Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk

Logitech G810

Bästa gaming keyboard är enligt min mening Logitech G810

Permalänk
Inaktiv

@snowflaker34:
Visst är det härligt att du har funnit en favorit vad gäller så kallade "gaming-tangentbord": Grattis!

Väldigt trevligt, för dig, att du funnit en favorit: men det har ju inte så mycket att göra med vad andra kanske gillar?!

Kort sagt: Om du köpt det du gillar: grattis! Om du fortfarande letar: köp ett varnmilo! (med den brytare som du gillar bäst) (och är du petig: löd ditt egte tangentrbord!)

Permalänk
Medlem

Tyst bord för gaming

Hej! Finns säkert massor av tips i tråden. Jag har idag ett mekaniskt bord (inte fullsize) men sambon gnäller på ljudet. Är ute efter ett tyst bord (antar icke mekaniskt?) som ändå har lite "känsla" i sig. Används främst till spel.
Åäö,
60% (full size funkar också)
Gärna runt 1000 lappen
Led inget krav, men kanske lite kul

Någon som har testat detta?
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/razer-or...

/niklas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

chassi: Corsair Crystal 460X RGB MB: MSI Z270 PC MATE
CPU: i7-7700K Kylning: 212 EVO. GPU: AORUS GeForce GTX 1080ti. Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz LED. PSU: EVGA Supernova GS 650W Samsung 850 EVO 500GB+ 500GB M2+ HDD

Permalänk
Medlem

@anon257891

Du nämner "Varmilo" i varje post här, får du provision per sålt tangentbord eller varför är dom så himla bra?
Har ett Steelseries M750 nu, vad gör ett Varmilo så mycket bättre?

(Ursäkta om det lät gnälligt, är bara nyfiken)

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedish:

Hej! Finns säkert massor av tips i tråden. Jag har idag ett mekaniskt bord (inte fullsize) men sambon gnäller på ljudet. Är ute efter ett tyst bord (antar icke mekaniskt?) som ändå har lite "känsla" i sig. Används främst till spel.
Åäö,
60% (full size funkar också)
Gärna runt 1000 lappen
Led inget krav, men kanske lite kul

Någon som har testat detta?
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/razer-or...

/niklas

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett razor ornata och är supernöjd. Tittade på det främst för att tangenterna är "mid-hight" vilket var perfekt för mig som innan köpet haft enbart laptop under många år. Skönt "klick" utan att vara allt för högljutt fick mig sedan helt såld när jag väl tog mig tid att känna på det i butik. Känslan i tangenterna var för mig helt underbar. Handstödet är också riktigt skönt.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Jag har ett razor ornata och är supernöjd. Tittade på det främst för att tangenterna är "mid-hight" vilket var perfekt för mig som innan köpet haft enbart laptop under många år. Skönt "klick" utan att vara allt för högljutt fick mig sedan helt såld när jag väl tog mig tid att känna på det i butik. Känslan i tangenterna var för mig helt underbar. Handstödet är också riktigt skönt.

Tack för att du tog dig tid att svara var ett bra omdömde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

chassi: Corsair Crystal 460X RGB MB: MSI Z270 PC MATE
CPU: i7-7700K Kylning: 212 EVO. GPU: AORUS GeForce GTX 1080ti. Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz LED. PSU: EVGA Supernova GS 650W Samsung 850 EVO 500GB+ 500GB M2+ HDD

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på ett Logitech G513 Carbon med linjära Romer G-brytare, som jag har förstått ska vara som Cherry MX Red. Men är Logitechs brytare något att ha? Är känslan lik Cherry MX?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikazu:

@anon257891

Du nämner "Varmilo" i varje post här, får du provision per sålt tangentbord eller varför är dom så himla bra?
Har ett Steelseries M750 nu, vad gör ett Varmilo så mycket bättre?

