Moderkortproblem lösning eller uppgradring?

Permalänk
Medlem

Moderkortproblem lösning eller uppgradring?

Hej,

Sitter idag med ett ASUS Rampage IV Black Edition som de senaste månaderna har gett mig mer o mer problem (antar det är morderkortet som är problemet), bland annat så händer det att

  • relativt ofta, framförallt vid uppstart av datorn att jag får ett meddelande på skärmen ”Out of range” och tvingas då försöka starta om datorn 3-4 gånger innan detta försvinner.

  • Relativt ofta ser jag att både CPU o GPUs % användning sjunker ner till mindre än 10%, detta händer både vid gaming och allmän användning. Datorn laggar alltså som bara den så det knappt händer något.

  • En till grej som tidigare har hänt mer sällan men som nu senaste dagarna börjat hända väldigt ofta är att cpu fan speed (kör vattenkylning, så två pumpar) ändras hela tiden fast jag har den inställt på konstant RPM. Ibland får jag även varning att pumparna är urkopplade, dvs CPU_FANHEADER ERROR osv. Hastigheterna varierar utan att jag kan kontrollera mellan max antal RPM till 0 RPM, vilket inte är helt optimalt.

Min fråga är då framförallt, är det någon som vet vad dessa fel kan bero på och om det finns någon lösning?
Om inte och jag behöver köpa nytt moderkort+cpu osv, för att nå maxmimal prestanda i spel och vara framtidssäker några år till, Räcker en av de nya Z270 korten med en i7-7700K eller tycker ni istället att jag ska hålla ut och vänta på X299? (När nu den kommer?)

Tack så mycket för er tid och hjälp

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9