AMD Ryzen får inte stöd för Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Vilken marknad? När man byter moderkort och cpu brukar man installer om OS. Varför skulle man vid en nyinstallation installera ett åtta år gammalt OS? Skulle marknaden haverera om det inte stödjer Jetpack och Wolfenstein 3d när vi ändå håller på?

Skickades från m.sweclockers.com

På företagsmarknaden (exempelvis inom vården) finns det många specialskrivna program som supportas och garanteras fungera på det OS som finns i datorn. Jag jobbar på landstinget och vi uppgraderade till Windows 7 när XP-supporten lades ner. Det dras ut på det så länge det går för att spara pengar och säkra funktionaliteten helt enkelt.

Och sen ni som säger "Använd inte ett 8 år gammalt operativsystem", det har ju inte gått ut än, det är garanterat support till januari 2020! Antar att ni slänger all mjölk tre dagar innan bäst före-datum också eftersom det finns ny sådan i butiken som troligen är liiite fräschare..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Win7-rasism!

Permalänk
Medlem

Det finns alltid de som tycker "de va bättre förr" som hänger sig kvar och anstränger sig för att hitta "fel" med nya saker, så är det ju med alla som sitter kvar på Windows 7 också. Men det är över 8 år gammalt nu det är dags att gå vidare.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Det finns alltid de som tycker "de va bättre förr" som hänger sig kvar och anstränger sig för att hitta "fel" med nya saker, så är det ju med alla som sitter kvar på Windows 7 också. Men det är över 8 år gammalt nu det är dags att gå vidare.

Det finns alltid de som "hoppar på allt" bara för att det är nytt och anstränger sig för att hitta "fel" med helt ok fungerande saker, så är det ju med alla som sitter på win10 också. Men det är betalt för och utlovat en EOL till 2020 för win7 så det är helt ok att hänga kvar tills dess.

(se vad jag gjorde där..)

Permalänk
Medlem

Jag håller med bland andra @anon159643 för att ta ett utdrag ur alla poster

Jag förstår inte varför det är så konstigt. Varför ska man bemöda sig med att supportera ett OS som inte stöds från dess egen tillverkare?

Windows 7 har saknat full support sedan i början av 2015 och kommer bara få nödvändiga säkerhetspatchar fram till och med den 14:e januari 2020.

Jag tycker det är ett sunt beslut av Microsoft att försöka konsolidera spridningen av deras versioner. Det gör det enklare för dem att fokusera på det som är viktigt inför framtiden och nutiden.

AMD och Intel tar rätt beslut i frågan.

Och sedan, varför man som "entusiast" skulle vilja sitta kvar i ett numera arkaiskt OS är för mig en gåta. Windows 8.1 var bra och Windows 10 är grymt.

@anon56869 är helt rätt ute. Linux <3

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

AMD Rysen kommer därmed inte få stöd av mig.

Du vet om att det är samma sak för Intel?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det finns alltid de som tycker "de va bättre förr" som hänger sig kvar och anstränger sig för att hitta "fel" med nya saker, så är det ju med alla som sitter kvar på Windows 7 också. Men det är över 8 år gammalt nu det är dags att gå vidare.

Sen så finns det idioter som inbillar sig att allt nytt automatiskt är bättre än gammalt. De har fel.
Att något är gammalt är i sig ingen anledning att inte använda det.

Kom ihåg: "Nytt och modernt" är inte samma sak som "bra". "Gammalt och omodernt" är inte samma sak som "dåligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Sen så finns det idioter som inbillar sig att allt nytt automatiskt är bättre än gammalt. De har fel.
Att något är gammalt är i sig ingen anledning att inte använda det.

Kom ihåg: "Nytt och modernt" är inte samma sak som "bra". "Gammalt och omodernt" är inte samma sak som "dåligt"

Märker ju att du tog illa upp nu så du måste vara en av dem. Men det är helt OK, kan man inte lära sig nytt så är det ok att hänga kvar i det gamla.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Sluta häng kvar på gamla Windows 7.
Uppgradera till ett modernt operativ system som Windows 10 eller Linux som Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

AMD Rysen kommer därmed inte få stöd av mig.

Så med andra ord ska du sitta datorlös?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Det finns alltid de som "hoppar på allt" bara för att det är nytt och anstränger sig för att hitta "fel" med helt ok fungerande saker, så är det ju med alla som sitter på win10 också. Men det är betalt för och utlovat en EOL till 2020 för win7 så det är helt ok att hänga kvar tills dess.

För kritiska säkerhetsuppdateringar, ja. Men det lär ju ha hänt rätt fräna saker både på CPU-fronten, spelfronten med mera till år 2020... Men visst visst... Har man bara datorn som webbläsare, betalar räkningar och kör lite MSröj så funkar säkert Windows 7 jättebra till 2020.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

För kritiska säkerhetsuppdateringar, ja. Men det lär ju ha hänt rätt fräna saker både på CPU-fronten, spelfronten med mera till år 2020... Men visst visst... Har man bara datorn som webbläsare, betalar räkningar och kör lite MSröj så funkar säkert Windows 7 jättebra till 2020.

Är inte hela den här diskussionen en rätt stor konsekvens av att desktop OS är sedan länge en färdigutvecklad produkt?

På jobbet sätter IT-avdelningen agendan, där är det Win7 (och Linux) som gäller och kan inte säga att det är några problem alls att köra virtuella maskiner, utvecklingsmiljöer och liknande där (har Win7 på den laptop jag får från jobbet). Som tur är finns också en lucka, det är tillåtet att köpa sin egen OSX-maskin, man slipper även IT-support på den (skriver detta på en MBP)

Hemma kör jag Win10 (och Linux), gillar det bättre än Win7 men är egentligt ner på detaljer.

Så huruvida Win7 stöds eller ej på nya CPUer är för mig helt irrelevant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

Behöver inte vara säkert. Då "vi" behövde en w98 dator för en massa år sedan, kunde HP leverera en, den var dyrare än vanligt och hade gamla komponenter på MB och var testad för att inte blåskärma med de drv som den levererades med, samt några år support. Det var efter att w98 hade gått i graven. Så behövs det som kommer det säljas, men kosta därefter.

Så personen ifråga ska sitta kvar på sin 2700K fram tills han dör då eller? Är Win 7 stöd den punkt som får honom att ge tusan i AMD (låter på honom som han vill uppgradera) så borde det även gälla Intel och då har han målat in sig i ett hörn.

Skrivet av Yoshman:

Är inte hela den här diskussionen en rätt stor konsekvens av att desktop OS är sedan länge en färdigutvecklad produkt?

På jobbet sätter IT-avdelningen agendan, där är det Win7 (och Linux) som gäller och kan inte säga att det är några problem alls att köra virtuella maskiner, utvecklingsmiljöer och liknande där (har Win7 på den laptop jag får från jobbet). Som tur är finns också en lucka, det är tillåtet att köpa sin egen OSX-maskin, man slipper även IT-support på den (skriver detta på en MBP)

Hemma kör jag Win10 (och Linux), gillar det bättre än Win7 men är egentligt ner på detaljer.

Så huruvida Win7 stöds eller ej på nya CPUer är för mig helt irrelevant.

Framförallt så verkar folk tolka "Ej stöd" som "Fungerar inte och kommer aldrig att fungera igen". I praktiken betyder det bara att varken AMD eller Intel kan garantera att det fungerar.. men i 99 av 100 fall så kommer det ändå att fungera.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon som jobbar seriöst inom IT med större maskinparker på lite mer avancerad nivå, som inte tycker det är ett problem att man ej kan köpa nya cpuer snart till de maskiner som är i produktionen? Datorn i sin tur kan styra precis vad som helst, svarvar, CNC-maskiner, robotar, linor you name it. Där en windowsuppgradering kan vara lika med miljonbelopp att göra på den aktuella datorn.
-Jag skulle knappast tro detta.

Att sedan större delen av befolkningen knappt använder datorn till att kolla sina mail är en annan sak. Men varför de ser positivt på att Windows ej stöds på nyare cpuer och ser ner på dem som kör detta är märkligt.

*edit*
Visst kan man vara emot att det finns så många windows 7 maskiner på nätet som skapar problem, men detta antal skulle i princip ej påverkas av om AMD stödde windows 7 eller ej. Då det är så extremt få som köper en ryzen för att köra Windows 7 på sin konsumentdator som har internetanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det finns alltid de som tycker "de va bättre förr" som hänger sig kvar och anstränger sig för att hitta "fel" med nya saker, så är det ju med alla som sitter kvar på Windows 7 också. Men det är över 8 år gammalt nu det är dags att gå vidare.

