Spåra förändringar och förvara kod

Permalänk

Spåra förändringar och förvara kod

Hej!

Jobbar inom IT sedan många år tillbaka och har en hel drös med PowerShell-script som jag använder och utvecklar konstant nya.
I dagsläget så ligger allt på min OneDrive som förvaring och en extra kopia lokalt på min dator som jag jobbar med.

nu börjar jag inse att detta håller inte längre, jag har ingen spårbarhet i mina script och ibland så sköter jag mig inte och sparar saker på andra ställen osv osv.

Så nu är jag på jakt efter någon applikation som jag kan använda för att spara alla mina script och få spårbarhet i mitt arbete så jag ser vad jag ändrar och lätt kan gå tillbaka en release om inget fungerar.

Har tittat på TFS-online, men jag är nog för trög för att förstå hur det fungerar... Viktigt är att bara jag har access till filerna, eller kan bjuda in andra att se dem. Sen om det hostas i molnet eller lokalt är skit samma, har tillgång till servrar så jag kan sätta upp det själv också om det krävs.

Så vad har ni för förslag där ute? Primärt så är det PowerShell som gäller, men har planer på att även börja med C#.

Permalänk
Medlem

Git? Perforce?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

hade rekommenderat dig att använda dig av git.
jag använder bitbucket. git kanske låter svårt i början, men jag använder mig av sourcetree och då är det busenkelt. man kopplar en git till programmet och sen ställer man in en folder den ska hålla koll på. sen laddar man upp filer likt en ftp fast med kommentarer. otroligt kraftfullt, speciellt när du fuckar upp och skriver över en fil

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Som så många redan nämt är det någon form av versioning du är ute efter.
För kod är det normalt git (github t.ex.), finns även andra som svn, mercurial ...

OneDrive har annars inbyggt stöd för versionshantering men då får du inte saker som kodjämnförelse osv.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Okej, jag ser en röd tråd i det hela här ^^ Blir till att köra med Git då i princip alla rekommendera det ☺️

Är där någon som har en bra guide för hur man kommer igång med det? Jag har absolut noll koll på hur det fungerar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

rekommenderar deras tjänster, vet flera företag som kör den och är mycket nöjda. Bra dokumentation också!

https://confluence.atlassian.com/bitbucket/bitbucket-cloud-do...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Okej, jag ser en röd tråd i det hela här ^^ Blir till att köra med Git då i princip alla rekommendera det ☺️

Är där någon som har en bra guide för hur man kommer igång med det? Jag har absolut noll koll på hur det fungerar...

Skickades från m.sweclockers.com

kolla in sourcetree. är busenkelt och tar bort de jobbiga från git

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Git är ju populärt Själv tycker jag mercurial med tortoise hg som GUI är enklast.
Men skapa ett konto på bitbucket, där kan du välja om du vill köra git eller mercurial och se vad just du gillar.
Oavsett så är det en liten inlärningströskel, men sedan kommer du inte att förstå hur du någonsin klarat dig utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Okej, jag ser en röd tråd i det hela här ^^ Blir till att köra med Git då i princip alla rekommendera det ☺️

Är där någon som har en bra guide för hur man kommer igång med det? Jag har absolut noll koll på hur det fungerar...

Skickades från m.sweclockers.com

http://git.huit.harvard.edu/guide/ är väl en väldigt basic guide, finns ett flertal olik om du vill börja på riktigt.

https://www.codecademy.com/learn/learn-git här hittar du en onlinekurs i git också, jag tyckte att den var rätt bra.

Själv använder jag github, för gratiskonton får du publika repositories men det finns möjlighet till privata med prenumeration.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Själv använder jag github, för gratiskonton får du publika repositories men det finns möjlighet till privata med prenumeration.

Är man student går det att få gratis privata repos via https://education.github.com/pack

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Är man student går det att få gratis privata repos via https://education.github.com/pack

Jamen titta!

Hur gör man dock om man inte har en e-post från skolan?
Läser på yrkeshögskola och inte universitet så vi har inga adresser, och student-ID är ju inget vi har i Sverige.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jamen titta!

Hur gör man dock om man inte har en e-post från skolan?
Läser på yrkeshögskola och inte universitet så vi har inga adresser, och student-ID är ju inget vi har i Sverige.

Går också YH och vår skola reggade de adresser vi angett vid inskrivningen. Funkar fint till tex dreamspark osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Psy_Lover:

Okej, jag ser en röd tråd i det hela här ^^ Blir till att köra med Git då i princip alla rekommendera det ☺️

Är där någon som har en bra guide för hur man kommer igång med det? Jag har absolut noll koll på hur det fungerar...

Skickades från m.sweclockers.com

Det var en tråd i december i detta forum som handlade om detta, som kanske kan ge inspiration: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1454949-lara-sig-git

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jamen titta!

Hur gör man dock om man inte har en e-post från skolan?
Läser på yrkeshögskola och inte universitet så vi har inga adresser, och student-ID är ju inget vi har i Sverige.

Fråga på din skola, vi på MaH löste det genom att skicka ett studie intyg till Github.

Till TS

Hur kan man jobbat flera år med kodning utan att ha någon som helst aning om vanlig VCS?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fråga på din skola, vi på MaH löste det genom att skicka ett studie intyg till Github.

Till TS

Hur kan man jobbat flera år med kodning utan att ha någon som helst aning om vanlig VCS?!

hahaha jag tänkte samma sak, det är liksom steg ett

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara nämna subversion också. Vi använder det på jobbet tillsammans med tortoise svn, tyckte det var otroligt enkelt att komma igång med men då hade jag redan viss erfarenhet av versionshantering (bl a git).

Edit: autokorrekt...
Skickades från m.sweclockers.com