Bygga dator efter kemikalieskatten?

Permalänk
Medlem

Bygga dator efter kemikalieskatten?

Enligt uppgifter på www.kemikalieskatten.se kommer elektronikvaror att beskattas med 120 kronor per kilo, maximalt 320 kronor per produkt (exklusive moms).

”De varor som omfattas av skatteplikt definieras med hjälp av tulltaxans indelning i KN-nummer. Bl.a. omfattas vitvaror, datorer, telefoner och TV-apparater. Skatten uppgår till 8 kronor per kilo vara för vitvaror och 120 kronor per kilo vara för övrig elektronik med ett maximalt skattebelopp om 320 kronor per vara.”

Med moms blir alltså påslaget 150 kronor per kilo och maximalt 400 kronor för en produkt som väger cirka knappa 3 kilo eller mer. Jag har också hört att minsta påslag är 100 kronor, men jag valde sätta 150 kronor för i slutändan får man ju alltid betala lite extra. En skärm 400 kronor extra. En skrivare 400 kronor extra. Och så vidare...

Min första invändning är att det är komplicerat, varför inte bara höja elektronikmomsen istället?

Min andra invändning är att det blir dyrt som fan för hemmabyggare. Köper du en färdig dator från tex Dell betalar du 400 kronor mer för datorn. Köper du Sweclockers vinterdator i lösa komponenter blir påslaget ett helt annat. Nedan min grova uppskattning:

CPU
Intel Core i5-6600K
2 390 kronor
+ 150 kr

Moderkort
Asus Z170 Pro Gaming
1 549 kronor
+ 150 kr

Minne
Corsair Vengeance LPX 16 GB
995 kronor
+ 150 kr

Grafikkort
Nvidia Geforce GTX 1070
4 995 kronor
+ 150 kr

CPU-kylare
Be Quiet Pure Rock
349 kronor
+ 150 kr

SSD
Samsung 850 EVO 500 GB
1 790 kronor
+ 150 kr

Hårddisk
WD Red WD30EFRX 3 TB
1 149 kronor
+ 150 kr

Chassi
Fractal Design Define R5
1 149 kronor
+ 400 kr

Nätaggregat
Corsair RM750x 750 W
1 149 kronor
+ 400 kr

Totalt (ca):
15 500 kronor
+ 1850 kr

Köper du en dator i delar blir den nästan 2000 kronor dyrare, men om du köper samma dator färdigbyggd blir påslaget bara 400 kronor. Mycket märklig kemikalieskatt. På vilket sätt är en färdigbyggd dator snällare mot miljön? Märk att påslaget på 1850 kronor hade blivit detsamma om vi valt billigare komponenter och satt ihop en dator för 5000 kronor. Det drabbar alltså de fattigaste hårdast. Om elektronikmomsen hade höjts istället så hade inte de fattigaste kommit i kläm på samma sätt.

Min slutsats är att datorbyggande kommer enbart vara för välbärgade och fattiga stackare kommer tvingas köpa färdigbyggt pga kemikalieskatten.

Permalänk
Medlem

Den skatten verkar väldigt dum.. men hur fungerar det? Måste jag deklara det på deklarationen sen eller ingår det i totalsumman? Hur vet jag vad som ingår som elektronik?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Gäller det är bara komponenter som köps I sverige?

I så fall vill dom att folk ska börja importera och gå miste om skatt.

Permalänk
Medlem

Skatten kommer vara inbakad i priset precis som momsen är.

Permalänk
Medlem

Välkommen till landet som älskar skatt på saker i alla dess former.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Blir ju synd om man köper ett chassi för 300 och får 320kr i skatt... Ungefär lika med nätagg...

Permalänk
Medlem

Det sägs att Komplett har lager i Norge. Undra om de kommer undan? Snacka om att snedvrida konkurrensen till förmån för utländska säljare.

Permalänk
Medlem

Var kommer "Jag har också hört att minsta påslag är 100 kronor" ifrån?

Tycker bara att det känns som att du vill klaga på skatten i allmänhet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpdv:

Det sägs att Komplett har lager i Norge. Undra om de kommer undan? Snacka om att snedvrida konkurrensen till förmån för utländska säljare.

