Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

@Earthchill: Det där är ett Dell QuietKey som är ett gummikupoltangentbord av hyfsad kvalisort och någon form av anfader till de flesta standardtangentbord som finns på marknaden idag. Topre är också ett gummikupoltangentbord, så känslan är likvärdig, men Topres lösning är mer av en ingenjörslösning än en ekonomlösning – som de flesta tangentbord på marknaden idag – vilket avspeglas i priset ;).

Med det sagt ersatte QuietKey Dells AT101/2/W som hade Alpsbrytare, vilket Matias är en modern kopia av. Känslan är inte densamma, men ett Matias quiet click är tyst och trevligt att skriva på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Earthchill: Det där är ett Dell QuietKey som är ett gummikupoltangentbord av hyfsad kvalisort och någon form av anfader till de flesta standardtangentbord som finns på marknaden idag. Topre är också ett gummikupoltangentbord, så känslan är likvärdig, men Topres lösning är mer av en ingenjörslösning än en ekonomlösning – som de flesta tangentbord på marknaden idag – vilket avspeglas i priset ;).

Med det sagt ersatte QuietKey Dells AT101/2/W som hade Alpsbrytare, vilket Matias är en modern kopia av. Känslan är inte densamma, men ett Matias quiet click är tyst och trevligt att skriva på.

Det var nåt sånt jag misstänkte. För varje generation standardtangentbord känns det som de blivit lite sämre. Ingen stor skillnad varje skifte, men tillslut är det inge bra längre. Känns som Matias är på rätt spår iallafall. Synd att ingen butik verkar ha Matias eller Torpe så att man kan testa utan att beställa hem. Tack och lov för ångerrätten...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

vad skulle ni rekommendera om man har 1000-1500kr i budget och använder det till spel i fpp?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av harakat:

vad skulle ni rekommendera om man har 1000-1500kr i budget och använder det till spel i fpp?

Om det är dina enda krav (att det ska användas (och fungera: underförstått)) rekommenderar jag https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=45734 för ~50 kr. (eller något annat billigt i listan: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=380&o=produkt_pris_ink... )

Om du anger fler av dina outtalade krav (som jag antar att du har) är det enklare att ge ett bättre svar. Men med den kravbild som du angett finns det ingen anledning att gå högre i pris än 50-100 kr.

Edit: För rekommenderade mekaniska tangentbord: ta en titt i 1a posten i tråden.

Permalänk
Medlem

Hoppas jag lägger denna rätt nu.
Jag är sugen på att bygga mig ett eget tangentbord.
Vill ha ett i denna storleken, http://22kbd.com/173
Tror jag vill bygga ett ANSI-bord, mest för att det verkar finnas mera (och roligare) keycaps.
Ska ha det som renodlat spelbord så gör ju inget att det inte finns printade åäö på brädat.
Kör blåa brytare idag men vill ha något lite "tystare" till spelandet så är inne på bruna.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med vilka delar jag behöver för det.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grensman:

Hoppas jag lägger denna rätt nu.
Jag är sugen på att bygga mig ett eget tangentbord.
Vill ha ett i denna storleken, http://22kbd.com/173
Tror jag vill bygga ett ANSI-bord, mest för att det verkar finnas mera (och roligare) keycaps.
Ska ha det som renodlat spelbord så gör ju inget att det inte finns printade åäö på brädat.
Kör blåa brytare idag men vill ha något lite "tystare" till spelandet så är inne på bruna.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med vilka delar jag behöver för det.

Tack på förhand!

Detta kan kanske passa?

Som minst:

Valfritt:

  • (Kinastabbar ingår i kittet ovan, men dessa är subjektivt "bättre"(tystare)): Stabbar PCB-monterade (Genuina)

  • Smörja (tjock)

  • Dämpmaterial/dämpmatta

  • Eltejp/plåster

  • LED (2x3x4 eller 1,8mm)

I övrigt kan du titta runt lite på t.ex. kbdfans (eller aliexpress) så har de lite andra varianter (t.ex. ISO) också.

Edit: Brytarplåt kan egentligen anses vara valfri: men för första bygget rekommenderar jag att man använder plåt, då det underlättar att få grejerna rakt (och det då inte heller spelar ngn roll om man använder 3pin eller 5pin brytare (Plåt resp. PCB-monterade))

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Detta kan kanske passa?

