Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

Jag är ny till "gaming" och har precis köpt en begagnad gaming dator med trådlöst tangentbord - vad är för och nackdelarna med trådbundna gentemot trådlösa tangentbord?

Permalänk
Medlem

@LBGE: Ett skäl som var viktigt för icke-gamer som mig, är risken för avlyssning. Är en närmast chockerande mängd brädor som sänder lösenord, koder m.m. i svag kryptering eller rentav i klartext än idag.
Inom gaming finns nog även andra behov. Gamers brukar skicka mängder av nästan krampaktigt intensiva instruktioner via flera tangenter samtidigt. Att få över stora mängder såna nedtryck snabbt och helt rätt (utan bortfall), verkar vara viktigt. Trådlös teknik tillverkades inte ursprungligen med såna prestationer som avsikt.
Men trådlösa gaming-möss börjar nu sakta vinna smått erkännande. Skulle gissa det är (eller åtminstone kommer att bli) samma sak med tangentbord.

Permalänk
Medlem

Finns det något membrantangetbord som är 60% i storlek? Är verkligen inget fan av mekaniska tangentbord och dess höga tangenter och ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Finns det något membrantangetbord som är 60% i storlek? Är verkligen inget fan av mekaniska tangentbord och dess höga tangenter och ljudnivå.

Ja, det finns det.
https://www.logitech.com/sv-se/product/multi-device-keyboard-...

Finns säkert fler.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@dorf_se: Tänkte mer ett traditionellt tangentbord, men tack för tipset ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt ett logitech dinovo edge i många år. säkert sen 2010? Minns inte ens.
En gång fick jag byta ut det på garanti för några av knapparna slutade fungera. men efter dess har det varit bra med bra batteritid.

Men börjar snegla på att skaffa ett nytt tangetbord då jag börjar sakna numpad mer och mer.

jag sysslar mest med lightroom-redigering och ett tangentbord med kanske specialknappar som skulle kunna gå att programmera för lightroom hade snabbat upp min redigering lite.
tittar på nya logitech men verkar som att alla bra logitech tb säljs i paket med mus, men en mus har jag redan.

Vad ska man kika på för tangentbord? bör man gå till en affär och trycka på alla olika?
har testat ett (tror jag) Logitech MK850 Performance. Knapparna är fruktansvärda att trycka på. känns som det sitter tuggummi under knapparna. säkert lite vanesak, men skulle nog hellre vilja ha mer likt mitt donovo edge.

har kikat lite på "gamingtangentbord". är egentligen motståndare till allt äckligt rgb-ljus överallt på alla datorprylar. gillar mest stilrena subtila prylar. men finns det någon fördel med rgb om man kan t.ex. färga vissa knappar i en viss färg, just när man använder lightroom? typ när jag poängsätter eller liknande, att färgsätta 1-5 kanske. eller är det så hela tiden då?

eller borde jag köra vidare på mitt dinovo edge så länge det håller?

trådlöst eller sladd spelar kanske egentligen ingen roll.
bara det inte hakar sig/tappar mottagning så att mina nedslag försvinner när jag arbetar i lightroom...

Permalänk

@Sweina: Om ditt dinovo tangentbord fungerar skulle jag behålla det. Jag sörjer fortfarande mitt dinovo tangentbord som till slut dog. Har letat i flera år nu efter ett motsvarande tangentbord utan att lyckas. Efter flera försök blev det ett Tesoro gram mekaniskt tangentbord som inte är så hög men låter mkt, tangentbordet är också högre än dinovon trots att det nog bland de minst höga.

Har också testat ett flertal membrantangentbord men alla hemska med undantag av logitech K830 som jag använder till htpc. Tangentbordet är mer anpassat för htpc än för skrivbordet i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

@Sweina: Om ditt dinovo tangentbord fungerar skulle jag behålla det. Jag sörjer fortfarande mitt dinovo tangentbord som till slut dog. Har letat i flera år nu efter ett motsvarande tangentbord utan att lyckas. Efter flera försök blev det ett Tesoro gram mekaniskt tangentbord som inte är så hög men låter mkt, tangentbordet är också högre än dinovon trots att det nog bland de minst höga.

