" Ny typ " av blocketbedrägeri via utlandet.

Permalänk

" Ny typ " av blocketbedrägeri via utlandet.

Hej Allihop!

Jag vet att många av oss kan känna lukten av bedrägeri från långa vägar, men vi har trots detta också nya medlemmar som börjar här och kanske inte är lika insatta och det kan vara bra att ta upp detta då detta faktiskt hänt i dagarna så tänkte jag uppmärksamma om detta.

Bedrägeriet känner säkert många igen men har valt att döpa det till " Ny typ " av bedrägeri för att det kanske är mer vanligt när det kommer till andra typer av produkter än datorer.

Bedragarna letar igenom blocket efter annonser med telefonnummer på, sen skickar de ett sms till dig där de säger att de är intresserade och vill köpa din vara och att du ska kontakta de via mejl.

Bedragaren fortsätter sedan med " social engineering och börjar föra en konversation och frågar om skicket på varan och återkommer sedan med att de är nöjda med priset och skicket på varan och vill betala dig direkt och ber sedan om dina paypal uppgifter. Det som också verkar återkommande är att bedragaren antingen bor i UK eller Tyskland och vill att det skickas till de. De ordnar såklart själva med frakten via deras " private delivery agent " och skickar betalningen till dig tillsammans med summan som din vara kostar.

Några minuter senare när man skickat paypal uppgifterna så får man ett mejl från " paypal " ( kommer ni ihåg att de bad om att ni skulle kontakta de via er mejl? detta är anledningen så att de kan få tag i din mejl för att skicka det falska paypal mejlet) där det står att du mottagit en betalning men för att paypal ska kunna föra över pengarna till ditt konto så måste man först betala delivery agenten via moneygram och återkomma till paypal med detaljerna kring överföringen man gjort.

Bedragaren får sedan betalningen du gjort för " frakten " och sen hör ni aldrig något igen från bedragaren och de har tjänat ett par tusen kronor på att du fört över pengar till de.

Hoppas ni slipper detta men ifall det dyker upp så vet ni hur det går till och hur ni ska upptäcka det.

Permalänk
Medlem

"Bedragaren fortsätter sedan med " social engineering"
"private delivery agent"
"bor i UK eller Tyskland och vill att det skickas till de"

Behöver man ens fundera längre?

Jag personligen säljer aldrig saker utomlands,då det finns en marknad inom sverige.
Visst vill man bli av med det man säljer, men förnuftet kan fan inte behöva försvinna för att man vill få sålt sin vara.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det är just pga såna här saker jag har två mail, ett personligt och ett opersonligt (finns andra div orelaterade principanledningar som allas rättighet till anonymitet på nätet osv).

Känner jag dig inte får du mail från mitt anonyma gamerguy736@hotmail.com eller liknande. Skulle jag fått ett mail från paypal skulle jag veta direkt att det är en fråga om scam, allt är ju reggat på andra "riktiga" mailen.

Bra tråd, tänker definitivt infa modern min som gillar att sälja saker på tradera och blocket eller vad hon nu använder.

Permalänk
Medlem

shift deletar allt som börjar med Hello eller kompis

Permalänk
Medlem

Det här är ju en variant på de klassiska nigeriabreven. Man betalar för att få loss massa pengar, tror man.

Permalänk
Medlem

Detta har förekommit på blocket ganska länge. Jag mailade lite för att se hur det slutade, jag skulle sälja min motorcykel.

Maximo Remiro (SMS):

Hello, saw your ad, i'm interested, please email me maxiremi79@gmail.com.

Jag (mail):

Hello! Saw your message. I still have the bike! I need to sell it immidiatley, so its for free now. Are you still interested? Regards

Maximo Remiro (mail):

Hello, Thanks for your reply..i'm interested to buy,but how long have you owned it and when last was it checked for faults and is there any visible scratch or defect on the body? and how much do you want for it ? You can also send some additional photos. Regards, Maximo...

