Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

här hittar du siffror för ditt exempelår 2018

Herre jäklar! Ursäktar för oft, men vet sedan tidigare att de äger mycket mark, men har aldrig kollat upp det tidigare:

Skrivet av ovanstående länk:

Fastighetsinne-
havet består av cirka 468 000 hektar skogsmark, 38 000 hektar åkermark, 9 000 hektar betesmark och
17 000 hektar övrig mark.

Det motsvarar typ halva skåne?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Gick ur kyrkan för ett par år sedan.
Den främsta anledningen var nog att de gav härbärge till kriminella, och sånt vill jag inte att mina hårt förvärvade skattepengar ska gå till.

Annars tycker jag att den Svenska Kyrkan är bra på mycket, de visar stöd och en tro för de som behöver det, och en gemenskap som kan vara svår att hitta för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

De bevarar en rutten kultur. De har ungdomsläger och gårdar där de sprider lögner.

Får jag fråga vilka lögner det är som sprids?

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

Herre jäklar! Ursäktar för oft, men vet sedan tidigare att de äger mycket mark, men har aldrig kollat upp det tidigare:

Det motsvarar typ halva skåne?

Skulle inte förvåna mig om de klurar på ett sätt att ta kyrkoavgift för varje träd där skattebetalarna står för notan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gamsurn:

Gick ur på dagen jag fyllde 18år.

Tror du på gud, att jorden är 6-7000år gammal, att jorden skapades på 7 dagar, tycker du om vad religion skapat för konflikter runt om i världen? var kvar i kyrkan.

Annars gå ur, lev fri

Det var en väldigt dålig anledning till att gå ur Svenska Kyrkan.

Mvh, en som gick ur Svenska Kyrkan 2003.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Får jag fråga vilka lögner det är som sprids?

Vad sägs om den att det finns en magisk gubbe bland molnen som vet allt och är meningen med livet? Bara ett exempel..

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Var kommer det här tramset ifrån? Din medlemsavgift går inte till bevarandet av gamla kyrkor, staten betalar för det.

https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoantikvarisk-ersattning

Det du betalar är gage till jesus och hans råddare.

Skrivet av Iskra:

Enligt Svenska kyrkans årsredovisning så fick de 434 miljoner i kyrkoantikvarisk ersättning år 2020. 78 miljoner utnyttjade de inte.

Så bevarandet av kulturbyggnader tycks inte vara något ekonomiskt problem.

Staten betalar för delar av underhållet/förbättringsåtgärderna. Andra delar betalar Svenska Kyrkan själv för:
https://www.svenskakyrkan.se/pressmeddelande/67-miljoner-till...

Med det sagt anser jag själv inte att ”underhåll av kyrkor” är vidare mycket av argument för att vara kvar i ett religiöst samfund som man i övrigt inte sympatiserar med. Men det är upp till var och en att bedöma

Visa signatur

---

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Iskra:

Där står väl inte hur mycket de lägger på reklam?

Ah, det var jag som missuppfattade dig 🤦🏼‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

@snajk Jag tror till och med evolution är en del av skapelsen, som nån slags "AI". Tycker nästan vetenskapen har gett fler nya frågor än svar. Finns skapande "krafter" och destruktiva. Ordning och kaos. Bägge behövs.

Jo det kan man förstås tro, det har dock inget med kristen tro att göra egentligen.

För mig känns det som om många religiösa drar sådana paralleller, att evolutionen skulle vara något tecken på en skapare eller liknande, men då förstår man ju inte riktigt hur evolution fungerar. Slumpmässiga mutationer och naturligt urval över (väldigt lång) tid. Att blanda in någon medveten tanke där är i mina ögon att förringa naturens makt och komplexitet.

Citat:

Jo det gäller ju självklart andra nordiska och västerländska länder med. Sen kanske t.om. asatro har spelat in på svenskheten. Julbocken m.m. är ju inte en kristen symbol. Så poängen var att de värderingar och moral som varit en grund för Sverige kommer från kristendomen. Känner en del som inte tror på gud men tycker "guds budord" och kristendomen är en grund för en bra moral. Tror mycket av vårt rättsliga samhälle bygger på det också.

Vad jag menar är att det inte är en kristen moral egentligen, utan en mänsklig moral. Alla civilisationer har haft förbud mot att döda, stjäla, skada andra och så vidare (i alla fall när det handlar om medlemmar av sagda civilisation), det är inte på något sätt unikt för kristendomen.

Citat:

Jag funderar lite själv på att gå ur då kyrkan då 1) många andra gör det, vilket gör det dyrare för oss andra som är kvar. 2) det sker ett dubbelarbete med bidrag m.m. låt staten och socialen sköta det.

