Lära sig programmering, nästa steg?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Lära sig programmering, nästa steg?

Hej!
Går programmering 1 nu och har lite lust att lära mig programmering på fritid så att jag kommer före än alla andra.
Det vi är klara med just nu:
Variabler - check
Arrays - check
Loopar - check
Metoder - check
Classer - check

Det jag undrar nu är, vad är nästa steg? Eller något väldigt viktigt och användbart som man måste veta, ja ni fattar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008

Bara att starta projekt som du tror du klarar av, klarar du inte av dom så letar du reda på vad du behöver för att fixa projektet. Efter ett flertal project så kommer du att lära dig olika tekniker då du som programmerare mognar och tacklar problem på ett annat sätt än vad du gjorde förr.

e:
du kan göra ett yatzee spel, sedan black jack, du kan börja hacka spel osv, din fantasi sätter gränser.

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jun 2004

Vill du steppa upp så kan du kolla på arv, interface, delegater, dependency injection.
Sen har du design mönster som tex mvc, mvvm etc som är bra att kunna. ORMs som entity framework, dapper. Web- och desktopappar, webapi.
Försök inte göra allt på en gång, utan labba i lugn o ro med dom en o en.
Bygg enkla program för a tt testa hur det funkar i sitt sammanhang, tex en kaffeautomat, affär, textomvandlare, skola, bankomat osv

Skickades från m.sweclockers.com

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Vet inte riktigt vilket språk du läser, men objektorientering skulle jag gissa är en ganska stor del av det du läser.

Jag gick inte själv igenom det förrän jag läste Programmering 2.

Att göra enkla spel är ett bra sätt att applicera det du lärt dig, förutom de Selma nämnt kan du kanske kika på 3 i rad, memory eller dylikt.

Ett kul projekt jag gjorde för att öva på Java Swing var ett enkelt program som presenterar en tabell med diverse kolumner, och knappar som sorterar efter en specifik kolumn.

Dator 1: i7 5820k | Asus X99-S | 16GB DDR4 | GTX 1080ti SLI | NZXT H440
Dator 2: i7 5820k | Asrock X99M | 32GB DDR4 | GTX 970 | SC-512N1-L Capture Card | Fractal Design Node 804
Skärm:Philips BDM4065UC
Mixer: Behringer X2222USB
Mina bästa tider inom speedruns

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

Skulle säga att det beror på vad du läser för språk.
läser du c++ hade jag gjort ett yatzee spel eller hänga gubben.
läser du webdesign (html+css+php) hade jag byggt en sida som listar värden i en tabell från en databas.

Annars kan du kolla in codeacademy. otroligt bra guider och går igenom vad du behöver kunna för varje steg

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

@Repair: Programmering är som matte eller spela instrument i den meningen att det inte räcker med att läsa om det för att blir bra på det. Fundera ut något program du vill göra och sätt igång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Testa lite olika språk, java, C#, C/C++ är ju de vanligaste och bra att kunna skriva att man kan/använt sig av. Göra lite simpla appar i Android Studio och/eller till iOS (kräver Mac och iOS-enhet) kan vara mycket bra erfarenhet också.

När du gjort lite olika projekt, så testa på lite multiplayer, kanske ha en server som man kopplar upp sig mot och håller statistik i en databas.