Nej, eftersom du handlar av Komplett Sverige så kommer de inte undan.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur den här skatten ska hjälpa någonting då alla elektronik beskattas lika mycket per kilogram oberoende av vilka kemikalier som finns i.

Edit: Tydligen var det inte så, jag var felinformerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Var kommer "Jag har också hört att minsta påslag är 100 kronor" ifrån?

Tycker bara att det känns som att du vill klaga på skatten i allmänhet...

Jag kan inte komma ihåg var jag läste att minsta påslag är 80 kronor + moms (100 kronor).

Absolut vill jag klaga på skatten i allmänhet. Jag hoppas det framgår av inlägget... Jag tycker utformningen är sinnessjuk. Höj elektronikmomsen istället om staten vill ha in pengarna så slipper de fattigaste (och datorentusiaster) bli extra hårt drabbade!

Permalänk
Medlem

Kanske dags att folk vaknar och tittar på våra grannländer? Finns många fina butiker i Tyskland bland annat att handla ifrån. Sluta babysitta iNet och kolla söderut. Eftersom det är ett svenskt påhitt så drabbas man nog inte om man handlar utomlands Förutom den extremt svaga kronan som gör saker utomlands dyrare än vad de en gång var.

Permalänk
Medlem

Undra om komplett öppnar sin norska sida för oss. får har de redan en fördel på 150-400kr.

Tycker att det är sjukt med nätaggregat och billigare produkter.
En mus som idag kostar 50kr, ska den kosta 200kr sen? Ett nätaggregat för 400kr, ska det kosta 800kr sen?
Kommer bli mycket från DXs europasida, kommer inte handla mycket elektronik i Sverige. RIP. Svenska datorbutiker kommer gå under

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpdv:

Jag kan inte komma ihåg var jag läste att minsta påslag är 80 kronor + moms (100 kronor).

Absolut vill jag klaga på skatten i allmänhet. Jag hoppas det framgår av inlägget... Jag tycker utformningen är sinnessjuk. Höj elektronikmomsen istället om staten vill ha in pengarna så slipper de fattigaste (och datorentusiaster) bli extra hårt drabbade!

Som jag tolkar lagtexten (http://www.regeringen.se/49ca49/contentassets/aebbddfc141c469...), speciellt $3, så är den över huvud taget inte applicerbara på komponenter utan enbart på hela maskiner (t.ex. laptops, skärmar). Den exakta formuleringen är "Maskiner för automatisk databehandling med åtminstone en centralenhet, ett inorgan och ett utorgan" (och några liknande).
Jämför gärna själv KN-koder från lagtexten på sidan: http://www.cnwebb.scb.se/

Du kan åtminstone helt garanterat stryka komponenterna som hårddisk och några till eftersom enheter i kategorin "Hårddiskenheter till maskiner för automatisk databehandling, digitala, med fasta skivor (exkl. optiska eller magnetooptiska samt centrala minnesenheter)" inte ska beskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Undra om komplett öppnar sin norska sida för oss. får har de redan en fördel på 150-400kr.

Tycker att det är sjukt med nätaggregat och billigare produkter.
En mus som idag kostar 50kr, ska den kosta 200kr sen? Ett nätaggregat för 400kr, ska det kosta 800kr sen?
Kommer bli mycket från DXs europasida, kommer inte handla mycket elektronik i Sverige. RIP. Svenska datorbutiker kommer gå under

Givetvis kommer det inte bli så. Säger sig självt... T.om extremvänstern förstår att marknadsekonomin kollapsar om man göra sådana ändringar. Det är inte ens möjligt att utföra.

Tror ej skatten kommer falla på småsaker utan större grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Fattar inte hur den här skatten ska hjälpa någonting då alla elektronik beskattas lika mycket per kilogram oberoende av vilka kemikalier som finns i.

Det ska de inte.

Läs själv: http://www.regeringen.se/49ca49/contentassets/aebbddfc141c469...

