"Remote hibernate" av Linux Mint från Windows

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013

"Remote hibernate" av Linux Mint från Windows

Hej,

Håller på att sätta upp en Linux Mint maskin som jag vill kunna göra "Hibernate" på från Windows 7/10. Har testat att ansluta med remote desktop men då krävs root lösenordet för att få göra Hibernate vilket jag vill undvika.

Tacksam om någon kan hjälpa mig vidare med detta.
PS. Är mina första trevande steg i Linux världen så ha tålamod med mig om jag inte förstår direkt. DS.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2007

Hur mycket / lite vill du anstränga dig varje gång du ska sätta den i hibernate?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013

Att gå in med remote desktop och skriva ett kommando är inget problem dock vill jag helst inte att användaren skall behöva root-behörighet då min tanke är att flera skall kunna starta, flytta filer till från maskinen och sedan försätta den i viloläge igen.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av ByteBitten:

Att gå in med remote desktop och skriva ett kommando är inget problem dock vill jag helst inte att användaren skall behöva root-behörighet då min tanke är att flera skall kunna starta, flytta filer till från maskinen och sedan försätta den i viloläge igen.

Om du inte nöjer dig med timers och wake on lan så finns ju "systemctl" som du (förhoppningsvis) kan använda för att själv styra det bättre om du vill.
$ systemctl hibernate
$ systemctl suspend
$ systemctl hybrid-sleep
https://wiki.archlinux.org/index.php/Systemd

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013

Tack!
systemctl gör det jag sökte.