillbaka någonting för en stepping.

Då borde du ju hålla med i rimligheten att om man har exceptionella inspektionsbehov så kan man välja en handlare som frivilligt tillhandahåller den tjänsten.
Frågan kvarstår vilka du faktiskt tror skickar tillbaka en öppnad CPU och varför det är rimligt att kräva att butiken ska tillåta det.

Skrivet av sniglom:

Det är också upp till säljaren huruvida man vill syssla med distansköp om man anser rådande lagstiftning orimlig.
Man kan argumentera att det skulle vara olönsamt, men i så fall är det konstigt att handlare sysslar med lägre internetpris än butikspris.

Jag har svarat två ggr på det. Det är inget konstigt att marknaden anpassar sig. Problemet är de onödiga konsekvenserna.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Igelkott:

Det är 100% sant för det är omöjligt att veta. Man kan föra statistik på reparations- och garantiärenden etc. Det är inte samma sak.

Inte samma sak, men man kan se att skador på processorer är relativt ovanligt, det gör att ESD-skador på processorer kan vara allt från relativt ovanligt till extremt ovanligt.

Skrivet av Igelkott:

Det är samma argument som används i politiken för att säga att fler brott av typen X begås i samhället efter att man stiftat en ny lag eller gjort någon annan insats för att upptäcka fler brott av den typen.

Nej, detta är som att säga att mord av skjutvapen är ovanligt, vilket gör att vi kan dra slutsatsen att mord med gevär är allt från ovanligt till extremt ovanligt, utan att ha statistik på vilka vapen som använts.

Skrivet av Igelkott:

Då borde du ju hålla med i rimligheten att om man har exceptionella inspektionsbehov så kan man välja en handlare som frivilligt tillhandahåller den tjänsten.

Det förutsätter ju att man bor på en ort där dessa handlare finns. Det fina med att kunna handla på distans är att man kan returnera varor som helt enkelt inte håller måttet när man håller dem i handen.

Skrivet av Igelkott:

Problemet är de onödiga konsekvenserna.

Vilken konsekvens ser du? Det finns knappt några prismarginaler att prata om på processorer och som jag tidigare sagt är det om något butikspriser som är högre. Har du någon aning om huruvida retur enligt distansköplag av processorer överhuvudtaget är något vanligt förekommande?

Jag tänker stå fast vid att jag anser distansköplagen vara något bra och inte ett kryphål i lagen. Den har många gånger räddat mig från undermåliga produkter som inte skulle gått att lämna tillbaka annars. Exempelvis hörlurar med ojämn balans och skärmar med ojämn backlight och färg. Produkter som helt enkelt inte håller måttet, något man inte kan läsa sig till från produktisdor, specifikationer eller recensioner.

Ur handlarens perspektiv är jag fortfarande en bra kund. Tryggheten i att undermåliga varor går att returnera har gjort att jag vågat köpa mer påkostade produkter i större utsträckning. Det är trots allt bara vid ett fåtal tillfällen som jag behövt lämna tillbaka genom åren.

För att ta steppingexemplet, så kan en handlare undvika detta problem genom att garantera kunder en viss stepping. Då slipper kunden köpa grisen i säcken och har ingen anledning att returnera. Detta är också något som vissa butiker valt att göra historiskt.

Ubuntu | 1440p | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar U7

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

*tråd rensad*

På något sätt gick diskussionen från distanslagar till kvinnlig rösträtt.
Då alla mår bättre av att inte veta hur det gick till är den urspårningen raderad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Som sagt det gäller att läsa på vilka regler som gällde. Att man ska få köpa en produkt som kraftigt sjunker i pris vid användning och använda den dagligen från slutet av november till slutet av januari faller på sin rimlighet. Detta borde få en att reagera och man borde fråga tydligare vad som gäller.

Just distansköplagen är väldigt unik och denna ska ses till ett undantagsfall. Så TS har nog tyvärr inte chans att byta, det skulle vara att Inet tar ur sina reklam/marknadsföringskassa och gör en goodwill som butiker ibland gör.

Angående statistik-pratet ovanför med felande cpuer, så säljs det otroligt många cpuer, väldigt få av dessa går till knepiga handlare som säljer begagnade som nya. Så att det är få som är trasiga säger inte ett skvatt angående hur allvarligt det är för just den cpun som har utsatts för felande hantering.

Och handlar man i seriösa datorförsäljare så är det inget slarv med hantering, jag själv beställde nyss en hd för en seriös aktör och jag blev häpnad över förpackningen.
http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB179XnIXXXXXckXFXXq6xXFXXXB/-fon...
(ej min bild, men det var en jättestor låda för en jätteliten sas-hårddisk, med en skräddarsydd plastupphängning för stötar etc. Detsamma gäller cpuer, de kommer i en låda så man nästan tror det är en komplett minidator.
Att en produkt har varit ute till kund och vänt och öppnat paket så är det bara att glömma vid butiker som säljer till lite mer professionella användare.

Orsaken är att kostnaden vid fel lätt kan överstiga vad hela datorn är värd. De som säger att de ej bryr sig vid slarv, ja det ger en indikation kring vad de använder datorn till. -Även om det nu finns undantag.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..