Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

xbox369 kontroller

blivit lite less på att min ps1/ps2 dosa krånglar i vissa spel och i vissa emulatorer, så jag tänkte införskaffa en xbox360 handkontroller då jag har märkt att det mesta utav allt, varesig det handlar om spel eller program, stödjer 360 kontrollern till 100%. men min fråga är, vad rekommenderar ni, en original kontroller pluggad i en USB adapter eller någon USB dosa, typ som mantics dosor? spelar det någon som helst roll? vad är skillnaden mellan en adapter och en USB? tänker först och främst på emulatorerna, blir det svårare för emulatorn att hitta dosan utan adapter och original kontroller? eller är det sak samma?

och jag vill än en gång stryka under(så som jag har gjort i alla mina andra liknande trådar) för säkerhetens skull, jag har spelen jag har tänkt att spela på datorn och skulle ha spelat dem via TVn om den inte var för upptagen redan utav andra konsoler.

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av mangemani:

blivit lite less på att min ps1/ps2 dosa krånglar i vissa spel och i vissa emulatorer, så jag tänkte införskaffa en xbox360 handkontroller då jag har märkt att det mesta utav allt, varesig det handlar om spel eller program, stödjer 360 kontrollern till 100%. men min fråga är, vad rekommenderar ni, en original kontroller pluggad i en USB adapter eller någon USB dosa, typ som mantics dosor? spelar det någon som helst roll? vad är skillnaden mellan en adapter och en USB? tänker först och främst på emulatorerna, blir det svårare för emulatorn att hitta dosan utan adapter och original kontroller? eller är det sak samma?

och jag vill än en gång stryka under(så som jag har gjort i alla mina andra liknande trådar) för säkerhetens skull, jag har spelen jag har tänkt att spela på datorn och skulle ha spelat dem via TVn om den inte var för upptagen redan utav andra konsoler.

Köpte mig en trådlös mottagare från kina och den har fungerat perfekt med min X360 original kontroller.

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av Pamudas:

Köpte mig en trådlös mottagare från kina och den har fungerat perfekt med min X360 original kontroller.

samma här!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Spelar de flesta spelen med min 360 kontroll med sladd, har även en xbox one kontroll med usb sladd som fungerar minst lika bra.

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

https://www.aliexpress.com/item/video-game-spare-part-PC-Wire...

Kan tipsa om att installera drivrutinerna som redan finns på datorn, och inte använda skivan.

Devicemanager -> hitta mottagaren (Oftast under "Unknown device från början) -> högerklicka -> uppdatera drivrutin -> leta efter drivrutin på den här datorn -> låt mig välja från en lista -> xbox 360 tillbehör (nästan längst ner) -> "xbox 360 wireless receiver for windows" -> yes

profit

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

åter mycket lovande, dock vill jag nog ha med tråd.
när ni nämner "spel", menar ni även spel körda i emulatorer? inga problem med analoga styrspakar osv utan det funkar prima där med?

vilken är den billigaste 360 kontrollern med sladd man kan få tag i? helst någon med lite kvalite i sig. en kompis tipsade om en för 325kr, men går det att få tag i billigare från butik?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

kolla prisjakt vilken butik som har den billigaste.
så länge du kan mappa kontroller i programmet kan du det. tex jag kör i epsxe med min 360 kontroller. kör wii spel med 360 kontrollen också. och kör massor av steamspel också.
dock kör jag trådlöst, men har 2-3 trådade hemma också

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

låter kanon. anledningen till min fråga är att i vissa emulatorer, med min ps2 dosa, så kan emulatorn få för sig att styrpilarna på dosan är detsamma som de analoga spakarna, så när man tex trycker "up" på den analoga spaken så aktiveras även "up" på styrpilarna. vilket är högst irriterande i spel där man måste ha styrpilarna till att ändra vapen, ta fram kartan, göra special slag med mera, har försökt fixa detta med program som motionjoy, men har inte funkat. detta är anledningen till att jag vill byta till en 360 kontroller då både vanliga spel och emulatorer kommer med färdig inställda inställningar och är mer kompatibla verkar det som.

