Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Äntligen.
Kan de bara inte göra denna tillgänglig och ge möjligheten att välja X antal energilägen och sedan rangordna dessa. Då borde man kunna slide:a fritt.

Jag vill t ex ha balanserat eller batterisparläge när jag är hemifrån med datorn och ett egengjort energiläge som gör att datorn inte går ner i viloläge när jag fäller ihop locket. (Döpt till "Docked").

Frågan är ju om denna inställning blir tillgänglig för oss vanliga dödliga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Riktigt bra faktiskt

Permalänk
Avstängd

Vilken komponent i en bärbar dator är det som drar mest ström?

Drar en bärbar datorer med dedikerat mobilt grafikkort från AMD eller Nvidia betydligt mer batteri än en barbar dator med integrerad GPU i CPUn?

Permalänk
Medlem

Inte så dum ide. Men jag hoppas inte bara den blir för OEM laptop. Varför inte göra det möjligt för vanliga användare att "skapa" dessa lägen?

Typ en för filmtittande, där fläktar och CPU inte får härja fritt, så att den blir tyst, samt kombinera med spelläge där max prestanda är det enda viktiga, och kanske nattläge där alla diskar mm ska omedelbart gå viloläge, samt skärmens ljusstyrka sänks.. Man skulle ju själv kunna skapa dem i energialternativ och sedan skifta mellan dem, efter eget önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte så dum ide. Men jag hoppas inte bara den blir för OEM laptop. Varför inte göra det möjligt för vanliga användare att "skapa" dessa lägen?

Typ en för filmtittande, där fläktar och CPU inte får härja fritt, så att den blir tyst, samt kombinera med spelläge där max prestanda är det enda viktiga, och kanske nattläge där alla diskar mm ska omedelbart gå viloläge, samt skärmens ljusstyrka sänks.. Man skulle ju själv kunna skapa dem i energialternativ och sedan skifta mellan dem, efter eget önskemål.

Fast det där kan du ju redan göra. Det är bara att gå in på Energialternativ och skapa en plan enligt eget tycke och smak. Det här handlar så vitt jag förstår bara om att man ska kunna välja plan utan att hoppa in genom 2-3 undermenyer i kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vilken komponent i en bärbar dator är det som drar mest ström?

Drar en bärbar datorer med dedikerat mobilt grafikkort från AMD eller Nvidia betydligt mer batteri än en barbar dator med integrerad GPU i CPUn?

Vid spelande ja, annars om allt är som det ska drar det inte mer än "integrerade" GPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Fast det där kan du ju redan göra. Det är bara att gå in på Energialternativ och skapa en plan enligt eget tycke och smak. Det här handlar så vitt jag förstår bara om att man ska kunna välja plan utan att hoppa in genom 2-3 undermenyer i kontrollpanelen.

Jo men det var ju den "genvägen" jag önskade ha
Som jag tolkar artikeln så skulle detta endast vara till "vissa laptops" med OEM funktion. Därav min kommentar.

"Vidare meddelar Microsoft att inte alla datorer som lanserats idag kommer att få reglaget när Creators Update lanseras, utan att de ska arbeta med partner för att optimera och göra den tillgänglig för utvalda modeller."

Permalänk
Medlem

Ingen dålig funktion men snacka om nyhetstorka.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker Creators Update kommer med många bra förbättringar, skulle nog säga Creators update hör till de bästa uppdateringarna som någonsin kommit i Windows historia som det ser ut nu. Iofs så har det ju inte förekommit tidigare så stora förändringar till ett operativsystem och att det nu kontinuerligt uppdateras istället för att man släpper nya Windows versioner men tycker ändå att just nu känns det att de börjar komma med vettiga saker. Finns förstås saker man fortfarande stör sig på gällande Windows 10 men med tanke på att det är Microsoft tycker jag ändå de är på rätt väg just nu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Skönt, men känns som att det var något de glömde importera från Win7/8. Förstod inte riktigt varför de gjort det så krångligt när jag gick till Win10.

Permalänk
Medlem

Hur många har en laptop som inte är från en oem-tillverkare ("partnertillverkare" är ordet som används i artikeln, antar att de som skriver OEM i tråden avser hp, lenovo, dell etc.?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var på tiden

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder väldigt mycket Windows inbyggda prestanda prestandinställningar till att testa olika system. Liksom drar man ner så att datorn max får använda 30% cpu, så kan man testa av hur systemet fungerar när det är tungt belastat och se att de då fungerar rätt.

Så jag hoppas att de har lite mer pro-inställningar där jag skulle vilja kunna strypa i princip allt, t.ex. enbart stryka grafikkortet, cpu, hårddiskarna o.s.b.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ingen dålig funktion men snacka om nyhetstorka.

Varför säger du så?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

hoppas det inte kommer finnas nåt sånt reglage på min dator

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Varför säger du så?