(Ursäkta om det lät gnälligt, är bara nyfiken)

Tyvärr får jag ingen provision (men kanske ska jag kontakta razer och se om de vill sponsra mig, de gillar ju att påstå att det finns "gaming" fördelar med diverse standardprodukter))

Jag ger bara uttryck för min egna personliga preferens, och för att försöka vara tydlig: det finns inga tangenbord som ger ett bättre resultat än något annat (t-bord)! Alla tangentbord (som fungerar) funkar lika bra som något annat: oavsett om det kostar 19SEK eller 1900 SEK...

Det är lite som knivar: en dyr kockkniv gör inte att maten smakar bättre... men det blir roligare att tillreda maten!

Kort(are) sagt:
Varmilo är inte "bättre" än t.ex. ditt steelseries: det bästa tangentbordet är den brädan som DU gillar bäst (personlig preferens rullar kutting!), däremot kan jag se att vanligtvis är ett billig ihåligt plastchassi inte lika uppskattat som ett massivt metaliskt dito. (om man nu inte gillar ljudet av ett ihåligt chassi med massor av resonanslåda: då ska man såklart köpa ett sådant!)

Jag har bara testat ett 100-tal olika brytare/tangentbord och äger ett 50-tal tangentbord, så självklart är min (personliga) åsikt inget "facit": enligt min åsikt är varmilo (och leopold) ett av de få bolagen som faktisiskt levererar ett serietillverkat "färdigt" tangentbord (VA 69M), men det är min åsikt, som självklart är färgad av personliga preferenser!

Vanligtvis hittar jag INGA serietillverkade tangentbord som är "färdiga" (i.e. som inte kräver någon form av åtgärd/insats vad gäller t.ex. dämpning eller keycaps.)... varmilo(leopold) är de som kommer närmast: i.e. som "nästan" är färdiga.

Det finns alltså inga serietillverkade tangentbord som är "bättre" än några andra serietillverkad brädor, men min _åsikt_ är att om man vill ha det "bästa" (utan att löda själv) så är i dagsläget varmilo(/Leopold) det som ger mest för pengarna.

...men om man är nöjd med sitt 19 kronors budget-tangentbord så är det självklart också lika "bra" som något mer påkostat (och det finns ingen, funktionell, anledning att "Uppgradera" till något annat!

Permalänk
Medlem

Åsikter kring Ducky One/Ducky One 2? Har de senaste åren kört med ett Anne Pro och Anne Pro 2 nu och gillar verkligen den extremt tunna bezeln som är på detta men saknar dock ett fullstort tangentbord och har då kikat lite på Ducky och det är ju ganska så likt ett Anne Pro i utseende fast fullstort (dvs jag vill ha ett minimalistiskt tangentbord, inget flashigt Corsair/Razer för det har jag haft och tröttnat på). Har förövrigt ett krav på bruna brytare och ansi-layout

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag har bara testat ett 100-tal olika brytare/tangentbord och äger ett 50-tal tangentbord, så självklart är min (personliga) åsikt inget "facit": enligt min åsikt är varmilo (och leopold) ett av de få bolagen som faktisiskt levererar ett serietillverkat "färdigt" tangentbord (VA 69M), men det är min åsikt, som självklart är färgad av personliga preferenser!

Sidan gick ner för underhåll när jag försökte skicka mitt tididare medelande... så nu kör jag hårt och hoppas på att det kommer fram!

Jag är ute efter en bräda som är något större än ett Vortex Pok3r, jag vill ha piltangenterna och någon funktionstangent. Så minimalt som möjigt, finns det något du kan rekomendera?

Edit: Ingen planka, det jag vill ha är större än 60% och har piltangenterna.

Edit 2: Rac3 är inget alternativ, då kan jag lika gärna behålla mitt VA89m (tror jag det heter, Varmilio tenkeyless)

Permalänk
Medlem

@anon257891

Tack för ett utförligt och bra svar!

