Byta bil snart. Behöver lite inspiration!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nja visst har du en poäng men samtidigt: man lever bara en gång.
Haft en Volvo förr, den funkade helt perfekt tills den var runt 7 år gammal, då rasade kopplingen, dieselvärmaren, ac, generator, kamremsbyte m.m. reparationer, förlorad arbetstid, irritation. Ny vill jag ha något ganska nytt med vagnskadegaranti osv.

Jo en F11 lockar också. Aldrig kört, bara E61. Kanske är konstig, men jag tycker att en E61 med M-sport är snyggaste modellen av 5-serie

Jag diggar också E61:an, dock måste den verkligen ha M-sport för att se OK ut. Alldeles för rund och gubbig i fronten annars Var inte utan en tår jag sålde min till fördel för F11:an..

Skrivet av Casgar:

Har en E61'a själv med M-kaross och kan inte annat än hålla med dig om utseendet.

Gällande F11 så kan jag bara rekommendera. Föräldrarna har en F10 525D touring, och ska jag jämföra mot min E61 så känns det som att man sitter lite högre i deras, lättare att kliva in/ur. Den känns även stabilare på vägen än min, men det kan säkert delvis bero på att deras bil är 4-hjulsdriven. Ljudmässigt inne i kupén är det ungefär lika tyst i båda bilar, vilket jag knappast kan säga om de Hyundaier och Toyotabilar jag suttit i senaste åren.

En nackdel med 525D varianten av F10/11 är att den bara har en 4-cylindrig jämfört med en 6-cylindrig i E60/61. Det är fortfarande bra med kraft i F10, men inte riktigt samma bottenvrid som hos E60/61.

Trodde jag skulle sakna dieselsexan mer men som du säger, det är egentligen bara bottenvridet som saknas. Dock väger den 8-stegade automaten upp en hel del, fan vilken trevlig låda.

Skrivet av psykiskanka:

Allt är relativt vad man anser som lyx o lyx. kan innebära olika. men visst Bmw håller högre klass förmodligen. Men andra sidan så kostar det o äga dem med. har själv en BMW 325 Diesel m-sport utrustningen o allt du kan tänka dig till. åkte på ett jätteroligt meddelande nu. har givetvis den ökända n47 motorn som ska vara uppdaterad. men fick givetvis ett ras. kostar mig 65000kr o reparera. ingen goodwill heller. så det är bara o betala o se glad ut. ska man satsa på BMW så ska det vara 5 serien med diesel 6an eller bensinare.. finns hel uppsjö av bilmärken. o vilka man kan räkna in som lyxmodeller o inte det är något man får klargöra för sig själv. det är en själv som ska vara nöjd med bilen. och skaffar man fyrhjulsdriven bil får man räkna med pengar på den med för dem är inte billiga o reparera om något sker. eller att man missköter den o pajar den. till exempel oljebyten. eller att man inte håller koll på däcken eller kör olika med fel rullomkrets

Nja, jag har väldigt svårt att använda ordet lyx i samma mening som Kia, Hyundai eller Toyota. Materialvalen, vägljudet, sega system för media + massa andra småsaker gör att bilarna känns billiga..
Tråkigt att höra om ditt ras och synd att BMW inte kan stå upp för konsumenten när många får samma problem. Samma sak med E61 när det gäller kabelstammen till bakluckan och kompressorn till nivåregleringen. Dock har de åtminstone fixat till rostskyddsgarantin efter E39:ans fiasko med bakluckan.....

Permalänk
Medlem

@glemmy: Om du inte sett det finns det TÜV (Tyska besiktningen) statestik på nätet. Där ser du vilja som har mest/minst fel. Vägde in mycket när jag valde bil (Audi A3).

http://www.anusedcar.com/

EDIT:

Stirra inte blint på rankingen bara. Kolla också på hur lång bilarna gått och fel frekvensen. Kan skilja 10-15 nivåer i ranking men bara 1% mera fel på modellen.

EDIT2:

Länsförsäkringars motorskaderapport är riktigt intressant läsning! Visar vilka märken som har mest problem och kostnaden för att laga.

http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/wp-content/uploads/2017/...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av psykiskanka:

inte för att spotta i glaset eller svära. men har du tittat på Kia eller Hyundai. vi köpte en sprillans ny Hyundai premium. den är långt över förväntan. skitskön o köra går riktigt tyst o fint. även en massa finesser. och att dem går riktigt snålt. vi valde diesel. skattefri 5 år. 5 eller 7 års nybil garanti med fria mil. jadu det finns hur mycket som helst. helt klart värt o titta på. annars kika på BMW med

Hoppas den är bättre tillverkad än de Hyundai ix20s 2014 vi har på jobbet. Har inte hört om alla 150~ gått sönder på samma sätt, men de 20 som finns på min avdelning har alla exakt samma fel.
Skruvar lossnar från karossen i hjulhusen vilket ramlar ner och punkterar däcken. Plasten i hjulhusen är också lös då såklart. På tjugo bilar pratar vi närmare hundra punkteringar på ett år.
Annars värt att kolla efter då och då.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Implor: Mycket bra tips där. Tittat på en äldre rapport från Länsförsäkringar och visste inte att det fanns en ny. Ungefär samma resultat, alltid Japanskt/Koreanskt i toppen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Köpte mig en VW Tiguan idag. Återstår att se om jag blir nöjd!

Visa signatur

Mac mini M2
PS5 Pro

Permalänk
Medlem

Din kombination av krav känns lite som att äta kakan och ha den kvar.
Svårt att se hur du ska kombinera lyx/ovanlig i den prisklassen med billigt underhåll.
Kan du tänka dig att ta bort ovanlig och byta ut lyx till bekväm öppnar sig dock en helt annan marknad.
Ett alldeles ypperligt sätt att få till en bekväm bil är att sänka bullernivån från däcken. Satsa på nya och tysta däck i budgeten så har du kommit en bra bit på vägen.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Skulle jag rekommendera bilar så skulle jag kika närmare på dessa:
"SUV": Subaru Forester
Kombi: Subaru Outback eller Volvo V70,
vid 4wd behov=subaru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Din kombination av krav känns lite som att äta kakan och ha den kvar.
Svårt att se hur du ska kombinera lyx/ovanlig i den prisklassen med billigt underhåll.
Kan du tänka dig att ta bort ovanlig och byta ut lyx till bekväm öppnar sig dock en helt annan marknad.
Ett alldeles ypperligt sätt att få till en bekväm bil är att sänka bullernivån från däcken. Satsa på nya och tysta däck i budgeten så har du kommit en bra bit på vägen.

Billig var fel, menade mer "inte överdrivet dyr" som jag kom fram till att X5 skulle bli (kostar nog dubbelt så mycket som en E-klass när man räknar ihop allt, som exempel).

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

@glemmy: Jo det händer ganska lite :). Sedan kanske du ska funderar lite om du vill ha en adaptiv farthållare? Det känns nästan som ett krav på bilen om man ska betala >200k idag.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Subaru Outback, inte dieseln då utan 2.5 eller 3.6L

Kanske inte så jäkla kul bil, men driftsäker samt att den tål en hel del stryk

Permalänk
Medlem

Skulle säga att en BMW 5 serie (F11) är riktigt bra med de kraven. Mycket trevligare att köra än tidigare modeller också. Jämfört med Kia/Hyundai så är det en helt annan nivå, speciellt om vi väger in körglädje också.

Permalänk

@BergEr: vi har inte haft ett endaste fel på våran hyundai i30 den går som på räls. Cruisat sex tusen mil med den. O känns fortfarande som ny. Snål som tusan är den med. O förvånansvärt pigg för stt vara hyundai. Men går inte o jämföra mot bmwn tilöexempel där jsg kör diesel med

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

Titta på en Infiniti om du vill ha en ovanlig bil.

https://www.google.se/search?q=nissan+infiniti&safe=off&clien...

