Lagringsproblem i ESXi - Är jag körd?

Permalänk
Medlem

Lagringsproblem i ESXi - Är jag körd?

Hejsan kära SweC! Tänkte fråga efter lite hjälp och råd eftersom jag har googlat på alla möjliga sätt och läst dokument från VMware (vilken är lite för tekniskt för mig just nu).

Har en HPE Gen8 med 4GB ram, 6 TB utrymme, och en Celeron processor. ESXi är installerat på ett 8GB usb som sitter intern i server.

Vad jag har i mina VMs är en Ubuntu 16.04 som jag använder för VPN, torrent, och plex. Allting har fungerat bra det senaste tills jag fick ett felmeddelande från Clienten att utrymmet på hårddisken var fullt vilket gör att operativsystem kommer till en "Halt", och jag kan inte göra något..

Fel

Detta är märkligt, för den klagade bara på när jag försökte lägga till saker (Antingen backup från mina datorer, eller nedladdning utav något) på mina media-hårddiskar som ligger i en datastore (.VMDK) för sig själv och hårddiskarna i sig har mer än 2TB kvar på utrymmet, all min googling har lett mig till att utrymmet är fullt för att en Snapshot och att jag ska ta bort Snapshoten för att skaffa lite utrymme.. Dum som jag är tog jag bort fel fil, vilket gjorde att jag inte ens kan starta min Ubuntu VM längre och som jag förstår det så finns det ingen möjlighet att en kunna få tillbaka det jag gjorde.

"Hopp.." tänkte jag, jag får väl ta och börja om från nytt med ett nytt OS och istället för att använda Linux så provar jag Microsoft Server eftersom det är det jag är van vid, och det jag använder funkar lika bra där som Linux.

Så laddade ner och installerade allting, gav den nya VM'en 150GB utrymme från min VM-disk, samt att jag la till den gamla hårddisken (media -disken) till Windows. Men när jag startar upp allt och går in i diskmanager så står disken under "OEM partition", och inte låta Windows ge den en driver-bokstav. Har provat att konvertera disken till dynamiskt men det misslyckas.. Är det bara för att hårddisken är i GPT format som jag inte kan öppna den eller har jag sabbat det totalt? - Kan jag på något sätt rädda mitt utrymme som jag har på "drive" disken pg.a bilder och filmer som jag ABSOLUT inte helst vill förlora?

Bilder på det som står
Bild på Datastoren

Hårddiskarna (drive) på 4TB ligger i en raid-0 (Jag vet..), samt VM/Backup är JOBD, men ligger i ett "cluser" via HP's egna controller.

TL;DR: OP är en idiot som antagligen tagit PÅ TOK för mycket vatten över huvudet och tagit bort hela sin server för att han litar för mycket på folk på internet för sitt eget bästa och sitter nu i skiten för att han inte kommer åt sina filer och desperat frågar efter hjälp!

PS. Ber om ursäkt för hur Jag skriver, och har glömt av hur man formulerar sig i text, så om det är något som ni inte förstår TVEKA INTE att skriva!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Hej,

kan du visa vilka filer du har kvar i mappen i ditt datastore.

Det kan vara så enkelt att du tagit bort en annan snapshot-fil som den du använder dig utav är beroende av.

Kan du ge en screenshot på snapshot-managern via vsphere client/webUI?
typ detta
http://ftp.areax.se/i/Sg9NL.png

Detta borde ge åtminstone mig mer kött på benen än det jag fått för att kunna svara på din fråga

Om du har massor av snapshots och du tagit bort rätt "fel" fil så borde det gå att lösa.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Hej,

kan du visa vilka filer du har kvar i mappen i ditt datastore.

Det kan vara så enkelt att du tagit bort en annan snapshot-fil som den du använder dig utav är beroende av.

Kan du ge en screenshot på snapshot-managern via vsphere client/webUI?
typ detta
http://ftp.areax.se/i/Sg9NL.png

Detta borde ge åtminstone mig mer kött på benen än det jag fått för att kunna svara på din fråga

Om du har massor av snapshots och du tagit bort rätt "fel" fil så borde det gå att lösa.

//Tobias

Det måste väl kunna gå att peka vm'en, och peka den till den som ligger i drive-mappen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Om du gör som så här.

I ditt datastore, har du en mapp med en .vmx .vmdk och hade en .vmsn på grund av snapshoten.

