Bästa kreditkort [Samlingstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Kan vara vad som helst, resor (både betala hotell+leverne eller boka flyg) i kombination med lite andra inköp under 2 månader tillsammans med det vanliga så drar det snabbt iväg över 100k. Beställa möbler vid en flytt t.ex. är en annan sak där det det är bra att ha, fixar födelsedagsfest på någon restaurang osv. Finns helt enkelt gott om tillfällen där det är bra att ha, det belastar ju inte direkt så då är det lika bra att ha möjligheten.

Okej, jag förstår. Du använder kreditkorten för att betala för i stort sett allt du gör till vardags. Dvs inte använder kreditkort som enbart en eventuell buffert vid till exempel oförutsedda kostnader. Inget fel med det, men då förstår jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255772:

[...]använder kreditkorten för att betala för i stort sett allt du gör till vardags. Dvs inte använder kreditkort som enbart en eventuell buffert vid till exempel oförutsedda kostnader. Inget fel med det, men då förstår jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trodde faktiskt att dom flesta gjorde så. Jag har t.ex. inga kort eller tjänster som t.ex. Autogiro eller Swish kopplade till några av mina bankkonton. Jag använder kreditkort för att erhålla rabatt och låt olika kreditinstitut ligga ute med sina pengar istället för mina. Och mina krav är att jag skall spara pengar på att enbart nyttja kreditkort.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag trodde faktiskt att dom flesta gjorde så. Jag har t.ex. inga kort eller tjänster som t.ex. Autogiro eller Swish kopplade till några av mina bankkonton. Jag använder kreditkort för att erhålla rabatt och låt olika kreditinstitut ligga ute med sina pengar istället för mina. Och mina krav är att jag skall spara pengar på att enbart nyttja kreditkort.

Helt rätt inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag trodde faktiskt att dom flesta gjorde så. Jag har t.ex. inga kort eller tjänster som t.ex. Autogiro eller Swish kopplade till några av mina bankkonton. Jag använder kreditkort för att erhålla rabatt och låt olika kreditinstitut ligga ute med sina pengar istället för mina. Och mina krav är att jag skall spara pengar på att enbart nyttja kreditkort.

Kör samma metod här. Betalar allt med kreditkortet (även sambon använder det). Tar i stort sett alla luncher på jobbet och så swishar mina kollegor mig. Snitar nog en 18000 varje månad på kortet och brukar få ut lite mer än 2000 varje år som bonus. Ser inte varför jag inte ska nyttja kortet på detta sätt. Så länge man betalar räkningen varje månad så answr jag det dumt att inte använda kreditkort ist för kontokort.

Permalänk
Medlem

@Veni exakt så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255772:

Okej, jag förstår. Du använder kreditkorten för att betala för i stort sett allt du gör till vardags. Dvs inte använder kreditkort som enbart en eventuell buffert vid till exempel oförutsedda kostnader. Inget fel med det, men då förstår jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Så mycket jag kan utan att krångla till det, har inte orkat dra igång och betala räkningar på kortet osv. Jag får ju bonus för att utnyttja kortet så att inte göra det vore att säga nej till gratis pengar.

Bufferten finns på kontot redan så det hade inte spelat någon roll om det var kreditkort eller kontokort jag använde för den sakens skull.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timerx:

Kör samma metod här. Betalar allt med kreditkortet (även sambon använder det). Tar i stort sett alla luncher på jobbet och så swishar mina kollegor mig. Snitar nog en 18000 varje månad på kortet och brukar få ut lite mer än 2000 varje år som bonus. Ser inte varför jag inte ska nyttja kortet på detta sätt. Så länge man betalar räkningen varje månad så answr jag det dumt att inte använda kreditkort ist för kontokort.

Absolut, det håller jag med om!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske kan trådstartaren göra en sammanfattning av olika kort?

Komplett funkar med ApplePay
Norwegian funkar med Alipay

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@pv2b: Är det fortfarande 27e som gäller som förfallodatum eller har detta ändrats?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zorken:

@pv2b: Är det fortfarande 27e som gäller som förfallodatum eller har detta ändrats?

