Permalänk
Medlem

HP OMEN 17-w100no

Hej!

Funderar på en HP Omen 17, Mediamarkt har denna just nu:
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-omen-17-w100no-129268...

Känns som att man får ganska mycket för pengarna? Nackdelen är väl 8 gb minne och att man får byta ut båda stickorna om man ska upp till 16. Klarar man sig på 8?

Ska användas för framförallt spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hashri:

Hej!

Funderar på en HP Omen 17, Mediamarkt har denna just nu:
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-omen-17-w100no-129268...

Känns som att man får ganska mycket för pengarna? Nackdelen är väl 8 gb minne och att man får byta ut båda stickorna om man ska upp till 16. Klarar man sig på 8?

Ska användas för framförallt spelande.

Ja, det känns faktiskt som ett helt okej köp. 8 GB minne lär räcka gott och väl.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller inte med om att 8GB kommer räcka "gott och väl", det beror på vad du vill spela men redan nu behövs mer än så för vissa spel om du inte vill hålla på och stänga ner precis allt annat i bakgrunden under tiden du spelar.

Sammantaget tycker jag inte den datorn är överdrivet prisvärd utan snarare kostar ungefär vad jag hade förväntat mig men visst, enligt Prisjakt är det just nu den billigaste modellen som finns med 1060 6GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad ska man satsa på för den budgeten då, är det 16 gb ram och gå ner till 3 gb VRAM? Optisk läsare och HDD kan jag verkligen vara utan (men då gärna 256 SSD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag håller inte med om att 8GB kommer räcka "gott och väl", det beror på vad du vill spela men redan nu behövs mer än så för vissa spel om du inte vill hålla på och stänga ner precis allt annat i bakgrunden under tiden du spelar.

Sammantaget tycker jag inte den datorn är överdrivet prisvärd utan snarare kostar ungefär vad jag hade förväntat mig men visst, enligt Prisjakt är det just nu den billigaste modellen som finns med 1060 6GB.

Jag spelar på 8GB för tillfället och har inte haft problem med ett enda spel jag testat.

Permalänk
Medlem

Jag var och kollade på den där datorn för två dagar sedan och blev inte imponerad av det yttre och känslan av tangentbordet. Testade dock aldrig att spela på den eller dylikt. För mig blev det denna istället : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3989067
Väger mindre och känns mer premium, på bekostnad av mindre skärm och endast 3 gb videominne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Åter igen, Vid spelande räcker 8GB gott och väl för närvarande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hashri:

Vad ska man satsa på för den budgeten då, är det 16 gb ram och gå ner till 3 gb VRAM? Optisk läsare och HDD kan jag verkligen vara utan (men då gärna 256 SSD).

Nej, kör 6GB VRAM, det är enklare att byta RAM om det skulle behövas. VRAM är du fast med.

Du kanske klarar dig på 8GB RAM. Jag vet bara att när jag startar datorn och har endast Firefox och Spotify öppet används 3-3,5GB. Det är inte mycket kvar till spel. När jag spelar Forza används över 10GB. Återigen beror det på vilka spel du spelar men att 8GB räcker "gott och väl" håller jag helt enkelt inte med om.

Permalänk

inga onda omen

om inte 8 gb ram räcker får man väl pluppa i en ny bricka?
om det är det största problemet med denna dator är det ju ganska lovande...

Permalänk
Medlem

Den där Asusen som någon tipsade om verkar vara ett bra köp.

Annars kan du också satsa på en något dyrare men också bättre HP Omen 17-w103no. För 1K extra får du 8GB-->16GB RAM samt 128GB-->256GB SSD hos t.ex. pc-konsulten. Har du råd så är det ett bra sätt att slippa få slut på plats på SSDn samt behöver inte uppgradera minne i framtiden. RAM-priserna ska ju enligt Sweclockers stiga i taket dessutom.