Har också testat ett flertal membrantangentbord men alla hemska med undantag av logitech K830 som jag använder till htpc. Tangentbordet är mer anpassat för htpc än för skrivbordet i mitt tycke.

har faktiskt köpt ett logitech g513 med linjära brytare.
det är väl en vanesak, efter att ha använt dinovo i så många år, men det är svårt... dinovo är rätt härligt ändå, och platt.

det enda jag saknade var nummerdelen på dinovo. och har aldrig egentligen haft användning för mus och volumkontroll, dessa har mest suttit i vägen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Sweina: Om det är lågprofil och bra känsla i brytarna du är ute efter skulle jag rekommendera lenovos tangentbord.
Bluetooth modellen eller den trådade modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@Sweina: Om det är lågprofil och bra känsla i brytarna du är ute efter skulle jag rekommendera lenovos tangentbord.
Bluetooth modellen eller den trådade modellen

var fortfarande ute efter numpad (fullstort).
men tack för tipset

Permalänk
Medlem

Tja undrar om någon har erfarenhet av något av dessa tangenbord. Aldrig hört talas om Svive innan, är det ett bra märke? Vilket hade ni köpt eller har ni något annat tips på ett kompakt tangenbort?

Svive: https://www.komplett.se/product/995362/gaming/gamingmoss-tang...

Cooler Master: https://www.komplett.se/product/879273/gaming/gamingmoss-tang...

Permalänk
Medlem

Tjena är ute på jakt efter nytt tangent bord då mitt gamla har slutat fungera.
Jag är ute efter minst 80% layout med ISO samt nordisk/svensk layout. Jag vill gärna ha cherry mx red switchar eller liknande som ska vara non clicky och linear. Rgb är inte ett måste men positivt i min mening. Jag är inte ute efter super märkerna. Utan mest bang for the buck/ eller att det ska vara prisvärt.
Jag har en budget kring 1500 kr och kan tänka mig att gå lite över ifall det behövs.
Har ni några förslag?

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Tyvärr får jag ingen provision (men kanske ska jag kontakta razer och se om de vill sponsra mig, de gillar ju att påstå att det finns "gaming" fördelar med diverse standardprodukter))

Jag ger bara uttryck för min egna personliga preferens, och för att försöka vara tydlig: det finns inga tangenbord som ger ett bättre resultat än något annat (t-bord)! Alla tangentbord (som fungerar) funkar lika bra som något annat: oavsett om det kostar 19SEK eller 1900 SEK...

Det är lite som knivar: en dyr kockkniv gör inte att maten smakar bättre... men det blir roligare att tillreda maten!

Kort(are) sagt:
Varmilo är inte "bättre" än t.ex. ditt steelseries: det bästa tangentbordet är den brädan som DU gillar bäst (personlig preferens rullar kutting!), däremot kan jag se att vanligtvis är ett billig ihåligt plastchassi inte lika uppskattat som ett massivt metaliskt dito. (om man nu inte gillar ljudet av ett ihåligt chassi med massor av resonanslåda: då ska man såklart köpa ett sådant!)

Jag har bara testat ett 100-tal olika brytare/tangentbord och äger ett 50-tal tangentbord, så självklart är min (personliga) åsikt inget "facit": enligt min åsikt är varmilo (och leopold) ett av de få bolagen som faktisiskt levererar ett serietillverkat "färdigt" tangentbord (VA 69M), men det är min åsikt, som självklart är färgad av personliga preferenser!

Vanligtvis hittar jag INGA serietillverkade tangentbord som är "färdiga" (i.e. som inte kräver någon form av åtgärd/insats vad gäller t.ex. dämpning eller keycaps.)... varmilo(leopold) är de som kommer närmast: i.e. som "nästan" är färdiga.

Det finns alltså inga serietillverkade tangentbord som är "bättre" än några andra serietillverkad brädor, men min _åsikt_ är att om man vill ha det "bästa" (utan att löda själv) så är i dagsläget varmilo(/Leopold) det som ger mest för pengarna.