Jag (mail):

Hello! There is no defects. I checked it about 250 years ago. I would like 18500 SEK. I will attach a picture.

Bifogar bild på: https://thumbs.dreamstime.com/z/cartoon-farmer-tractor-24291930.jpg

Maximo Remiro (mail):

I'm satisfied with the price and condition and i would arrange for the transportation to my home in Spain but i would be paying through PayPal as it is the fastest & easiest way to pay... and do not worry about paypal charges, i will take care of that directly from my account Okay? . So if you accept the proposal, you should send me your info requested below if you have an account already:- Name : PayPal Email : Mobile Number: Total amount : or you can send me a PayPal money request, so that i can proceed with the transfer and then we can arrange for my transport agent to come for the pick up after you received your money. I will need your home address too for the pick up to be arranged. Regards, Maximo...

Jag (mail):

That sounds great! Name : Kalle Balle PayPal Email : Kalle.balle@kalleballe.se Mobile Number: +19386521425 Total amount : 1850000 Regards

Efter detta fick jag ett mail från "paypal" som såg ganska bra ut. Det sattes då in 10 000 SEK mer än vad jag skulle ha, och detta skulle skickas till ett bankkonto i typ Malaysia.

Detta har hänt mig två gånger, liknande båda gångerna. Den ena killen hade någon historia om att han jobbade vid bermuda och inte kunde komma och hämta skiten själv, så ett fraktföretag skulle lösa det.

Permalänk
Medlem

Fick ett sånt meddelande i förrgår. Var inte mer än att ignorera fanskapet.

Permalänk
Medlem

Fick det ett tag sen när jag krängde något på blocket, oftast horribel stavning i dessa sms så man fattar i princip direkt att det är scam. Man undrar ju om de inte stavar fel med vilje.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Fick det ett tag sen när jag krängde något på blocket, oftast horribel stavning i dessa sms så man fattar i princip direkt att det är scam. Man undrar ju om de inte stavar fel med vilje.

Det är just det som dem gör.

Det handlar om att sortera bort dem som inte "kan luras". Missar du att det är sån brutal felstavning och fortsätter konversationen så är du ett lämpligare mål för dem. Sen läser de oftast inte vad du skriver förutom din mail/tele.nr/konto uppgifter.

*Edit*

http://security.stackexchange.com/questions/96121/why-do-phis...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

Problemet som jag ser det är ju inte direkt den unga skaran av människor. Stackars föräldrar och äldre personer som kanske vill sälja av lite möbler eller liknande och sedan blir blåsta. De går ju säkert på detta.

Permalänk
Testpilot

Det man kan göra för att hjälpa är väl egentligen att prata om det med så många personer som möjligt, på många jobb är det ofta en stor spridning på åldrarna så att man enkelt kan sprida informationen till olika generationer.

En viktig sak är att få folk att fundera på varför någon skulle köpa en vara i Sverige istället för i sitt hemland, speciellt stora varor som soffor och motorcyklar. Det finns garanterat begagnade soffor i Tyskland med.

En gemensam nämnare är att de aldrig nämner varan i sitt första kontaktmail, enbart "the item", att de sett ens annons eller liknande, en riktig köpare skriver nästan alltid att man är intresserat av soffan eller vad det handlar om.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det här hände morsan precis! En 30 år gammal 3+2 finlandia-soffa för 1000kr totalt, och köparen ville köpa den osedd och skeppa till tyskland... Som tur var anade hon ganska direkt oråd iom orimligheten att nån skulle vilja göra så och ställde in affären.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Medlem

En rätt gammal typ av scam (iaf 10 år), och jag brukar ibland roa mig och driva lite med dem som kontaktar mig.

Men oftast brukar det bara bli att radera, samt anmäla användaren till blocket eller den sidan som jag säljer via.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Funderade lite på det här tidigare. Om det är en seriös köpare så borde de väl kunna använda ens egna sida på https://www.paypal.me/ och betala där så behöver de aldrig få paypal-emailen? Kräver de ändå att få den så...