Belysningen är på t-bord och mus när datorn är avstängd..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Belysningen är på t-bord och mus när datorn är avstängd..

Hej,

Jag har ett Logitec-tangentbord och en Razer Mamba (trådlös) som lyser trots att datorn är avstängd.
Mamban kan jag ev förstå(?) eftersom musen laddas när den sitter i dockan, men tangentbordet? Har säkert nåt med mitt Gigabyte-moderkort att göra.. nån som rådit bot på det här, eller har uppslag?

Stavning

FD Define S | Gigabyte Z97X-Gaming G1 | Intel Core i7-4790K @ 4,6 GHz | Corsair 32GB DDR3 VENGEANCE PRO @ 2400MHZ | Asus Strix GTX1080 (A8G) | Samsung SSD 860/850/840 EVO 500GB; 1 x system, 2 x spel | Seagate Barracuda 4TB (data) | Evga SuperNOVA G3 850W | Asus PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2012

Ditt moderkort har säkert någon funktion som ger usbportarna ström även när datorn är av.
Det är för att man skall kunna ladda mobilen/trådlösa saker på natten.

Brukar gå att stänga av i UEFI

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Om du går in i BIOS och kollar under Power Management så finns en inställning som heter ErP, som vanligtvis är avstängd. Om du slår på den så bör moderkortet sluta ge ström till USB-portarna när du stänger av datorn. Men notera att detta då gäller alla USB-portar, så även din mus kommer då att sluta få ström när du stänger av datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2010

@DaddyCoolSwe:
Då du använder Windows 10 och har då troligtvis Fast Startup påslaget vilket innebär att Windows när du gör en shutdown inte stänger ner helt utan går ner i ett hybrid läge med viss ström på. Du kan läsa mer om detta här http://www.howtogeek.com/243901/the-pros-and-cons-of-windows-...

Detta är något som Microsoft införde i Windows 8 och kan ställa till det. WOL (Wake on LAN) fungerar oftast inte och om du har drivrutiner som spårat ur så laddas dessa inte om förens du gör reboot. Reboot är då ända gången Windows verkligen gör en cold boot om Fast Startup är på.

Artikel jag länkade visar också hur du stänger av Fast Startup.

En Microsoft KB hur detta påverkar WOL samt förklarar hybrid läget datorn hamnar i. https://support.microsoft.com/en-us/help/2776718/-wake-on-lan...

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Tack alla! Summa summarum, jag får leva med det eftersom jag vill ha ström till dockan som laddar musen. Tangentbordet var inte så farligt, det tänds bara om jag råkar trycka på det när datorn är avstängd.

FD Define S | Gigabyte Z97X-Gaming G1 | Intel Core i7-4790K @ 4,6 GHz | Corsair 32GB DDR3 VENGEANCE PRO @ 2400MHZ | Asus Strix GTX1080 (A8G) | Samsung SSD 860/850/840 EVO 500GB; 1 x system, 2 x spel | Seagate Barracuda 4TB (data) | Evga SuperNOVA G3 850W | Asus PG278Q