Permalänk

"Tyst" Rackserver

Hej,

Finns det några "tysta" rackservrar nu på marknaden 2017? med "tyst" så behöver den inte vara knäpp tyst men den ska inte heller låta som en dammsugare utan som en vanlig gaming pc.

Har googlat lite men svaren är oftast bygg en tower eller bygg en egen, detta är inga val. Tanken är att den ska stå i ett rackskåp i en walk in closet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prio för den typen av server brukar vara ordentlig och driftsäker kylning i (relativt) trångt utrymme, inte ljudnivå, så jag tror det blir svårt att hitta en med "vettig" ljudnivå. Men det är bara vad jag tror som sagt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Budget?

Dell vrtx och några till är "library silent" och gjorda för landskap nu för tiden (och kan så klart monteras i rack)

Permalänk
Medlem

Servrar byggs för att kylas. De byggs för att hålla låg temp och ljudnivå är 0 intresse. Tror aldrig jag någonsin sett en "tyst" serverhall.

Problemet är ju dessutom att rackservrar har tajt med plats, små fläktar och måste ändå flytta mycket volym luft, så resultatet är hög ljudnivå.

Hoppas du hittar vad du söker, men jag har tyvärr mina tvivel.

Permalänk
Medlem

Spontan gissning är nej, finns ingen mening med att bygga en tyst server, det ska kyla som fan

Köp ett 4-u rack-chassi och bygg en egen med noctua-fläktar osv

Jag har förvisso en tower, med dual xeon 8 cores cpu'er och noctua-kylare, semi passivt nätagg och noctua chassifläktar. Den står i sovrummet och jag hör den inte ens om jag anstränger mig

Permalänk
Medlem

Dells Torn servrar är "rack ready". Finns kit att köpa till.

Annars är moderna servrar som är 4-5U höga ganska tysta om dom inte belastas överdrivet.
Se till att fläktstorleken är 120mm så flyttar dom luft utan att varva 5000rpm.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Själv handlade jag från länken under. Det finns lite smått o gott. De större varianterna på 4U med 120mm fläktar är ganska tysta men behöver ändå stå i en garderob för att inte höras alls.

https://www.xcase.co.uk/.

Edit: Enbart chassi jag pratar om, kan inte svara för färdigbyggda.
https://www.xcase.co.uk/collections/4u-rackmount-cases

Edit2: Läste din text lite mer noggrant och såg att du inte ville bygga en egen server. Aja, länkarna ligger kvar till bättre behövande Som vill spara några tusen på att bygga eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Hej,

Finns det några "tysta" rackservrar nu på marknaden 2017? med "tyst" så behöver den inte vara knäpp tyst men den ska inte heller låta som en dammsugare utan som en vanlig gaming pc.

Har googlat lite men svaren är oftast bygg en tower eller bygg en egen, detta är inga val. Tanken är att den ska stå i ett rackskåp i en walk in closet.

Svaren du fått tidigare är de sedvanliga standardsvaren som har en tendens att repetera sig själva (som du kanske märkt) men självklart finns det lösningar.

Det allra bästa är förstås att bygga eget i ett rackchassi. Låter ingalunda mer än någon annan typ av dator och de här rackchassina är ofta tjockare så du slipper problemet med vibrationer. Det lite mer omständiga alternativet är att köpa en server i ett 4U chassi och ersätta de rörliga delarna med mer tystgående (eller mer effektiva) diton. 4U blir ungefär motsvarigheten mot vad ett vanligt ATX chassi (Fractal Design R5) i storlek. Sätt på en tredjepartskylare på processorn och byt ut nätaggregatet, förutsatt att det är av ATX standard, och sätt i vanliga 120mm fläktar på 5v eller 7v så är den lika tyst, eller tystare, än din vanliga burk.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Budget?

Dell vrtx och några till är "library silent" och gjorda för landskap nu för tiden (och kan så klart monteras i rack)

Mellan 0-60k kanske beroende på hårdvara. ska spana in Dell vrtx stort tack!

Skrivet av Aiwzor:

Själv handlade jag från länken under. Det finns lite smått o gott. De större varianterna på 4U med 120mm fläktar är ganska tysta men behöver ändå stå i en garderob för att inte höras alls.

https://www.xcase.co.uk/.

Edit: Enbart chassi jag pratar om, kan inte svara för färdigbyggda.
https://www.xcase.co.uk/collections/4u-rackmount-cases

Edit2: Läste din text lite mer noggrant och såg att du inte ville bygga en egen server. Aja, länkarna ligger kvar till bättre behövande Som vill spara några tusen på att bygga eget.

Skrivet av MsSmith:

Svaren du fått tidigare är de sedvanliga standardsvaren som har en tendens att repetera sig själva (som du kanske märkt) men självklart finns det lösningar.

