Installerat Ubuntu dualboot - extremt långsamt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

Installerat Ubuntu dualboot - extremt långsamt

Hej!

Jag har installerat Ubuntu på min stationära dator som kör Windows 10, med hjälp av den här guiden. Jag har installerat det på min andra hårddisk (dvs. inte min SSD där Windows finns).

Problemet är att när jag kör Ubuntu är det extremt långsamt, till den grad att det inte går att använda. Öppna spotlight tar flera sekunder, och jag kan se när alla fönster ritas upp (så om jag öppnar firefox börjar den "måla" i några sekunder innan det är igång).

Datorns specs är 16 gig RAM, ett 1060, och en Ivy Bridge i5:a (vad modellen nu heter). Ingenting är överklockat. Hårddisken är en WD på 7200 RPM.

Jag har googlat lite men inte hittat mycket till hjälp - är det någon som är kunnig?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Exsidius:

Hej!

Jag har installerat Ubuntu på min stationära dator som kör Windows 10, med hjälp av den här guiden. Jag har installerat det på min andra hårddisk (dvs. inte min SSD där Windows finns).

Problemet är att när jag kör Ubuntu är det extremt långsamt, till den grad att det inte går att använda. Öppna spotlight tar flera sekunder, och jag kan se när alla fönster ritas upp (så om jag öppnar firefox börjar den "måla" i några sekunder innan det är igång).

Datorns specs är 16 gig RAM, ett 1060, och en Ivy Bridge i5:a (vad modellen nu heter). Ingenting är överklockat. Hårddisken är en WD på 7200 RPM.

Jag har googlat lite men inte hittat mycket till hjälp - är det någon som är kunnig?

Tack på förhand!

Installera Nvidias proprietära drivrutin. Du hittar den i programkällor, tror fliken heter ytterligare drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition