Creative utökar Sound Blaster X-serien med spelmus och tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Creative utökar Sound Blaster X-serien med spelmus och tangentbord

Ljudaktören Creative ger sig in på marknaden om kringutrustning för spelande, där intåget inleds med spelmusen Sound Blaster X Siege M04 och Vanguard K08.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det med alla dessa överpriser på datortillbehör?

Permalänk

Tyckte tangentbordet var rätt snyggt, men 179 € är mycket mer än vad jag tycker är rimligt att betala. Och tydligen ska det vara RGB-leds på allt just nu...

Vet någon om brytarna är något att ha?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Hade varit coolt med ljudkrets med utgångar/ingångar i t-bordet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Vad är det med alla dessa överpriser på datortillbehör?

Så man tror att man gör ett fynd när det säljs för halva priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Hade varit coolt med ljudkrets med utgångar/ingångar i t-bordet.

Tänkte samma! Det hade jag köpt.

Permalänk
Medlem

Ett tangentbord som heter soundblaster... Felanvändning av varumärket tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ett tangentbord som heter soundblaster... Felanvändning av varumärket tycker jag.

Knapparna kanske låter extra mycke?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hmm, switcharna verkar ju intressant då det är annat än Cherry MX.
Men hittar ingen information om "PRES" switchen, antar att det är samma lika som Logitechs tangentbord som har omron switchar.
Skulle dock vara kul att ha fel och det visar sig vara en ny typ av switch.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en sorts volymratt ovanför numpad. Det verkar faktiskt inte så dumt!
Antagligen det som gör den till en "SoundBlaster"

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Avstängd

Dyrt.

Musen ser ut att kunna bli ohygiensk och svår att rengöra från smuts från vänster sida att komma åt mellan alla räfflorna där.
11 lysdioder på musen? Är det någon tävling vem som kan kramma in flest lysdioder?

Tangentbordet ser fult ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Hade varit coolt med ljudkrets med utgångar/ingångar i t-bordet.

Jepp, jag tycker det skulle faktiskt vara ganska smart att offerera en sån produkt, speciellt då det är fråga om Creative. Då slipper man ju ha en skild extern device om man kör med det (tänker på Soundblaster G5/E5/X7)

Då kan man ju ha volymjustering och inbaka olika väsentliga funktioner på tangentbordet och kanske gå ett steg längre än vad man gör på G5 då det finns ju massivs med knappar till förfogande på tangentbord.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Synd att de inte gjorde något specialkombo. Typ en DAC inbyggt i tangenbordet eller kanske tom ett ljudkort eller ngt liknande.

Det finns ju inget som får dessa 2 produkter att stå ut från konkurrenterna.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Måste finnas flera fabriker med mycket hål i kalendern nu när fan och hans moster kommer med "egna" tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Creative...Jag har fortfarande ett starkt minne kvar av hur lång tid Creative tog på sig att få fram nya drivrutiner till Windows 7. Ett helt år utan fullt fungerande ljudkort, och nu ska de in på fler marknader...Undvik detta märke kära forumvänner, det kan innebära att ni blir tvungna att köpa nytt om Microsoft släpper en större uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Creative...Jag har fortfarande ett starkt minne kvar av hur lång tid Creative tog på sig att få fram nya drivrutiner till Windows 7. Ett helt år utan fullt fungerande ljudkort, och nu ska de in på fler marknader...Undvik detta märke kära forumvänner, det kan innebära att ni blir tvungna att köpa nytt om Microsoft släpper en större uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Creatives mjukvaru stöd med drivrutiner och dylikt är horribelt. Tycks vara ett företag som intresserar sig mera utav hårdvaran än mjukvaran...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Creative...Jag har fortfarande ett starkt minne kvar av hur lång tid Creative tog på sig att få fram nya drivrutiner till Windows 7. Ett helt år utan fullt fungerande ljudkort, och nu ska de in på fler marknader...Undvik detta märke kära forumvänner, det kan innebära att ni blir tvungna att köpa nytt om Microsoft släpper en större uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast Creative gav oss guldkorn som Sounblbaster awe 64 å sen då Soundblaster Live å Audigy ljudkort. Spec Soundblaster Live var jue det man skulle ha och gjorde nästan lika stort intrycke som 3dfx gjorde med sina Voodoo 3d accelerationskort fast för ljudscenen då.

Sen hade man ju även grymma cd/dvd läsare med fjärrkontroller och även voodoo/grafikkort.

Creative var riktigt bra förr i tiden.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Tycker tangentbordet ser lite småcoolt ut men som flera säger är 180€ mycket pengar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Vad är det med alla dessa överpriser på datortillbehör?

Man måste ju finansiera de 798 lysdioderna i 68 triljoner färger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett tangentbord som heter soundblaster... Felanvändning av varumärket tycker jag.

