Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

https://www.adressandring.se/privatperson/flyttanmalan/inform...

Skaffa mobilt bank id. Även smidigt att ha när räkningarna ska betalas

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kasp:

Hyresvärden jag ska ha är som sagt Lundbergs. Är det någon som har erfarenhet av dem?

Vad är det för skillnad på tillsvidarepris och avtalspris (elbolag)? Ska jag ringa elbolaget eller hyresvärden?

Det med adress, är det Skatteverket jag ska kontakta? Meddela att jag bytt adress och säga att jag vill att det bara ska kunna ske med mobilt BankID? När jag ska meddela det? När jag flytttat och bytt adress? Är drygt 2 månader dit.

Det med trivselregler blir inga problem alls, har aldrig någonsin fester, aldrig ens smakat alkohol och har knappt några vänner så från min sida blir det toklugnt. Men är rädd att det ska vara stökigt i huset men ringde uthyraren hos Lundbergs och hon sa att för det mesta är det skötsamma personer eftersom att de kollar upp innan bl.a. att de antingen jobbar eller pluggar.
Spontanhandlar är det nog ingen risk för och skulle aldrig köpa på kredit men tack för varningarna.

Räkningar på autogiro ska jag fixa, det låter bra. Nycklar jag jag vara observant på. Säger de när de lämnar över nycklarna hur många det finns?

Vad är drulleförsäkring? Funderar på att ta Länsförsäkringar, bara det enklaste. Borde det räcka? Är de bra?

Bredband måste jag nog teckna Telias eftersom de har det i huset men man måste teckna ett abonnemang med dem själv. Så inte så mycket att välja på.
Satsar på 100mbit som ni tycker räcker. Låter bra.

Att köpa mat som har kort datum och frysa in var ett bra tips.

Är så tacksam för all hjälp jag kan få så fortsätt bombardera med bra spartips och annat man behöver tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Den såkallade drulleförsäkringen är numera en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen som
täcker upp skador på lösöret ex, tv, dator och annan elektronik, dock så får man betala 1500:- i självrisk om man nyttjar denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Den såkallade drulleförsäkringen är numera en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen som
täcker upp skador på lösöret ex, tv, dator och annan elektronik, dock så får man betala 1500:- i självrisk om man nyttjar denna.

@Kasp
skulle rekommendera att lägga till drulle om den inte finns som standard (ICA student hemförsäkring ha det som standard vad jag vet)
och kolla vad självriken ligger på samt kolla upp till vilken summa de ersätter
kostar någon 10,a eller så varje månad men om olyckan skulle vara framme så ångrar man sig inte.
kolla även vilka villkor det finns för drulle ska gälla

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Inaktiv

1. Skaffa bra El / Internet paket. Nöj dig med TV Bas-utbudet tills du får det stabilt.
2. Ha kontantkort till Mobilen så har du stenkoll på utgiften.
3. Betala räkningar manuellt. Då vet du att pengarna finns, och om något inte går igenom, och slipp dyra påminnelser.
4. Köp kläder & Mat på platser/tider då det är bra priset för det du behöver. Kolla även online.
5. Skaffa ett sparkonto där du lägger undan så mycketr du kan, för en buffert. En dag kommer något oväntat hända som tandläkare eller dylikt dyrt.
6. Kan du cykla dig fram, så sparar du in på busskort.

7. Så jäkla underbart med eget hem, hyresrätt eller bostadsrätt oavsett. Grattis!

Permalänk
Avstängd

1. Skaffa Bank ID
2. Lägg samtliga räkningar på Autogiro
3. Välj El-bolag
4. Skaffa hemförsäkring
5. Eventuellt gå med i A-Kassa om du jobbar
6. Köp mat på stormarknad (Ica maxi, Willy's)
7. Betala räkningar i tid (troligtvis bästa tipset du någonsin kommer få).

