Dual boot med dubbla M.2 SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Dual boot med dubbla M.2 SSD

Det är ett tag sedan jag körde dual-boot, men funderar på att installera Windows 10 och Linux på en kommande maskin.

Då är frågan kan man använda ett moderkort med dubbla M.2-platser.

Tanken är då att ha Linux på en SSD och Windows 10 på den andra.

Det bör gå enligt http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2939058/dual-boot-sy..., där de skriver att det är mest licensen det hänger på (vilket endast är relevant om man har två olika Windows).

Är det någon som provat och har erfarenheter?

| Fractal Design Define R5 | Asrock X399 Fatal1ty | AMD Ryzen Threadripper 1950X | Enermax Liqtech 360 | Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16 | OCZ ZX 1000W | ASUS GTX 1070 Ti Strix | Samsung TA24-550 | Debian Sid | LXQt |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Kan inte se hur det skulle vara några alls problem eller alls skilja sig från någon annan form av diskar?

Så länge du konfigurerar din bootloader ordentligt så skall det funka. Hett tips är att installera Windows först, de beter sig ganska illa under installationen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Okt 2010

Har testat att köra dubbla M.2 med Linux Mint och W10 men jag måste säga att det är ett rent krångel och helvete att få det att fungera som det skall, men det verkar vara olika mellan moderkort till moderkort. Var beredd på det. Kan tyvärr inte förklara hur jag fick det att funka eftersom det jag tog till professionell hjälp i slutet efter att jag gett upp. De problem jag har haft är att BIOS inte hittar min andra M.2 eller att enbart W10 velat starta och har jag manuellt valt att boota från den andra så har det bara stått och tickat på utan något stopp.

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Tack för svaren!

Hhmmmm. Kunde proffset borde det ju gå...

Har inte låtit mig avskräckas än.

| Fractal Design Define R5 | Asrock X399 Fatal1ty | AMD Ryzen Threadripper 1950X | Enermax Liqtech 360 | Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16 | OCZ ZX 1000W | ASUS GTX 1070 Ti Strix | Samsung TA24-550 | Debian Sid | LXQt |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2010

Ska inte vara några problem som inte uppstår på vanliga SATA-diskar. Ifall inte båda platserna är bootbara så kan du installera valfri bootloader på den som fungerar. Problem med att Windows skriver över GRUB (eller motsvarande) är inte ovanligt vid större uppgraderingar, men löses enkelt genom att köra extra bootloader på den andra disken och låta Windows äga en disk oförändrad.

Lär du dig bara din nya bootloader ordentligt så kommer du sällan ha problem med den. Det är ganska få rader kommandon man behöver förstå för att själv kunna konfigurera en bootloader att peka mot de operativsystem man vill.

MBA 11" mid 2012 - Arch Linux

Citera så hittar jag tillbaka!