Det allra bästa är förstås att bygga eget i ett rackchassi. Låter ingalunda mer än någon annan typ av dator och de här rackchassina är ofta tjockare så du slipper problemet med vibrationer. Det lite mer omständiga alternativet är att köpa en server i ett 4U chassi och ersätta de rörliga delarna med mer tystgående (eller mer effektiva) diton. 4U blir ungefär motsvarigheten mot vad ett vanligt ATX chassi (Fractal Design R5) i storlek. Sätt på en tredjepartskylare på processorn och byt ut nätaggregatet, förutsatt att det är av ATX standard, och sätt i vanliga 120mm fläktar på 5v eller 7v så är den lika tyst, eller tystare, än din vanliga burk.

Hittar jag ingen färdig så är absolut att bygga en egen i ett 4u nästa på listan. Tack för bra tips!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill du köpa färdigt, kolla med mullet.se om han kan svänga ihop en offert till dig.

Jag har byggt min själv, i ett 4U-chassi med tysta 120mm-fläktar - den låter mindre än kylen hemma.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Inaktiv

Oftast vill man ju inte ha en rackserver om den ska vara tyst. Finns så många andra servrar som inte är rack och som är väldigt tysta.

Det låter nästan som du ska ha en server i en studio?

Permalänk
Medlem

@Garderoben: #16633333

Det chassit som @Plenum valt kanske skulle vara något.
Tre platser för 120mm fläktar i fronten vilket är en bra grund att börja på när man vill ha en tyst racklåda.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

@backspace: Tja fast TS vill ju inte bygga en server

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Oftast vill man ju inte ha en rackserver om den ska vara tyst. Finns så många andra servrar som inte är rack och som är väldigt tysta.

Det låter nästan som du ska ha en server i en studio?

Aa, jag förstår dilemmat. Egentligen vill jag bara ha in allt i rack, ska skaffa switch,router, nas till racket och vill ha in servern där också, kanske även min speldator beroende vart jag kan ha racket (Typ garderob/walkincloset i intilliggande rum)

Skrivet av studiox_swe:

@backspace: Tja fast TS vill ju inte bygga en server

Precis sista utvägen är väl att bygga eget men det känns tråkigt vill ha en "riktig" server.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Precis sista utvägen är väl att bygga eget men det känns tråkigt vill ha en "riktig" server.

Läste du mitt svar ovan?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

Aa, jag förstår dilemmat. Egentligen vill jag bara ha in allt i rack, ska skaffa switch,router, nas till racket och vill ha in servern där också, kanske även min speldator beroende vart jag kan ha racket (Typ garderob/walkincloset i intilliggande rum)

Precis sista utvägen är väl att bygga eget men det känns tråkigt vill ha en "riktig" server.

Vill du verkligen ha ett stort, fult, tung rack i din lägenhet? De flesta racken är 1 meter djupa. Jag har feta servrar hemma, har mer hårdvara än de flesta, men det får plats i min garderob, behövs inget rack.

Se min tråd här

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Dells Torn servrar är "rack ready". Finns kit att köpa till.

Annars är moderna servrar som är 4-5U höga ganska tysta om dom inte belastas överdrivet.
Se till att fläktstorleken är 120mm så flyttar dom luft utan att varva 5000rpm.

Skrivet av AkUs:

Läste du mitt svar ovan?

Japp, stort tack sitter och undersöker möjligheterna nu.

Skrivet av studiox_swe:

Vill du verkligen ha ett stort, fult, tung rack i din lägenhet? De flesta racken är 1 meter djupa. Jag har feta servrar hemma, har mer hårdvara än de flesta, men det får plats i min garderob, behövs inget rack.

Se min tråd här

Jag har faktiskt kollat på din setup, och jag har idag något snarligt men jag tycker det är rörigt/fult, har hälre in allt i ett snyggt rackskåp.
Sen ska jag inte ha rackskåpet i köket eller tv rummet, utan det är tänkt att ställas i en större garderob.

Tråd
Jag vill gärna ha tips på tysta rackservrar, jag har redan förstått att jag kan bygga eget i chassi via google och nu svar här.
Men jag söker tips på tysta rackservrar för jag vet att det finns bara inte vilka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Japp, stort tack sitter och undersöker möjligheterna nu.

Jag har faktiskt kollat på din setup, och jag har idag något snarligt men jag tycker det är rörigt/fult, har hälre in allt i ett snyggt rackskåp.
Sen ska jag inte ha rackskåpet i köket eller tv rummet, utan det är tänkt att ställas i en större garderob.

Ring GG Servparts och snacka med Gotfrid. Han hjälper dig säkert gärna att hitta en tyst Dell Tower beg som han vet går
att konveretra till rack!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Väldigt många av dom senare modellerna är väldigt tysta, Dell, HP, Fujitsu.
Låter till och med mindre än min workstation