Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

Permalänk
Melding Plague

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Satt precis i telefonen och diskuterade just exakt detta och vi var båda rörande överens om att Nintendo själva kommer få ro detta skeppet helt själva.

Permalänk
Medlem

Själv kan jag inte förstå hur konsoler som PS4 och Xbox finns kvar, om hårdvara nu är så viktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kunde inte bry mig mindre. Köper jag en Switch lär jag göra det för Nintendo-spelen, inte nästa COD.

Om det han säger är sant så ser det mörkt ut för Switch, men jag personligen kunde inte bry mig mindre.

Permalänk
Medlem

@Cenorida: För att PC marknaden fortfarande inte lyckats nå människor som vill ha en en spelmaskin för under 4000 kr som de kan spela på TV:en

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem

Hårdvara som kraftfullare eller inte, hade den varit som en PS4 Pro så hade jag ändå gillat om Nintendo släppte exklusiva spel, jag köper en Nintendo konsol just för spelen som hör till den och endast till den.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

@Cenorida: För att PC marknaden fortfarande inte lyckats nå människor som vill ha en en spelmaskin för under 4000 kr som de kan spela på TV:en

Varför gnäller då folk på Switch?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Kunde inte bry mig mindre. Köper jag en Switch lär jag göra det för Nintendo-spelen, inte nästa COD.

Om det han säger är sant så ser det mörkt ut för Switch, men jag personligen kunde inte bry mig mindre.

Det jobbiga är att köpa en konsoll där det inte finns utvecklare , Om Nintendo släpper en kraftfull konsoll som man kan både spela Nintendos exklusiva titlar och sedan t.ex. Fifa o COD så ökas ju spelutbudet markant.

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför gnäller då folk på Switch?

Människor gnäller inte på Switch , de är skeptiska på att konsolen är överhypad när det kommer finnas brist på spel

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

Det jobbiga är att köpa en konsoll där det inte finns utvecklare , Om Nintendo släpper en kraftfull konsoll som man kan både spela Nintendos exklusiva titlar och sedan t.ex. Fifa o COD så ökas ju spelutbudet markant.

Antingen läste du inte mitt inlägg eller så är din läsförmåga lite oslipad

Att spelutbuden ökade från andra utvecklare var ju precis det som inte hade tillfört något för mig personligen? Det är Nintendo exklusiva spelen jag är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

Människor gnäller inte på Switch , de är skeptiska på att konsolen är överhypad när det kommer finnas brist på spel

"På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar Titanfall-utvecklaren Mohammad Alavi."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cenorida:

"På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar Titanfall-utvecklaren Mohammad Alavi."

Det är väl väldigt tydligt utifrån den meningen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ser personligen inga problem med detta sett ur mitt egna perspektiv då jag ändå bara köper Nintendokonsoler för att spela just deras egna spel så som Super Mario, Zelda, Mario Kart, Metroid, Smash Bros och deras andra titlar. Tredjepartsspelen så som cod, fifa etc intresserar mig ändå inte och skulle jag vilja spela dem kan jag ändå spela dem på min dator för en betydligt bättre upplevelse.

Men det är allt ur mitt personliga perspektiv. Nintendo tar en väldigt stor risk och riskerar egentligen att råka ut för samma historia en gång till, då faktum är att många köper spelkonsoler just för att spela dessa tredjepartstitlar. Det är en stor marknad som de missar, helt enkelt.

Personlig teori är att Switchen till en början kommer gå väldigt bra. Detta då det till att börja med släpps tillsammans med Breath of the Wild. Men utöver detta finns det mängder Wii U-titlar som kommer kunna spelas på Switchen också. Mario Kart 8 Deluxe är en titel som mångade missade helt och hållet då Wii U floppade. Nu kommer det finnas tillgängligt på Switch och det kommer förmodligen göra Nintendo gott.

Men den som lever får veta, antar jag. Kan gå hur som helst.

Permalänk
Medlem

@Cenorida

För att förtydliga:

Skrivet av Cenorida:

"På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar Titanfall-utvecklaren Mohammad Alavi."