Skatten ska bara gälla elektronik i de listade kategorierna och som innehåller de listade kemikalierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Som jag tolkar lagtexten (http://www.regeringen.se/49ca49/contentassets/aebbddfc141c469...), speciellt $3, så är den över huvud taget inte applicerbara på komponenter utan enbart på hela maskiner (t.ex. laptops, skärmar). Den exakta formuleringen är "Maskiner för automatisk databehandling med åtminstone en centralenhet, ett inorgan och ett utorgan" (och några liknande).

Du kan åtminstone helt garanterat stryka komponenterna som hårddisk och några till eftersom enheter i kategorin "Hårddiskenheter till maskiner för automatisk databehandling, digitala, med fasta skivor (exkl. optiska eller magnetooptiska samt centrala minnesenheter)" inte ska beskattas.

Mycket intressant. Tack för det!

Permalänk
Skrivet av Caesar:

Skönt att veta. Det verkar inte påverka datorbyggare med andra ord.

Undrar dock hur det fungerar med specialbeställda datorer från datorbutiker. Alltså datorer där du själv lagt ihop ett datorpaket och betalar några hundra extra för att butiken sätter ihop den åt dig. I teorin borde man väl kunna hävda att man betalar för komponenterna och byggandet för sig och kan på så vis slippa kemikalieskatten?

Permalänk
Medlem

Mycket antaganden här och lite fakta...
#Aftonbladet-syndrom
#facebook-syndrom

Men bra att det är några som faktiskt länkar till faktaläsning ist för att "hata" utan att veta hela historien

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpdv:

Enligt uppgifter på www.kemikalieskatten.se kommer elektronikvaror att beskattas med 120 kronor per kilo, maximalt 320 kronor per produkt (exklusive moms).

”De varor som omfattas av skatteplikt definieras med hjälp av tulltaxans indelning i KN-nummer. Bl.a. omfattas vitvaror, datorer, telefoner och TV-apparater. Skatten uppgår till 8 kronor per kilo vara för vitvaror och 120 kronor per kilo vara för övrig elektronik med ett maximalt skattebelopp om 320 kronor per vara.”

Med moms blir alltså påslaget 150 kronor per kilo och maximalt 400 kronor för en produkt som väger cirka knappa 3 kilo eller mer. Jag har också hört att minsta påslag är 100 kronor, men jag valde sätta 150 kronor för i slutändan får man ju alltid betala lite extra. En skärm 400 kronor extra. En skrivare 400 kronor extra. Och så vidare...

Min första invändning är att det är komplicerat, varför inte bara höja elektronikmomsen istället?

Min andra invändning är att det blir dyrt som fan för hemmabyggare. Köper du en färdig dator från tex Dell betalar du 400 kronor mer för datorn. Köper du Sweclockers vinterdator i lösa komponenter blir påslaget ett helt annat. Nedan min grova uppskattning:

CPU
Intel Core i5-6600K
2 390 kronor
+ 150 kr

Moderkort
Asus Z170 Pro Gaming
1 549 kronor
+ 150 kr

Minne
995 kronor
+ 150 kr

Grafikkort
Nvidia Geforce GTX 1070
4 995 kronor
+ 150 kr

CPU-kylare
Be Quiet Pure Rock
349 kronor
+ 150 kr

SSD
Samsung 850 EVO 500 GB
1 790 kronor
+ 150 kr

Hårddisk
WD Red WD30EFRX 3 TB
1 149 kronor
+ 150 kr

Chassi
Fractal Design Define R5
1 149 kronor
+ 400 kr

Nätaggregat
Corsair RM750x 750 W
1 149 kronor
+ 400 kr

Totalt (ca):
15 500 kronor
+ 1850 kr

Köper du en dator i delar blir den nästan 2000 kronor dyrare, men om du köper samma dator färdigbyggd blir påslaget bara 400 kronor. Mycket märklig kemikalieskatt. På vilket sätt är en färdigbyggd dator snällare mot miljön? Märk att påslaget på 1850 kronor hade blivit detsamma om vi valt billigare komponenter och satt ihop en dator för 5000 kronor. Det drabbar alltså de fattigaste hårdast. Om elektronikmomsen hade höjts istället så hade inte de fattigaste kommit i kläm på samma sätt.