Hade aldrig hört talas om Varmilo innan du nämnde dom och är nu helt klart intresserad, (gillar deras minimalistiska design)
kanske mitt nästa tangentbord blir ett Varmilo, det fanns ju några att välja på, (Kollade på(maxgaming)

adderade text
Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sloke:

Sidan gick ner för underhåll när jag försökte skicka mitt tididare medelande... så nu kör jag hårt och hoppas på att det kommer fram!

Jag är ute efter en bräda som är något större än ett Vortex Pok3r, jag vill ha piltangenterna och någon funktionstangent. Så minimalt som möjigt, finns det något du kan rekomendera?

Edit: Ingen planka, det jag vill ha är större än 60% och har piltangenterna.

Edit 2: Rac3 är inget alternativ, då kan jag lika gärna behålla mitt VA89m (tror jag det heter, Varmilio tenkeyless)

Varmilos VA69M? (leopold FC660C/M?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Varmilos VA69M? (leopold FC660C/M?)

Oh jäklar, det såg riktigt trevligt ut! Nu måste jag bara hitta ett ställe där jag kan få det att se ut som jag vill också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sloke:

Oh jäklar, det såg riktigt trevligt ut! Nu måste jag bara hitta ett ställe där jag kan få det att se ut som jag vill också

http://en.varmilo.com/ (alternativt: https://www.candykeys.com/ )?

Permalänk
Medlem

Varmilo VA69M eller Leopold FC660M? nån skillnad i kvalitet? Går det överhuvudtaget att få tag i Leopolden med Topre och svensk layout?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelsj:

Varmilo VA69M eller Leopold FC660M? nån skillnad i kvalitet? Går det överhuvudtaget att få tag i Leopolden med Topre och svensk layout?

Skickades från m.sweclockers.com

Hört att det är exakt samma men bättre ljuddämpning i Varmilos. Fram tills för några år sedan var det Varmilo som tillverkade Leopolds tangentbord. Sen bestämde de sig mer eller mindre att de kunde göra jobbet bättre själva...

Näe, tyvärr. Bortsett från begagnat är det här https://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-topre-rea... den enda Topre-brädan som finns tillgänglig med svenska caps. Topre och ISO är en ganska sorglig historia tyvärr. Skulle ge nästan vad som helst för en Realforce med Hi-Pro caps (https://www.keyboardco.com/keyboard/usa-topre-realforce-104ug...) och svensk layout

Överlag anses Varmilo vara väldigt välgjorda bland sådana som vet mycket mer än mig. Det enda som hindrar mig från att köpa ett nytt är att de bara har Cherry-switchar (inte gett mig in på att börja löda själv men det kommer väl) samt att de inte är programmerbara.

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft mitt CM TKL quickfire rapid-i ett tag och led'sen har börjat dött av en efter en så det känns aktuellt att köpa ett nytt tangentbord.

Jag har blivit intresserad av 60% tangentbord och undrar om ni har några rekommendationer?

Har kikat på Vortex Pok3r 60% på maxgaming men de är tyvärr utan bakgrundsbelysning vilket jag kommer behöva om jag ska byta layout haha.

lite önskemål:

  • 60%

  • Mekaniskt

  • Bakgrundsbelyst (vitt)

  • ISO - Layout, helst med åäö men inget krav.

  • Svart

  • Max ~1500kr

Kör just nu blå brytare vilket jag tycker är kanon, men min sambo skulle bli glad om de var lite tystare alternativt någon annan brytare. Har endast använt blå hemma så har tyvärr ingen längre erfarenhet av andra mer än test i affärer så gärna nån rekommendation på en tystare brytare, tack!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Nu har jag haft mitt CM TKL quickfire rapid-i ett tag och led'sen har börjat dött av en efter en så det känns aktuellt att köpa ett nytt tangentbord.

Jag har blivit intresserad av 60% tangentbord och undrar om ni har några rekommendationer?