8. Om du köper mat och lagar själv, se till så att mängden mat du äter inte överstiger ungefär 30 kronor per måltid (Middag, Lunch). Ett av många misstag är att folk tror att det är billigt att äta hemma, men det är inte alltid sanningen. Köper du köttfärs, diverse grönsaker så är du snabbt uppe i 150, kanske 200 kr. Då är det kanske bättre att äta ute för 75 kr. Då kan du dessutom äta 2 gånger för 150 kr, även om du kan göra en matlåda på maten du lagar hemma så blir det snudd på inte värt det ändå. Och då är "äta ute" dyrt.

"kommer kunna spara 3000 nästa månad så jag kan lika gärna låna till den här..."

- Dont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Det med adress, är det Skatteverket jag ska kontakta? Meddela att jag bytt adress och säga att jag vill att det bara ska kunna ske med mobilt BankID? När jag ska meddela det? När jag flytttat och bytt adress? Är drygt 2 månader dit.

Här kan man adressändra: https://www.adressandring.se/privatperson . Sen har jag för mig att det kostar en 300, men som student är det billigare/gratis (säg till om jag har missat något sedan min egen studietid).

ang blockering av adressändring, det kan du göra på skatteverkets hemsida, logga in med tex bankid och så kan man välja om man ska kunna ändra med eller utan bankID

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shinzou:

Här kan man adressändra: https://www.adressandring.se/privatperson . Sen har jag för mig att det kostar en 300, men som student är det billigare/gratis (säg till om jag har missat något sedan min egen studietid).

ang blockering av adressändring, det kan du göra på skatteverkets hemsida, logga in med tex bankid och så kan man välja om man ska kunna ändra med eller utan bankID

Varför betala för adressändring?

Du gör det gratis på :

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster...

Permalänk
Medlem

Det mesta har redan täckts av de flesta. Men för att låta som min farfar.

kolla efter begagnade saker och var inte rädd för att vara en "jobbig" jävel på att pruta. Många säljer byråer, tv-bänkar osv till pangpris och kan du föra en diskussion så kan man få det ännu billigare.

Ica-kort, willys plus och citygross kundkort är bra saker att ha för att köpa mat osv på erbjudande.

Fyll frysen och skafferiet med saker som håller länge så du klarar dig en regning vecka/månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Varför betala för adressändring?

Du gör det gratis på :

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster...

Kanske för att få eftersändning till sin nya adress?
Ganska skönt att slippa byta adress hos alla företag man får post från. Dessutom minskar risken att man glömmer något företag och räkning

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Kanske för att få eftersändning till sin nya adress?
Ganska skönt att slippa byta adress hos alla företag man får post från. Dessutom minskar risken att man glömmer något företag och räkning

Första lägenhet. Det betyder troligtvis att han inte har med många företag att göra. Enkelt att ringa upp mobilleverantören och ändra adress.

Dessutom som jag nämnde så har du BankID och sätter samtliga företag du har att göra med på autogiro så får du inte längre brevpost. Allt kommer rätt in i bankkontot.

Så jag tror i hans fall att det inte är mycket att eftersända.
Skillnad är det om du har ica det, ikea det och hit och dit. Då kan det vara bra.
Men är man student och har sin första lägenhet är 300 kr på adressändring en riktig nitlott

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kasp:

Om några månader ska jag flytta in i min allra första egna lägenhet (eller ja det är en hyresrätt). Jag kan ingenting om bostäder och så eftersom att det är första gången. Det finns säkert många kloka och duktiga människor här så jamber om er hjälp. Kommer inte alls ha mycket pengar så har ni några tips på att hålla nere kostnader?
Vet att jag behöver en hemförsäkring, har ni några tips på vart det är bäst att teckna försäkring?
Berätta gärna allt som kan vara till nytta för mig, är tacksam för hjälp.

Upp med gardiner snabbt som ögat, att något så litet kunde göra sådan stor skillnad på miljön i lyan hade jag ingen aning om.

Lycka till!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla tips och allting. Fortsätt gärna skriv mer tips ex spara pengar eller rent generellt om att ha en egen bostad.
Spelar ingen roll egentligen kanske men jag är en hon.