Sen finns det naiva icketänkare som hur mycket de ens får se eller erfara brister och dåliga idéer förnekar att de finns.

Skrivet av Erik_T:

Sen så finns det idioter som inbillar sig att allt nytt automatiskt är bättre än gammalt. De har fel.
Att något är gammalt är i sig ingen anledning att inte använda det.

Kom ihåg: "Nytt och modernt" är inte samma sak som "bra". "Gammalt och omodernt" är inte samma sak som "dåligt"

Du har helt rätt men det är ingen idé att förklara för dessa. De vägrar förstå problem och frågeställningar som har dykt upp under Windows 10 eran. De vill helt enkelt inte.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte hela den här diskussionen en rätt stor konsekvens av att desktop OS är sedan länge en färdigutvecklad produkt?

På jobbet sätter IT-avdelningen agendan, där är det Win7 (och Linux) som gäller och kan inte säga att det är några problem alls att köra virtuella maskiner, utvecklingsmiljöer och liknande där (har Win7 på den laptop jag får från jobbet). Som tur är finns också en lucka, det är tillåtet att köpa sin egen OSX-maskin, man slipper även IT-support på den (skriver detta på en MBP)

Hemma kör jag Win10 (och Linux), gillar det bättre än Win7 men är egentligt ner på detaljer.

Så huruvida Win7 stöds eller ej på nya CPUer är för mig helt irrelevant.

Hur menar du färdigutvecklad produkt?

Jag har tyvärr tvingats komma i kontakt med Windows 7 maskiner då och då och jämför man det med Windows 10 så känns det ofärdigt, fast "färdigt" och "ofärdigt" kanske i sig är fel ordval. Tycker bara Windows 7 är väldigt dåligt anpassat till hur jag jobbar med datorer idag, och det är ju egentligen inget konstigt för det är 8 år sedan. För 8 år sedan hade jag inte ens en smartphone, och hade precis skaffat Facebook och fattade inte riktigt meningen. Idag skulle livet kännas väldigt bökigt om jag inte hade de grejerna. Överlever gör man väl men liksom... Jag är över 30... Jag orkar inte hålla på och pilla en hel helg för att få operativet som jag vill ha det... Jag vill ha tid till annat, så då känns det skönt att Windows 10 i stort sett är som jag vill ha det direkt vid nyinstallation. Någon timmes justeringar bara så är det bra sen, men det är ju skillnad på någon timme och en hel helg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

AMD Rysen kommer därmed inte få stöd av mig.

Intel säger ju precis samma med deras nya cpuer som kommer nu! Så inte bara AMD!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kommer förmodligen funka, men om det är så att man får problem så kommer både AMD och Microsoft skylla på att operativet inte stöds.

Jayz2cents testade att köra Kaby Lake på Windows 8.1 och det krachade och hade sig under installationen men efteråt flöt det på bra vad jag vill minnas.

Kommer fungera fint.

Angående J2C krascher så tror jag det kan ha med hans OC att göra vilket i sig är ett fel i testmetoden, men ja Kaby Lake fungerar på Windows 7.

Sen ser jag inget fel med att tillverkarna inte stöder ett gammalt OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Tyckte jag beskrev det? För att jag ej vill bli tvingad att använda något.
Men om du trivs med det så är det väl kul för dig!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så personen ifråga ska sitta kvar på sin 2700K fram tills han dör då eller? Är Win 7 stöd den punkt som får honom att ge tusan i AMD (låter på honom som han vill uppgradera) så borde det även gälla Intel och då har han målat in sig i ett hörn.

Framförallt så verkar folk tolka "Ej stöd" som "Fungerar inte och kommer aldrig att fungera igen". I praktiken betyder det bara att varken AMD eller Intel kan garantera att det fungerar.. men i 99 av 100 fall så kommer det ändå att fungera.

Det är ju det jag sakt hela tiden om du kollar tidigare inlägg. (edit: man måste iofs kolla i gamla trådar då du också skrivigt i så kanske inte så relevant. ) Bara för att jag tar ett exempel då det inte fungerade om man inte specialbeställde en dator som var bygd för w98 innebär inte att det inte fungerar med annan hårdvara.

AMD hade t.ex en cpu drv för som heter CPU_AMD_1.1.0.18_XPx86 som jag så sent som förra veckan installerade på en gammal xp burk bara får att få svideo stöd.
Så som jag förstod det tidigare AMD inlägget stöder W7 var att de tänker/tänkte tillhanda hålla en sådan fast för W7 och inte XP. Dvs de gör de det kan. Resten ligger hos MS.

