Få flera dropdowns att visas korrekt när alla har samma id

Permalänk
Medlem

Få flera dropdowns att visas korrekt när alla har samma id

Hur får man en dropdown att använda rätt css så dom faktiskt ser likadana ut? Har inte super bra koll på hur css fungerar så kanske helt enkelt kallar fel i html koden?

<select id="demo-select2-1" class="form-control" name="company"> <option value=''>None</option> </select>

Såhär ser kodblocket ut på sidan:

Som ni ser så ser den första dropdownen fin ut, men dom andra två är inte lika fina.
Byter jag ut "demo-select2-1" till tex "demo-select2" i första dropdownen kommer sidan se ut såhär:

Känns inte som jag måste kopiera css koden 3 gånger bara för att de ska fungera utan snarare som att jag gör något fel men vet inte vad.
Detta är koden för varje vit liten låda:

<div class="col-xs-6 col-md-4"> <div class="panel panel-body text-center" data-toggle="match-height"> <h5>Select user</h5> <p> <small class="text-muted">Just random information</small> </p> <select id="demo-select2-1" class="form-control" name="namn"> <option value=''>None</option> </select> </div> </div>

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

ids ska vara unika och class används om man vill sätta samma css på många element.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Du får ej använda samma ID flera gånger. Dessa ska vara unika och om du vill style:a flera element samtidigt så använder du "class" istället. Du kan använda flera olika klass-namn på ett element. Dessa separeras med mellanslag, så t.ex. class="form-control demo-select2-1"

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du får ej använda samma ID flera gånger. Dessa ska vara unika och om du vill style:a flera element samtidigt så använder du "class" istället. Du kan använda flera olika klass-namn på ett element. Dessa separeras med mellanslag, så t.ex. class="form-control demo-select2-1"

Okej, tack.
Eftersom personen som designat detta temat har lagt unikheten på ids så måste jag fixa det. Kan du guida mig hur jag ska göra?
Att lägga demo-select2-1 i class namnet gjorde nämligen inget.

EDIT: nevermind. jag löste de tack vare er hjälp. Behövde tydligen bara ändra numren i koden till högre tal

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Okej, tack.
Eftersom personen som designat detta temat har lagt unikheten på ids så måste jag fixa det. Kan du guida mig hur jag ska göra?
Att lägga demo-select2-1 i class namnet gjorde nämligen inget.

EDIT: nevermind. jag löste de tack vare er hjälp. Behövde tydligen bara ändra numren i koden till högre tal

Borde bara vara att ändra till demo-select2-1, demo-select2-2, demo-select2-3 om det nu är ett tema du följer:)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv

Ett id måste vara unikt för varje sida.
Det du vill göra är att sätta en gemensam class på varje select.

<select class="my-select"> ... </select>

"my-select" ändrar du naturligtvis till något bättre namn som du kommer på.

Exempel på hur css:en kan se ut.

.my-select { border: 1px solid #333; background-color: #fff; color: #000; }