Tips på server och OS för det mindre företaget

Permalänk
Medlem

En annan viktig punkt. Glöm inte utökad garanti på hårdvaran

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tidigare. Det finns rd-gateway i server 2016 essentials. Bygger på en webbsida där man loggar in med sitt konto och ser en knapp som är sin dator på kontoret. Ansluter man dem till servern kommer den se till att dem inte går ner i strömsparläge. Genom att trycka på knappen öppnar den en fjärrsession mot sin dator.

Själv trodde man plockade bort fjärrskrivbordsmöjligheterna tidigare i 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

@bart112: Alltså Microsoft är inte sanna. Ska inte utgåvan vara komplett så till vida att det finns stöd för att ansluta via "Remote Desktop", men systemet kan inte tillhandahålla själva tjänsten? Låter inte klokt. Så du menar (ingen kritik mot dig givetvis) att det inte räcker med att köpa en fysisk server och Windows Server 2012 Foundation R2 för att de 15 användare som ingår ska kunna ansluta till och arbeta mot sina profiler (domänen med egna dokument, starta program etc) när de arbetar hemifrån? Vilken tjänst/programvara ska man då ha för att det ska fundera?

Så här står det ju i specifikationerna för Windows Server 2012 Foundation:

Maximum number of Remote Desktop Services (RDS) Gateway connections: 50

Remote Desktop Services: Available

Här är den fullständiga specifikationen: https://technet.microsoft.com/sv-se/library/jj679892(v=ws.11)...

Ursäkta min okunnighet på/inom Microsoft-system, men jag som kört mer Linux på serversidan trodde det skulle vara enklare med Windows...

Så är det, det du behöver är en Remote Desktop Session Host för att du uppnå det du vill, och då på en separat maskin då den rollen inte kan innehas av en Essentials.

De 15 CAL:arna som följer med är "bara" AD CAL:ar.

Permalänk
Medlem

@bart112: Så här står det på Dells hemsida om skillnaderna mellan Windows Server 2012 Essentials och Windows Server 2012 Foundation ang. Remote Desktop Services:

The Remote Desktop Session Host role may not be installed on Essentials. It may be installed on Foundation, but only in a workgroup configuration.

Vad innebär det att det går att installera i Foundation - fungerar det lika dant bara att det konfigureras annorlunda och i övrigt har samma funktioner? Dvs användarna startar bara fjärrskrivbord hemifrån och anger inloggningsuppgifter så är de inne på sin profil på kontorsservern och kommer åt samma filer och program som när de sitter på kontoret? Det finns upplysningsvis en QNAP NAS på nätverket med stöd för att vara domän-kontrollant om det kan vara till någon nytta, http://docs.qnap.com/nas/4.1/SMB/en/index.html?domain_control....

Och hur kan dem leverera en operativsystemslösning som kräver ett till operativsystem för att fungera, om nu uppgiften stämmer att Essentials inte klarar av att köra Remote Desktop Session Host?

Åter igen, tack för era inlägg, mycket värdefullt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

@bart112: Så här står det på Dells hemsida om skillnaderna mellan Windows Server 2012 Essentials och Windows Server 2012 Foundation ang. Remote Desktop Services:

The Remote Desktop Session Host role may not be installed on Essentials. It may be installed on Foundation, but only in a workgroup configuration.

Vad innebär det att det går att installera i Foundation - fungerar det lika dant bara att det konfigureras annorlunda och i övrigt har samma funktioner? Dvs användarna startar bara fjärrskrivbord hemifrån och anger inloggningsuppgifter så är de inne på sin profil på kontorsservern och kommer åt samma filer och program som när de sitter på kontoret? Det finns upplysningsvis en QNAP NAS på nätverket med stöd för att vara domän-kontrollant om det kan vara till någon nytta, http://docs.qnap.com/nas/4.1/SMB/en/index.html?domain_control....

Och hur kan dem leverera en operativsystemslösning som kräver ett till operativsystem för att fungera, om nu uppgiften stämmer att Essentials inte klarar av att köra Remote Desktop Session Host?

Åter igen, tack för era inlägg, mycket värdefullt!

Tittat på Azure?

https://www.microsoft.com/sv-se/cloud-platform/desktop-virtua...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@yurini: Det innebär att du kan köra en Foundation som Remote Desktop Session Host, fast endast i workgroup, dvs. inte som domänkontrollant eller som en member server i en domän.

Det i sin tur betyder i förlängningen att användarna inte kommer att kunna använda central autentisering. Domänkontrollant eller ej kommer inte spela någon roll då Foundations helt enkelt inte stöder det.

Som jag förstod ett av dina ursprungliga inlägg så lämnar alla anställda sina datorer på jobbet? Om så är fallet bör ni klara er på en Essentials och köra Remote Web Access till klienterna.

Om inte det fungerar är mitt förslag att köpa ex. Essentials, en Win 2012 R2/2016 licens med RDS CAL:ar och köra båda servrarna virtuell under Hyper-V eller ESXi.

Vad gäller att OS:et inte skulle fungera utan ett till OS håller jag inte med om, Essentials ger dig bara Web Access, inte Session Host, och vad jag vet/sett har Microsoft aldrig sagt något annat?

EDIT: Som oneone säger så är självklart Azure ett alternativ också.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte för att skrämma dig ytterligare men innan du väljer Windows RDS behöver du verkligen försäkra dig om att det är den effektivaste lösningen och det du verkligen behöver. Licenshärvan slutar nämligen inte bara med det ni redan diskuterat, utan det kommer även att slå in på val av installerade gemensamma program. Exempel angående MS Office program:

- Alt. 1: licensen på servern matchas exakt av den version som klientdatorn har (exakt är bokstavligen, där inte den minsta avvikelse accepteras)
- Alt. 2: licenser på någon tusenlapp per användare av installerade Office-program (dyrare än vanliga licenser)
- Alt. 3: Office 365 minst E1 till varje användare, den troligen billigaste och smidigaste lösningen, men i RDS miljö behöver du göra en lite speciell installation för att det ska fungera (fördel att det även täcker användning av programmen på andra datorer och handhållna enheter)

Vidare är det inte alla program som fungerar RDS/RDP miljö och/eller kräver köp av licens per användare. Så ja, om det inte planeras rätt från början kan det bli otrevligt dyrt.

Är behoven verkligen större och mer krävande än att en enklare serverkonfiguration och VPN hade räckt? Bokföringsprogram har sällan särskilt krångliga databaser och innebär oftast bara en delning av en databas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Inte för att skrämma dig ytterligare men innan du väljer Windows RDS behöver du verkligen försäkra dig om att det är den effektivaste lösningen och det du verkligen behöver. Licenshärvan slutar nämligen inte bara med det ni redan diskuterat, utan det kommer även att slå in på val av installerade gemensamma program.

Jag skrev det tidigare i tråden men tror inte riktigt det nådde hjärnkontoret. Att ha rätt licens, framförallt om man vill köra Terminal Services. Nu är ju TS även RDS så vi kanske inte ska förbrylla alla med olika akronymer här. Licensmodellen om du ansluter till din egen workstation med RDS förändras ju inte. Den ändras bara om du kör Terminal Services, vilket du inte kan i någon edition av 2016 om du inte köper TS CAL licenser.

Permalänk
Medlem

Blev tipsad om att man ju kunde ladda ned alla Windows-utgåvor i utvärderingsversion och testa. Gjorde detta och satte upp en Windows Server 2016 Essentials och skapade en användarprofil. Tog en klientdator, installerade Teamviewer och loggade sedan in på den serverdomänen ifrån den. Fungerade... problemet löst!

Enligt en annan tipsare fungerar det troligen även med Windows inbyggda Fjärrskrivbordslösning till klientdatorerna. Nu kan alla RDS-licenser etc kasta sig i väggen!

Essentials har ju stöd för 25 användare och är lätt att konfigurera. Räcker gott!

Vi sparar närmare 30 000 kronor på denna lösning.

Tack för all hjälp. Jag uppdaterar tråden om jag kommer på något mer matnyttigt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yurini:

Blev tipsad om att man ju kunde ladda ned alla Windows-utgåvor i utvärderingsversion och testa. Gjorde detta och satte upp en Windows Server 2016 Essentials och skapade en användarprofil. Tog en klientdator, installerade Teamviewer och loggade sedan in på den serverdomänen ifrån den. Fungerade... problemet löst!

Enligt en annan tipsare fungerar det troligen även med Windows inbyggda Fjärrskrivbordslösning till klientdatorerna. Nu kan alla RDS-licenser etc kasta sig i väggen!

Essentials har ju stöd för 25 användare och är lätt att konfigurera. Räcker gott!

Vi sparar närmare 30 000 kronor på denna lösning.

Tack för all hjälp. Jag uppdaterar tråden om jag kommer på något mer matnyttigt!

Väldigt oklart vad det är du berättar i detta inlägg. Menar du alltså att klienterna nu ansluter via Teamviewer till denna server? Varför vill ni jobba på en server istället för att göra den på den lokala datorn? Låter som en lösning för huvudvärk detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

Blev tipsad om att man ju kunde ladda ned alla Windows-utgåvor i utvärderingsversion och testa. Gjorde detta och satte upp en Windows Server 2016 Essentials och skapade en användarprofil. Tog en klientdator, installerade Teamviewer och loggade sedan in på den serverdomänen ifrån den. Fungerade... problemet löst!

Enligt en annan tipsare fungerar det troligen även med Windows inbyggda Fjärrskrivbordslösning till klientdatorerna. Nu kan alla RDS-licenser etc kasta sig i väggen!

Essentials har ju stöd för 25 användare och är lätt att konfigurera. Räcker gott!

Vi sparar närmare 30 000 kronor på denna lösning.

Tack för all hjälp. Jag uppdaterar tråden om jag kommer på något mer matnyttigt!

Stödet för 25 användare innebär inte att du kan ha 25 användare inloggade på servern samtidigt. För det behöver du RDSH.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

Blev tipsad om att man ju kunde ladda ned alla Windows-utgåvor i utvärderingsversion och testa. Gjorde detta och satte upp en Windows Server 2016 Essentials och skapade en användarprofil. Tog en klientdator, installerade Teamviewer och loggade sedan in på den serverdomänen ifrån den. Fungerade... problemet löst!

Enligt en annan tipsare fungerar det troligen även med Windows inbyggda Fjärrskrivbordslösning till klientdatorerna. Nu kan alla RDS-licenser etc kasta sig i väggen!

Essentials har ju stöd för 25 användare och är lätt att konfigurera. Räcker gott!

Vi sparar närmare 30 000 kronor på denna lösning.

Tack för all hjälp. Jag uppdaterar tråden om jag kommer på något mer matnyttigt!

Är kostnaden för Teamviewer-licenser med i den uträkningen? Bara gratis för hemmabruk...