För att det är en så extremt liten funktion att det blir krystat att rapportera det, som om det vore av mycket stor vikt att Windows 10 CU faktiskt innehåller en nyhet eller två.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Låter intressant, hoppas reglaget styr de strömsparinställningar som finns på datorn (även egengjorda). Jobbdatorn med 3 år gammalt batteri klarar ca. 1,5 med High Performance medan den klarar drygt 3h i Balanced Mode. Alltså smidigt om man snabbt kan byta mellan planerna utan massa klickande eller kommandon med powercfg.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

Riktigt bra funktion, men fattar inte varför de ska hålla på och bara lansera den för "utvalda modeller". Bättre att alla får det vid lansering ju.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baron:

Skönt, men känns som att det var något de glömde importera från Win7/8. Förstod inte riktigt varför de gjort det så krångligt när jag gick till Win10.

Vad menar du? Det räcker med att högerklicka på start knappen och trycka energialternativ i W10.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Riktigt bra funktion, men fattar inte varför de ska hålla på och bara lansera den för "utvalda modeller". Bättre att alla får det vid lansering ju.

För att olika datorer har olika typer av sparfunktioner i hårdvaran förmodligen.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Ni använder alltså olika scheman?

Alla mina laptops har jag gjort om ett enda schema på till att passa mina behov:

Ström i: Max prestanda, ingen sleep när locket stängs (i docka på jobbet), osv.

På batteri: Max energispar överallt. Inte sitter jag och spelar spel som kräver mycket prestanda eller kör tunga beräkningar utan kabel.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Många som tycker denna funktion är det bästa som hänt sedan skivat bröd... kunde inte bry mig mindre.

Visst, Sweclockers fokuserar uppenbarligen mer på att förmedla leksaksnyheter mer än produktiva dito. Men nyhetsvärdet känns ändå lite väl krystat när en artikel fokuserar så mycket på en funktion som inte ens är aktiv vid lanseringen? Vill man sänka förväntningarna eller vad...?

Jag är mer nyfiken på "en rad andra finesser". Har man t.ex. hörsammat önskan om att få tillbaka snabbanslutning av VPN-uppkoppling i nätverksinställningar? Saker som faktisk bidrar till ett enklare och bättre arbetsflöde - finns det några sådana?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vad menar du? Det räcker med att högerklicka på start knappen och trycka energialternativ i W10.

Det är omständigt att göra på en pekplatta, har du en laptop?
Att trycka på batteriikonen ger endast möjlighet att aktivera batterisparfunktion. Jag skulle gärna ha möjligheten att välja mina skräddarsydda scheman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Äntligen.
Kan de bara inte göra denna tillgänglig och ge möjligheten att välja X antal energilägen och sedan rangordna dessa. Då borde man kunna slide:a fritt.

Jag vill t ex ha balanserat eller batterisparläge när jag är hemifrån med datorn och ett egengjort energiläge som gör att datorn inte går ner i viloläge när jag fäller ihop locket. (Döpt till "Docked").

Frågan är ju om denna inställning blir tillgänglig för oss vanliga dödliga.

Det där kan jag göra med min Lenovo. Med Windows 7

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Många som tycker denna funktion är det bästa som hänt sedan skivat bröd... kunde inte bry mig mindre.

Visst, Sweclockers fokuserar uppenbarligen mer på att förmedla leksaksnyheter mer än produktiva dito. Men nyhetsvärdet känns ändå lite väl krystat när en artikel fokuserar så mycket på en funktion som inte ens är aktiv vid lanseringen? Vill man sänka förväntningarna eller vad...?

Jag är mer nyfiken på "en rad andra finesser". Har man t.ex. hörsammat önskan om att få tillbaka snabbanslutning av VPN-uppkoppling i nätverksinställningar? Saker som faktisk bidrar till ett enklare och bättre arbetsflöde - finns det några sådana?

Ja, man behöver ju inte citera precis vartenda pressmeddelande som Microsoft skickar ut

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag är mer nyfiken på "en rad andra finesser". Har man t.ex. hörsammat önskan om att få tillbaka snabbanslutning av VPN-uppkoppling i nätverksinställningar? Saker som faktisk bidrar till ett enklare och bättre arbetsflöde - finns det några sådana?

Microsoft jobbar numera kontinuerlig med feedback-appen dom implementerat, så visst kommer den godingen
Har även specat lite andra (det finns mer) nyheter som kan hjälpa till i arbetsflödet (lite beroende på vad man jobbar med såklart):

  • "Quicker VPN Access: When you open the network menu from your notification area, you can now connect to VPNs directly from the menu rather than needing to open the VPN Settings screen first."