Hur ser din vy ut där?

Det va egentligen denna vy som va viktigast i min fråga tidigare

Om du har den kvar. den som inte är snapshot så bör du kunna skapa en ny vm och peka denna vm mot den disken och sedan ta bort den gamla ur inventory, allts inte "delete from disk". delete from inventory.
snapshotdiskarna brukar ha namn som .vmsn och ha flera .vmdk filer beroende på hur många snapshots som man tagit.

VMware info om Snapshots

Vmware officiellt rekommenderar att man tar bort snapshots efter 48h om de skrivs hårt till dem för att undvika problem.

Jag har esxi 6.5 men dessa funktioner ska finnas i klienten också så ska inte vara någon skillnad.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

Jag va nog rätt trött igår märker jag.

Testa att installera en ubuntu och lägg till din disk till den. Då det troligen är ett filsystem på disken som inte fungerar i Windows så är detta den lösning jag kan komma på. Installera operativsystemet först så du inte formaterar disken.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Om du gör som så här.

I ditt datastore, har du en mapp med en .vmx .vmdk och hade en .vmsn på grund av snapshoten.
http://ftp.areax.se/i/g8dKJ.png

Hur ser din vy ut där?

Det va egentligen denna vy som va viktigast i min fråga tidigare

Om du har den kvar. den som inte är snapshot så bör du kunna skapa en ny vm och peka denna vm mot den disken och sedan ta bort den gamla ur inventory, allts inte "delete from disk". delete from inventory.
snapshotdiskarna brukar ha namn som .vmsn och ha flera .vmdk filer beroende på hur många snapshots som man tagit.

VMware info om Snapshots

Vmware officiellt rekommenderar att man tar bort snapshots efter 48h om de skrivs hårt till dem för att undvika problem.

http://ftp.areax.se/i/0LmDs.png

Jag har esxi 6.5 men dessa funktioner ska finnas i klienten också så ska inte vara någon skillnad.

//Tobias

Skrivet av tjossanmannen:

Jag va nog rätt trött igår märker jag.

Testa att installera en ubuntu och lägg till din disk till den. Då det troligen är ett filsystem på disken som inte fungerar i Windows så är detta den lösning jag kan komma på. Installera operativsystemet först så du inte formaterar disken.

Jag gjorde som du sa, och startade en live-cd på en ny VM och la till den datastoren som jag vill komma åt. Det verka fungera, och jag kan se dem/komma åt dem. Tänkte att jag installerar en den nya ubuntu OS'et och får börja om på nytt igen. Det gör egentligen ingenting för jag kommer ihåg alla konfigurationer som jag hade (var inte mycket).

Vad jag helst utav allt hade velat är egentligen använda Windows BARA, men om inte det går är det faktiskt inte hela världen. Men tycker ju fortfarande att det borde fungera

Bild på att det funkar
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Det kan du ju säkerligen lösa genom att dela dina filer från linux burken över en sambashare och flytta dessa till din Windows.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Om du vill flytta filerna till Windows så sätt upp en ny server med Windows och kopiera sen filerna till den från din LiveCd. Dock kräver det kanske mer disk än vad du har tillgängligt men det är den vägen som gäller om har tex ext3 på disken nu och i windows vill kunna köra NTFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Det kan du ju säkerligen lösa genom att dela dina filer från linux burken över en sambashare och flytta dessa till din Windows.

Skrivet av dahlgren:

Om du vill flytta filerna till Windows så sätt upp en ny server med Windows och kopiera sen filerna till den från din LiveCd. Dock kräver det kanske mer disk än vad du har tillgängligt men det är den vägen som gäller om har tex ext3 på disken nu och i windows vill kunna köra NTFS.

Jag har gjort en tempoärlig lösning med att ta bort så mycket resurser det går från ubuntu-system, mounta hårddiskarna och dela ut dem via Samba. Därefter la jag till den som vanligt på mina hemdator och satte upp en lite bättre lösning (ungefär så som jag hade tänkt mig från första början) på Windows-server VM'en.

Tills vidare så får detta gå innan jag får tiden med att pilla och fortsätta lära sig mer om ESXi. Mycket tacksam till svar på detta då detta verkligen har vart lite utav en katastrof för mig.

Tack så mycket!

Visa signatur

Citera för svar!