Pioneer lanserar första 4K Blu-ray-spelarna för PC

Permalänk
Melding Plague

Pioneer lanserar första 4K Blu-ray-spelarna för PC

Uppspelning av 4K Blu-ray är inte längre begränsat till TV-apparater, då Pioneer nu introducerar två stycken 4K Blu-ray-spelare i 5,25-tumsformat för PC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt, men är inte problemet fortfarande att det saknas vettig programvara för att spela upp Blu-ray på PC?

Permalänk

Medföljer någon form av programvara för att spela dem då tro? Tjejens laptop har en Bluerayspelare, men kom aldrig med någon licensierad mjukvara så den är mer eller mindre helt värdelös, såvida jag inte pillar med att lägga in nycklar via VLC..

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Även om jag gillar den äldre skolan så föredrar jag att ha mina kopior i digitalt format.
Bra för dem som gillar att ha trevliga 4K-samlingar i bokhyllan, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Trevligt, men är inte problemet fortfarande att det saknas vettig programvara för att spela upp Blu-ray på PC?

Nej då, det finns: https://www.cyberlink.com/store/powerdvd-ultra/buy_en_EU.html...

Permalänk
Medlem

Nej, du kan fortfarande inte spela upp UHD-BD då det inte finns någon programvara. Cyberlink eller Corel har inget stöd än.

Begränsningarna kommer vara så stora att inte ens nya datorer kommer kunna spela upp UHD-BD med de kraven de annonserat kommer gälla. I princip måste du ha 200-serien chipset och inbyggd HDMI2.0 med HDCP2.2. Du får inte använda ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, du kan fortfarande inte spela upp UHD-BD då det inte finns någon programvara. Cyberlink eller Corel har inget stöd än.

Begränsningarna kommer vara så stora att inte ens nya datorer kommer kunna spela upp UHD-BD med de kraven de annonserat kommer gälla. I princip måste du ha 200-serien chipset och inbyggd HDMI2.0 med HDCP2.2. Du får inte använda ditt grafikkort.

Menar du att dom ljuger då eller?

Läser man deras "features" och "specs" så ska den stödja:

https://www.cyberlink.com/products/powerdvd-ultra/features_en...

Permalänk
Medlem

Aha, trodde det bara var standarder ang video-encoding som skiljde Blu Ray och UHD Blu Ray från varandra men det är alltså något nytt med själva skivorna som gör att min gamla BD-Drive inte kan läsa råa datan från dem?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en ny standard som har förbättrad bildkvalitet mot Bluray. Även på en 1080p-skärm blir det bättre skärpa och färgdjup och mindre kompressionsartifakter med nya formatet. Och så HDR. Det är inte den högre upplösningen som är den största förbättringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När alla precis skaffat sig en datorlåda utan 5.25 platser så kommer Pioneer ur sin grotta: Hey guys! Look what I've got!

Permalänk
Medlem

Finns väl inte många nya chassin med 5-25" plats idag, och efterfrågan minskar. Hade varit smartare om de släppt en USB-3 variant. (antar att USB2 har för låg bandbredd för att fixa att spela upp okomprimerat 4K-material. )

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naki:

Trevligt, men är inte problemet fortfarande att det saknas vettig programvara för att spela upp Blu-ray på PC?

Skrivet av Lathranir:

Medföljer någon form av programvara för att spela dem då tro? Tjejens laptop har en Bluerayspelare, men kom aldrig med någon licensierad mjukvara så den är mer eller mindre helt värdelös, såvida jag inte pillar med att lägga in nycklar via VLC..

Det medföljer mjukvara för att spela upp 4K UHD Blu-ray. Har lagt till detta i nyheten.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Skrivet av Lathranir:

Tjejens laptop har en Bluerayspelare, men kom aldrig med någon licensierad mjukvara så den är mer eller mindre helt värdelös, såvida jag inte pillar med att lägga in nycklar via VLC..

Ett annat alternativ är att använda MakeMKV för att rippa skivan, så helt värdelös är inte läsaren

Jag gick förresten på samma nit när jag rekommenderade föräldrarna att köpa en Bluray-spelare till varfagsrumsdatorn. Hade inte en tanke på att vanliga gratisprogram inte klarar av att spela upp Bluray. De löste det genom att köpa Cyberlink.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bra att det kommer, något som har förvånad mig är Blu-rays tröghet. Köper man en laptop för över 20 000kr och denna har en dvdspelare, så hur mycket extra hade det kostat att istället stoppat i en blu-ray? Skulle många kunder välja bort en laptop för 100kr mer eller något i denna prisklass för att den hade den onödiga blu-rayspelaren?