Det är fortfarande 27e som gäller som förfallodatum för Komplett Banks Mastercard.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Intressant! Var i kontakt med dem, frågade om man hypotetiskt kan flytta förfallodagen om scenariot som du beskriver tidigare i tråden uppstår. Fick detta som svar:

Citat:

Tack för ditt meddelande.

Vi har fasta förfallodagar och kan dessvärre inte ändra på dom.

Dom är fasta för alla våra kunder.

Är väl en bra affärsmodell att ha den 27e antar jag.. bra för dem, dåligt för oss!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zorken:

@pv2b: Intressant! Var i kontakt med dem, frågade om man hypotetiskt kan flytta förfallodagen om scenariot som du beskriver tidigare i tråden uppstår. Fick detta som svar:
Är väl en bra affärsmodell att ha den 27e antar jag.. bra för dem, dåligt för oss!

Det är nog inte en affärsmodell, utan bara snarare att någon itne tänkt hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är nog inte en affärsmodell, utan bara snarare att någon itne tänkt hela vägen.

Helt klart en uttänkt modell, helt i stil med klarna...typ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

@pv2b: Intressant! Var i kontakt med dem, frågade om man hypotetiskt kan flytta förfallodagen om scenariot som du beskriver tidigare i tråden uppstår. Fick detta som svar:
Är väl en bra affärsmodell att ha den 27e antar jag.. bra för dem, dåligt för oss!

Klart att det är en del av affärsmodellen. Dom räknar ju med att du inte kan betala så att dom tjänar på räntekostnaderna. Betalar man alltid så är man en dålig kund som bara kostar pengar förutom transanktionshistoriken som man kan sälja till företag som sysslar med riktad reklam.

Personligen är det för drygt att knappa in ocr och betala manuellt, tycker det är värt 200kr för att slippa hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Är väl en bra affärsmodell att ha den 27e antar jag.. bra för dem, dåligt för oss!

Jag är nyfiken på ett förtydligande, eftersom jag missar uppenbart något här. På vilket sätt är det bra för dom men dåligt för oss? Jag har haft kortet sedan april och har inte upplevt att den 27:e är ett problem.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni:
Som tidigare nämnts i tråden kan 27:e ställa till det för folk som får lön den 25:e om det infaller på en fredag, ännu värre för folk som får in lönen den 28:e.

Citat:

Klart att det är en del av affärsmodellen. Dom räknar ju med att du inte kan betala så att dom tjänar på räntekostnaderna. Betalar man alltid så är man en dålig kund som bara kostar pengar förutom transanktionshistoriken som man kan sälja till företag som sysslar med riktad reklam.

Citat:

Jobbigt förfallodatum den 27 varje månad ställer till det om man får lön fredagen den 25:e... (går inte att betala tillräckligt snabbt)

Självklart så är ju detta inte ett problem så länge man har pengar på kontot när räkningen skall betalas (Om ens mål är att undvika att betala ränta såklart). Men gör du ett större inköp som eventuellt behöver täckas av din månadslön kan detta bli ett problem. Därför skrev jag "bra för dem, dåligt för oss!" därför att om du inte hinner betala räkningen så får du betala ränta vilket gynnar "dem" och inte "oss".

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

@Veni:
Som tidigare nämnts i tråden kan 27:e ställa till det för folk som får lön den 25:e om det infaller på en fredag, ännu värre för folk som får in lönen den 28:e.
Självklart så är ju detta inte ett problem så länge man har pengar på kontot när räkningen skall betalas (Om ens mål är att undvika att betala ränta såklart). Men gör du ett större inköp som eventuellt behöver täckas av din månadslön kan detta bli ett problem. Därför skrev jag "bra för dem, dåligt för oss!" därför att om du inte hinner betala räkningen så får du betala ränta vilket gynnar "dem" och inte "oss".

Fast betaldatum den 27:e är ju i de flesta fall för inköp som hände månaden innan. Mitt Amex och Mastercard har båda bryttid runt 1-3:e och betaldatum runt 27:e (beroende på hur helger faller). Så om man behöver vänta till lönen kommer månaden efter du handlat för att kunna betala så ligger man ju efter och lever på kredit, då rekommenderar jag inte att man har ett kreditkort faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast betaldatum den 27:e är ju i de flesta fall för inköp som hände månaden innan. Mitt Amex och Mastercard har båda bryttid runt 1-3:e och betaldatum runt 27:e (beroende på hur helger faller). Så om man behöver vänta till lönen kommer månaden efter du handlat för att kunna betala så ligger man ju efter och lever på kredit, då rekommenderar jag inte att man har ett kreditkort faktiskt.