Min slutsats är att datorbyggande kommer enbart vara för välbärgade och fattiga stackare kommer tvingas köpa färdigbyggt pga kemikalieskatten.

Har du inte lite konstiga påslag där? Eller är 150 kr någon form av minibelopp för inte väger en CPU i närheten av ett kg! Sen kan man fundera på om ett chassi ska klassas som elektronik eller inte (men det vet nog bara de som stiftat lagen (kanske, antar att de inte har någon större koll egentligen)).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Det ska de inte.

Läs själv: http://www.regeringen.se/49ca49/contentassets/aebbddfc141c469...

Skatten ska bara gälla elektronik i de listade kategorierna och som innehåller de listade kemikalierna.

Okej, då är det inte så farligt som jag trodde! Jag var felinformerad.

"Även bättre alternativ beskattas, vilket inte skapar incitament för tillverkarna att byta till dessa bättre kemikalier. " som det står på http://www.kemikalieskatten.se/ får det att låta som att bra alternativ också beskattas fullt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

"Även bättre alternativ beskattas, vilket inte skapar incitament för tillverkarna att byta till dessa bättre kemikalier. " som det står på http://www.kemikalieskatten.se/ får det att låta som att bra alternativ också beskattas fullt...

kemikalieskatten.se är en partsinlaga mot skatten. Utgå från att det du läser där är vinklat och allt kanske inte framställs helt korrekt

Om inte jag missminner mig så kunde skatten sänkas ner till 25% av maxbeloppet om bättre kemikaliealterantiv användes vid produktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Det kan ju vara så att det är vissa av de listade kemikalierna som är mer eller mindre bra men ändå finns listade i samma kategori.
I de fallen finns det ju inget ekonomiskt incitament att byta.

Jag läste dock inte så noggrant och har dessutom ingen som helst koll på om Dekabromodifenyleter är värre eller sämre än Ammoniumbromid (för att ta två slumpmässigt ur listan). Jag såg däremot att lagstiftarna motiverade vissa förenklingar i hur skatten räknades ut med hänvisning till att det annars fanns en risk att administrationen för bedömning och kontroll skulle kosta mer än skatten tog in till statskassan.
Blir väl alltid en avvägning mellan effektivitet och exakthet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Välkommen till landet som älskar skatt på saker i alla dess former.

Välkommen till landet där källkritik inte finns.

Skrivet av anon185723:

Skatter, skatter och skatter. Våran regering tjänar bara eliten. Tur att man flyttar till Danmark.

Danmark är en av få länder som faktiskt har mer skatt än Sverige

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Dags att fylla ut tråden med lite fakta.

Regeringens förslag: En punktskatt på kemikalier i viss elektronik
införs. Skatten ska konstrueras så att samtliga varor inom bestämda
kategorier är skattepliktiga, men att det finns möjligheter till avdrag.
Vilka varor som omfattas begränsas genom tulltaxans indelning i KNnummer.
Skatten tas ut med 8 kronor per kilogram för vitvaror och
med 120 kronor per kilogram för övrig elektronik. Maximalt
skattebelopp är 320 kronor per vara.

Regeringens bedömning: Skatten och dess utformning bör ses över
och uppdateras med jämna mellanrum.

Exempel
SSD 2.5", Vikt 57 gram * 120kr = 6,84kr skatt

GPU, MSI 1080, Vikt 1100gram * = 132kr skatt

EDIT:
Kompnenter är inte med. Se Ceasars inlägg på nästa sida.

Regeringens förslag: Det ska finnas möjlighet till avdrag med 50
procent av skatten för den elektronik som inte innehåller additivt
tillsatta föreningar av brom eller klor och med 90 procent av skatten
för elektronik som dessutom inte innehåller additivt tillsatta föreningar
av fosfor eller reaktivt tillsatta brom- eller klorföreningar. Vid
bedömningen av rätten till avdrag beaktas endast föreningar som utgör
en högre andel än 0,1 viktprocent av det homogena materialet i
kretskort (exklusive dess komponenter) eller sådana plastdelar som
väger mer än 25 gram. I en bilaga till lagen anges i en lista om de
vanligast förekommande brom-, klor- respektive fosforföreningarna
tillsätts additivt eller reaktivt.

