Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

När kommer första lönen?

Permalänk
Avstängd

När kommer första lönen?

Skrev i fredags på papper för ett nytt jobb som jag börjar imorgon måndag. Känns givetvis jättebra, men står att lönen utbetalas i efterskott månadsvis. Så har jag alltid haft så är inga konstigheter, men står helt stilla i huvudet på mig.. När kommer då min första lön? Börjar 30e Januari så hinner ju bara jobba 2 dagar denna månad.

Kommer jag få vänta ända tills 25e mars innan första lönen kommer? Känns väldigt länge o vänta men någon får gärna rätta mig om jag har fel. Eller får man för dem 2 dagarna i januari den 25e februari?

Permalänk
Medlem

25e feb får du lön för dina två dar i jan
25e mars får du din första "riktiga"/fulla lön. Dvs lön för att du jobbat ca 20 dagar i februari

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grattis till jobbet. @PlogarN97 har rätt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Vissa arbetsgivare bryter halva månaden, kolla med din arbetsgivare/löneenhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Grattis till jobbet!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Har du månadslön så ska den betalas ut samma månad och inte i efterskott. Annat är det om man har timlön.

Permalänk
Avstängd

Okej tackar för svar, tur man har sparade resurser så man klarar sig på den "saftiga" 2 dagara lönen i februari

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Har du månadslön så ska den betalas ut samma månad och inte i efterskott. Annat är det om man har timlön.

Det har jag aldrig varit med om under mina 30+ år med månadslön

Jag har alltid fått min månadslön i efterskott.

Det är väl helt enkelt olika beroende på arbetsgivare och/eller avtal/kollektivavtal.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Det har jag aldrig varit med om under mina 30+ år med månadslön

Jag har alltid fått min månadslön i efterskott.

Det är väl helt enkelt olika beroende på arbetsgivare och/eller avtal/kollektivavtal.

Grundlönen brukar ju dyka upp direkt sen kommer övertid och sånt nästa månad.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Grundlönen brukar ju dyka upp direkt sen kommer övertid och sånt nästa månad.

Ja, på din arbetsplats.

Varför skulle jag hitta på?

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Grundlönen brukar ju dyka upp direkt sen kommer övertid och sånt nästa månad.

Precis så har det varit på alla mina jobb. Har jobbat i ett gäng olika branscher:

Butik
Lager
Bygg
Transport

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaimor:

Precis så har det varit på alla mina jobb. Har jobbat i ett gäng olika branscher:

Butik
Lager
Bygg
Transport

Skickades från m.sweclockers.com

Har jag aldrig heller varit med om.
Om du får lön 25'e, så måste de ju göra klart alla utbetalningar och så typ 23'e. De på löneavdelningen vill säkert ha några dagar på sig att räkna ut allt också, så säg att de börjar senast 20e. Låter märkligt att de då ska betala ut 10 dagar i förskott för att täcka resten av månaden, vad händer om du då inte arbetar som planerat? om du måste gå några timmar tidigare en dag? eller om du blir sjuk en hel vecka? Blir du då återbetalningsskyldig?

Alltid fått mina löner i efetrskott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har jag aldrig heller varit med om.
Om du får lön 25'e, så måste de ju göra klart alla utbetalningar och så typ 23'e. De på löneavdelningen vill säkert ha några dagar på sig att räkna ut allt också, så säg att de börjar senast 20e. Låter märkligt att de då ska betala ut 10 dagar i förskott för att täcka resten av månaden, vad händer om du då inte arbetar som planerat? om du måste gå några timmar tidigare en dag? eller om du blir sjuk en hel vecka? Blir du då återbetalningsskyldig?

Alltid fått mina löner i efetrskott

Samma, efterskott som gäller.

Alternativ var att löneperioden var 17:e till 16:e med lönedatum den 27:e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har jag aldrig heller varit med om.
Om du får lön 25'e, så måste de ju göra klart alla utbetalningar och så typ 23'e. De på löneavdelningen vill säkert ha några dagar på sig att räkna ut allt också, så säg att de börjar senast 20e. Låter märkligt att de då ska betala ut 10 dagar i förskott för att täcka resten av månaden, vad händer om du då inte arbetar som planerat? om du måste gå några timmar tidigare en dag? eller om du blir sjuk en hel vecka? Blir du då återbetalningsskyldig?

Alltid fått mina löner i efetrskott

När jag haft månadslön, vilket är de senaste 19 åren, har lönen alltid kommit in aktuell månad. Om man är sjuk, behöver gå tidigare eller liknande de sista dagarna i månaden regleras det på kommande lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Tillägg och avdrag görs till månaden efter. Är du sjuk dras det av på nästa lön, jobbar du över läggs det på nästa lön.

Permalänk
Medlem

Helt uppenbarligen är det alltså olika beroende på arbetsgivare/avtal

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Skrev i fredags på papper för ett nytt jobb som jag börjar imorgon måndag. Känns givetvis jättebra, men står att lönen utbetalas i efterskott månadsvis. Så har jag alltid haft så är inga konstigheter, men står helt stilla i huvudet på mig.. När kommer då min första lön?

Du får helt enkelt fråga din arbetsgivare eller arbetskamrater

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

@FEA: Ja, det finns ingen lag som reglererar detta.

