Permalänk

Finns det ett tangentbord som detta?

Tjena är på jakt efter ett nytt tangentbord. Det jag skulle vilja ha är ett tangentbord utan numpad men med lite macro knappar. Mekaniskt helst blå switchar och gärna rgb. Tänker mig något i stil med k65 men som har macro knappar också. Finns det något som detta eller har jag för höga krav?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Har inget bra svar på rak arm, men det finns ett extremt dedikerat mek. tangenbords community på reddit som kanske kan hjälpa dig.

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/

Permalänk
Hedersmedlem

TKL existerar väl främst för att man vill spara utrymme, kan inte tänka mig att det är många som då vill "slösa" utrymme på macroknappar om de är villiga att välja bort numpaden.

Provade googla på "TKL with macro keys" och hittade ett par trådar från folk som haft samma frågeställning som dig men det verkar inte vara nåt stort utbud. Enda jag hittat som sett någorlunda vettigt ut och passar dina krav är Dearmo Blade, men tvivlar på att du kan få tag på det med svensk layout.
Verkar som att Dearmo är lite av en OEM, Blade har sålts rebrandat i USA märket Monoprice, och deras GA9 har sålts i Sverige som Azio Levetron Mech5.

Det enklaste vore väl egentligen bara att du antingen hittar ett tangentbord där man kan flytta numpad till vänster sida och använda den för macros, eller att du köper ett TKL och sedan köper en separat numpad eller macrokeypad att ha vid sidan om, eller så kör du bara autohotkey istället vilket är den billigaste och absolut enklaste lösningen.

Vill iofs minnas att jag såg någon som för en massa år sedan bara tog en såg och kapade bort numpaden på sitt Logitech G11/G15, kan ju också vara ett alternativ om du vågar.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att leva utan F-knapparna (eller ha dem under fn-layer) finns ju ett mindre tangentbord med macroknappar på massdrop nu. Dock är det ju inte TKL så det kanske inte är vad du letar efter. Plus att det kostar en hel del och är tydligen lite konstigt att programmera om så skulle rekommendera dig att läsa på om det lite först.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Vanligtvis rekommenderar "vi tangentbordsnördar" inte "gaming-brands" då man betalar mer för märket än kvalitén. I.e. du kan få samma eller bättre kvalitet genom att välja "Cooler Master (CM) ("Masterkeys Pro"), "Ducky" (One, Shine) eller "Vortex" (Pok3r), (för att nämna de som är just nu är enkelt tillgängliga/vanligast på den svenska marknaden i nordisk ISO)

Det finns även de något mer 'svårhittade': Das Keyboard, Filco, Leopold, HHKB, Realforce(Topre), Matias(Alps) som också anses vara "bra".

"Gaming-brands" anses primärt vara Razer, Steelseries, (Logitech) och i viss mån Corsair ::::: Där corsair anses vara det bättre alternativet (om man inte vill byta key-caps/hattar: ej standardbottenrad (standard är 1,25U*3+6,25U+4*1,25U)).

Jag passar på att ta tillfället i akt att nämna att det finns inga (fungerande) tangentbord som är "bättre" än några andra: funktionellt. 2300 SEK tangentbord ger dig ingen reel fördel jämfört med ett fungerande 19 SEK tangentbord i något spel.

Kort sagt det finns inga "gaming tangentbord": det finns bara bättre och mindre bra tangentbord (tills dess att Vooting One släpps). Det finns inte heller några brytare som är reelt "snabbare" än andra: det är just den här marknadsförings-scammen som du betalar extra för vid köp av Razer/steelseries tangentbord (sen gör dessa företag andra produkter som är bra/ok: men det betyder inte att de kan göra bra tangentbord).

"Bäst" kvalitet får du om du löder ihop ditt egna tangentbord med eget valda komponenter (nåja: Korean-customs-builds och topre undantagna: men det är inget som påverkar "normals").

Om du vill ha ett tyst tangentbord så är Cherry MX inte för dig, inte ens om det har o-ringar på sig. Ljudtrycksmässigt så är Topre/Ickemekaniskt(membran)<Matias Quiet-Silent Cherry MX<O-rings Dämpade cherry MX < Cherry MX < Clicky Cherry MX.

Vidare finns det inte heller någon brytare som är "bättre" för någon tangentbordsaktivitet (Gaming, skrivande, kodande, onanerande) än någon annan; Röda, gröna, bruna, blå, Matias, Topre, ALPS, Clears, Mod-x, Gaterons, gula, svarta, linjära, taktila, Hall, buckling-spring, clicky: alla fungerar och det är upp till DIG att bestämma om de passar DIG! Ingen annan kan tycka åt dig: det är du som måste avgöra!

TL:DR; Mekaniska tangentbord är en marknadsföringsgimmick, använd det tangentbordet som du gillar (så länge som det inte är trasigt). Att spendera mer på ett tangentbord ger inga fördelar i något spel. Däremot kan det ge dig mervärden i form av att du upplever det som bättre/skönare att trycka på.

Vill du ha ett lägre pris: kolla sweclockers-marknaden.

Den enda funktionella faktorn du behöver bry dig om är att det har >=5KRO: allt annat är marknadsföring!

Not: Detta är numera mitt standardsvar på "vilket tangentbord skall jag köpa"; har du åsikter om märken, påståenden, om jag missat något eller har haft otur när jag tänkte: vänligen meddela mig antingen via PM eller med citering/svara i tråden så kommer jag uppdatera detta standardsvar. Detta standardsvar kommer utvecklas efterhand och efter er input.