Bästa kreditkort [Samlingstråd]

Permalänk

Bästa kreditkort [Samlingstråd]

Söker ett nytt favoritkreditkort. Har länge kört OKQ8's kort eftersom det inte har någon årsavgift och bra försäkringar. Samt att man förr fick en 1% cash back på allt man handlar var som och 3% på deras butiker. Men kortet blev sämre för ca ett år sedan och samt eftersom jag nite har någon bil är det makligt hämta ut bonus.

Så, vad använder ni för kreditkort? Vad ingår det för bonusar, försäkringar och cash back osv?

Funderar på ett https://www.remember.se/kreditkort/more

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Preem Mastercard har 1% och fina erbjudanden på sina stationer.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Remember more använder jag, bra försäkringar och alltid 1% cash back. Tror det kostar 295:- / år. Dock så är inte det något problem för mig då jag handlar för mer än så per år.

Permalänk

Reser du mycket så är ju sas kreditkort bra. Alla köp ger flygpoäng som du kan byta in mot en resa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Digital fyndjägare

Fortsätt med det du har.
Du kan fortfarande handla på nätet med olika valutor (€,£,$). (PayPal m.m tar betalt för sådana tjänster).
Jag köper själv massa spel o.s.v. utan någon som helst extra kostnad.
Smidigt och bra.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

har också remember more. funkar bra, haft det ~två år. bra försäkringar när man köper resor, cashback så man går + varje år. finns säkert bättre alternativ men detta funkar

Permalänk
Medlem

Jag har ett Preemkort som ger 1% bonus/cashback på alla köp (förutom Preem där man istället får rabatt samt konkurrerande mackar). Att valet föll på Preem berodde helt enkelt på att jag bara ville ha ett extra bankkort men kände att 300 spänn var en onödig utgift när Preemkortet är gratis.

Att man får 1% i cashback ser jag bara som en bonus (höhö) och så är det betydligt snyggare än andra kort om man nu bryr sig om sånt. Har dock ingen koll på försäkringar som ingår eftersom jag betalar alla viktiga saker med mitt 'riktiga' kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag kör med Santander banks (f.d. General Electric) kort, främst för onlineköp då. Ingen årsavgift, inget valutaväxlingspåslag och upp till 60 räntefria dagar. Ingen bonus dock, om man bryr sig om sådant.

Tror det ingår reseförsäkring och dylikt krafs också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Preem, Shell, Ikano, eller om du reser Bank Norwegian, SAS amex. Dessa 5 tycker jag ser mest intressanta ut (kanske i kombination med ett gratis Santander).

Skrivet av Bl4ckIce:

Fortsätt med det du har.
Du kan fortfarande handla på nätet med olika valutor (€,£,$). (PayPal m.m tar betalt för sådana tjänster).
Jag köper själv massa spel o.s.v. utan någon som helst extra kostnad.
Smidigt och bra.

Citat:

Valutaväxlingspåslag vid omräkning från annan valuta 2 %

https://www.okq8.se/kort-lan/visa/fakta-villkor/

Permalänk
Medlem

Jag använder SAS mastercard.
Men funderar på att byta till något med cashback eftersom jag inte reser i jobbet längre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det bästa kreditkortet är väl det outnyttjade.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det bästa kreditkortet är väl det outnyttjade.

Man kan använda kreditkort utan att i sig nyttja själva krediten men ändå få de bonusar och dyl. som erbjuds.

Mvh en som själv tycker det är vansinne med kredit men som precis ansökt om ett OKQ8-kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Det bästa kreditkortet är väl det outnyttjade.

Skaffar man ett kort med bra bonus och sedan betalar räkningen innan räntan kickar in (brukar vara mellan 30 och 60 dagar) så är det lätt värt att köpa allt med kreditkort istället för bankernas snålkort.

Själv har jag Bank Norwegians kort och tjänar minst en flygresa T/r om året på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Digital fyndjägare

@kronwalled: Tack för informationen, senast jag handlade var:
25 Dec 2016: Mad Max + Shadow of Mordor Full Edition = BUNDLE STARS, RUGELEY GBR, 8,98 EUR, 88,43 SEK
14 Dec 2016: Ubisoft, The Division Season Pass = LIVE GAMER LUXEMBOURG, LUX , 19,99 EUR, 199,26 SEK

Inget extra som jag kan se nu eller förr. Har de ändrat detta nyligen eller hur är det de menar med 2%?
Vad kan du rekommendera för kort om man skall handla via nätet utan xtra avgifter?
Bäst att använda något specifikt kort för näthandlande...

Tack än en gång för att du tog dig tid att dela med dig av informationen.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Skaffar man ett kort med bra bonus och sedan betalar räkningen innan räntan kickar in (brukar vara mellan 30 och 60 dagar) så är det lätt värt att köpa allt med kreditkort istället för bankernas snålkort.

Själv har jag Bank Norwegians kort och tjänar minst en flygresa T/r om året på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Har funderat på detta kort, men blev osäker när jag läste det finstilta om reklamerbjudanden etc
Får du mkt reklam/spam via mejl och sms?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molgorain:

Har funderat på detta kort, men blev osäker när jag läste det finstilta om reklamerbjudanden etc
Får du mkt reklam/spam via mejl och sms?

Det enda jag fått under typ 5 år är bn nyhetsbrev, och det kan man välja bort...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det bästa kreditkortet är väl det outnyttjade.