Lite mer eddit:
http://www.sweclockers.com/nyhet/23347-amd-ryzen-far-stod-for...
Men jag läste inte redit tråden.
Såvitt jag vet är standardfunktioner med chippets lättare att implementera än en ny cpu via en gammal HAL.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att 3:de parts gör drivrutiner.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hoppas att 3:de parts gör drivrutiner.

Hur skulle det hjälpa? Om det strular så kan väl inte tredjepartstillverkare kunna hjälpa till mer än AMD och Microsoft själva?

Sen tror jag inte AMD's drivrutiner till chipset eller CPU är open source så det är nog svårt att göra något själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Du vet om att det är samma sak för Intel?

Ja.

Skrivet av RVX:

Så med andra ord ska du sitta datorlös?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, säger du att min dator kommer sluta fungera? Tror den kommer funka bra till det jag måste ha den till rätt länge. Efter det kanske man inte behöver dator eller har det kommit något bättre antigen på mjuk eller hårdvaru fronten.

Skrivet av martin_opell:

Intel säger ju precis samma med deras nya cpuer som kommer nu! Så inte bara AMD!

Har jag sagt något annat?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Och sen ni som säger "Använd inte ett 8 år gammalt operativsystem", det har ju inte gått ut än, det är garanterat support till januari 2020! Antar att ni slänger all mjölk tre dagar innan bäst före-datum också eftersom det finns ny sådan i butiken som troligen är liiite fräschare..

Det är ju det vi säger, vill man ha den lite fräschare mjölken (stöd för ny hårdvara, dx12 etc) får man gå och skaffa den nya mjölken (Win10), annars får man sitta kvar med den gamla (Win7), vilket är helt okej det med. Men inte kräva att den gamla ska vara lika fräsch som den nya.

Permalänk
Inaktiv

Det kommer troligen fungera rätt bra ändå, bara att det inte är officiellt supportat. Vilket jävla liv det blir helt plötsligt, är ju inte direkt som att ni kan boota upp exempelvis Windows 3.11, Windows 98 eller Windows 2000 med officiellt stöd på era moderna datorer. Allt för att hitta anledningar till att Windows 10 skulle vara så dåligt som ni inbillar er.

Skrivet av hACmAn:

Det är inte riktigt sant då man samtidigt tar bort bort delar i chippen som inte behövs längre, samt att moderkorts tillverkare inte häller lägger till stöd i bios/uefi.
Tror många missförstår MS skillnad mellan att lägga till stöd för nya funktioner och walk arounds för nya buggar/minneshantering och det faktum att om AMD eller Intel vekligen ville stödja win7 funktioner, funktioner fult ut hade de implementerat dem och tvingat mb tillverkarna att lägga in det i UEFI eller ett BIOS Compatiblity mode.
Men var ska man dra gränsen. Jag måste virtualisera för att starta win 3.1 då himem.sys får tuppjuck då den ser min dator. Den är dessutom i386 kompatibel, min dator alltså.

Skrivet av cluster-:

Jag håller med bland andra @Johan86c för att ta ett utdrag ur alla poster

Jag förstår inte varför det är så konstigt. Varför ska man bemöda sig med att supportera ett OS som inte stöds från dess egen tillverkare?

Windows 7 har saknat full support sedan i början av 2015 och kommer bara få nödvändiga säkerhetspatchar fram till och med den 14:e januari 2020.

Jag tycker det är ett sunt beslut av Microsoft att försöka konsolidera spridningen av deras versioner. Det gör det enklare för dem att fokusera på det som är viktigt inför framtiden och nutiden.

AMD och Intel tar rätt beslut i frågan.

Och sedan, varför man som "entusiast" skulle vilja sitta kvar i ett numera arkaiskt OS är för mig en gåta. Windows 8.1 var bra och Windows 10 är grymt.

@H_Bozz är helt rätt ute. Linux <3

Ni har bra punkter bägge två. Utvecklingen måste gå framåt och någonstans måste gränsen dras. Att Microsoft själva vill gå vidare, till stor del för att de är tvungna då vi kan anses vara inne i post-PC där smarta enheter tar över på fler och fler områden. Där fungerar det inte att köra lika som tidigare utan Microsoft och deras produkter måste utvecklas för att vara konkurrenskraftiga.