Som minst:

Valfritt:

  • (Kinastabbar ingår i kittet ovan, men dessa är subjektivt "bättre"(tystare)): Stabbar PCB-monterade (Genuina)

  • Smörja (tjock)

  • Dämpmaterial/dämpmatta

  • Eltejp/plåster

  • LED (2x3x4 eller 1,8mm)

I övrigt kan du titta runt lite på t.ex. kbdfans (eller aliexpress) så har de lite andra varianter (t.ex. ISO) också.

Edit: Brytarplåt kan egentligen anses vara valfri: men för första bygget rekommenderar jag att man använder plåt, då det underlättar att få grejerna rakt (och det då inte heller spelar ngn roll om man använder 3pin eller 5pin brytare (Plåt resp. PCB-monterade))

Tack detta uppskattas verkligen! Vad är smörjan till? (Helt ny på detta)
Om man skulle vilja göra rbg-belyst är det svårt att fixa?
Är det någon skillnad på Gateron och Cherry?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grensman:

Tack detta uppskattas verkligen! Vad är smörjan till? (Helt ny på detta)
Om man skulle vilja göra rbg-belyst är det svårt att fixa?
Är det någon skillnad på Gateron och Cherry?

Smörjan är till för att smörja (ljuddämpa) stabbarna, se t.ex. mitt galleri "Ett Halloween-tangentbord" (länk i signatur).

RGB-bakbelysning (WS2812) går att komplettera med efteråt på t.ex. GH60 revC/GH60 Satan, det är "enkelt" till "medium-svårt" (beroende på hur du väljer att implementera det: löda direkt på IC eller via Pin-out på PCB). Edit: på TADA68 vet jag inte på rak arm om det är möjligt (enkelt/medium)... men allt är ju möjligt

Ang. skillnad på Gateron/Cherry:
Funktionellt är det ingen skillnad, och de är fullt kompatibla vad gäller storlek och pinnar. Prismässigt brukar Gateron vara billigare.
Sen är det som mycket annat i (tangentbords-)nördvärlden: Vissa föredrar Cherry, andra föredrar Gateron (och andra föredrar andra brytare): vilken man gillar bäst är upp till personlig preferens.

Permalänk
Medlem

@anon257891: Tack för all hjälp, skickade dig ett PM

Permalänk
Medlem

Jag har ett Filco Majestouch 2, ISO, tenkeyless med MX Browns och tjocka fina PBT-tangenter utan print. Meeen jag märker ju att det funkar sisådär att spela på, särskilt ARMA III och liknande då de använder så många olika tangenter. Det blir liksom svårt att hitta "L" ibland för att tända ficklampan, eller "P", osv. Så jag funderar över några alternativ:

- Sälja och köpa ett bakgrundsbelyst tangentbord med MX Brown. Men kommer kvaliteten på bakgrundbelysta tangenter vara sämre än de PBT jag har idag, och finns det tangentbord som har mer högkvalitativa bakgrundsbelysta caps? Tenkeyless måste nog inte vara ett krav.
- Köpa PBT keycaps med print (då de förmodligen syns tillräckligt bra ändå i halvdunklet) till mitt Filco? Men nya nordiska ISO-caps kostar ungefär som ett helt nytt tangentbord
- Köpa något exotiskt som något av de nya tangentborden med optiska brytare som är på ingång

Några tankar?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Inaktiv

@JoBBi:
Alternativt: Köp en skrivbordslampa? (och en spritpenna?)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@JoBBi: Jag skulle köpa nya caps om jag var dig. Det räcker nog med print på capsen utan problem. Har själv aldrig märkt av att jag inte ser vad som står på vanliga caps utan belysning.
Sen har du ju ett Filco. Dumt att byta ut det mot något sämre bara för att få belysning (förutsatt att du inte är beredd att lägga många dollars på nytt tangentbord).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@JoBBi:
Alternativt: Köp en skrivbordslampa? (och en spritpenna?)

Njaaaaa

Skrivet av huttala:

@JoBBi: Jag skulle köpa nya caps om jag var dig. Det räcker nog med print på capsen utan problem. Har själv aldrig märkt av att jag inte ser vad som står på vanliga caps utan belysning.
Sen har du ju ett Filco. Dumt att byta ut det mot något sämre bara för att få belysning (förutsatt att du inte är beredd att lägga många dollars på nytt tangentbord).

Ok, bra synpunkt! Någon som kan peka på en uppsättning att köpa? De Varmilo-caps de har på MaxFPS hade funkat men det stör mig att de är gjorda för tangentbord med integrerade leds i caps lock och scroll lock då mitt Filco inte har det.