Man klarar sig bara utan kreditkort om man aldrig reser utomlands. Många köp utomlands kräver kredit på ditt kort. Ska du hyra bil eller göra ett annat köp som kräver deposition (som hotell) så måste du ha ett kreditkort. Det kan bli en väldigt jobbig upplevelse om man reser utomlands och bortser från detta. Dessutom brukar kreditkorten ha bättre försäkringar samt bättre skydd om du blir lurad av skimning och liknande.

Permalänk
Inaktiv

Verkar vara en affiliate-sida, de brukar ju inte direkt vara oberoende......

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

Reser du mycket så är ju sas kreditkort bra. Alla köp ger flygpoäng som du kan byta in mot en resa.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då måste man resa rätt fett mycket tyvärr är ju inte bonusprogrammen idag så förmånliga..

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Ja då måste man resa rätt fett mycket tyvärr är ju inte bonusprogrammen idag så förmånliga..

Du får ju flygpoäng för både resor och inköp. Så gör du alla dina köp med kortet så får du ju en massa poäng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@kronwalled: Tack för informationen, senast jag handlade var:
25 Dec 2016: Mad Max + Shadow of Mordor Full Edition = BUNDLE STARS, RUGELEY GBR, 8,98 EUR, 88,43 SEK
14 Dec 2016: Ubisoft, The Division Season Pass = LIVE GAMER LUXEMBOURG, LUX , 19,99 EUR, 199,26 SEK

Inget extra som jag kan se nu eller förr. Har de ändrat detta nyligen eller hur är det de menar med 2%?
Vad kan du rekommendera för kort om man skall handla via nätet utan xtra avgifter?
Bäst att använda något specifikt kort för näthandlande...

Tack än en gång för att du tog dig tid att dela med dig av informationen.

I princip alla kort har valutapåslag, så gissningsvis är det inget nytt.

Jag tror Santander har ett gratis kreditkort med 0%, dock ingen annan bonus. Coop ska ha ett utan (https://www.coop.se/Betalkort-och-bank/Vara-betal--och-kredit...), det kostar dock 348kr/år (gratis först året tror jag). ICA hade fram tills förra våren 0% innan de tog sönder det, dock fortfarande lägre än de flesta med 1.25%, kostar 300kr/år (stundenter kanske gratis?).

Blir ju tvungen att handla i utländsk valuta för 15-20k per år för att "tjäna in" en normal årsavgift om du tar Coop eller liknande. Så det beror ju på om du mest är purken över att de stoppar fingrarna i syltburken varenda sketen chans de får, eller om du handlar mycket utomlands.

Valutakurser (för 1EUR, högsta) enligt Reuters:
14 Dec: 9.77SEK (din kurs ~9.97SEK)
26 Dec: 9.66SEK (din kurs ~9.85SEK)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man klarar sig bara utan kreditkort om man aldrig reser utomlands. Många köp utomlands kräver kredit på ditt kort. Ska du hyra bil eller göra ett annat köp som kräver deposition (som hotell) så måste du ha ett kreditkort. Det kan bli en väldigt jobbig upplevelse om man reser utomlands och bortser från detta. Dessutom brukar kreditkorten ha bättre försäkringar samt bättre skydd om du blir lurad av skimning och liknande.

Nej det går lika bra med bankkort, i alla fall i Europa och Asien. Men sen är det ändå smart att ha ett kreditkort (bara man betalar av allt varje gång förstås och inte betalar ränta).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

Du får ju flygpoäng för både resor och inköp. Så gör du alla dina köp med kortet så får du ju en massa poäng.

Korrekt, du får en massa poäng, men du kan inte använda dom för att resa
För att resa behöver du en massa-massa poäng. Runt en 40.000 om du ska resa inom Europa, helt 100.000 tals poäng om du, låt oss säga vill åka till NY.

Permalänk
Medlem

Everydaycard. Du får reda pengar tillbaka som bonus. Jag får tillbaka c.a. 2000kr om året, om jag räknar bort årsavgiften för kortet. Då använder jag också kortet till ALLA köp inom hemmet.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag använder Coop medmera mastercard kreditkort, bra om man handlar på Coop, kortet är gratis

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Korrekt, du får en massa poäng, men du kan inte använda dom för att resa
För att resa behöver du en massa-massa poäng. Runt en 40.000 om du ska resa inom Europa, helt 100.000 tals poäng om du, låt oss säga vill åka till NY.

Ja, därför jag frågade om ts reste mycket, typ i jobbet. Då får man en massa poäng.
Min mor jobbade i Norge under ett år och tillsammans med inköp på kortet så hade hon fått ihop en resa till Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

Ja, därför jag frågade om ts reste mycket, typ i jobbet. Då får man en massa poäng.
Min mor jobbade i Norge under ett år och tillsammans med inköp på kortet så hade hon fått ihop en resa till Kina.

Allt är ju relativt Reser du till USA varje dag så ja då får du råd med en resa till Kina. Reser du mellan Sverige och Norge varje dag då får du kanske en resa till Flen.

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Allt är ju relativt Reser du till USA varje dag så ja då får du råd med en resa till Kina. Reser du mellan Sverige och Norge varje dag då får du kanske en resa till Flen.

Nu skriver du ju bara massa strunt..

Skickades från m.sweclockers.com