Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2002

Scratchbygge Bildskärm: Exile:vision

Nu var det dags för ett nytt bygge för min del, detta har visserligen legat och väntat sedan i somras men fick till slut beställt allt som behövs i slutet av december.

Jag har fått tag på en 2010 års 27" iMac, inget större fel på maskinen men den är trots allt gammal. Däremot så har de länge haft bra IPS skärmar så det som är planen är att ta ut skärmpanelen och bygga ett nytt chassi till den.

Jag fick hem drivkort och nätagg för att driva kortet och skärmpanelen för två veckor. dagen innan jag reste iväg på semester så jag hann aldrig testa funktionalitet. Det gjorde jag däremot igår kväll och allt verkar fungera som det ska!

Tanken är att designen ska matcha färdiga mini-ITX bygget Exile (döper troligen om det till Exile:core) samt Exile:clavier som jag också arbetar på just nu. Dvs 3mm svartmålad aluminium samt 1mm kopparplåt. längre än så har jag inte kommit (för många projekt för närvarande).

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2002

Här kommer någon form av första idé och utkast. Får se vad det landar på. i nuläget är måtten bara ungefärliga så jag kommer få revidera designen några gånger. behöver även klura ut var tyngdpunkten kommer hamna beroende på hur jag vill kunna rotera skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2014

Du råkar inte ha grafikkortet från macen över jag skulle kunna få köpa?
Håller på att felsöka en iMac från 2009, och allt lutar mot att grafikkortet har gett upp. Tyvärr kostar ett utbytesgrafikkort från ebay alldeles för mycket för att vara värt det (1500kr+ för ett HD4850 känns ju lite sådär ) Skicka ett PM om det är intressant!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Jul 2011

Det här ska bli mycket intressant att följa! Inte många som ger sig på skärmar!

Laptop - HP Spectre x360 i7 16GB 512GB MX150

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2002

Nu har jag precis blivit lite kluven till statusen på mitt bygge. Det kan hända att jag har hittat ett företag som har drivkort som fungerar till apple's retina iMac display (5k varianten).
Inte omöjligt att jag bygger med en 5k skärm istället eller bygger med nuvarande som jag ändå har alla delar till och senare bygger en likadan med stöd för 5k.
Jag har mailat dem för att se vad man får för svar och pris.

Uppdatering: Just nu är tydligen drivkortet för att köra 5K skärmar inte speciellt stabilt så de sa att man bör köra i 4K istället. Därav hoppar jag de planerna för närvarande. Det kan däremot hända att jag kontaktar dem igen senare under året och ser hur utvecklingen har gått.

Utöver det så har jag fortsatt måtta en massa på skärmen samt mycket funderingar över var man ska placera drivkort, psu och knappar samt hur man ska bygga baksidan för att inte skärmen ska se så visuellt tjock ut (framifrån).

Jag har inga nya bilder då det knappt skett någon förändring i designen ännu. det enda synliga framifrån är minimala förändringar i kopparramen runtom då jag faktiskt har mätt den nu och inte bara höftat till något som kändes rimligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2002

En liten uppdatering med en renderad bild.
Har fortfarande ingen koppar så projektet samt exile:clavier har dragit ut rätt hårt på tiden. men jag har äntligen måttat ut samtliga hål för tangentbordet och lite fler funderingar för skärmen.

Skärmen kommer ha extern strömförsörjning för att den ska bli lite tunnare, men strömförsörjningen kommer kunna hängas upp på vaksidan av skärmen.