Jo men de flesta som använder kreditkort gör nog på detta viset, det förenklar livet att betala fakturan med lönen som kommer. 27e är då ett problem för de som får lönen sent tyvärr.
Enbart komplett, bland mina 5 olika kort som har så tidigt förfallodatum.

(vad man gör med pengarna från månaden innan gör ju skillnad för risken givetvis, konsumerar, spara osv. Lever man månad till månad är kreditkort givetvis en dålig ide.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Jo men de flesta som använder kreditkort gör nog på detta viset, det förenklar livet att betala fakturan med lönen som kommer. 27e är då ett problem för de som får lönen sent tyvärr.
Enbart komplett, bland mina 5 olika kort som har så tidigt förfallodatum.

(vad man gör med pengarna från månaden innan gör ju skillnad för risken givetvis, konsumerar, spara osv. Lever man månad till månad är kreditkort givetvis en dålig ide.)

Tror nog väldigt få gör så faktiskt, de allra flesta har nog tillräckligt med pengar på kontot för att täcka förra räkningen för förra månadens inköp även om lönen inte har kommit. En stor del av den räkningen skall ju egentligen täckas av förr-förra lönen för att man inte skall leva på av lånade pengar. Om de nu inte lever från lön till lön förstås och då är kreditkort farligt just av den anledningen.

Jag tycker inte man kan klaga på att få typ 55 dagars kostnadsfri kredit om jag skall vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tror nog väldigt få gör så faktiskt, de allra flesta har nog tillräckligt med pengar på kontot för att täcka förra räkningen för förra månadens inköp även om lönen inte har kommit. En stor del av den räkningen skall ju egentligen täckas av förr-förra lönen för att man inte skall leva på av lånade pengar. Om de nu inte lever från lön till lön förstås och då är kreditkort farligt just av den anledningen.

Jag tycker inte man kan klaga på att få typ 55 dagars kostnadsfri kredit om jag skall vara ärlig.

Då tror vi olika
Men om man sitter med pengarna på lönekontot och väntar så är ju krediten meninglös, är ju först om du använder pengarna till annat under tiden som krediten är värd något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Då tror vi olika
Men om man sitter med pengarna på lönekontot och väntar så är ju krediten helt meninglös, är ju först om du använder pengarna till annat under tiden som krediten är värd något?

Nej, man får mycket bonus tillbaka för att använda kreditkortet. Det kombinerat med att man inte ligger ute med pengarna själv och slipper föra över pengar till ett kort ger mer säkerhet och smidighet.

Att sitta och investera pengarna som skall gå till att betala förra månadens matinköp är inte direkt vettigt i min bok, då tar man ju faktiskt lån för att investera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, man får mycket bonus tillbaka för att använda kreditkortet. Det kombinerat med att man inte ligger ute med pengarna själv och slipper föra över pengar till ett kort ger mer säkerhet och smidighet.

Att sitta och investera pengarna som skall gå till att betala förra månadens matinköp är inte direkt vettigt i min bok, då tar man ju faktiskt lån för att investera pengarna.

Ja övriga fördelar med betalformen kreditkort är stora såklart. Men själva kreditdelen ger ingen funktion om man sitter med likviditeten oanvänd. Men självklart får den sammanlagda riskbedömningen styra hur man hanterar detta. Att Komplett, i kontrast mot många andra kreditkort har tidig förfallodatum på faktura gör åtminstone de olika alternativa uppläggen färre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingulf:

Ja övriga fördelar med betalformen kreditkort är stora såklart. Men själva kreditdelen ger ingen funktion om man sitter med likviditeten oanvänd. Men självklart får den sammanlagda riskbedömningen styra hur man hanterar detta. Att Komplett, i kontrast mot många andra kreditkort har tidig förfallodatum på faktura gör åtminstone de olika alternativa uppläggen färre.

Den fyller en ganska stor funktion om du skulle ha beställt något dyrt på Teknikmagasinet nyligen, till exempel. Under tiden kan du ha dina riktiga pengar på ett buffertkonto med ränta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zorken:

@Veni:
Som tidigare nämnts i tråden kan 27:e ställa till det för folk som får lön den 25:e om det infaller på en fredag, ännu värre för folk som får in lönen den 28:e.
Självklart så är ju detta inte ett problem så länge man har pengar på kontot när räkningen skall betalas (Om ens mål är att undvika att betala ränta såklart). Men gör du ett större inköp som eventuellt behöver täckas av din månadslön kan detta bli ett problem. Därför skrev jag "bra för dem, dåligt för oss!" därför att om du inte hinner betala räkningen så får du betala ränta vilket gynnar "dem" och inte "oss".

Håller med. Enbart ett problem för dem som verkligen lever månad till månad i sin privatekonomi och inte har någon egen sparad buffert eller sparande alls som täcker deras nuvarande konsumtion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

@Veni:
Som tidigare nämnts i tråden kan 27:e ställa till det för folk som får lön den 25:e om det infaller på en fredag, ännu värre för folk som får in lönen den 28:e.

Då förstår jag.

Men min spontana tanke är då att man inte skall ha ett kreditkort om man måste vänta på lönen för att kunna betala hela(eller delar utav skulden för dom som tycker att det på något vis skulle bara lönsamt) av skulden.

Samtidigt så är jag inte helt naiv. Jag förstår att det är så kreditgivarna tjänar sina pengar på riktigt, d.v.s. att folk inte betalar hela skulden senast på förfallodatum. Hade alla betalt in sina 100% utav sina skulder så hade nog bonusarna och även till slut kreditkorten upphört att existera.

Om lönen kommer den 25:e(eller på sista bankdagen före 25:e den veckan) så ser jag inga problem med om t.ex. den 27:e inträffar på en lördag eller söndag, eftersom betaluppdraget kan ju läggas upp att det sker samma dag som lönen kommer in.

Naturligtvis värre om man får sin lön senare, men det lär inte då vara en överraskning och således något som går att planera. Men som skrivet i andra stycket, så bör man kunna betala av hela sin skuld före utbetalning utav lön.

Ett annat scenario: Om man nyttjar ett kreditkort och ej regelbundet betalar hela skulden så kan man fråga sig varför man har ett kreditkort, eftersom det då blir dyrare, p.g.a. räntan, än att köpa kontant/betala via kontokort.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, man får mycket bonus tillbaka för att använda kreditkortet. Det kombinerat med att man inte ligger ute med pengarna själv och slipper föra över pengar till ett kort ger mer säkerhet och smidighet.

Att sitta och investera pengarna som skall gå till att betala förra månadens matinköp är inte direkt vettigt i min bok, då tar man ju faktiskt lån för att investera.

Det som inte känns vettigt är att ha massa pengar på ett konto utan ränta eller inte ha pengarna i fonder eller liknande.
Jag betalar alla mina fakturor i månadsbryt och sen sätter jag undan resterande pengar i fonder.

Om min lön skulle bli försenad så har jag därmed "inga pengar på kontot" och "kan inte" betala min kreditkortsfaktura.
Men i dagens läge tar det ca 1-2 bankdagar att sälja av fonder och få in på kontot för att betala.
Är det då "inte vettigt" att göra så?

Jag har nog satt undan 35k extra utöver mitt vanliga sparande på detta sätt under förra året + att jag fått i genomsnitt 4-5% ränta på alla mina pengar.

Man vet ju ändå ungefär hur mycket pengar som går varje månad i utgifter och kan planera därefter..

Självfallet om man inte kan hantera pengar och planera sin ekonomi, ja, då är det ovettigt att ha kreditkort överhuvudtaget, men då är man nog i fel tråd också

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det som inte känns vettigt är att ha massa pengar på ett konto utan ränta eller inte ha pengarna i fonder eller liknande.
Jag betalar alla mina fakturor i månadsbryt och sen sätter jag undan resterande pengar i fonder.