ska kika på prisjakt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

hittade en med mycket bra omdömen, både i vanliga spel och till emulatorer, så jag la en beställning på den. dock så stod det att den "funkar på de flesta windows 8 datorer", men jag antar att den funkar prima på windows 7 64 bit med:)

https://www.inet.se/produkt/6605176/microsoft-gamepad-wired-p...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av mangemani:

hittade en med mycket bra omdömen, både i vanliga spel och till emulatorer, så jag la en beställning på den. dock så stod det att den "funkar på de flesta windows 8 datorer", men jag antar att den funkar prima på windows 7 64 bit med:)

https://www.inet.se/produkt/6605176/microsoft-gamepad-wired-p...

Får tipsa om att den trådlösa varianten är billigare och då ingår mottagare. Finns en länk i texten som leder till

https://www.inet.se/produkt/6605177/microsoft-gamepad-wireles...

Kör en själv med Project64 (N64-emulering).

AMD Phenom II X6 1090T @ 4.1 GHz - EVGA GTX 680
Lenovo Ideapad 720s-14 | i7-8550U - MX150 2GB - 8GB DDR4 - 512GB NVMe SSD
Google Pixel 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

jags att faktiskt och kollade på den, men det blev en med sladd istället. minnena tog mig direkt tillbaka till den tiden då man satt och lirade med trådlös mus, hur man med jämna mellanrum blev tvungen att byta batterier.
hade det inte varit för det så hade jag beställt en sådan istället då jag vet vilken frihet man får när man lirar trådlöst.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd flyttad*
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av mangemani:

jags att faktiskt och kollade på den, men det blev en med sladd istället. minnena tog mig direkt tillbaka till den tiden då man satt och lirade med trådlös mus, hur man med jämna mellanrum blev tvungen att byta batterier.
hade det inte varit för det så hade jag beställt en sådan istället då jag vet vilken frihet man får när man lirar trådlöst.

dock räcker batterierna i flera veckor. jag har kört 40 timmar lego starwars och 25 timmar lego indiana jones med två kontroller utan att byta batteri på någon av kontrollerna

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

jag köpte en trådlös mottagare för 360 kontroller på ebay för drygt två år sedan. kostade 6 euro med gratis frakt. Adaptern har fungerat utmärkt i både windows och linux. Enda kruxet har varit att man måste installera drivrutinen manuellt i windows.

| i5 6500 | asus z170-k | asus 970 strix | 16gb ddr4 | asus mg279Q | FD Define r4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av eas@tetris:

Får tipsa om att den trådlösa varianten är billigare och då ingår mottagare. Finns en länk i texten som leder till

https://www.inet.se/produkt/6605177/microsoft-gamepad-wireles...

Kör en själv med Project64 (N64-emulering).

Fast frakten är gratis på den trådbundna, på den trådlösa är det 49kr i frakt. Helskumt. Då blir det 20kr dyrare i slutändan.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

har kollat upp denna trådlösa nu och det är lite kluvna tankar om den i omdömes fälten, vissa tycker den funkar klockrent, inga problem alls och vissa klagar lite på responstiden och att knapparna inte lyder ibland. dock så verkar de positiva kommentarerna överväga de negativa. ni har inte haft några sådana problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Responstid kan man diskutera, men det är jag nog van vid. Däremot så har jag inga problem med att knappar inte reagerar ibland. IOF så brukar sändar/motagren ligga ca 1-2 meter ifrån där jag sitter..

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Har haft 360 dosan tidigare, nu xbox one.
Tycker att One dosan är bättre då den är mer ergonomisk(inte lika klumpig) plus att den inte vibrerar så EXTREMT hårt som 360 kontrollern. Går knappt att spela med 360n på natten eftersom den låter som fan.

Så mit tipps är One kontrollen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

dosan funkade klockrent, styrkorset och de analoga spakarna ordades automatiskt så de blev separata, inga drivrutiner behövdes(mer än om man vill ha igång rumble, men det kvittar för mig för tillfället) och i varje spel och emulator som jag har haft tid att testa så har allt varit serverat på silverfat, dvs ingen mapping utav knapparna. så jag r mycket nöjd:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Skönt att höra.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb