Windows 10 PRO OEM. Hur installera?

Permalänk

Flikar in en liten fråga här. Om jag skriver in licensnyckeln som sitter på syrrans dator för att ladda ner iso filen så att jag kan göra ett usb-minne till installationsmedium, så knyts väl inte licensen till datorn som man laddar ner iso filen till? Jag ska ju bara fixa usb minnet på min sationära hemma o sen göra en ren installation på syrrans laptop.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Nu vid install. Ska jag mata den med Win 10 iso eller Win 7? Jag tänker på det avtrycket på moderkortet.

Windows 10 installation, lämpligen från USB. Här.

Skrivet av The Slayer:

Om jag skriver in licensnyckeln som sitter på syrrans dator för att ladda ner iso filen så att jag kan göra ett usb-minne till installationsmedium, så knyts väl inte licensen till datorn som man laddar ner iso filen till?

De bara verifierar att du har rätt till filerna. Det knyts inte till någon dator i det läget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

För bättre förståelse , är det skillnad på nycklarna som säljs på i tråden nämnda sida (Gamer Nation) , än de nycklar som ofta "rekommenderas" i forumet (Kinguin) ??

Priset är ju ungeför det samma ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrC:

För bättre förståelse , är det skillnad på nycklarna som säljs på i tråden nämnda sida (Gamer Nation) , än de nycklar som ofta "rekommenderas" i forumet (Kinguin) ??

Priset är ju ungeför det samma ?

Dom är troligtvis lika skumma. Inte 100% lagliga nycklar

Permalänk
Medlem

Idag fick jag tillbaka mina pengar efter skyddat belopp i en vecka från gamernation. Skumt

Permalänk
Medlem

@RobinK: Vad menar du med "Idag fick jag tillbaka mina pengar efter skyddat belopp"? Att du fick en återbetalning ifrån dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders12:

@kraft93: Vad menar du med "Idag fick jag tillbaka mina pengar efter skyddat belopp"? Att du fick en återbetalning ifrån dom?

Exakt

Permalänk
Inaktiv

Även jag har kanske åkt på en blåsning hos GAMER NATION. Köpte också Windows 10 PRO (OEM) och laddade ner installationsverktyget och använde en USB att lägga installationsprogrammet på.

Under själva installationen fick jag mata in den 'Digital Kod' (Licencnyckel) dom mailat till mig och själva installationen funkade klockrent men när jag skulle ändra skärmbakgrund fick jag meddelandet att Windows måste aktiveras först, skumt eftersom jag ju redan hade skrivit in nyckeln under installationen.

När jag senare gjorde en felsökning får jag meddelandet att 'produktnyckeln redan använts på en annan enhet'

Får se under den kommande veckan hur det går och om det här blev bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem

@anon999: Var likadant för mig idag. Jag köpte en nyckel på Gamivo.com (med försäkring) och det var precis samma visa som för dig. Installationen funkade utmärkt men när jag kom in i Windows så står det att det inte är aktiverat. Jag försökte att ändra nyckeln men den är tydligen redan använd.

Vet ej om detta beror på att jag hade ett piratkopierat windows 10 pro innan jag ominstallerade. Gjorde ju självklart en full wipe på hårddisken men tror det har något med moderkortet att göra. Jag kontaktade gamivo's support och väntar nu på en ny nyckel, skulle inte den funka så kommer jag att försöka använda telefonaktiveringen och försöka prata med någon som kan aktivera den manuellt hos deras kundtjänst.

Permalänk
Inaktiv

@nkewk: I mitt fall är det frågan om en nybyggd dator där alla delar utom grafikkort är nya.
Jag ska ta den kommande veckan på mig och se om det går att lösa annars får jag bita i det sura äpplet och köpa skiten igen hos NetonNet eller liknande.

Permalänk
Inaktiv

Problemet löst.
Jag fick ringa Microsoft som gav mig ett nytt Installations ID att skriva in, en 63 siffror lång nyckel.