Om min lön skulle bli försenad så har jag därmed "inga pengar på kontot" och "kan inte" betala min kreditkortsfaktura.
Men i dagens läge tar det ca 1-2 bankdagar att sälja av fonder och få in på kontot för att betala.
Är det då "inte vettigt" att göra så?

Jag har nog satt undan 35k extra utöver mitt vanliga sparande på detta sätt under förra året + att jag fått i genomsnitt 4-5% ränta på alla mina pengar.

Man vet ju ändå ungefär hur mycket pengar som går varje månad i utgifter och kan planera därefter..

Självfallet om man inte kan hantera pengar och planera sin ekonomi, ja, då är det ovettigt att ha kreditkort överhuvudtaget, men då är man nog i fel tråd också

Jag tycker det är konstigt att riskera pengar som skall betala saker du redan köpt, visst får du en hävstång eftersom du kan investera lånade pengar men den slår ju åt båda hållen också. Med den logiken kan du ju ta kostnadsfria avbetalningar på allt för att investera eller till och med belåna din depå också för att få högre utväxling, personligen tycker jag bara man skall investera pengar man har råd att förlora vilket är överskottet.

Men sen är jag ju lite riskavers, är ju 0% investerad just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker det är konstigt att riskera pengar som skall betala saker du redan köpt, visst får du en hävstång eftersom du kan investera lånade pengar men den slår ju åt båda hållen också. Med den logiken kan du ju ta kostnadsfria avbetalningar på allt för att investera eller till och med belåna din depå också för att få högre utväxling, personligen tycker jag bara man skall investera pengar man har råd att förlora vilket är överskottet.

Men sen är jag ju lite riskavers, är ju 0% investerad just nu.

Det är inte så att jag lägger in det på extrema riskaktier. Har det i stora fondkonton.
Sen är det självklart så att jag kan betala några månaders kredit med mitt sparande. Så jag är medveten om den risken jag tar. Men det är inte så att jag har 0kr i buffert och gör detta. Då hade jag inte använt kreditkort och sparat så pass aggresivt som jag gör.

"Man måste våga för att vinna" som folk brukar säga

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Frågor till er som använder Curve:

  1. Synkar appen mellan olika enheter med samma konto? Typ mellan telefon/surfplatta.

  2. Kan man växla direkt mellan bakomliggande kort med Curve-appen?

Funderar lite på att fixa Komplett, Rebilia och Curve som en kombo. Känns dock svårt att utvärdera hur mycket man behöver ge upp i tid och smidighet. Smärtgränsen för vad en maximal cashback på 3k/år är värd är minst sagt subjektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det som inte känns vettigt är att ha massa pengar på ett konto utan ränta eller inte ha pengarna i fonder eller liknande.
Jag betalar alla mina fakturor i månadsbryt och sen sätter jag undan resterande pengar i fonder.

Om min lön skulle bli försenad så har jag därmed "inga pengar på kontot" och "kan inte" betala min kreditkortsfaktura.
Men i dagens läge tar det ca 1-2 bankdagar att sälja av fonder och få in på kontot för att betala.
Är det då "inte vettigt" att göra så?

Gällande buffert p.g.a. t.ex. strul mellan utländska banker(min lön kommer via Polen eller Frankrike, lite osäker) just den 25:e(hänt 1 gång sedan vi började få lön från utlandet):

Jag körde förut hos Santander men kör nu hos Swespar(tyvärr max 50kkr per personnummer). Pengarna plockas ut 7 bankdagar före tänkt löneutbetalning, men det är just för att Swespar garderar sig med "upp till 7 bankdagar" innan man får in pengarna på sitt konto där man betalar räkningar. Min erfarenhet är att om jag ber om uttag hos Swespar mellan klockan 5-6 på morgonen på en bankdag så har jag pengarna hos Skandiabanken senast klockan 17 samma dag.

Det är så jag uppnår "buffert" med ränta. Kommer lägga in lite hos Santander igen när jag inte hittar flera inlåningsinstitut som har högre ränta till olåst period. Har idag 4Spar, Upplandsspar, Viaspar och Swespar. Bryr mig inte idag att dessa fyra saknar statlig insättningsgaranti eftersom det är max 50kkr per institut som jag kan förlora.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.