På mitt jobb går fler och fler datorer över från Windows 7 Enterprise till just Windows 10 Enterprise. Stabilare och tar bättre tillvara på de nya datorer vi också köper in och använder. Själv kör jag workstations med just Windows 10 Enterprise och min mest använda produktionsmjukvara är Solidworks. Fungerar fint bör väl tilläggas, inget som hindrar Windows 10 att användas i företag.

IT-avdelningar som envisas med att stanna kvar på väldigt gamla Windows-utgåvor får se till att hitta lösningar på hur man går vidare framåt. Det är trots allt en viktig del i deras jobb. Nu kostar det oftast att göra systembyten men förr eller senare måste det göras och blir varken billigare eller enklare ju längre man väntar.

Windows 7-användare kommer nog snart bli som exempelvis Amiga-användare, fastnat i en era som tiden sprungit ifrån. Vilket inte behöver vara fel, jag gillar både retro och för den delen Amiga med. Men att låsa in sig enbart på att köra något så uråldrigt känns ärligt talat korkat. Att ha som hobby och allmänt intresse att pyssla med retroprylar vid sidan av modern hårdvara ser jag dock som naturligt, speciellt om man anser sig vara en entusiast.

Windows 7-anhängare under 20-talet tro?

Sevärd kanal om man gillar retro och speciellt Amiga för övrigt.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

AMD bör rimligtvis inte förlora mer på det här än intel gör genom att inte stödja Windows 7 med Kaby Lake, annars har väl folk en jävla dubbelmoral.

Får se var det slutar, men det är ju ingen hemlighet att jag tycker att varje anledning att köra Windows 10 istället för 8 år gamla Windows 7 är en bra anledning och ett steg i rätt riktning.

Många av de som köper Ryzen vill ju kunna spela vettigt, och då känns det väligt "LOL" att sitta med ett operativ som inte ens har stöd för något så självklart i gamingvärlden som DX12.

W7 har väl inte ens stöd för DX11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TappadBakom:

W7 har väl inte ens stöd för DX11

Jodå, Windows 7 var första OS'et med stöd för DirectX 11. Släpptes samtidigt. Vista SP3 fick också DX11 vilket mer eller mindre är Windows 7 men med Vista-branding. Alltid kul när folk missar hur lik Vista SP3 faktiskt är Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det är ju det vi säger, vill man ha den lite fräschare mjölken (stöd för ny hårdvara, dx12 etc) får man gå och skaffa den nya mjölken (Win10), annars får man sitta kvar med den gamla (Win7), vilket är helt okej det med. Men inte kräva att den gamla ska vara lika fräsch som den nya.

Nja, tror du missar poängen lite. Bara lite dock. Formulerar om det:

Om du köper nytt kylskåp (ny dator etc) slänger du då ut den fortfarande drickbara mjölken (windows)? Du vill dricka mjölk liksom..

(Ja, analogin funkar inte riktigt i längden)

Men varför ändra något som fungerar. Att inte stöda det äldre systemet som kommer användas flera år till innebär att de med det gamla systemet (i exempelvis landstinget) måste köpa äldre processorer istället för nya, det vill säga i detta fall Intel-cpuer då ingen köper Bulldozer. AMD förlorar mest på det. Sen förstår man ju att de inte vill ha för mycket att supporta

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

W7 har väl inte ens stöd för DX11

MS backade och la till en del funktioner och sedan några till.

Edit:
Tror det räcker med dxwebsetup.exe (varning för bing)
Eller så måste man först installera https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=1743...
och sedan köra dxwebsetup.exe
https://www.microsoft.com/en-us/Download/confirmation.aspx?id...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det är ju det vi säger, vill man ha den lite fräschare mjölken (stöd för ny hårdvara, dx12 etc) får man gå och skaffa den nya mjölken (Win10), annars får man sitta kvar med den gamla (Win7), vilket är helt okej det med. Men inte kräva att den gamla ska vara lika fräsch som den nya.

Det är ingen som kräver att den ska vara lika fräsch. Man vill bara inte att ens nya kylskåp ska försöka låsa dörren när man försöker ställa in mjölken som har tre dagar kvar bara för att det finns en fräschare i butiken.

Fundera på det scenariot, det är inte så långt borta med alla IOT-mackpärer

EDIT: videoapan hann före...