Be Quiets processorkylare får stöd för sockel AM4 och AMD Ryzen

Permalänk
Melding Plague

Be Quiets processorkylare får stöd för sockel AM4 och AMD Ryzen

En strid ström kylartillverkare erbjuder gratis monteringskit för sockel AM4 inför AMD:s lansering av processorfamiljen Ryzen, där den senaste i raden är tyska Be Quiet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att se så många kylartillverkare erbjuda gratis monteringskit men saknar fortfarande några, bl.a. Corsair och Cooler Master.

Edit: Har det släppts något fast datum för lanseringen av Ryzen än eller är det fortfarande bara "inom första kvartalet"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Kul att se så många kylartillverkare erbjuda gratis monteringskit men saknar fortfarande några, bl.a. Corsair och Cooler Master.

Corsair är iaf på gång de också, det nämns i den här artikeln
https://m.sweclockers.com/nyhet/23212-amd-ryzen-blir-alla-upp...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Glädjande att många har hakat på Noctua. Anledningen till att jag körde på Noctua-kylare i min burk var ju på grund av kylprestandan så klart, men även på grund av den överväldigande support man får, med bland annat gratis sockelmonteringskit för framtida socklar.

Det blir lite mer som en mångårig investering istället för att bara vara något man använder i en burk och slänger bort - Vilket säkert också glädjer tillverkarna då konsumenterna blir mycket mer angelägna att köpa dyra kylningslösningar.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Corsair är iaf på gång de också, det nämns i den här artikeln
https://m.sweclockers.com/nyhet/23212-amd-ryzen-blir-alla-upp...

Tackar, hade missat den artikeln.

Permalänk
Medlem

Ryzen hype!
Vill se lite siffror snart, dom håller inne på allt ju, nån måste läcka tycker man.
Funderar av slutet vattenkylning men är rädd att dom ska låta så mycket. Även om man i tester kan läsa om tysta varianter så hittar man ändå personer som tycker dom låter för mycke.
Kör en stor luftkylare från noctua i dag, den täcker min 16x pci-port, så vill gärna investera i ett slutet vattenkylningskit.
Vad skulle SweC rekommendera bland er användare?
Får görna citera i tråden eller skicka PM om du har erfarenhet eller sitter inne på bra info inför valet och kvalet kring vilken modell jag bör kika efter.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Jag förstår inte riktigt varför så många tillverkare har gått ut med att de ska ge gratis stöd för am4. Jag kan inte minnas att någon tillverkare gjort det när Intel bytt sockel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Slewentogzz: för att intel inte ändrade någonting med fästanordningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Jag förstår inte riktigt varför så många tillverkare har gått ut med att de ska ge gratis stöd för am4. Jag kan inte minnas att någon tillverkare gjort det när Intel bytt sockel?

Skickades från m.sweclockers.com

Sist Intel ändrade kylarfäste på sina mainstream-processorsockets var mellan LGA 775 och LGA 1156, och då har jag för mig att det inte var något utbrett stöd från kylartillverkarna som nu att erbjuda monteringskit gratis. Kanske att Noctua var med och gjorde det då de varit de som gått i bräschen för denna utveckling (som bara är positiv för oss konsumenter).

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ångrar så att man inte högg till när Inet(?) hade bra pris på bequiets silent loop 240 mm i julkalendern. Ni som köpte. Vad tycker ni om den? Har läst att den verkligen är mycket tystare än andra tillverkares enheter.

Själv köpte jag inte för att jag då tänkte att man vet inte om den blir kompitabel med AM4. Plus att jag skulle bygga ett mini-itx när Ryzen kommer. Men det blir nog inte så, utan jag behåller nuvarande chassi och då hade en silent loop 240 mm-kylare fått plats utan problem.

Permalänk
Medlem

Börjar bli sugen på en liten Riesen nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slewentogzz:

Jag förstår inte riktigt varför så många tillverkare har gått ut med att de ska ge gratis stöd för am4. Jag kan inte minnas att någon tillverkare gjort det när Intel bytt sockel?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ha och göra med att Intel inte förändrat positionen av sockeln något nämnvärt medan AM4 kommer med en helt ny sockel och därav behövs nya monteringannordningar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Jag förstår inte riktigt varför så många tillverkare har gått ut med att de ska ge gratis stöd för am4. Jag kan inte minnas att någon tillverkare gjort det när Intel bytt sockel?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har inte krävt stora förändringar av fäste, och de få gånger som de gjort det (en?), så har Noctua tillhandahållit gratis kit på liknande sätt. Riktigt trevligt tycker jag (äger inget ifrån Noctua idag, men blir sugen på att bli kund - gillar sådan service).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/