Permalänk
Medlem

Projekt Kylplatta

Tänkte göra ett galleri till mitt pågående projekt. Projektet går ut på att göra en kylplatta till en Asus ROG gl702vm som har en alldeles för hög temperatur vid spelande. Temperaturerna håller sig runt 90c på cpu och 85c på gpu.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Fyndigt! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

Cool

Cool

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka inställningar har du när du kör BF1? För min går upp till 87-88 grader i medium på BF1. Utan någon kyllösning. Däremot har jag undervoltat CPU&GPU.

Om du får 72 grader vid liknande inställningar på BF1 måste jag säga att det är imponerande.

Permalänk
Medlem

@Dassh: Jag kör Medium på inställningarna utan att ha voltat ner gpu.

Dock så ligger den runt 80c på både Cpu och Gpu. Så har fått en sänkning på 7-8c på vardera komponent.

Permalänk
Medlem

@Dylow:

Det är bra resultat du fått fram där. Jag vill kunna få ner tempen till 85 grader som max när man lirar Bf1 på high.

Har funderat på om man ska borra hål i plasten på undersidan sedan sätta in något material som täpper för damm. Sedan köra med en kylplatta. Men känns dumt att förlora garantin för det.

Permalänk
Medlem

@Dassh: Det är helt okey. Ska försöka få ner det någon grad mer genom att rikta luftflödet.

Funderade också på att modifiera höljet, men får nog bli efter att garantin har gått ut ifall det skulle dyka upp några problem.

Permalänk
Medlem

Vad kostade kylplattan totalt?

Permalänk
Medlem

@fkylevik: Det som jag har lagt ut pengar på är:

Fläktar (Corsair sp120) 3 x 98kr = 294

Trä köpte jag lite extra så man kunde göra några misstag. Blev cirka 100 kr.

Fläktkontrollen kan man skaffa mycket billigare än vad jag skaffade men den gick på 339kr.

Hade delar så som de två nedre fläktarna och nätaggregatet sedan tidigare från en äldre dator som ej användes längre.

Total summan för mitt projektet blev 733kr.

Permalänk
Medlem

Rekomenderar att skaffa en sådanhär istället för kylplatta laptop kylare

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

Rekomenderar att skaffa en sådanhär istället för kylplatta laptop kylare

Vet inte riktigt om jag håller med.
Du kanske har en poäng för att produkten är något mindre än att bygga ett "bord" med fem fläktar i - men recensionen jag sett på en liknande produkt (LC05) så känns det ju som att detta bygget presterar bättre i detta fall.
Och som @Dylow visar så verkar hans bygge ha löst problemet han upplevt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Vet inte riktigt om jag håller med.
Du kanske har en poäng för att produkten är något mindre än att bygga ett "bord" med fem fläktar i - men recensionen jag sett på en liknande produkt (LC05) så känns det ju som att detta bygget presterar bättre i detta fall.
Och som @Dylow visar så verkar hans bygge ha löst problemet han upplevt?

Absolut, det kan skilja från dator till dator, men generellt så är inblåset till bärbara inte indirekt, och kan därför inte påverkas med fläkt som strömmar luft under ifrån om inte spelet mellan bord och dator är flaskhalsen.

Att skapa ett vakuum i utblåset ger ju även ett högre inblås, jag hittade andra produkter som liknade det jag länkade, jag ville egentligen bygga en egen men man kan börja med en damsugare annars 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W