Smidig och prisvärd laptop till student

Permalänk
Medlem

Smidig och prisvärd laptop till student

En väns gamla laptop dog just (bakgrundsbelysningen la av) och hon bad mig hitta en lämplig ersättare. Den kommer enbart att användas till skoljobb (word, pdf'er och dylikt), surf och Netflix/Youtube.

Kraven är:
13-14 tum, upplösning på 1080p, gärna IPS
Intel-CPU (har ingen erfarenhet av AMD), gärna i5 men iaf i3
8GB RAM (eller räcker 4GB?)
SSD
Windows

Budget är max 6500:-, men ju billigare desto bättre.

Vad jag har hittat så verkar Lenovo IdeaPad 510S-13 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3922708) vara ett bra alternativ. Finns det fler bra?

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiv:

En väns gamla laptop dog just (bakgrundsbelysningen la av) och hon bad mig hitta en lämplig ersättare. Den kommer enbart att användas till skoljobb (word, pdf'er och dylikt), surf och Netflix/Youtube.

Kraven är:
13-14 tum, upplösning på 1080p, gärna IPS
Intel-CPU (har ingen erfarenhet av AMD), gärna i5 men iaf 13
8GB RAM (eller räcker 4GB?)
SSD
Windows

Budget är max 6500:-, men ju billigare desto bättre.

Vad jag har hittat så verkar Lenovo IdeaPad 510S-13 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3922708) vara ett bra alternativ. Finns det fler bra?

Verkar ju vara det vettigaste valet mer eller mindre, se till att 128gb räcker bara.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX 9070XT - Corsair RM850i - NH-D15 - Linux Mint 22.1
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Switch 1+2
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem

Jag har ovan länkade dator, den är kanon om man klarar sig på batteritiden.

Visa signatur

Mac mini M2
PS5 Pro

Permalänk
Medlem

@murzoo: Är den kass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiv:

@murzoo: Är den kass?

Upp till 4 timmar. Men det är en definitionsfråga.

Visa signatur

Mac mini M2
PS5 Pro

Permalänk
Medlem

@murzoo: Ptja, ger den bara 2+ timmar vid vanligt användande så bör det inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Jag köpte datorn du listade i ämnet(Lenovo IdeaPad 510S-13 80V0002FMX) för 4990 för på black friday rea på dustin för några månader sen och är nöjd med den. Vad gäller batteritiden så räcker den runt 6 timmar vid uteslutande kontorsarbete (dvs. 5+ flikar öppna i webbläsare+ några pdf:er + skrivning i word dokument). För youtube/streaming räcker batteriet betydligt inte alls lika länge men vet ej exakt tid för jag har inte testat det utan att ha den inkopplad.

Jag är väldigt nöjd med datorn i sig. Vad gäller utseendet så är det ingen höjdare, hade hellre sett en svart dator med fake aluminiumlook eller liknande men jag bryr mig inte så mycket om utseendet.

Vad gäller distinktionen mellan processorer i 6000u(skylake) och 7000u(kaby lake)-serierna så är skillnaderna betydelselösa, bara skillnad i klockfrekvens(och något med avkodning av högupplöst video och stöd för 4k i netflix). Detsamma gäller skillnaden i3/i5, båda är tvåkärniga med hyperthreading, enda skillnaden är en liten bump i klockfrekvensen. Steget mellan 5000u(broadwell)-serien och 6000 serien var betydligt större prestandamässigt. Skylake och kaby lake har i princip identisk grafikkrets och processor. Du kommer inte märka någon skillnad så du behöver inte lägga massa extra pengar på att få den absolut senaste generationen eller en i5:a.

Som läget ser ut nu så är priskillnaden dock så liten (enligt https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s307863026&o=produkt_p... ) att den datorn du vi pratar om(Lenovo IdeaPad 510S-13 80V0002FMX) är mest prisvärd i klassen.