Det är en helt annan sak att köpa en dator utan en dvdspelare alls, då förstår man att man kan tycka det är onödigt att släppa på en sådan som man aldrig använder.

Angående chassi så har väl de flesta extern 3,5" plats än idag, det är väl snarare så att det finns några få utan för personer som inte tänker använda optiska medium för lagring. Så även om såna chassin finns, så tror jag att en väldigt liten del av ägarna skulle köpa en sådan här spelare till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns väl inte många nya chassin med 5-25" plats idag, och efterfrågan minskar. Hade varit smartare om de släppt en USB-3 variant. (antar att USB2 har för låg bandbredd för att fixa att spela upp okomprimerat 4K-material. )

ca 20% av chassina på prisjakt från 2015 och framåt har det, men en extern hade nog varit vettigare iaf. Har själv en vanlig extern blu ray spelare, så man kan rippa de få filmer man köper idag.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat upp material, som är direktavspelat med någon form utav 'capture-device' från 4K-BD, ett tag med MPC-HC, utan problem. Så det "enda" som behövs från 200-serien är ju AACS2-koderna som ligger i SGX-instruktionerna, själva prestandan är inga problem. Sen så har ju GM206 fullt HEVC stöd, och självklart också då Pascal serien. Men när jag spelar upp det materialet jag har, med mina 980Ti(eftersom de inte har HEVC-avkodning), så får CPUn jobba mer, men det flytar på bra.

Stor kvalitetsskillnad måste jag dock säga mellan BT2020 och BT709, och då har jag jämfört både på 1080p och 4K- monitor. Så det får gärna komma mer material. Får väl se om de kan knäcka 2.2 nu när det kommer spelare som hanterar det, tveksamt iom att de använder SGX som sagt, men vi får se.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

10721a"]
Menar du att dom ljuger då eller?

Läser man deras "features" och "specs" så ska den stödja:

https://www.cyberlink.com/products/powerdvd-ultra/features_en...
[/quote]

Läser du ordentligt så nämner de inget alls om Ultra HD Blu-ray. För de har inte stöd för det. Har länge ryktas komma till PowerDVD 16, men det är inte troligt. Pioneers spelare bundlas också med PowerDVD 14 som aldrig kommer få stöd. Det är ingen lösnings om finns i dagsläget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Jag har spelat upp material, som är direktavspelat med någon form utav 'capture-device' från 4K-BD, ett tag med MPC-HC, utan problem. Så det "enda" som behövs från 200-serien är ju AACS2-koderna som ligger i SGX-instruktionerna, själva prestandan är inga problem. Sen så har ju GM206 fullt HEVC stöd, och självklart också då Pascal serien. Men när jag spelar upp det materialet jag har, med mina 980Ti(eftersom de inte har HEVC-avkodning), så får CPUn jobba mer, men det flytar på bra.

Stor kvalitetsskillnad måste jag dock säga mellan BT2020 och BT709, och då har jag jämfört både på 1080p och 4K- monitor. Så det får gärna komma mer material. Får väl se om de kan knäcka 2.2 nu när det kommer spelare som hanterar det, tveksamt iom att de använder SGX som sagt, men vi får se.

De kräver säkra videovägar hela vägen, du kommer inte kunna använda ditt diskreta grafikkort. Grafikkorten anses för osäkra (de har ingen funktion motsvarande SGX, eller något hårdvaru-DRM som motsvarar deras krav. Ska du rippa får du spela av från en extern UHD-BD-spelare. HDCP2.2 är knäckt redan, och är inte vad som skyddar skivorna från att rippas. Ultra HD Blu-ray är däremot inte knäckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

När alla precis skaffat sig en datorlåda utan 5.25 platser så kommer Pioneer ur sin grotta: Hey guys! Look what I've got!

Tänkte samma sak, om det åtminstone var en slim modell så kanske det hade varit mera aktuellt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

ca 20% av chassina på prisjakt från 2015 och framåt har det, men en extern hade nog varit vettigare iaf. Har själv en vanlig extern blu ray spelare, så man kan rippa de få filmer man köper idag.

