Permalänk

Webbhotell - 10 GB innebär vad?

Jag behöver er hjälp! Är totalt obegåvad vad gäller it. Tänkte nu göra en hemsida med dra och släpp funktion. Tjänsten erbjuder 10 Gb lagringsutrymme och obegränsat med brandvidd. Hur långt kommer jag på 10 Gb? Det jag behöver är:
- 30-50 st sidor och undersidor
- Videosar
- många bilder, högupplösta. Cirka 5 bilder på varje sida.
- Chattfunktion

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt för oss att säga hur mycket du behöver. Men 10 GB e ganska mycket. Men ska du ha massa filmer och bilder så kommer det försvinna fort om du ska ha 30-50 sidor. Men i regel brukar man ju kunna betala mer för att få mera utrymme. Så behöver du mer efter hand så är det bara att uppgradera ditt konto.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

10 GB Räcker inte långt om du ska ha videor och många högupplösta bilder. Har du redan bilderna och videorna?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

10GB är 10GB.
Det som kommer ta plats är framförallt video och där efter bilder.

Frågan är vad är det för videos du skall ha? Hur många? Vilken upplösning? hur långt är klippet?
Bilder behöver du fundera över samma sak. Lättast är att ta ett exempel på en bild och en film. Kolla dess storlek sen ställ frågan hur många bilder & videos kan jag få plats med på 10 GB? Sen får du en siffra som säger jag kan ha X videos & Y bilder, räcker det?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog videon du inte kommer att få plats med, säg att du har 300 (50*5=250) bilder på 3Mbyte så har du ändå inte använt mer än 1Gbyte, videon kan du antagligen länka in i stället för att lagra själv, många lägger ju själva videofilen på Youtube och då tar det ju bara några 100 Byte kod i stället för att hela videofilen ska sparas på din sida och 10 Gbyte utrymme för kod lär du klara dig långt med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.