Som nämnt innan, är det någon som vet hur Lundbergs är son hyresvärd?
Vad tror ni om Länsförsäkringar som försäkringsbolag och att ta eem som elbolag? Men ska ringa dem isåfall och be om ett avtal? (Annars blir det tillsvidareavtal). Ska jag ta den mix som de har av fast och rörligt? Låter inte det rimligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som jag förstod det så var det hyresvärden som stod för elen och du fick förbrukningen på hyresavin?
I så fall har du inget med det att göra och kan släppa hela biten med elen.
Det brukar dock vara rätt bra priser man får i sådana fall eftersom hyresvärdens totala elförbrukning för alla lägenheter tillsamman ju är rätt hög, så de brukar kunna förhandla till sig rätt bra priser per kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag är ung och har flyttat 4 gånger pga festande idioter. Fråga hyresvärden hur det är med ordningen i lägenheterna och var beredd på att denne säkert ljuger om du inte visar allvaret i situationen. Se till att kontraktet förbjuder störande beteende efter t.ex 22:00.

Hemma hos oss tycker jag det är väldigt lugnt och skönt, gäller väl att ha lite tur. Emellanåt kan det va ett jäkla liv och dunkande vid 3-4 på morgonen men det är bara när vi har efterfesten hos mig.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Vad är bäst, fast eller rörligt elavtal? Tror jag kör på eem eftersom de har avtal med dem

Skickades från m.sweclockers.com

Inte läge att binda nu när elpriset ligger högt.
Kör rörligt och vänta till sommaren när priset kan gå ner rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Som jag förstod det så var det hyresvärden som stod för elen och du fick förbrukningen på hyresavin?
I så fall har du inget med det att göra och kan släppa hela biten med elen.
Det brukar dock vara rätt bra priser man får i sådana fall eftersom hyresvärdens totala elförbrukning för alla lägenheter tillsamman ju är rätt hög, så de brukar kunna förhandla till sig rätt bra priser per kWh.

Jag vet faktiskt inte, vad skönt det låter när du skriver att man kan släppa den biten. Känns krångligt och svårt med allt och svårt att veta vad man ska välja för att göra så bra val som möjligt för att hålla kostnader nere.
Vad hon sa var att elen läggs till på hyran, kvartalsvis och att man inte behöver skaffa eget avtal. Men innebär det att jag då kommer få tillsvidareavtal på eem som var sämre? Vad snurrigt allting är. Vore skönt om jag inte hade något med det att göra. Vill försöka hålla ner månadskostnaden för jag kommer ha lite att röra mig med men allt verkar så svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

2. Lägg samtliga räkningar på Autogiro

Jag skulle snarare sga, lägg allting på E-faktura, då tar de ingen fakturaavgift, samt att man har koll på allt som dras varje månad.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ett sätt som jag kör med just nu är att ha separata konton för olika utlägg: tex som "konstanta kostnader", dvs hyra, el, försäkringar etc. Då kan du lätt se vad som går åt per månad när det gäller sådant.

Sen en annan viktig sak som student är att man måste se till att lägga undan pengar varje månad, för du får bara ut 10 månaders CSN, och hyror brukar vara 12 månader (vissa enkelrummare i studentgrupprum brukar vara 10 enligt min erfarenhet). Så se till att du lägger undan tillräckligt med pengar så att du kan överleva om du inte skulle hitta sommarjobb.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oobum:

Jag skulle snarare sga, lägg allting på E-faktura, då tar de ingen fakturaavgift, samt att man har koll på allt som dras varje månad.

Det ser du med autogiro också, sålänge du inte har SEB. Skillnaden är att betalningen ligger färdig och dras på dagen.
Vill man inte betala är det bara avbryta dragningen.

Däremot fakturor med "minsta belopp", typ kredit, klarna osv, då kan det vara bra att ha E-Faktura så du kan bestämma belopp själv

Permalänk
Medlem

@Kasp se till att göra en budget smartbudget tycker jag är bra. Då för du kontroll över dina utgifter, sen när du får räkningar som inte är med i din budget så ser du till att lägga till dom.

Så med tiden så har du en komplett budget över kostnader.