Tja samtidigt borde färre medlemmar och färre aktiva betyda att de har möjlighet att minska sina utgifter. Man kanske inte behöver ha alla kyrkor öppna och gudstjänster löpande och så om det i snitt kommer två pers liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Enligt http://uturkyrkan.se/vad-sker/ får kyrkan pengar av staten för bevarandet, så det är inte lika beroende av att folket är medlemmar som man kan tro.

Skrivet av Aphex:

Var kommer det här tramset ifrån? Din medlemsavgift går inte till bevarandet av gamla kyrkor, staten betalar för det.

https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoantikvarisk-ersattning

Det du betalar är gage till jesus och hans råddare.

Och om man nu tänker lite längre än så inser man att kyrkor och annat förmodligen är rätt meningslöst om de är tomma och låsta byggnader. Folk är ofta emot religion (jag också) men verkar ändå utgå ifrån att man kunna ha begravningar, bröllop, dop och med mera precis som vanligt även utan präster, kyrkokörer och liknande. Och uppstår det kriser i samhället så ska man även då magiskt hitta dessa personer med kort varsel. Men anser man att inget av detta behövs eller att andra ska betala för det man trots allt nyttjar så fungerar väl nuvarande system bra.

Sen betyder inte kompensation för kostnader detsamma som full kostnadstäckning

"Utöver det antikvariska stödet bidrar förstås även församlingarna med pengar till nödvändigt underhåll."

https://www.svd.se/farre-miljoner-till-att-bevara-kyrkor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad sägs om den att det finns en magisk gubbe bland molnen som vet allt och är meningen med livet? Bara ett exempel..

Roligt nog har jag aldrig hört någon inom kyrkan beskriva Gud som detta, inte heller att Gud vet meningen med livet.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Folk är ofta emot religion (jag också) men verkar ändå utgå ifrån att man kunna ha begravningar, bröllop, dop och med mera precis som vanligt även utan präster, kyrkokörer och liknande.

Detta låter som ett stort antagande från ditt håll. Som ateist och helt ointresserad av kyrkligheter är jag självklart inte intresserad av varken döpa mina barn, gifta mig, eller ha begravningar i kyrkan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Roligt nog har jag aldrig hört någon inom kyrkan beskriva Gud som detta, inte heller att Gud vet meningen med livet.

Inom de abrahamitiska religionerna beskrivs gud i regel som allvetande.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Detta låter som ett stort antagande från ditt håll. Som ateist och helt ointresserad av kyrkligheter är jag självklart inte intresserad av varken döpa mina barn, gifta mig, eller ha begravningar i kyrkan.

Det är förvisso ett antagande men också baserat på livserfarenhet av att folk gärna vill ta del av förmåner utan att själva vara med och betala för det. Jag antar att du som helt ointresserad av kyrkligheter då heller inte varit på dop, bröllop eller begravningar i kyrkan heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är förvisso ett antagande men också baserat på livserfarenhet av att folk gärna vill ta del av förmåner utan att själva vara med och betala för det. Jag antar att du som helt ointresserad av kyrkligheter då heller inte varit på dop, bröllop eller begravningar i kyrkan heller?

Jo jag har varit på flertalet sådana bjudningar. Det är ju inte mitt ansvar att betala för andras tillställningar. Jag har blivit bjuden som gäst. Om du blev bjuden på en väns bröllop och det visade sig vara i en moské, skulle du tacka nej eftersom du inte är medlem och inte betalar till muslimska förbundet?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jag fick tummen ur och gick ut i år.

Det var ingen smidigt process, man får skriva ut blanketten och skicka till församlingen du tillhör.

Via länken nedanför hittar du blankett och adress till församlingen:

https://www.svenskakyrkan.se/medlem/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Men ska man skicka till den församling där man föddes eller där man bor ???

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Men ska man skicka till den församling där man föddes eller där man bor ???

Den man är med i just nu.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Gick ur kyrkan för 3 år sedan, är ingen religiös person av mig och tycker att religion är något som inte passar i dagens samhälle.

Dom flesta i min närhet är bara "kristna" för att man ska gifta sig i kyrkan eller att man "alltid" gjort så bara, men bryr sig noll om själva kristendomen.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jo jag har varit på flertalet sådana bjudningar. Det är ju inte mitt ansvar att betala för andras tillställningar. Jag har blivit bjuden som gäst. Om du blev bjuden på en väns bröllop och det visade sig vara i en moské, skulle du tacka nej eftersom du inte är medlem och inte betalar till muslimska förbundet?

Då har du som gäst då i praktiken nyttjat det som andra betalat för. När jag var i 20 års åldern resonerade jag som du eftesom jag liksom du ansåg mig aldrig vilja eller behöva ha något med den att göra. Ytterligare 20 år senare har jag bytt åsikt och vill nu vara med och dela på kostnaderna för det jag har nytta av trots att jag inte är det minsta religiös idag heller.