Visst blir det lite konstigt? Jag läste rubriken och tänkte precis det, och väntade mig att läsa att det var nåt specialbygge som iallafall hade något med ljud att göra. Det var ingenting sånt, endast vanligt tangentbord och mus..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Creative...Jag har fortfarande ett starkt minne kvar av hur lång tid Creative tog på sig att få fram nya drivrutiner till Windows 7. Ett helt år utan fullt fungerande ljudkort, och nu ska de in på fler marknader...Undvik detta märke kära forumvänner, det kan innebära att ni blir tvungna att köpa nytt om Microsoft släpper en större uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att vara sån men det fanns väldigt många fungerande tredjepartsdrivrutiner runt windows 7 tiden. Ja det var riktigt dåligt av creative att det tog sån tid men jag tycker det är ganska imponerande att ett ljudkort som släpptes 2005 fortfarande har stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Håller med. Creatives mjukvaru stöd med drivrutiner och dylikt är horribelt. Tycks vara ett företag som intresserar sig mera utav hårdvaran än mjukvaran...

Dom har blivit så mycket bättre med Windows 10 support..
Har inga problem med mitt ljudkort och det har jag haft i säkert 2 år nu..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett tangentbord som heter soundblaster... Felanvändning av varumärket tycker jag.

Skrivet av Wenro:

Visst blir det lite konstigt? Jag läste rubriken och tänkte precis det, och väntade mig att läsa att det var nåt specialbygge som iallafall hade något med ljud att göra. Det var ingenting sånt, endast vanligt tangentbord och mus..

De har ju faktiskt släppt "Keyboards" tidigare, alltså pianovarianter så bara lite långsökt. Eller mycket. Du kan inte skriva musik utan mus i?
Nä, jag har inget, det är ett minst sagt tveksamt användande av varumärket. Om tangentbordet haft ljud inbyggt som många föreslagit hade det varit en annan sak, kanske bara en equalizer (typ några extra snabbknappar) hade räckt för mitt ordningssinne även om jag inte köpt det.. Musen ser jag inget sätt att få in i ljudbranschen förutom möjligen snabbknappar där också, tveksamt om det skulle funka alls.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Deras tangentbord ser ju lovande ut. Återstår att se vad det kommer att kosta på den svenska marknaden.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bra ut men skulle gärna känna på det innan köp. Dock gillar jag inte att ha macro-knappar till vänster om tangenterna (samma som Razer), trycker bara fel.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Håller med föregående om att mus och tangenbord låter helt fel i samband med detta märket, särskilt för oss som var med under dess storhetstid. Överpriset hade kanske funkat för 15 år sedan, men inte idag lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett tangentbord som heter soundblaster... Felanvändning av varumärket tycker jag.

Hade Intel gjort tangentbord, det hade varit awesome.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Fast Creative gav oss guldkorn som Sounblbaster awe 64 å sen då Soundblaster Live å Audigy ljudkort. Spec Soundblaster Live var jue det man skulle ha och gjorde nästan lika stort intrycke som 3dfx gjorde med sina Voodoo 3d accelerationskort fast för ljudscenen då.

Sen hade man ju även grymma cd/dvd läsare med fjärrkontroller och även voodoo/grafikkort.

Creative var riktigt bra förr i tiden.

Ja Soundblaster var grymma förr i tiden, vet inte hur de kunnat tappa det så ofantligt, de hade ju i princip monopol från dag ett då deras var det första som kunde spela upp röster och fick stöd i varenda spel som släpptes på den tiden. Innan Soundblaster fanns det bara Roland och Adlib.

Tycker det är tråkigt att de fällt krokben för sig själva på det här sättet, kollar jag ljudkort idag väljer hellre annat märke tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja Soundblaster var grymma förr i tiden, vet inte hur set kunnat tappa det så ofantligt, de hade ju i princip monopol från dag ett då deras var det första som kunde spela upp röster och fick stöd i varenda spel som släpptes på den tiden. Innan Soundblaster fanns det bara Roland och Adlibris.

Tycker det är tråkigt att de fällt krokben för sig själva på det här sättet, kollar jag ljudkort idag väljer hellre annat märke tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet för dem har jag för mig var någon Windowsversion där ljudhanteringen drastiskt förändrades så att deras drivrutiner inte längre tilläts styra allt, kan ha varit Vista (då deras drivrutiner allmänt sög vad jag förstått) vilket även innebar att mycket av deras jobb med 3D-ljud och liknande föll bort. Samtidigt blev det inbyggda ljudet så pass bra att alla inte var tvungna att skaffa ett separat ljudkort längre.
Hade själv ett Soundblaster 16 back in the day, attans fint var det Minns fortfarande konflikten om man skulle ha IRQ 5 eller 7..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hade Intel gjort tangentbord, det hade varit awesome.

Ja fast "intel" talar ju inte så mycket om funktionen på produkten. Soundblaster låter ju väldigt mycket som något som man bör kunna förvänta sig har med ljud att göra. Det är det jag tycker är felanvändning av varumärket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.