Konsumentverket har även mycket bra info som är klart läsvärt. Framförallt deras Koll på pengarna

Det är även viktigt att spara pengar för att ha i nödsituationer, ett buffertsparande. Sparande i allmänhet skall du se till att få med, även om det bara är ett par hundralappar i början.

Till sist vill jag säga, får du kontroll på ekonomin så är du bra mycket mer lugn i sinnet.

Permalänk
Medlem

Några saker som jag själv skulle vilja tipsa om:
Vet du med dig att du köper "onödiga" grejer om du handlar?
-Storhandla mer sällan, mindre onödigt.
-Klarar du av att hålla dig till det viktiga så spelar det mindre roll hur ofta du handlar. Själv handlade jag varje dag när jag bodde ensam, var aldrig några problem för MIN del.

Skaffa en buffert!!!
- Om det så bara är 500 så är det väldigt bra att ha.
- Dessutom så kan det hjälpa dig med att inte ta NÅGONTING ALLS på avbetalning.

Det finns 2 lån som någonsin är motiverat att ha:
Bolån
Studielån

Avbetalning är ett lån.

Om du behöver ha möbler så kan det väldigt billigt införskaffas på blocket/tradera/auktion (auktion är min nya favorit, finns väldigt mycket billigt och bra att köpa).

Sist men inte minst, det är inte tabu att prata om ekonomi som många tror. Har du någon att prata/diskutera med så slipper du gå in i alla fällor själv, utan du kan stämma av tankar och funderingar med andra. Nästan alla som man ser i t ex. Lyxfällan är sådana som inte klarar av att prata om ekonomi.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Härligt med så många svar! Toppen! Det är så svårt med allt känns det som nu när jag ska flytta hemifrån. Jag kanske ska skriva lite mer så att ni kan hjälpa mig bättre.

Är student så att spara pengar kommer nog vara omöjligt. Att köpa en lägenhet är också otänkbart. Laga mat tycker jag om så att laga och ordna med matlådor är inga problem, det är jag van vid. Däremot äter jag inte ris, pasta och potatis som är billigt. Så det kanske gör att det blir dyrare.

Hyresvärden är Lundbergs, är det någon som har erfarenhet av dem? Är de bra? När jag tittade på lägenheten verkade personen väldigt seriös och trevlig. Det var alltså en person från Lundbergs som visade den. Lägenheten såg också fin ut men jag tittade bara snabbt så jag har ingen aning. Fanns inga persienner så det måste jag fixa med hjälp av någon firma innan jag flyttar in. Om det är lugnt eller inte har jag ingen aning om, hoppas att det är lugnt i huset för jag är lättstörd. Vet att det är rökförbud vilket är toppen.

Vad jag vet har de avtal med Telia, deras grundutbud med kanaler ingår i hyran. Bredband ingår inte så det får man teckna med Telia men tror att de har fiber. Räcker 100 mbit/S om man vill streama och spela spel osv?

Varmvatten och värme ingår i hyran. Elen får man betala men hon sa att elen läggs till på hyran, kvartalsvis. Hela Lundbergs har alltså ett avtal med ett elbolag så hon sa att jag inte behövde teckna själv utan den räkningen läggs till på hyran. Känns ganska skönt att slippa tänka på det men jag hoppas att det inte blir så dyrt (EEM är det).

Vad gäller försäkringsbolag skulle jag nog vilja ha ett som inte är för studenter så att jag kan ha kvar samma efter min utbildning och slipper byta och krångla. Finns det något som är billigt och bra?

Men en sak förstår jag inte, hur kan det bli billigare att månadshandla mycket än att köpa samma saker med vartefter de tar slut? Kommer ha liten kyl och frys.
Det där med adressändring förstod jag inte. Är det Skatteverket jag ska ringa? Och jag ska säga att det måste krävas mobilt BankID försatt ändra annars kan någon sno min identitet? Förstår inte. Och ändras inte posten i samma veva om man säger att man bytt adress (ändrat folkbokföring)?

