Nvidia försvårar försäljning av bundlade spel från Geforce-kampanjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Med ditt resonemang så har spelet aldrig någonsin kostat något. Utan spelutvecklaren tröttnade på att göra vinst och började ge bort spel till grafikkortsmakare. Det låter inte jätterimligt i mina öron. Var tog pengarna som spelet kostade vägen då? Betalade AMD eller NVidias VD dem ur fickan eller hur funkar det? Gick aktieägarna ihopa och skramlade på senaste årsmötet?

Nästan exakt så är min gissning. De köper säkert in koderna billigt, 100-150 kr eller så på sin höjd, kanske ännu lägre. Antagligen betalar de inte förrän koderna aktiveras vilket säkert inte händer för alla sålda ex. De säkrar då att den som är intresserad av spelet köper deras grafikkort för att kunna spela det snarare än konkurrentens. De går fortfarande plus på försäljningen istället för att inte sälja något kort alls.

Alla vinner på detta, utom de som inte vill ha spelet. De påverkas inte alls. Spelutvecklaren får betalt, om än möjligtvis lite lägre men antagligen inte så stor skillnad. Tänk på att när du ser spelen i butik så är det ofta 1-2 företag som ska tjäna pengar i ledet, bortsett från utvecklaren själv. Priset ut mot kund är inte lika med de intäkter som utvecklaren ser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av epaaj:

Är det inte just där dessa koder hamnar menar du?

Jag tycker det känns som en rätt rimlig ändring. Det bör inte påverka de som köper korten och vill ha spelen i någon större utsträckning men minskar missbruket av koderna. Tanken är ju att erbjuda kunderna spel där de kan utnyttja sin nya hårdvara. Inte att de ska sälja vidare koderna.

Skillnaden är väl att du inte köpt mjukvaran utan fått den som en gåva. Du kan nog inte kräva så mycket i rättighetsväg i det här fallet.

Jag tror du kan ha rätt i hur det bedöms rättsligt i Sverige (eller EU i detta fall).
Det gör dock inte resonemanget met korrekt. I en bundle betalar du för samtliga varor/tjänster då dessa (normalt) inte är gratis stt tillhandahålla och därmed uppstår behovet att få betalt för detta. I detta fall kan man se det som att spelen får man istället för den nedsättning på priset som hade varit möjlig om inte man istället bundlat varorna/tjänsterna (som har en kostnad).
Ingenting är gratis.

Ett extremt exempel är annars att sälja ett visst tuggummi för 500 kr och som gåva skicka med ett spel för att kringå lag. Visst tuggummit säljer noll de perioder den inte bundlas med annat men det är inget problem att skapa x antal olika tugummisorter med olika länkade perioder av 'erbjudanden'.
Nu tror jag säkert att dett blir så uppenbart att det löses idag, men jag tror du kan dra parallellen till den aktuella frågan. Att grafikkortet inte säljer noll och att det utgör huvuddelen av kostnaden i bundlen är i sig inget som förändrar att du faktiskt har betalat (åtminstone indirekt) för spelen.

De som inte vill ha spelen betalar ändå för dem och påverkas därför. Annat vore om man fick med ett erbjudande om att få köpa spelen rabatterat (om nvidia inte betalat för rabatten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

På vilket sätt blir Nvidia rikare av det här?

Lägre kostnad för licenser till bundlade spel.
Man blir inte rik av stora intäkter utan av små kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

... De [Nvidia] köper säkert in koderna billigt, 100-150 kr eller så på sin höjd, kanske ännu lägre. Antagligen betalar de inte förrän koderna aktiveras vilket säkert inte händer för alla sålda ex. De säkrar då att den som är intresserad av spelet köper deras grafikkort för att kunna spela det snarare än konkurrentens.

Jag är rätt säker på att Nvidia får betala för licenserna oavsett om de aktiveras eller inte, och kostnaden per licens är med största sannolikhet betydligt lägre.

När spelutgivaren ska lämna offert på en större mängd licenser till Nvidia gör de helt krasst en kalkyl över hur licenserna kommer att nyttjas:

  1. Andel licenser som hamnar med osålda kort och aldrig når någon konsument.
    Dessa räknas bort från prislappen.

  2. Andel licenser som når en kortköpare men inte aktiveras för att kunden inte är intresserad av spelet.
    Dessa räknas bort från prislappen.

  3. Andel licenser som når en kortköpare men inte aktiveras för att kunden redan äger spelet och inte säljer licensen vidare.
    Dessa räknas bort från prislappen.

  4. Andel licenser som når en kortköpare och aktiveras för att köparen verkligen vill ha licensen och valde att få den "på köpet" i stället för att köpa den separat.
    Dessa räknas in till fullt pris.

  5. Andel licenser som når en kortköpare och aktiveras för att köparen fick spelet "på köpet" och inte hade köpt det annars.
    Dessa räknas in till lätt reducerat pris, eftersom det utökar kundbasen.

  6. Andel licenser som når en kortköpare och sedan säljs vidare för att aktiveras av en tredje part som annars köpt spelet via en mer direkt kanal.
    Dessa bör räknas in till fullt pris.

  7. Andel licenser som når en kortköpare och sedan säljs vidare för att aktiveras av en tredje part som annars inte köpt spelet alls.
    Dessa borde räknas in till lätt reducerat pris.

Det är huvudsakligen kategori 4. och 5. som skapar viss merförsäljning med ökade intäkter och marknadsandelar för Nvidia, vilket är målet med kampanjen.
Nvidias nya låsning minskar kraftigt andelarna för punkt 6. och 7. samtidigt som den ökar andelarna för 2. och 3. Kostnaden per licens (vid köp av ~10000 st) bör därför sjunka några procent.
De räknar uppenbarligen med att de kunder som väljer att köpa just deras kort endast för att kunna sälja den bifogade licensen vidare är ganska få.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd/nyhet men jag såg en annons på marknaden där ett spel säljs. Att man endast kan använda sig av de senaste korten verkar inte påverka buden.

Det verkar däremot blivit en minskning av försäljningar

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.