Så exempel ovan är worst case. Om de inte innehåller farliga ämnen blir det upp till 90% skatterabatt.

I praktiken så kommer det bli ~500kr dyrare att bygga en dator i delar efter alla skatterabatter etc.

Typ inet montering kommer inte sänka priset då skatten är på det KN nr som varan importeras som.

Edit: Kanske är trött men tolkar texten nerdanför som att om man har <0.1% farliga ämnen av sin totala vikt är man fråntagen skattekravet. Eller gör jag fel tolkning?

"Vidbedömningen av rätten till avdrag beaktas endast föreningar som utgör
en högre andel än 0,1 viktprocent av det homogena materialet i
kretskort (exklusive dess komponenter) eller sådana plastdelar som
väger mer än 25 gram"

Källa:
http://www.regeringen.se/49ca49/contentassets/aebbddfc141c469...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpdv:

CPU
Intel Core i5-6600K
2 390 kronor
+ 150 kr

Moderkort
Asus Z170 Pro Gaming
1 549 kronor
+ 150 kr

Minne
995 kronor
+ 150 kr

Grafikkort
Nvidia Geforce GTX 1070
4 995 kronor
+ 150 kr

CPU-kylare
Be Quiet Pure Rock
349 kronor
+ 150 kr

SSD
Samsung 850 EVO 500 GB
1 790 kronor
+ 150 kr

Hårddisk
WD Red WD30EFRX 3 TB
1 149 kronor
+ 150 kr

Chassi
Fractal Design Define R5
1 149 kronor
+ 400 kr

Nätaggregat
Corsair RM750x 750 W
1 149 kronor
+ 400 kr

Totalt (ca):
15 500 kronor
+ 1850 kr

Dom har tänkt med röven som vanligt med andra ord.
En del av meningen med att bygga själv är ju att det skall bli billigare, inte tvärt om.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Kommer bli som i Cykel världen. Kostar 20% mer att bygga från delar än köpa en färdig :). Brave New World.

EDIT: Om man tänker på det så är det konstigt att en dator i delar ska vara billigare. Alla inviduella delar måste ha dyrt fancy embalage med tillbehör som många knappt använder. Mycket billigare att sälja de i bulk utan fint embalage till en tillverkare och monterar ihop det hela och lägger på sin marginal. Det borde var i särklass det billigaste sättet att köpa. Även lägre fraktkostnad till europa då alla är monterade i ett chassi.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Dom har tänkt med röven som vanligt med andra ord.
En del av meningen med att bygga själv är ju att det skall bli billigare, inte tvärt om.

/Lifooz

Vad jag kan se så verkar inte datorkomponenter ingå i förslaget. Jag kan dock ha missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad jag kan se så verkar inte datorkomponenter ingå i förslaget. Jag kan dock ha missat något.

Läs min länk ovan. Datordelar är klassade som övrig elektronik i förslaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Skönt att veta. Det verkar inte påverka datorbyggare med andra ord.

Undrar dock hur det fungerar med specialbeställda datorer från datorbutiker. Alltså datorer där du själv lagt ihop ett datorpaket och betalar några hundra extra för att butiken sätter ihop den åt dig. I teorin borde man väl kunna hävda att man betalar för komponenterna och byggandet för sig och kan på så vis slippa kemikalieskatten?

Sidan 94 i regeringsdokumentet:

"Med tillverkning avses utöver industriell tillverkning även att sätta ihop komponenter till en färdig produkt. En datorbutik som, utifrån kunders önskemål eller på eget initiativ, sätter ihop komponenter (som moderkort, processor, grafikkort, minneskort, osv) till en färdig dator ska anses tillverka datorn i lagens mening. För att det ska vara fråga om tillverkning krävs dock att komponenterna som monteras ihop bildar en ny produkt."

Jag tolkar det som att det blir kemikalieskatt på vikten av den hopsatta datorn.