Har aldrig blivit inbjuden till ett bröllop i någon Moské så får ta ställning till det om det skulle bli aktuellt. Men skulle det hända skulle jag förmodligen göra som jag gör varje gång jag besöker en kyrka, lägga pengar i kollekten (eller motsvarande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Då har du som gäst då i praktiken nyttjat det som andra betalat för.

Ja? De betalade även för maten och drycken som de bjöd på på festen efteråt. Din logik är helt bakvänd.

När jag själv gifter mig så kommer jag självklart att stå för kalaset, inte be gästerna betala.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Då har du som gäst då i praktiken nyttjat det som andra betalat för. När jag var i 20 års åldern resonerade jag som du eftesom jag liksom du ansåg mig aldrig vilja eller behöva ha något med den att göra. Ytterligare 20 år senare har jag bytt åsikt och vill nu vara med och dela på kostnaderna för det jag har nytta av trots att jag inte är det minsta religiös idag heller.

Har aldrig blivit inbjuden till ett bröllop i någon Moské så får ta ställning till det om det skulle bli aktuellt. Men skulle det hända skulle jag förmodligen göra som jag gör varje gång jag besöker en kyrka, lägga pengar i kollekten (eller motsvarande).

Svenska kyrkan är ingen fattig organisation utan en profitabel verksamhet med många miljarder i tillgångar. Delar av dessa tillgångar har de skaffat sig på omoraliska sätt genom århundradena. Många av kyrkorna byggdes innan vi fick religionsfrihet här i Sverige, så om man ska prata om rättvisa så borde staten äga dem och ta ut hyra av kyrkan.

Om man hyr deras lokaler så får man betala för det, precis som om man hade hyrt en hotellbar för att hålla sitt bröllop. Är man medlem så ingår det i priset ungefär som att en stamkunder på CDON kan få gratis frakt. Heligare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja? De betalade även för maten och drycken som de bjöd på på festen efteråt. Din logik är helt bakvänd.

När jag själv gifter mig så kommer jag självklart att stå för kalaset, inte be gästerna betala.

Förutom att dom i normalfallet inte alls betalade för vigseln i kyrkan så länge någon av dom var medlem vilket är lite av poängen här. Verkar vara många jag i ditt bröllop, kanske blir enklast så

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Förutom att dom i normalfallet inte alls betalade för vigseln i kyrkan så länge någon av dom var medlem vilket är lite av poängen här. Verkar vara många jag i ditt bröllop, kanske blir enklast så

Va?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Svenska kyrkan är ingen fattig organisation utan en profitabel verksamhet med många miljarder i tillgångar. Delar av dessa tillgångar har de skaffat sig på omoraliska sätt genom århundradena. Många av kyrkorna byggdes innan vi fick religionsfrihet här i Sverige, så om man ska prata om rättvisa så borde staten äga dem och ta ut hyra av kyrkan.

Det bästa vore förmodligen om man förstatligade kyrkan och avskaffade både Gud och religionen men behöll resten som en samhällsservice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Förutom att dom i normalfallet inte alls betalade för vigseln i kyrkan så länge någon av dom var medlem

Förutom att de då har betalat för vigseln minst tio gånger om eftersom medlemskapet kostar mer per år än vad hyran av kyrka och präst kostar för ett giftermål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Förutom att de då har betalat för vigseln minst tio gånger om eftersom medlemskapet kostar mer per år än vad hyran av kyrka och präst kostar för ett giftermål.

Om enda anledningen att vara medlem är att slippa betala sin egen vigsel så är det förmodligen bäst att helt skippa kyrkan och gifta sig borgerligt istället utan präst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om enda anledningen att vara medlem är att slippa betala sin egen vigsel så är det förmodligen bäst att helt skippa kyrkan och gifta sig borgerligt istället utan präst.

Jag förstår inte vad du är ute eftet? Vill du inte att folk som gifter sig i kyrkan ska få bjuda in gäster som inte är medlemmar?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om enda anledningen att vara medlem är att slippa betala sin egen vigsel så är det förmodligen bäst att helt skippa kyrkan och gifta sig borgerligt istället utan präst.

För en gång skull så håller jag helt med dig

Men om man nu vill ha bröllopet i en kyrka för att det är en vacker byggnad så är det ju bara att hyra den, med eller utan präst beroende på vilket man föredrar.

I Japan är det tydligen vanligt att man har kyrkbröllop trots att man inte alls är kristna, bara för att man gillar estetiken omkring ett kyrkbröllop. Och det är förstås också helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag förstår inte vad du är ute eftet? Vill du inte att folk som gifter sig i kyrkan ska få bjuda in gäster som inte är medlemmar?

Vilka man ska bjuda in som gäster avgör nog var och en bäst på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

I Japan är det tydligen vanligt att man har kyrkbröllop trots att man inte alls är kristna, bara för att man gillar estetiken omkring ett kyrkbröllop. Och det är förstås också helt ok.

Nu har jag visserligen aldrig varit där men finns det verkligen så många kristna kyrkor att hyra i Japan?