Har kikat på Vortex Pok3r 60% på maxgaming men de är tyvärr utan bakgrundsbelysning vilket jag kommer behöva om jag ska byta layout haha.

lite önskemål:

  • 60%

  • Mekaniskt

  • Bakgrundsbelyst (vitt)

  • ISO - Layout, helst med åäö men inget krav.

  • Svart

  • Max ~1500kr

Kör just nu blå brytare vilket jag tycker är kanon, men min sambo skulle bli glad om de var lite tystare alternativt någon annan brytare. Har endast använt blå hemma så har tyvärr ingen längre erfarenhet av andra mer än test i affärer så gärna nån rekommendation på en tystare brytare, tack!

Vorted pok3r finns med RGB.
Källa: Har ett själv

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/pok3r-rgb-mechani...

Finns säkert på andra ställen

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vorted pok3r finns med RGB.
Källa: Har ett själv

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/pok3r-rgb-mechani...

Finns säkert på andra ställen

aha trodde den modellen hade utgått eftersom den inte fanns i lager! vad tycker du om tangentbordet?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

aha trodde den modellen hade utgått eftersom den inte fanns i lager! vad tycker du om tangentbordet?

Väldigt trevligt faktiskt. Speciellt när det är gjort i någon metall istället för vanlig plast. Bara att köpa själva chassit till tbordet går väl på runt 600-700:-, så jag tycker det är väldigt prisvärt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

steelseries apex m750 ägs här, kvalitetgrejer om du frågar mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Antingen är det jag som suger på att navigera mig på hemsidor, eller så finns det inga alternativ att välja utförande själv på varmilo.com.

Och av någon anledning så verkar det omöjligt att be om ett nytt lösen på candykeys hemsida (trots att jag vet vilket lösen jag använde när jag beställde mitt nuvarande därifrån) och uppenbarligen så är jag inget man tar hem och visar för svärmor när det gäller att få bort en oönskad startsida, men där kan jag inte heller hitta någonstans där man får välja fritt vad det är man vill ha på ett önskat tangentbord.
Min användare fungerade felfritt innan dom bytte layout på hemsidan.

Permalänk
Medlem

@Sloke: Skumt. Längst upp på hemsidan finns en rad med länkar som lyder: Customization, Standard Color Scheme, Creative works etc.

Tryck på Customization. När du har valt den storlek du vill utgå från får du välja om de ska vara ANSI eller ISO, MAC eller USB. Efter det kommer du till en inloggningssida där du antingen får logga in eller skapa ett nytt konto för att fortsätta skräddarsy ditt tangentbord.

Lycka till! (Skrivet helt utan sarkasm eftersom jag inte vet hur sidan presenteras för dig.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

@Sloke: Skumt. Längst upp på hemsidan finns en rad med länkar som lyder: Customization, Standard Color Scheme, Creative works etc.

Tryck på Customization. När du har valt den storlek du vill utgå från får du välja om de ska vara ANSI eller ISO, MAC eller USB. Efter det kommer du till en inloggningssida där du antingen får logga in eller skapa ett nytt konto för att fortsätta skräddarsy ditt tangentbord.

Lycka till! (Skrivet helt utan sarkasm eftersom jag inte vet hur sidan presenteras för dig.)

Ja den biten hittar jag också, men när jag försöker skapa mig ett konto så får jag någon pop-up på kineseska och aldrig någon verifieringskod Provat i totalt 1,5h nu, uppenbarligen gör jag någonting fel.

Permalänk
Medlem

@Sloke: Så långt har jag aldrig provat eftersom jag inte har varit i behov av något tangentbord på länge. Maila och fråga vetja.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Hört att det är exakt samma men bättre ljuddämpning i Varmilos. Fram tills för några år sedan var det Varmilo som tillverkade Leopolds tangentbord. Sen bestämde de sig mer eller mindre att de kunde göra jobbet bättre själva...