Jag läste att Duckys bakgrundsbelysta tangentbord har PBT-caps (Shine 6, One och YOTR i alla fall), någon som testat och vet hur de känns? Ducky lär väl inte ha sämre kvalitet än mitt Filco tänker jag.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@JoBBi: Duckys tangentbord kan jag inte svara om då jag inte testat några Ducky tangentbord sedan 2012.
Om du orkar vänta så finns dessa PBT Dyesubs på aliexpress från en bra säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@JoBBi: Duckys tangentbord kan jag inte svara om då jag inte testat några Ducky tangentbord sedan 2012.
Om du orkar vänta så finns dessa PBT Dyesubs på aliexpress från en bra säljare.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1UiSzd50TMKJjSZFNq6y_1FXa7.jpg?size=177385&height=800&width=800&hash=1832dffd61c9a8180e0422f3628590be

De såg ju alldeles utmärkta ut! Tack för hjälpen!

EDIT: Beställt

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Annars finns alternativ utanför Cherrys värld. Matias Quiet Click är (trots namnet) en taktil ljuddämpad brytare som finns att få primärt i Matias egna tangentbord, eller esoteriska alternativ som inte finns som fullstora.

Topre är ett annat bra och tyst alternativ som i och med att de är baserade på en kollapsande gummikupol är intrinsiskt ljuddämpade. Kan tillägga att Topre är min personliga favoritbrytare, så ett Realforce 105 är vad jag skulle slagit till på om jag vore i dina kläder.

Det blev ett Matias Tactile Pro. Härligt tyst. Tystare än det gamla Dell-tangentbordet och ungefär samma distinkta känsla. En vikt på nästan 2 kg är inte heller fel.

Men, glansig svart pianolack. Ser hemskt ut :-). Kommer trots det behålla det, men på längre sikt skulle jag vilja ha ett 80% ISO med så liten ram som möjligt. (I stil med Varmilo) Ser mörkt ut hitta något färdigt. Som jag förstått det ska jag leta efter kretskort för alps-brytare? Någon som har något bra tips på var man kan hitta det? Cherry-brytare är ju betydligt vanligare.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk

Hej sweclockers!

Jag behöver lite köpråd vad gäller tangentbord.
Jag har idag ett sånt här, Logitech K750:

K750

Det börjar tyvärr ge upp efter ~10 års trogen tjänst.
Jag söker efter något likvärdigt, jag uppskattar att det är såpass slimmat och enkelt.
Det jag söker får gärna inneha dessa egenskaper:

*Slimmad design
*kunna använda gamingcombos (Ctrl+shift+W osv)

Det behöver inte vara solcellsdrivet som mitt nuvarande är,
men om ni känner till något trådlöst utan delay så tipsa gärna om det!
Skall användas till gaming främst.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chaspar:

Hej sweclockers!

Jag behöver lite köpråd vad gäller tangentbord.
Jag har idag ett sånt här, Logitech K750:

https://www.imageupload.co.uk/image/EM1F
K750

Det börjar tyvärr ge upp efter ~10 års trogen tjänst.
Jag söker efter något likvärdigt, jag uppskattar att det är såpass slimmat och enkelt.
Det jag söker får gärna inneha dessa egenskaper:

*Slimmad design
*kunna använda gamingcombos (Ctrl+shift+W osv)

Det behöver inte vara solcellsdrivet som mitt nuvarande är,
men om ni känner till något trådlöst utan delay så tipsa gärna om det!
Skall användas till gaming främst.

Det som är mest likvärdigt är väl ett likadant? Om du är nöjd med det du har: köp ett likadant t.ex på "kjell"

Permalänk

@anon257891:

Jo, det har du väldigt rätt i. Jag sneglade lite på ett K740 då det är bakgrundsbelyst, något som jag glömde nämna att jag saknar.

Ett K740 stödjer dock inte Ctrl+shift+W tex.
Finns det andra "slimmade" brädor med belysta tangenter ?

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Det blev ett Matias Tactile Pro. Härligt tyst. Tystare än det gamla Dell-tangentbordet och ungefär samma distinkta känsla. En vikt på nästan 2 kg är inte heller fel.

Men, glansig svart pianolack. Ser hemskt ut :-). Kommer trots det behålla det, men på längre sikt skulle jag vilja ha ett 80% ISO med så liten ram som möjligt. (I stil med Varmilo) Ser mörkt ut hitta något färdigt. Som jag förstått det ska jag leta efter kretskort för alps-brytare? Någon som har något bra tips på var man kan hitta det? Cherry-brytare är ju betydligt vanligare.