Fyll gärna på med så mycket ni kan. Alla tips och råd tas tacksamt emot.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena, fyller på med mina erfarenheter så får du välja och vraka vilka du vill ta åt dig av och inte
Jag har själv ganska nyligen flyttat in hos Lundbergs i Jönköping och är SÅ glad och nöjd! ÄNTLIGEN en hyresvärd som faktiskt är värd namnet.. Saker åtgärdas (visst inte alltid direkt, men man får ju ha lite förståelse för att värden inte kan styra och ställa med hantverkare riktigt hur som helst), lägenheten är fräsch och fin, hyran är absolut inte hög (jämfört med mina tidigare erfarenheter, kanske är det bara jag som haft orimligt hög hyra tidigare).

Vana vid matlagning är ett jättebra "startkit" för att inte lägga pengar på onödigheter, veckohandla om möjligt är ett gott råd! Har du ingen bil själv kanske någon i din bekantskapskrets har som redan veckohandlar eller vill börja, är man då flera som hjälps åt blir det mer press på bägge att faktiskt göra det Om man dessutom hjälps åt med att planera maten (mitt största problem med detta..) så blir det ju ännu enklare! Det som (framför allt) gör att veckohandling är bättre än att handla "lite varje dag" är att man lyckas ducka alla (eller åtminstone många) impulsinköp, ex. lite extra chips/godis/whatever man nu har för last vilket annars är svårt att låta bli. Jag vet, jag tyckte också att det lät som att alla andra var svaga människor när jag fick höra detta när jag flyttade hemifrån, men faktum är att det är lättare att "trilla dit" än man tror och det värsta är att man inte tänker på det. Visst, det kanske bara handlar om 20-30kr för en påse "vad-det-nu-är", men 30x52 (för antal gånger man veckohandlar på ett år) blir 1560kr på ett år, jämför det med 30x250 (jag räknar med att du behöver handla ungefär 2 av 3 dagar om du ska småhandla) så blir det 7500kr på ett år.

100Mbit/s är långt över vad man "behöver", om du verkligen är i behov av att spara pengar så skulle jag titta på lägre hastigheter för 10Mbit/s räcker till allt, det du kommer märka av att det går långsamt är när du ska installera stora spel/tanka stora filer etc, men det görs inte när du spelar eller surfar normalt.

Bästa sättet att spara el är att inte förbruka den naturligtvis, men näst bästa sättet är väl att dels inte ha för varmt (om man nu inte har vattenburen värme förståss), släcka oanvända lampor, stänga av datorer och annat som inte används och diska det mesta för hand istället för att använda diskmaskin. Det är även effektivare att koka upp vattnet till ex. pastakok i en vattenkokare istället för i kastrullen (jag brukar värma en liten mängd vatten samt salt i kastrullen samtidigt som majoriteten av vattnet i kokaren istället så kokar det ung. samtidigt), men jag vet ärligt talat inte hur stor skillnad det gör förbrukningsmässigt, säkert inte mycket, men det är något

Adressändringen är enkel, gå in på www.adressandring.se och följ instruktionerna bara, de sköter resten. Eftersändningen är inte 100% nödvändig om din/dina föräldrar ska bo kvar på den gamla adressen då de ju kommer ta hand om posten åt dig, men det är ju rätt bekvämt att få den i lådan å andra sidan

Bil är naturligtvis inte heller att tänka på för att spara pengar, större enskild pengabov är svår att komma på.

Sen det absolut bästa råd jag kan ge. Undvik ALLT vad månadskostnader heter i största möjliga mån. Hyra/Hemförsäkring/Internet/minsta möjliga mobilabonnemang (och då syftar jag inte på ett där telefonen ingår såklart)/busskort och liknande är naturligtvis nödvändiga, men ett större TV-abonnemang än det mest grundläggande kostar ofta väldigt mycket mer än det används, saker man köper på avbetalning blir i 99% av fallen dyrare (varför skulle företagen annars erbjuda dig den extra tjänst som avbetalning är?) och undviks som pesten, HBO/Netflix-konton är väl gränsfall om man nu hoppar allt annat, men jag hade definitivt försökt hålla det till ett i så fall.