Permalänk
Medlem

Jag skrev på papperna för mitt nya jobb den 16:e januari i år, men måste vänta tills den 20:e februari innan jag får min första lön (får då lön för 16-31 januari + hela februari). Men beror på vart nånstans man arbetar som sagt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av [SH]:

När jag haft månadslön, vilket är de senaste 19 åren, har lönen alltid kommit in aktuell månad. Om man är sjuk, behöver gå tidigare eller liknande de sista dagarna i månaden regleras det på kommande lön.

Så du får alltså lön i efterskott. Klart du får lön varje månad men kommer du ihåg din första lön som du fick för 19 sen? Bara att titta på lönespec. där står det tydligt för vilken period olika ersättningar gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Så du får alltså lön i efterskott. Klart du får lön varje månad men kommer du ihåg din första lön som du fick för 19 sen? Bara att titta på lönespec. där står det tydligt för vilken period olika ersättningar gäller.

Nej, som jag skrev så har jag alltid fått lön för aktuell månad. Tidigare denna vecka, den 25:e, kom lönen för januari. Skulle jag vara sjuk imorgon kommer det däremot att regleras i februari. Så har jag haft det på fyra olika företag de senaste 19 åren.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Har du månadslön så ska den betalas ut samma månad och inte i efterskott. Annat är det om man har timlön.

Så har det aldrig varit för mig. Har haft månadslön på samtliga ställen jag jobbat på och har fått lönen i efterskott, februarilönen har utbetalats i Mars, osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Fick jobb 12 januari - där betalas det ut i efterskott, så jag får lön för timmarna i januari - den 25 februari. Inget konstigt med att det finns flera olika sätt att betala lön på. Fattar inte hur det kan vara en diskussion att det är på ett sätt, minst sagt. x)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaimor:

Har du månadslön så ska den betalas ut samma månad och inte i efterskott. Annat är det om man har timlön.

Det stämmer inte, den betalas ut i efterskott. Det är inom statliga jobb som lönen betalas ut samma månad.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Det här var roligt

Jag plockade fram min första lönespec från juli 1984 och där framgår att jag i slutet av juli fick betalt för det jag arbetat i juni

Jag kollade även på min senaste lönspec. Samma sak där. Lön i efterskott.

Dessutom kikade jag på mina kontrakt och på samtliga står det att lönen betalas ut i efterskott.

Det är söndag kväll och jag har inget att göra

Tro mig: det skiljer från arbetsplats till arbetsplats.

Ovanstående gäller alltså månadslön, för att vara tydlig.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Så du får alltså lön i efterskott. Klart du får lön varje månad men kommer du ihåg din första lön som du fick för 19 sen? Bara att titta på lönespec. där står det tydligt för vilken period olika ersättningar gäller.

Månadslön kommer alltid inom samma månad, reglering av exempelvis sjuk osv styrs mot nästa månadslön.
Så fungerar det på de allra flesta om inte alla jobb som har fast månadslön och inte timlön.

Kan dra ett exempel på i somras så prövade jag på ett jobb som elektriker med fast månadslön, började den 1;a Juni och fick min lön den 22:a Juni för en hel månad, däremot mitt i den månaden (15;e) var jag tvungen att ta ut en ledig dag för ett ärende och jag fick givetvis inte betalt för den dagen så den lediga dagen drogs av på nästa lön som kom den 25; Juli.

Så allt som är utöver, som exempelvis sjuk, ledig utan lön osv justeras på nästkommande lön.
Har du däremot timlön, som jag hade på mitt första jobb för ett par år sedan, så får du lön i efterskott.
Ex: Du börjar den 1;a Juni, jobbar hela månaden, ingen lön i Juni utan måste jobba i Juli fram till 25;e för att få lönen från Juni. Sen blev du sjuk under Juli så då regleras det på Augustilönen osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det stämmer inte, den betalas ut i efterskott. Det är inom statliga jobb som lönen betalas ut samma månad.

Det stämmer INTE. Min arbetsgivare är i allra högsta grad privat och jag fick min januarilön nu den 25:e januari.

Varför är folk så tvärsäkra på sin sak? Kan ni inte bara inse att det varierar mellan olika arbetsplatser?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

En smått komisk tråd... Som redan konstaterats ser det olika ut beroende på hur arbetsgivaren bestämt att det ska vara.

Jag har själv varit med om att:
Lönen kommer samma månad och att eventuella tillägg/avdrag sker månaden efter.
Lönen kommer månaden efter (oavsett om jag var fastanställd eller gick på timmar).
Att brytpunkten var någon gång mitt i månaden istället för månadsskiftet.

Jag har även fått lönen utbetalad den 25:e, 26:e och med mitt nuvarande jobb den 27:e.
När jag haft semesterersättning har den normalt kommit samtidigt som övrig lön, men jag har även varit med om att den kommer som en klumpsumma i maj eller juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det stämmer inte, den betalas ut i efterskott. Det är inom statliga jobb som lönen betalas ut samma månad.

Inom IF metall har, åtminstone vi, fast årslön. Därför får man alltid lönen för arbetad månad. Sjukdom, övertid m.m kommer däremot på nästkommande lön. Dvs har du jobbat övertid i februari så kommer övertidsersättningen i mars. Våra chefer går igenom och signerar våra elektroniska instämplingar i slutet av varje månad. Tom efter löningsdagen. Så vi har helt enkelt fast beräknad lön för månaden vi jobbar. Så vitt jag vet så har även våra white collars (Unionen) detta.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Men milde tid... Självklart står det i era anställningsavtal, om ni har innestående lön, och i så fall normalt en månads innestående lön. Man kan ha innestående lön oavsett arbetsgivare, däremot är det "mindre vanligt" att man har det om man är timanställd.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.