"Vilket tangentbord ska jag köpa-frågor"-tråden

Permalänk
Hedersmedlem

"Vilket tangentbord ska jag köpa-frågor"-tråden

Ingen läser förstaposten i en tråd: så det finns ingen anledning att ha någon text här

Uppdaterade datum, raderad brytartabell: anpassning för "moderna" männsikor!
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Snyggt!
Hoppas detta städar upp forumet från "Vad ska jag köpa" trådarna.

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Permalänk
Medlem

Du har ju missat den viktigaste frågan:

Mitt gamla Logitech UltraX Premium håller på att ta slut. Tyvärr tillverkas de inte längre så vad skall jag köpa istället?

Permalänk
Medlem

@Felion1337: riktigt snyggt gjort! Väldigt bra beskrivning av allt:)

Permalänk
Medlem

Mycket bra läsning. Kan hålla med att man kan bli förlorad i träsket. Har lagt otaliga timmar på att försöka läsa mig till div saker vad gäller bygga eget tangentbord.

Permalänk
Medlem

Bästa Spel Tangentbordet 2017

Hej!
Jag funderar på att köpa ett gaming tangetbord, jag kör för det mesta CS:GO.
Priset spelar inte riktigt någon roll, vill bara veta vad det bästa är.

Permalänk
Medlem

Det är väl mer åt preferenser än att hitta det "bästa" tangentbordet. Med/utan makro-knappar? Switchar? RGB? Jag kör då ett Corsair K95 MX Red RGB och är helnöjd, dock stort tangentbord. Hade kört på en K65 eller Strafe om man vill ha ett mindre tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vilka funktioner vill du ha?
Tenkeyless, bakgrundbelyst, macrofunktioner, mekaniskt, i så fall vilken brytare, trådlöst m.m

Är helnöjd med mitt filco majestouch 2 för att jag slipper all bullshit "gamingtangentbord" kommer med och att jag slipper tänka på att byta tangentbord på ett årtionde eller två.

Permalänk
Medlem

@Cruentusa: Vill nog ha belysning (chromaliknande) och mx cherry knappar för gaming

Permalänk
Medlem

Ptja, Vortex, Ducky, Filco om du vill ha kvalitet.

Permalänk
Forumledare

@Bjooni *Trådar sammanfogade*
/moderator

Permalänk
Medlem

Det verkar som Maxgaming gör en storsatsning på tangentbord.
Matias, Wooting, Mistel Barocco, Ducky, Filco, Vortex, Cooler Master

Permalänk
Medlem

@dorf_se: Kul att se lite mer udda tangentbord säljas i Sverige. Synd att allt verkar vara ISO Nordic...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@dorf_se: Kul att se lite mer udda tangentbord säljas i Sverige. Synd att allt verkar vara ISO Nordic...

Jag vet. Det är ju bara Filco som håller sig till helt svensk ISO. Det är ju mycket snyggare än Nordic ISO.

Permalänk
Medlem

@dorf_se: Förvisso är det sant att nordic ser ganska trist ut jämfört med renodlat se/fi, men jag hade personligen hellre sett bättre tillgång på us ansi

Permalänk

Letar ett mekaniskt tangentbord för högst 800kr!

Hej!

Mitt senaste Black Widow fick sig en mjölkattack så nu letar jag efter ett nytt tangentbord. Har tidigare använt mig av razers ''gröna switches'' samt MX cherrys. Jag har inga större krav på vilka switchar det är, så länge tangentbordet reagerar på nedtryckning så är jag nöjd. Jag letar efter ett budgettangentbord och har nu kommit fram till följande:

Netonnets Mission SG GGK 3.1
https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/gaming...

Cherry MX Board 3.0 (kan dock välja mellan röda och bruna switchar)
https://www.inet.se/produkt/6607535/cherry-mx-board-3-0-mx-br...

Gigabyte Force K83
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/gigabyte/force-k8...

Gigabyte Force K85 RGB
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/gigabyte/force-k8...

Vilket av dessa vore det bäst alternativet? Rekommenderar ni något annat tangentbord som har avsevärt bättre kvalité? Kan tillägga att jag använt ett QPAD MK-50 tidigare samt ett Razer Black Widow.

Permalänk
Medlem

Elgiganten listar imorgon (bara imorgon) Steelseries Apex M800 för 599kr, där närmast på Prisjakt ligger på 1490:-!

Hade starkt rekommenderat att du först sticker till en butik och prövar tangentbordet om möjligt då det, även fast det är mekaniskt, verkligen inte känns som det med sina extremt lätt-tryckta tangenter. Passar mig perfekt nu efter någon veckas skrivning och det flyter på som bara den, men första dagen var det fullt med skrivfel...

edit: inga MX switches utan deras egna såkallade "QS1" switches

Permalänk
Skrivet av Mix0r:

Elgiganten listar imorgon (bara imorgon) Steelseries Apex M800 för 599kr, där närmast på Prisjakt ligger på 1490:-!

Hade starkt rekommenderat att du först sticker till en butik och prövar tangentbordet om möjligt då det, även fast det är mekaniskt, verkligen inte känns som det med sina extremt lätt-tryckta tangenter. Passar mig perfekt nu efter någon veckas skrivning och det flyter på som bara den, men första dagen var det fullt med skrivfel...

edit: inga MX switches utan deras egna såkallade "QS1" switches

Tack för tipset, har googlat runt lite och det verkar finnas någon sorts mjukvaruproblem med detta tangentbord. USB uttaget verkar disconnecta ibland då tangentborder IDLAR, är det fortfarande så på dessa tangentbord eller är det fixat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindström:

Tack för tipset, har googlat runt lite och det verkar finnas någon sorts mjukvaruproblem med detta tangentbord. USB uttaget verkar disconnecta ibland då tangentborder IDLAR, är det fortfarande så på dessa tangentbord eller är det fixat?

