Icke ECC och ZFS i NAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprängd Anka:

Är det inte möjligt att köra två diskar på SATA 3 och en disk i SATA 2? Diskarna kommer väll ändå inte upp i hastigheter som gör SATA 2 till en flaskhals?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar noll roll. Om något hade jag hellre satt HDDna på SATA 2 direkt, och sedan sparat Sata 3 till en ev SSD Cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprängd Anka:

Är det inte möjligt att köra två diskar på SATA 3 och en disk i SATA 2? Diskarna kommer väll ändå inte upp i hastigheter som gör SATA 2 till en flaskhals?

Skrivet av Paddanx:

Spelar noll roll. Om något hade jag hellre satt HDDna på SATA 2 direkt, och sedan sparat Sata 3 till en ev SSD Cache.

Håller med om att det inte borde vara problem, som du säger så mättas inte någon del av kontrollerna oavsett hur du sätter diskarna. Jag tänkte att det kanske finns någon aspekt av hur zfs jobbar som är känsligt för små skillnader i interfacen, men det känns långsökt då man tvärtom brukar se det som en feature hos zfs just att det är okänsligt för olika typer av hårdvara.

Jag skulle nog ändå sätta 2 diskar på sata3 och 1 på sata2 först, det är trivialt att flytta den dag du skaffar en cache-ssd. Detta eftersom sata3-kontrollern i teorin har bättre throghput gentemot minnen och cpu jämfört med sata2, så bättre att belasta den dubbelt. Men i praktiken kommer du inte att märka nån skillnad. Med en cache-ssd i systemet blir det såklart bättre att göra som @Paddanx säger, oavsett vad ssdn har för interface.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Har nu lagt beställningen på alla delarna så nu väntar jag med spänning 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

OBS --- hårdvarubugg i C2000-platformen (Intel Rangley/Avoton) --- OBS

Skrivet av Sprängd Anka:

Har nu lagt beställningen på alla delarna så nu väntar jag med spänning 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppsan, läs här, från 9/2: http://mullet.se/nyheter.html#AtomC2000

Det är alltså en bugg i alla nu existerande Rangley och Avoton som branschen bedömer allvarlig nog för att byta ut alla kort! Jag har inte ännu läst in mig mer än notisen ovan, vill bara snabbt pusha det i denna tråd eftersom jag nyligen rekommenderat dessa kort...

Från Mullets notis:

Citat:

Supermicro kommer att reparera/byta ut produkter som är påverkade via sitt normala RMA förfarande. Just nu finns inga kort tillgängliga där problemet är löst så vi har stoppat försäljningen av de kort vi hade i lager och kommer att först få dem utbytta mot felfria. När detta är gjort och vi har hela kort hemma kommer vi börja byta ut kort åt dem som handlat av oss och vill få sina kort utbytta.

Det ser ut som att Mullet är villiga att ta tag i RMA-processen för oss som handlat där, vilket är positivt. @Sprängd anka - har du fått moderkortet? Oavsett om du fått det levererat eller inte så ska du nog kontakta Mullet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

OBS --- hårdvarubugg i C2000-platformen (Intel Rangley/Avoton) --- OBS

DOH!

Tack för infon iaf.
Blir till att hålla öga på detta...

Permalänk
Skrivet av Oegat:

OBS --- hårdvarubugg i C2000-platformen (Intel Rangley/Avoton) --- OBS

Hoppsan, läs här, från 9/2: http://mullet.se/nyheter.html#AtomC2000

Det är alltså en bugg i alla nu existerande Rangley och Avoton som branschen bedömer allvarlig nog för att byta ut alla kort! Jag har inte ännu läst in mig mer än notisen ovan, vill bara snabbt pusha det i denna tråd eftersom jag nyligen rekommenderat dessa kort...

Från Mullets notis:
Det ser ut som att Mullet är villiga att ta tag i RMA-processen för oss som handlat där, vilket är positivt. @Sprängd anka - har du fått moderkortet? Oavsett om du fått det levererat eller inte så ska du nog kontakta Mullet.

Ja men vad roligt när man äntligen fått skiten att fungera

Hursomhelst du ska ha ett jäkligt tack för infon. Det är la bara att att skicka in det och hoppas att allt blir bra

Om jag har konfigurerat allt nu och fört över alla filer, kommer det räcka med att jag bara byter moderkort så kommer allt rulla på som vanligt eller bör man formatera diskarna och ominstallera FreeNAS med nya moderkortet?

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprängd Anka:

Ja men vad roligt när man äntligen fått skiten att fungera

Hursomhelst du ska ha ett jäkligt tack för infon. Det är la bara att att skicka in det och hoppas att allt blir bra

Om jag har konfigurerat allt nu och fört över alla filer, kommer det räcka med att jag bara byter moderkort så kommer allt rulla på som vanligt eller bör man formatera diskarna och ominstallera FreeNAS med nya moderkortet?

Ja visst är det typiskt. Jag såg sedan att Mullet skriver i sin notis att de själva kommer att kontakta alla som köpt från dem, när de väl fått info om hur utbytet rent praktiskt kommer att gå till. Så jag väntar med att kontakta dem, men meddela gärna här vad de svarar om du redan tagit kontakt.

Jag tror att du lugnt kan låta maskinen rulla på och byta kortet när det är dags utan att behöva röra mjukvaran, men ta backup innan. Jag tolkar det som att kortet bara lägger av, utan att störa kringutrustning, men också att felet är relativt sällsynt. Att Mullet väljer att vänta med att kontakta enskilda köpare tills de har en lösning tyder på att de bedömer det som säkert att köra på så länge kortet håller.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX