Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Feb 2009

Offsite backup

Hellu,

Har en server som jag vill göra en offsite backup på en gång i veckan. Jag vill välja mappar på servern som skickas över till en offsite server eller NAS. Jag vill att datan skall vara tillgänglig som "rådata" - d.v.s alla filer som hamnar på backup servern skall kunna öppnas direkt, jag vill inte paketera eller på något sätt förändra datan för att undvika problem med att göra den tillgänglig. Backupen skall ske helt automatiskt enligt ett schema. Vidare vill jag att speglingen bara sker åt ett håll, d.v.s från server till offsite backup server. Ifall jag tar bort en fil på offsite backup server så skall den inte tas bort på ursprungsservern. I händelse av förlust vill jag att återställningen skall vara manuell, d.v.s jag åker till offsite servern kopplar in en portabel hårddisk, för över filerna jag ska ha och kopplar sedan in den till urpsrungs servern och för över filerna manuellt.

Setup

Server:
Statisk IP adress
1000/1000 Mbit anslutning

Offsite server:
Dynamisk IP adress
100/100 Mbit anslutning

Idag backupas servern (Windows server 2012) till en lokal Synology NAS. Jag kan tänka mig att backupa ifrån antagligen servern eller NAS, beroende på vad som är enklast/smidigast. Hårdvaran för offsite servern finns inte så jag har möjlighet att köpa antagligen en dator eller NAS, vänligen rekommendera vilket som blir enklast att koppla ihop med den andra servern.

Jag skall också nämna att vi talar om ungefär 500 GB upp till 1000 GB data per backup tillfälle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008

@hirsch: Det saknas en konkret fråga på vad du vill ha hjälp med så om det är exempel på lösningar kan jag beskriva ett par som jag satt upp.

Lösning 1.

NAS 1 agerar filserver. Varje kväll kopieras filerna till NAS 2 (offsite). NAS 2 har även ett schemalagt jobb som efter kopiering skapar lokala kopior för generationshantering. Bra om man vill baka till en tidigare version av en fil.
Lösningen bygger på QNAP och inbygggda RTRR och filer är åtkomlig direkt utan att behöva gå via ett valv. Endast kostnad för hårdvara.

Fördel: Relativt billigt.
Nackdel (i mitt fall): RTRR skicka hela filen (men är snabbare än rsync). Begränsad support på programvara.

Lösning 2.

Filserver med Veeam Backup Essential. Tar både säkerhetskopia av filer på Server och diskavbildning av VM:ar. Därefter kopieras data offsite till Filserv 2 för offsit lagring. Kräver återläsning via gränssnitt på valvet. Kostnad för både hårdvara och backuplicens. Veam Endpoint Backup som är gratis fungerar också till stora delar men med begränsad funktionalitet såklart och ingen WAN-accelerator.

Fördel: Använder delta, skickar block i stället för hela filen (betydligt snabbare än rsync). Inbyggd deduplicerin, utrymmesbesparande.
Nackdel: kostnad, kräver gränssnitt för återläsning (som snabbt slängs upp på närmaste dator dock).

Båda lösningarna klara återläsning utan att du åker offsite.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Du har redan en Synology, titta på deras Cloudbackup. https://www.synology.com/en-global/dsm/6.0/data_backup

Kör själv med rsync mellan två Synology men funderar på att gå över till Cloudbackup, kan dock inte svara på din fråga om backup-datan är läsbar direkt från backup enheten.
Du får nog titta i manualen och se om den ger svar på detta.

Versionshantering är guld värt, om du råkar ut för cryptoware så har du en version okrypterad.

Dator: Japps, några år på nacken men tillräcklig | Dell 3008WFP 30" skärm
Bärbar dator: MBA 13" NAS: QNap TS-509 & Synology DS3612xs, DS416
Skrev jag något vettig? "Bra inlägg":a så vet jag att det fanns nytta i min post.