Gjorde även lite googlande och hittade samma, SS har lovat att fixa detta genom en mjukvaru update men inget har ännu kommit... för mig har det funkat perfekt (låtit tangentbordet idla i timmar utan problem med) så har inget att klaga på här! Finns dock vissa på Reddit som prövat att använda sig utav USB 2 istället för 3 och fixat det så medan andra klarade sig genom en enkel ominstallation...

Mitt tips hade varit att pröva på i butik och sedan köpa i alla fall om det känns rätt - skulle problem uppstå har du garantin att använda dig av eller helt enkelt bara använda dig utav elgigantens sköna policy för återköp för pengarna tillbaka!

Permalänk
Forumledare

*Inlägg flyttade (§2]*
/moderator

Permalänk
Medlem

tjenahopp! tröttnat lite att jag inte kan smyga + röra mig åt något håll och hålla inne PUSHTOTALK knappen när jag lirar CS:GO, men jag har en ruggigt jobbig månad ekonomiskt kryper runt på sidor och letar lågpris, men det är sällan det står info angående om det stödjer flerknappstryck (vet ej vad det kallas) etc, någon som kan ge tips? hittat ett från deltaco för 149:- som de står "speciellt för gaming" men är ändå osäker, pallar inte köpa grisen i säcken när jag redan skriker när jag skiter
tacksam för hjälp!

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

@limpanofdoom:
Det heter KRO (Key Roll Over) och @Huttala förklarar det tydligt i sin guide: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1105286-guide-mekaniska...

Du bör skaffa ett som har minst 4 till 5 "KRO" (men de vanliga är antingen 6KRO (6 st samtidiga tryck)eller NKRO (Obegränsat antal samtidiga tryck)

Många/De flesta ("alla") mekaniska har 6KRO/NKRO.

Men om du vill kolla just det tangentbordet du har tittat på: sök i tråden "Hur bra är ditt tangentbord-tråden" (länkat i första posten i denna tråden). Hittar du det där och texten ser "rätt" ut så har det tillräckligt med "KRO".

Permalänk
Hedersmedlem

Satsar på några frågor härinne.

Har länge funderat på att byta ut mitt ganska gamla Saitek Eclipse III mot ett mekaniskt tangentbord. Vill ha ett i full storlek. Det ska ha bakgrundsbelysning men behöver inte vara några överdrivna krusiduller. Mediaknappar önskvärt, likaså minimalistisk/stilren design. Har varit på Media Markt och provat lite olika brytare, fastnade för Logitechs Romer-G så det jag fastnat mest för är G810 Orion Spectrum.

Det jag funderar på är de extra knapparna mitt Eclipse III har: https://images.tcdn.com.br/img/editor/up/374123/SDC12184.jpg Finns liknande på andra sidan också, bl.a. för ny flik. Har insett att jag tycker dessa knappar är användbara, finns det något tangentbord idag som har liknande?

Hörde talas om Feenix Autore igår och det ser ju helt underbart ut men det finns inga nordiska varianter av dessa väl? Kanske finns något liknande? http://www.feenixcollection.com/autore_backlit.html

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppsan: här uttryckte jag visst en åsikt utan vetenskaplig grund: förlåt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felion1337:

@Andreaz1:
Cherry MX Speed (Edit: Speed Brun) har liknande egenskaper som Romer-G, så du skulle nog kunna gilla dem också. (Edit: samt fördelen av att vara kompatibla med 'alla' tangenthattar/key-caps, om du vill byta dessa ngn gång.) Alternativt Cherry MX Brun, Cherry ML

Ett fullt programmerbart tangentbord gör att du kan göra "vad som helst" med "vilken knapp som helst". Annars finns det ju alltid Autohotkey och liknande som gör motsvarande (om du inte byter dator alltför ofta).

Minimalistisk Design och mediaknappar passar bra in på de rekommenderade tangentborden i OP (CM/Ducky).

Efter det lilla jag har provat har jag faktiskt satt Cherry MX Brown som tvåa efter Romer-G men jag kan inte så mycket om detta alls. Är intresserad av Black också. Har du något bra tips för var/hur man kan testa olika mekaniska brytare? Skulle vara intressant att testa skillnaden med/utan o-ringar också. Media Markt/Elgiganten har ju bara ganska grundläggande saker. Det finns ju olika "switch testers" på nätet. Jag ska spendera lite tid på Youtube också och försöka bilda mig en uppfattning på den vägen.

Tackar för tipset om programmerbarheten, kanske är värt att ha några makrotangenter också då. Jag ska kika CM och Ducky.

Permalänk
Medlem

Jakten efter nytt tangentbord

Jag skulle vilja ha ett nytt tangentbord.
Krav:
*Bakgrundsbelyst
*Ingen numpad, det ska vara hyfsat litet alltså
*Stilrent
*Gärna runt 500:- begagnat funkar också om det är i bra skick

Trådat eller otrådat spelar ingen större roll ej heller om det är mekaniska brytare eller inte.

Permalänk
Forumledare

@svalle *Trådar sammanfogade (§2)*
/moderator

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@svalle: Skulle rekommendera ett av tangentborden i denna säljannons.
Shine 3 och G2PRO är bland de bästa brädorna man kan få tag på, helt klart en personlig favorit på OEM marknaden.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man ändå haft en sammanställning på olika brytare! (tyvärr är våra moderatorgudar emot oss!)

Dryghet!