Näe, tyvärr. Bortsett från begagnat är det här https://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-topre-rea... den enda Topre-brädan som finns tillgänglig med svenska caps. Topre och ISO är en ganska sorglig historia tyvärr. Skulle ge nästan vad som helst för en Realforce med Hi-Pro caps (https://www.keyboardco.com/keyboard/usa-topre-realforce-104ug...) och svensk layout

Överlag anses Varmilo vara väldigt välgjorda bland sådana som vet mycket mer än mig. Det enda som hindrar mig från att köpa ett nytt är att de bara har Cherry-switchar (inte gett mig in på att börja löda själv men det kommer väl) samt att de inte är programmerbara.

Tack för svaret!
Har mailat till Varmilo för att höra om den här varianten går att beställa:
60% Keyboard
Varmilo VA69M Iso Keys
wired Mac
White positioning plate
Cherry mx brown all switches
Monoled All white
Milk white Aluminium case
Alphas keys milk white
modifier keys light grey
keycaps Dye sub on the top
Printstyle: Mac font(Northern Europe-2)
Legend color: Black

Permalänk
Medlem

Har svårt att hitta tangentbord enligt mina behov.
Skriver ut önskad spec och utmanar Sweclockers får se vad som händer

- Mekaniskt 60% keyboard
- Högst 12 tum brett
- Cherry MX gröna brytare
- Piltangenter nere till höger (ungefär vid enter-knappen)
- Normalstor Shift-knapp till höger är plus
- Inget dåligt/sladdrigt mellanslag eller funktionstangenter!
- Ej wireless
- Standard-storlek på tangenter och avstånd (lätt o hitta caps)
- PBT caps plus, men man kan ju byta sen
- Mörk färg på keyboarden bättre än ljus
- Belysning inget måste och inget avancerat behövs. Är ingen gamer.
- Programmerbart är kanske plus om det inte finns som nordisk ISO
- Pris är skitsamma

Tror inte det finns nåt som uppfyller alla dom här önskemålen, men tar gärna emot tips på ¨så nära som möjligt¨varianter.
Tackar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dooley:

Har svårt att hitta tangentbord enligt mina behov.
Skriver ut önskad spec och utmanar Sweclockers får se vad som händer

- Mekaniskt 60% keyboard
- Högst 12 tum brett
- Cherry MX gröna brytare
- Piltangenter nere till höger (ungefär vid enter-knappen)
- Normalstor Shift-knapp till höger är plus
- Inget dåligt/sladdrigt mellanslag eller funktionstangenter!
- Ej wireless
- Standard-storlek på tangenter och avstånd (lätt o hitta caps)
- PBT caps plus, men man kan ju byta sen
- Mörk färg på keyboarden bättre än ljus
- Belysning inget måste och inget avancerat behövs. Är ingen gamer.
- Programmerbart är kanske plus om det inte finns som nordisk ISO
- Pris är skitsamma

Tror inte det finns nåt som uppfyller alla dom här önskemålen, men tar gärna emot tips på ¨så nära som möjligt¨varianter.
Tackar

(Återigen) Varmilo VA69M verkar vara precis det du frågar efter (och som uppfyller alla dina krav) (se ovan för länkar var du beställer ditt skräddarsydda tangentbord).

Permalänk
Medlem

@anon257891: Tackar. Ja, näst intill heltäckande i alla fall. Varmilo VA69M är större än 12 tum, och jag hittar inget med gröna MX brytare i, och hittar inga garantier för att funktionstangenterna inte är sladdriga.
Men för utrymmeskostnaden av 2,5 cm extra så kan det vara värt, så länge man hittar gröna brytare.

Permalänk
Inaktiv

@Dooley:
Kontakta varmilo direkt så kommer de bygga din bräda åt dig med med gröna MX-brytare (en.varmilo.com) eller ta det via candy-keys (tyskland), antagligen kan även max-gamig hjälpa dig med "skräddarbygget" (om du kontaktar dem)