Det var konstigt, förklaring är nog att jag aldrig kollar på microchassin. Bland fulltower/server på prisjakt är det enbart 33 av 1868 chassin som ej har externt 5.25, tar man tillverkade på senare år så blir siffran ännu sämre.

Nå man får klura ut vilka deras kunder har, htpc är nog en väldigt liten andel som har. Jag tror garanterat att usb anslutning kommer, inte minst för alla som har laptops idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Det medföljer mjukvara för att spela upp 4K UHD Blu-ray. Har lagt till detta i nyheten.

Ja möjligen, men det är lite oklart, det enda vi har att gå på är – https://www.cyberlink.com/eng/press_room/view_4125.html.

Det är dock i praktiken oanvändbart, då i princip inga moderkort kommer klara kraven och diskreta grafikkort inte kommer gå att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns väl inte många nya chassin med 5-25" plats idag, och efterfrågan minskar. Hade varit smartare om de släppt en USB-3 variant. (antar att USB2 har för låg bandbredd för att fixa att spela upp okomprimerat 4K-material. )

Upp till 128mbit/s, så även USB2 borde hänga med fint.
https://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray#Ultra_HD_Blu-ray

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De kräver säkra videovägar hela vägen, du kommer inte kunna använda ditt diskreta grafikkort. Grafikkorten anses för osäkra (de har ingen funktion motsvarande SGX, eller något hårdvaru-DRM som motsvarar deras krav. Ska du rippa får du spela av från en extern UHD-BD-spelare. HDCP2.2 är knäckt redan, och är inte vad som skyddar skivorna från att rippas. Ultra HD Blu-ray är däremot inte knäckt.

För att spela upp rippar lär du väl kunna använda GPU? Men jag försår att du inte kan använda diskret-GPU för uppspelning, om då inte de kommer på någon SGX-liknande lösning. Och du som verkar kunna mer än mig, om du besitter en sådan Blu-Ray spelare från artikeln, 200-serie chipset så lär du väl kunna rippa från den spelaren? Eller är det det som inte är knäckt?

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

För att spela upp rippar lär du väl kunna använda GPU? Men jag försår att du inte kan använda diskret-GPU för uppspelning, om då inte de kommer på någon SGX-liknande lösning. Och du som verkar kunna mer än mig, om du besitter en sådan Blu-Ray spelare från artikeln, 200-serie chipset så lär du väl kunna rippa från den spelaren? Eller är det det som inte är knäckt?

För fångat material kan du använda allt med tillräcklig kraft. Då finns det inga kopieringsskydd som hindrar.

Ultra HD Blu-ray är inte knäckt, Blu-ray kan du rippa som vanligt. För UHD-BD får du köra HDCP2.2 stripper och 4K-UHD-fångar/capture-kort och har ingen anledning att blanda in en PC för uppspelning.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags att bygga ny HTPC, men de kan nog ändå glömma att jag tänker börja samla på skivor igen. Den tiden är förbi, ge mig 4k on-demand material istället antingen via streamingtjänster eller via ett steam-liknande bibliotek där jag kan köpa filmerna i digital form och behålla dom.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hur många Z270-moderkort hittar ni med HDMI 2.0a / HDCP 2.2 inbyggt? Hittar inget under 2300 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Börjar bli dags att bygga ny HTPC, men de kan nog ändå glömma att jag tänker börja samla på skivor igen. Den tiden är förbi, ge mig 4k on-demand material istället antingen via streamingtjänster eller via ett steam-liknande bibliotek där jag kan köpa filmerna i digital form och behålla dom.

Vad ska du med en HTPC till om du ändå inte tänker använda skivor? Införskaffa en Shield TV i stället. Liten, tyst och spelar upp 4K utan problem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ah, äntligen, jag började undra om det någonsin skulle komma.

Den största nackdelen är dock PowerDVD - det är ett extremt bloatat åbäke som alltid varit fullt med buggar (inklusive låsning av hela systemet). Annars vore det intressant för htpc-bruk. Men som det ser ut i nuläget är en stationär spelare ett bättre val om man vill slippa en massa strul.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Äntligen, då kan utvecklingen börja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har inte rört optisk media på mer än 5 år.
Min dator har plats för en 5,25-enhet men jag har ingen optisk enhet installerad.
Mitt nästa chassi kommer antagligen inte ha någon plats för det.

CyberLink PowerDVD är inte ett alternativ för alla då det endast är Windows mjukvara och många av oss kör Linux eller Mac.

DRM är konsumentfientligt och krånglar bara till det.