Skrivet av Bekric:

Människor gnäller inte på Switch , de är skeptiska på att konsolen är överhypad när det kommer finnas brist på spel

Permalänk
Medlem

Jag är besviken på Switch, det är som sagt inget stort hopp från Wii U hårdvarumässigt. Hade hoppats på att dom hade vält pascal arkitekturen iallafall så batteritiden kunde blivit bättre samt något snabbare.

Haken för Switch just nu är priset vs prestanda vs konkurrenterna PS4 och Xbox One och deras uppföljare, PS4 Pro och Scorpio.

Vill man spela tripple A titlar så får man helt enkelt köpa en PS4 eller XO, och nöja sig med Nintendos casual plattformsspel. Dom verkar helt enkelt inte villa ha den breda massan med sig.

Just nu blir Switch den dyraste konsolen i förhållande pris prestanda. Nu ska de även börja ta betalt för spelen vilket är ytterligare en negativ punkt.

Jag kommer köra vidare på min Wii U tills Switch sjunker i pris, så får jag köpa en PS4 Pro istället.

Hade dom lagt in fetare grafikkretsar så hade jag gärna betalat 1000 kr till för en Switch så jag slapp ha flera olika konsoler. Hade blivit billigare med en konsol än att man måste ha två.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

För tidigt att säga enligt mig. Nintendo 3DS fick brett stöd först efter något år eller så, om vi har tur händer samma sak med Switch. Allt hänger på att folk faktiskt köper konsolen; Om det finns en marknad för spel till Switch (många användare, m.a.o.), så kommer utvecklare att släppa spel till konsolen. Det betyder dock inte att vi kommer att se samma spel på Switch som på PS4 och Xbox One, men det betyder definitivt att vi kommer att se fler 3:e-parts spel, om konsolen säljer bra.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Har Titanfall ens sålt mer än Splatoon?

Permalänk
Medlem

@Raphaei @Dunder

"På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar Titanfall-utvecklaren Mohammad Alavi."

Det är väl rätt uppenbart han beskyller klen hårdvara som orsaken till varför Switch kommer gå samma öde till mötes som Wii U?

Har jag misstolkat citatet fel menar ni?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bekric:

@Cenorida: För att PC marknaden fortfarande inte lyckats nå människor som vill ha en en spelmaskin för under 4000 kr som de kan spela på TV:en

Snarare brist på kunskap inom teknik...

En dator från 2009-2011 för 2500-3500:- är bättre än PS4 eller Xbone..

(2500K+ HD5850 dator)

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Är det anledningen att Titanfall inte finns till PS4? (* host!*)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Är det anledningen att Titanfall inte finns till PS4? (* host!*)

Skickades från m.sweclockers.com

Tvåan finns ju till PS4 att ettan inte kom till ps3/4 utan bara xbox och pc beror nog på något exklusivitets avtal

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Snarare brist på kunskap inom teknik...

En dator från 2009-2011 för 2500-3500:- är bättre än PS4 eller Xbone..

(2500K+ HD5850 dator)

En dator med HD 5850, oavsett processor, har inte en chans mot PS4 eller Xbox One i moderna spel. Möjligt att spelen inte ens startar längre på HD 5850 för spelet kräver nyare drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

Människor gnäller inte på Switch , de är skeptiska på att konsolen är överhypad när det kommer finnas brist på spel

Konsollanseringstitlar har det ju alltid funnits många av och i god kvalité...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Älskar logiken bakom citatet. Skulle Switch sälja 100 miljoner enheter skulle självfallet det komma ett "Titanfall"-liknande spel till Switch.
Om det nu så är fallet ska jag följa Respawn noga och se ifall de viker sig eller inte. Speciellt eftersom deras Titanfall 2 gick på rea efter bara en månad. Tror ett spel till Switch i en sådan spekulativ värld skulle vara ganska lockande på ett sådant svagt säljande spel.

Och om EA säger gör ett spel till Switch, då gör Respawn ett spel till Switch!

