RPi3 ej fungerande WiFi i Kodi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

RPi3 ej fungerande WiFi i Kodi

Jag har köpt en RPi3 med Kodi förinstallerat på SD-kort som jag tänkte använd som mediaspelare.
Jag kan inte aktivera ett trådlöst nätverk, alternativet finns inte. Jag uppdaterat till den senaste versionen av Kodi men det hjälper inte. Är det någon inställning någonstans som jag inte lyckats hitta för att få igång det trådlösa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

Kan vara att ditt wifi är trasigt.
Testa att kasta in något annat OS och se om du kan hitta den där.

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Det bästa att börja med är väl att kontakta återförsäljaren och be om hjälp där, detta givetvis med reservationen att jag inte vem säljaren är. Kanske blir knepigt om det är en privatperson.

Annars är väl det som föreslås ovan, att testa med någon annan dist - givetvis på ett annat SD-kort - ett bra första steg i felsökningen, för den som inte vill "bryta sig in under skalet" och rota på systemnivå. Tycker det låter märkligt att wifichipsetet skulle vara DOA liksom.

Nu kör jag förvisso OSMC på en Pi2 via trådat nätverk, så har ingen egen erfarenhet av hur alla dessa Kodi-distar gör med eventuell proprietär firmware till wifichipsetet, men jag skulle inte svära på att den är inkluderad by default. Någon annan kanske vet? Kanske bara är en fråga om att installera sådan.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2007

Man ska röra vid settings, sen välja openelec settings eller libreelec settings beroende på OS.

För mig kunde man inte komma in i Openelecinställningarna på senaste versionn, så jag installerade libreelec och det gick utmärkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Bara att aktivera under LibreELEC-inställningarna.
https://s30.postimg.org/6j9w4cnq9/Libre_ELEC.jpg
Det här är Kodi 18 Leia, men det ser ung likadant ut.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).