Ett annat gott råd för att lyckas upprätthålla och följa alla andra råd är som flera säkert redan nämnt att göra upp en budget. Kan låta jättejobbigt/krångligt/svårt, men är egentligen ganska enkelt. Plocka upp ett exceldokument (eller open office om du nu använder det, det är ju gratis ) och lista alla dina inkomster för en genomsnittlig månad (blir ju naturligtvis en uppskattning, men oftast vet man mellan tummen och pekfingret vilka inkomster man har och ungefär hur stora de är), sedan gör du samma sak med dina utgifter (här blir det ännu mer uppskattning och osäkerhet, men man gör så gott man kan, klumpa ihop till ex. kläder/boende/transport/mat/etc.). När du gjort det går du igenom utgifterna och funderar på om du tycker att det är rimligt att lägga så många/få kronor på de olika kategorierna och omfördela pengarna efter hur du tycker att du borde lägga dina pengar. Sedan är det "bara" att hålla budgeten i bakhuvudet och försöka följa den i några månader, sen följer du upp vart pengarna har gått (spara kvitton!) och arbetar mot att följa budgeten!
Här finns många bra tips och lite utförligare förklaring:
http://www.se.panelsok.net/gor-en-hushallsbudget

En annan sak som är väldigt värdefull är rutinen att lägga undan pengar I BÖRJAN av varje månad. Om din budget ex. visar på ett överskott av 500kr för en genomsnittlig månad, lägg då in en stående överföring på din bank som skickar 500kr till ditt sparkonto direkt när inkomsterna har kommit. På så sätt frestas man inte att göra av med pengar man egentligen inte behöver lägga ut utan kan använda dem till roligare saker på längre sikt, kanske en lägenhet, en resa, eller något annat roligt! Till en början bör du absolut lägga dessa på en sk. buffert. En buffert kan bestå av 1000-10 000kr (har man barn/familj att ta hand om kan den vara ännu större) och är avsedd att användas till att hantera plötsliga, oväntade utgifter. Ex. om man skulle bli väldigt sjuk utomlands och behöver betala för läkarvården på plats (vi svenskar har det ju så förmånligt att staten oftast betalar åt oss i efterhand om det skulle inträffa, men det är skönt att bli utsläppt från sjukhuset något fortare än de månader det kan dröja innan det är löst). Ett annat exempel kan vara att en ev. bil går sönder, eller något händer med din lägenhet som inte täcks av försäkringen och måste fixas fort för att det ska gå att bo där. Bufferten (när du bestämt dig för vad den ska vara) får inte röras eller användas till något annat under några som helst omständigheter och kan ev. läggas på ett konto separat från ditt rörelsekonto och sparkonto, det är helt upp till dig hur du vill ha det.

Sen ett annat råd som inte har med pengar att göra.. Rutiner! Bestäm dig för att, ex. på veckobasis, göra olika saker. Ex. Måndag är en tråkig dag, den behöver vi inte göra något speciellt på. Tisdag träning, Onsdag städning, torsdag veckohandling, fredag och lördag "vafanjagvill", Söndag tvätta, osv., samma schema varje vecka, eller kanske ett rullande tvåveckorsschema om det känns bättre. Lättast är att fortsätta följa de rutiner du har med dig från mor/far (om sådana finns) då det på sitt sätt hjälper en att inte känna sig helt "avklippt" från familjen, något jag upplevde som skönt i början när jag bodde själv och som dessutom är ganska handy i längden då det underlättar planering av vardagen i största allmänhet

Stort lycka till, det är en fröjd att ha eget boende efter ett tag när man vant sig vid att vara lite mer ensam än vanligt

Lade till råd om buffert :)
Permalänk
Medlem

Släpp dina tankar på elen. Den läggs på hyran, punkt. Jag tror inte ens du kan välja något annat själv när hyresvärden har ett sådant upplägg. Och det lär vara ett bra pris på den elen eftersom hyresvärden har bättre förhandlingsläge och självklart vill hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt.