Kommer förbeställa detta från The Keyboard Company. Har precis mailat och frågat om det går att få aluminium med nordisk layout... Tur att jag inte har bråttom, det är minst sagt ett lite försenat projekt

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Inaktiv

Finns det något tangenbord med sköna brytare som är lämpliga att ha i öppna kontorslandskap? Jag vill helst plocka med mitt model M men jag tänkte undvika att åka på stryk.

Permalänk

Är på jakt efter ett nytt tangentbord nu under mellandagsrean. Absolut max 1000 kronor. Spelar främst (nästan uteslutande) pubg just nu. Sitter med ett gammalt Qpad MK-85 red cherry där bland annat windows-knappen slutat fungera. Vilka brytare är det som gäller nu för tiden? Och har ni några vettiga förslag? Tittar t.ex. på dessa två:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/razer-or...

https://www.power.se/dator-och-surfplatta/tangentbord-mus/tan...

Andra förslag mottages mycket tacksamt

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Skrivet av Vintervilan:

Är på jakt efter ett nytt tangentbord nu under mellandagsrean. Absolut max 1000 kronor. Spelar främst (nästan uteslutande) pubg just nu. Sitter med ett gammalt Qpad MK-85 red cherry där bland annat windows-knappen slutat fungera. Vilka brytare är det som gäller nu för tiden? Och har ni några vettiga förslag? Tittar t.ex. på dessa två:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/razer-or...

https://www.power.se/dator-och-surfplatta/tangentbord-mus/tan...

Andra förslag mottages mycket tacksamt

#17184595

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

bra förslag, men jag tror jag skulle sakna handledsstöd i längden

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Skrivet av Vintervilan:

bra förslag, men jag tror jag skulle sakna handledsstöd i längden

Måste det sitta fast då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Måste det sitta fast då?

Skickades från m.sweclockers.com

nej fasen, tänkte inte på att man kan köpa löst Tips på stöd till g810?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Skrivet av Vintervilan:

nej fasen, tänkte inte på att man kan köpa löst Tips på stöd till g810?

Nej, då jag inte använder det själv så har jag dålig koll på att. Men maxFPS har ju en hel kategori https://www.maxgaming.se/tangentbord-tillbehor/handledsstod-t...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Vintervilan:
Du kan även kolla om @laine har något på marknaden (eller PMa direkt).
(om du inte vill göra själv då: #16954076 )

Permalänk

Finns det något tangentbord färdigt att köpa som uppfyller dessa krav?

  • TKL

  • MX Red

  • Någon form av bakgrundsbelysning

  • Front face legend (brukar det bli bra tillsammans med bakgrundsbelysning?)

  • Nordic layout

Har kikat på Cooler Master pro S. Det jag inte gillar är sladdens placering i övre högra hörnet. Dessutom saknar den front face caps, men kanske enkelt att byta?

Tack

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Finns det något tangentbord färdigt att köpa som uppfyller dessa krav?

  • TKL

  • MX Red

  • Någon form av bakgrundsbelysning

  • Front face legend (brukar det bli bra tillsammans med bakgrundsbelysning?)

  • Nordic layout

Har kikat på Cooler Master pro S. Det jag inte gillar är sladdens placering i övre högra hörnet. Dessutom saknar den front face caps, men kanske enkelt att byta?

Tack

Om du tänker byta ut keycapsen, ska du köpa ett t - bord med standard botten rads mått (Ctrl, Win, Alt, FN/Menu = 1x1.25 å Spacebar = 1x6.25, se länk), mig veterligen finns inga sk "front face caps" i detta land. Köpte ett Maxkeyboard ANSI/ISO UK set (se länk) på Massdrop för några år sen. Men detta set var inte något att hänga i "julgranen".

http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-...
Andra raden i länken visar några t - bord med standard botten rads mått (Ducky, Das, Deck osv).

Cooler Master Pro S har standard botten rads mått.

http://www.maxkeyboard.com/max-universal-cherry-mx-black-tran...

http://www.maxkeyboard.com/iso-layout-custom-color-cherry-mx-...

Mitt ANSI Ducky One RGB YOTG (standard botten rads mått).

EDIT: Tyvärr finns det inte mycket keycaps sets (i sweden) till ISO/Nordic t - borden. Därför övergav jag ISO/Nordic layouten för några år sen.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.