  • "Multiple Account Sign-in Improvements: If you have multiple accounts, you’ll appreciate the new sign-in dialog that appears when you need to provide a Microsoft account in apps. It shows any Microsoft, Work, and School accounts you’ve added to the system and gives you the ability to add new accounts to Windows."

  • "Office Hub: There’s a new version of the “Get Office” app, which originally just pointed you at the Office 365 website. Get Office 2.0, also known as “Office Hub”, is much more capable. This app still guides you through how to sign up to Office 365, but it also provides direct download links for Office applications, a list of Office documents you’ve recently used, and other useful features."

  • "Some of the other features that are expected are:
    Working Sets – Better project management for teams and groups with working sets. Helps create a central hub for images, videos, documents and files."

  • Använder detta redan idag (rätt ofta i arbetet) via OneNote men det är trevligt att jag även kan göra det på datorer utan det installerat - "A New Screenshot Hotkey: Windows 10 gains yet another screenshot tool. Press Windows+Shift+S to capture a region of your screen and copy it to your clipboard. This feature was originally part of OneNote 2016, but has been added to Windows itself."

  • "Start Menu Folders: Windows 10 now allows you to group the tiles on your Start menu into folders. Drag and drop a tile onto another tile to create a tile folder that can contain two or more tiles. Click or tap the tile folder and it will expand to display its contents."

  • "Full pen support in Microsoft Word - Based on Microsoft's video, it looks like the company is finally bringing full pen support to Word. Microsoft teased better pen support for Word during its Windows Ink introduction earlier this year, and it looks like it's finally arriving with the Creators Update. You'll be able to manipulate and delete text a lot more easily in apps like Word, and even leave comments on documents in just ink."

  • "A Virtual Touchpad: Windows 10 already contains an on-screen keyboard, and it’s getting an on-screen touchpad. Press and hold on the taskbar and you’ll be able to select “Show touchpad button”. You’ll then get a touchpad button next to your touch keyboard button. Microsoft says you can use the virtual touchpad on a tablet to control the mouse cursor on a connected external display, for example. You don’t need a mouse, or even a physical touchpad."

  • "This last feature may sound the least exciting, but it's probably going to be the most useful. In the Windows 10 Creators Update, users will be able to pin icons for a select number of friends and family right to the task bar. You can then drag and drop files to these icons to share them as quickly as possible, and this space will also act as a hub for messaging apps, aggregating communications from programs like Skype and email to make it accessible all in one place."

  • Ja jag vet...ännu en feature för en digital assistent som inte finns i Sverige - "Pick up where I left off - Microsoft is working on bringing a contextual UI to Windows 10 that will pop up a notification telling the user that they are able to sync an apps state from another device and continue exactly where they left off. This will be done with the help of Cortana, which will pop up a notification whenever there's an app available to sync states. Internal documents suggest Microsoft is also looking at making the same feature able to restore an entire workspace, all with the tap of a button. Cortana will be able to contextually sync files, tabs, apps and more between devices, with contextual pop ups that require the user to do very little work getting back into a productive state when moving between form factors."

  • Vet inte om denna räknas då man inte arbetar så mycket i regedit men när man väl skall in och grotta där så är det en trevlig nyhet som underlättar - "Only the geekiest of Windows users will notice these new features:
    A Location Bar in the Registry Editor: The Registry Editor finally includes a location bar, allowing you to easily copy-paste addresses rather than being forced to painstakingly navigate to them."

  • "we're expecting to see features like better trackpad gesture control"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Riktigt bra funktion, men fattar inte varför de ska hålla på och bara lansera den för "utvalda modeller". Bättre att alla får det vid lansering ju.

För att alla partnertillverkare ska kunna bygga in sina egna neonfärgade halvfungerade skitappar?

Fullständigt meningslös nyhet för en stor uppdatering. Funktionen finns redan, sedan ett ANTAL år tillbaka.

Men det är säkert en bra funktion...haha. En genväg - för speciellt utvalda tillverkare. 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är tillkännagivandet för build 15014 för den som vill läsa: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/01/19/announ...

Skrivet av Segas:

Fullständigt meningslös nyhet för en stor uppdatering. Funktionen finns redan, sedan ett ANTAL år tillbaka.

Men det är säkert en bra funktion...haha. En genväg - för speciellt utvalda tillverkare. 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att en funktion finns behöver det inte betyda att den inte går att göra bättre, eller är den värdelös för att den inte hjälper just dig?. Jag ser det här som en jättebra sak för den stora massan som kanske inte hittar eller vet om att det ens är möjligt.

För övrigt låter du sjukt dryg.

Permalänk
Medlem

Så man måste vänta på att få OEM:s egensnickrade energilägen? Varför inte bara kunna få lägga till sina egna som man alltid kunnat göra och få växla direkt från pop-up menyn? Tur att man kan regedita tillbaka popupen som fanns i Win7/8.1.

Skickades från m.sweclockers.com