Till er som diskuterar Autogiro och E-faktura. Glöm Autogiro och gör er av med alla avtal. Det är en förlegad teknisk plattform som är full av säkerhetshål. Jag jobbar på systemsidan av betallösningar och vi fakturerar/gör dragningar på båda sätten. Jag skulle aldrig kunna teckna ett Autogiro längre efter att ha sett hur det fungerar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Kasp:

Jag vet faktiskt inte, vad skönt det låter när du skriver att man kan släppa den biten. Känns krångligt och svårt med allt och svårt att veta vad man ska välja för att göra så bra val som möjligt för att hålla kostnader nere.
Vad hon sa var att elen läggs till på hyran, kvartalsvis och att man inte behöver skaffa eget avtal. Men innebär det att jag då kommer få tillsvidareavtal på eem som var sämre? Vad snurrigt allting är. Vore skönt om jag inte hade något med det att göra. Vill försöka hålla ner månadskostnaden för jag kommer ha lite att röra mig med men allt verkar så svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att du inte kommer att få elavgiften varje månad på hyresavin, utan var tredje månad. Därför kan det vara smart att spara undan två eller tre hundralappar i månaden (mer tror jag inte att du kommer att förbruka i el i månaden) som är öronmärkta till elavgiften var tredje månad.

Permalänk

Hej,

jag rekommenderar att du kikar på bjussa.se för där kan det alltid finnas bra alternativ som är helt gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

8. Om du köper mat och lagar själv, se till så att mängden mat du äter inte överstiger ungefär 30 kronor per måltid (Middag, Lunch). Ett av många misstag är att folk tror att det är billigt att äta hemma, men det är inte alltid sanningen. Köper du köttfärs, diverse grönsaker så är du snabbt uppe i 150, kanske 200 kr. Då är det kanske bättre att äta ute för 75 kr. Då kan du dessutom äta 2 gånger för 150 kr, även om du kan göra en matlåda på maten du lagar hemma så blir det snudd på inte värt det ändå. Och då är "äta ute" dyrt.

"kommer kunna spara 3000 nästa månad så jag kan lika gärna låna till den här..."

- Dont.

Du får äta en jävla massa köttfärs för att en måltid skall kosta 150 kr.

Snabb räkning:

Gurka 20kr/st, du äter en halv = 10kr
Tomat 5kr/st, du äter två = 10kr
Morötter 1kg 20kr, du äter 100gr = 2kr
Salladspåse 20 kr, du äter en halv = 10kr
Pasta 500gr 20kr, du äter 100gr = 4kr
Paprika 1st, 10kr = 10kr
Ketchup 1L flaska 25kr, du äter 100ml = 2,5kr

Total = 48,50kr. Då har jag ändå tagit i ordentligt.

Du har då 150 - 48,50 kvar = 111,50kr.

Ca pris köttfärs: 80kr/kg.

Det blir ca 1,25 kg köttfärs per måltid för att det skall kosta 150kr.

Jag tvivlar på att du orkar äta opp.

Hejdå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izzie:

Du får äta en jävla massa köttfärs för att en måltid skall kosta 150 kr.

Snabb räkning:

Gurka 20kr/st, du äter en halv = 10kr
Tomat 5kr/st, du äter två = 10kr
Morötter 1kg 20kr, du äter 100gr = 2kr
Salladspåse 20 kr, du äter en halv = 10kr
Pasta 500gr 20kr, du äter 100gr = 4kr
Paprika 1st, 10kr = 10kr
Ketchup 1L flaska 25kr, du äter 100ml = 2,5kr

Total = 48,50kr. Då har jag ändå tagit i ordentligt.

Du har då 150 - 48,50 kvar = 111,50kr.

Ca pris köttfärs: 80kr/kg.

Det blir ca 1,25 kg köttfärs per måltid för att det skall kosta 150kr.

Jag tvivlar på att du orkar äta opp.

Hejdå.

Eller så gör vi såhär:

Köttfärs 40:- / 500g
Läsk / Mjölk 10:-
Krossade Tomater: 11:-
Paprika: 12:- / st
Sallad: 12:-
Tomat: 6:-
Gurka: 10:-
Pasta: 5:-
Priserna är inte för hela produkten utan för rimligt ätande för EN måltid.

106:-

Huvudsaken är att du kan äta ute med dricka för 70 kronor också. Och det är nödvändigtvis inte billigare att äta hemma.