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga:

Audi A7, 3.0 v6 Diesel, definitivt en statusbil. Ganska mycket lastutrymme. Drar lite vid långkörning tack vare den starka v6an. 2563 kronor i skatt. 0.48l/mil enl. deklaration https://www.blocket.se/helsingborg/Audi_A7_NAVI_KEYLESS_SPORT...

Audi A6: https://www.blocket.se/helsingborg/Audi_A6_Avant_3_0_TDI_204_...

Mercedes E-Class från 2014 (Med facelift)
https://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_Benz_E_220_CDI_Kombi...

Sen har vi ju BMW 3- och 5-serien med M-sport paket så ser de riktigt fina ut!
https://www.blocket.se/orebro/BMW_320d_M_sport_70163454.htm?c...

Någon av dessa jag kommer satsa på när jag byter bil iaf.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Själv tittar jag lite på BMW 4 serie Gran Coupé, 4 dörrar, stort bagage, finns med motorer som går både på bensin och dieselolja..
Kom 2014, så 250.000 i budget kan bli tight, annars 3 serie GT..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag kan hålla med om att det är ett "tråkigt förnuftigt" val men de är fruktansvärt bekväma, säkra och lyxiga inuti i min mening (har själv en maxad V60). Men de vänder ju knappast några huvuden direkt

Det du säger stämmer, man sitter bekvämt och färden är komfortabel. Sen tycker väl alla olika gällande vad man villa ha av sin bil.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

@glemmy:

Köpte en xc60 2015 i oktober. Kan inte vara mer nöjd med bilen.
Komfortabel, tyst, och kommer fram överallt.

Sen, en liten investering som frugan inte vet om, BSR dosa

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Beroende på hur stor bil du behöver så kan du alltid kolla på:

Bmw 3-serie / 5-serie Kombi
Audi A4-A6 Kombi

Själv kör jag en 320D kombi och tycker den hur underbar som helst.

Allt beror på din ekonomi, typ av bil och smaksak.

Jag valde BMW 320D då jag ville ha lite kraft under huven och att den ska passa familjen samt vara lite "sportig",
Ett par fina fälgar tillsammans med tonade rutor gör susen!

Mitt tips är:
Boka upp dig hos olika bilfirmor som har demobilar av ditt intresse,
Prata med en säljare, få en offert så får du själv känna efter vad som passar dig bäst.

Tror jag provkörde min bmw 4 gånger innan jag bestämde mig för att köpa den.

Säljare har förståelse till att du vill prova bilen någon extra gång då du ändå ska betala ca 250K för en bil.

Provade: Hyundai, Kia, VW, Audi, BMW

Permalänk
Medlem

Det blev nyss en 2014 520d xdrive touring med automat, sportstolar i skinn, hifi-ljudpaket, keyless och lite annat. Passar bra för det är tillökning på gång

Egentligen var jag mest sugen på en E-klass mot slutet, men utbudet var så litet när jag tog med Euro 6 som krav. Hjälpte inte att jag började kolla på bilar upp till 300, finns bara 3-4 st i angränsande län.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psykiskanka:

inte för att spotta i glaset eller svära. men har du tittat på Kia eller Hyundai. vi köpte en sprillans ny Hyundai premium. den är långt över förväntan. skitskön o köra går riktigt tyst o fint. även en massa finesser. och att dem går riktigt snålt. vi valde diesel. skattefri 5 år. 5 eller 7 års nybil garanti med fria mil. jadu det finns hur mycket som helst. helt klart värt o titta på. annars kika på BMW med

Kan inte hålla med om KIA.

En god vän till mig köpte en helt ny Kia sportage 2013 års modell och ja vad säger man. Plast, plast, plast, slö motor, mycket buller i kupén, känns väldigt billig, knappast värd sina pengar.

Visa signatur

Citera för svar