Permalänk
Medlem

skulle inte har nåt emot om Nintendo skulle sluta tillverka hårdvara och istället fokusera sig på att släppa spelen till PC samt dem andra konsolerna istället. skulle även tror att dem kunde sälja även mer då en med deras nuvarande strategi.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Själv kan jag inte förstå hur konsoler som PS4 och Xbox finns kvar, om hårdvara nu är så viktigt.

För att det är enklare att koda mot dessa två eftersom deras hårdvara är liknande? Switch ryktas bli avsevärt mindre kraftig och allt verkar även peka på att så blir fallet och därför fokuseras det på de kraftigare konsolerna? Det är så de finns kvar.

Skrivet av DozeN:

Antingen läste du inte mitt inlägg eller så är din läsförmåga lite oslipad

Att spelutbuden ökade från andra utvecklare var ju precis det som inte hade tillfört något för mig personligen? Det är Nintendo exklusiva spelen jag är ute efter.

Och när du kört igenom Zelda fyra gånger... Sen då?

Skrivet av Cenorida:

"På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar Titanfall-utvecklaren Mohammad Alavi."

Vilket leder till brist på spel. Det är vad folk är skeptiska mot... Att det sedan beror på hårdvara är något få verkar egentligen bry sig om.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

skulle inte har nåt emot om Nintendo skulle sluta tillverka hårdvara och istället fokusera sig på att släppa spelen till PC samt dem andra konsolerna istället. skulle även tror att dem kunde sälja även mer då en med deras nuvarande strategi.

Snarare skulle de gå till iOS och Android. De är ju redan igång med det, passar deras spel, och de når en enorm publik. Det vettiga att göra om de inte kan upprätthålla en egen plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köper absolut inte ett Switch för mainstream titlar som Cod, titanfall och bf4, vill jag ha dem spelar jag dem på PC. Idiotisk jämförelse, glöm inte heller att Switch fortfarande är en portabel spelkonsol. Jämför man mobiler med PC också? Varför göra spel till mobiler, mobiler har ju jättekass hårdvara... samma argument typ.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att det är enklare att koda mot dessa två eftersom deras hårdvara är liknande? Switch ryktas bli avsevärt mindre kraftig och allt verkar även peka på att så blir fallet och därför fokuseras det på de kraftigare konsolerna? Det är så de finns kvar.

Och när du kört igenom Zelda fyra gånger... Sen då?

Du har rätt i din sak. Men min tanke var främst att om nu PC tvingas leva med dåliga portar till följd av PS4 och Xbox dåliga hårdvara, så skulle Switch lika gärna kunna vara inkluderad. Varför ska just PS4 och Xbox stå som "standard"?

Enligt citat
"Nintendo have been so underpowered [in terms of hardware] that they don’t have the support of third parties because they’re all making games for PC, PlayStation 4 and Xbox One. And the Nintendo Switch is no different."

Jag menar istället att det är Nintendo, Sony och Microsoft som "have been so underpowered" och att på grund av dess hårdvara inte borde ha "support of third parties".

Han säger ju att Switch inte kommer få tredje part stöd på grund av dålig hårdvara. Om nu är hårdvaran som är boven i dramat borde inte heller PS4 eller XBOX eller ha stöd för tredje part.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Konsollanseringstitlar har det ju alltid funnits många av och i god kvalité...

Mycket möjligt, problemet är att 6 st spel vid release är bland de lägsta som skett för en konsoll, går att jämföra mot både PS4 samt Xbox one, även Wii U son hadde över 30+ spel vardera.

Wii U's absolut största problem var också antalet spel, släpptes överlag 1-2 spelvärda spel per år, förra året var också så got som dött, och det problemet ser ut att fortsätta rakt in i Switch lansering, hur vidare det kommer bli bättre eller ej vem vet. Vist vi har Zelda, men för alla Nintendo fanboys så kommer spelet till Wii U också som de troligtvis redan äger, utöver det så dröjer det till spel.

För de aldra flesta dock så är det mycket pengar att lägga ut på denna hårdvara om du bara kommer spela något spel per år, speciellt när konkurrenterna har långt många fler och är MYCKET billigare.

För Nintendo fanboys är detta självklart inget problem, men de flesta är inte fanboys.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.