Inte nog med att genomsnittlige svensk slänger 300 Gram mat per dag. (95-100 kilo per år).

Jag avslutade min mening att 75:- är DYRT i jämförelse. Och då är 75:- per måltid hemma EXTREMT dyrt då det är sämre, och äckligare mat.

Edit:

Jag äter alltid runt 1 kg kött per måltid beroende på när på året det är. Mer kolhydrater beroende på
Ska vi tillägga att vi tagit det billigaste maten du kan hitta på Ica dessutom.

Finns andra roliga saker att jämföra med än bara köttfärs och torrt bröd med smör Finns betydligt godare och roligare mat att få ute till ett bra pris istället för att behöva köpa 800 gram ryggbiff och tvingas äta "dyrt" 3 dagar.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Entusiast
Skrivet av oouhdawg:

Eller så gör vi såhär:

Köttfärs 40:- / 500g
Läsk / Mjölk 10:-
Krossade Tomater: 11:-
Paprika: 12:- / st
Sallad: 12:-
Tomat: 6:-
Gurka: 10:-
Pasta: 5:-
Priserna är inte för hela produkten utan för rimligt ätande för EN måltid.

106:-

Huvudsaken är att du kan äta ute med dricka för 70 kronor också. Och det är nödvändigtvis inte billigare att äta hemma.

Inte nog med att genomsnittlige svensk slänger 300 Gram mat per dag. (95-100 kilo per år).

Jag avslutade min mening att 75:- är DYRT i jämförelse. Och då är 75:- per måltid hemma EXTREMT dyrt då det är sämre, och äckligare mat.

Edit:

Jag äter alltid runt 1 kg kött per måltid beroende på när på året det är. Mer kolhydrater beroende på
Ska vi tillägga att vi tagit det billigaste maten du kan hitta på Ica dessutom.

Finns andra roliga saker att jämföra med än bara köttfärs och torrt bröd med smör Finns betydligt godare och roligare mat att få ute till ett bra pris istället för att behöva köpa 800 gram ryggbiff och tvingas äta "dyrt" 3 dagar.

Visst, om man äter typ 1kg kött i sina måltider så förstår jag att det blir dyrt men majoriteten gör definitivt inte det.
Jag äter cirka 200-300g kött/andra proteinkällor per måltid och äter två gånger per dag, då är det definitivt inte billigare att äta ute på något sätt.

Och jag har svårt att komma på något matställe ute som serverar portioner i de storlekar som du verkar önska

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har själv ganska nyligen flyttat in i min första lägenhet och de bästa tipsen jag har är:

Köp det är säker att du kommer äta och göra slut på, och handla i bulk. Har själv liten kyl och frys så det är ju lite irriterande men handlar t.ex. alltid 1.6kg köttfärs istället för 400-600 gram. Då kan jag göra matlådor t.ex.

Håll koll på ekonomin, se till att du alltid betalar av räkningar det första du gör vid löning (hyra, bredband, mobil osv) och sen lägg undan pengar för mat och andra utgifter (du kanske har bil/busskort?). När du tagit hand om det så vet du vad du har att lägga på nöjen och hur mycket du kan spara.

Spara pengar, får du lite extra en månad så spara. Det är guldvärt när något skiter sig!

Det är väl ungefär det som jag känt att jag hade velat veta innan jag flyttade hemifrån. Annars så kommer du säkerligen trivas enormt, första lägenheten är underbart skönt!

*EDIT*
Även om pizzan efter fyllekvällen är ovärderlig, ta för tusan inte något på klarna. Hade en kompis som lyckades racka upp över 2k hos Klarna för pizza, det var rätt så tungt för honom att betala tillbaka...

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Och jag har svårt att komma på något matställe ute som serverar portioner i de storlekar som du verkar önska

Buffé brukar finnas runt 80-90 spänn på lunchtid

Intressant diskussion, det stämmer ju att laga mat hemma inte nödvändigtvis är billigt.
Lätt att hamna på 2-300 per portion med schyssta råvaror.
Kanske inte något man gör varje dag dock

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."