...men om man är nöjd med sitt 19 kronors budget-tangentbord så är det självklart också lika "bra" som något mer påkostat (och det finns ingen, funktionell, anledning att "Uppgradera" till något annat!

Du kanske kan ordna så VA69M kommer till reapris lagom tills black friday? Är sugen på att slå till men prislappen är i häftigaste laget

Permalänk
Medlem

Tjena.
Behöver köpa mig ett nytt tangentbord då jag lyckades dränka mitt gamla logitech g11 med öl.
Var tydligen en hel djungel med tangentbord på marknaden så tänkte jag frågar ni som kan.

Dom preferenser jag har är.
Storlek 100%
Fysisk Layout: ANSI eller ISO
Vill gärna ha så det står åäö på tangenterna är för dålig på att veta vart dom finns annars.
Mekaniskt
Behöver inte ha nå macro knappar
Trådat
Bakgrundsbelyst
RGB inte något jätte krav men hade varit trevligt att kunna göra olika färger på vissa knappar
Brytare är jag helt värdelös på men har testat nått bord med cherry mx red å dom gillade jag.
Får gärna vara svart/grått gärna i nå metall finish så de inte blir mega plastigt.
Inte så känsligt för ljudet, datorn står ju ändå nere i källaren å familjen sover en våning upp, men kanske inte skall klicka allt för högt så dom man pratar med i spelen blir störda hela tiden
Helst skall man ju inte behöva sälja sin själ å lite till för att ha råd med tangentbordet heller..

/jocke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jooffee:

Tjena är ute på jakt efter nytt tangent bord då mitt gamla har slutat fungera.
Jag är ute efter minst 80% layout med ISO samt nordisk/svensk layout. Jag vill gärna ha cherry mx red switchar eller liknande som ska vara non clicky och linear. Rgb är inte ett måste men positivt i min mening. Jag är inte ute efter super märkerna. Utan mest bang for the buck/ eller att det ska vara prisvärt.
Jag har en budget kring 1500 kr och kan tänka mig att gå lite över ifall det behövs.
Har ni några förslag?

Varmilo 88M?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sadde:

Tjena.
Behöver köpa mig ett nytt tangentbord då jag lyckades dränka mitt gamla logitech g11 med öl.
Var tydligen en hel djungel med tangentbord på marknaden så tänkte jag frågar ni som kan.

Dom preferenser jag har är.
Storlek 100%
Fysisk Layout: ANSI eller ISO
Vill gärna ha så det står åäö på tangenterna är för dålig på att veta vart dom finns annars.
Mekaniskt
Behöver inte ha nå macro knappar
Trådat
Bakgrundsbelyst
RGB inte något jätte krav men hade varit trevligt att kunna göra olika färger på vissa knappar
Brytare är jag helt värdelös på men har testat nått bord med cherry mx red å dom gillade jag.
Får gärna vara svart/grått gärna i nå metall finish så de inte blir mega plastigt.
Inte så känsligt för ljudet, datorn står ju ändå nere i källaren å familjen sover en våning upp, men kanske inte skall klicka allt för högt så dom man pratar med i spelen blir störda hela tiden
Helst skall man ju inte behöva sälja sin själ å lite till för att ha råd med tangentbordet heller..

/jocke

Skickades från m.sweclockers.com

Varmilo 109M?

Permalänk
Medlem

@anon257891: Tack så mycket ska kolla på de

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem

Söker tips på ett tangentbord för mitt arbete inom programmering som fungerar bra både på macOS och Windows. Ergonomi och en låg ljudnivå (sitter i öppet kontorslandskap) är två saker som premieras högt.

Använder just nu en trådbunden variant av Apple Magic Keyboard. Fungerar okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Söker tips på ett tangentbord för mitt arbete inom programmering som fungerar bra både på macOS och Windows. Ergonomi och en låg ljudnivå (sitter i öppet kontorslandskap) är två saker som premieras högt.

Använder just nu en trådbunden variant av Apple Magic Keyboard. Fungerar okej.

Ingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Många som programmerar och använder mac tycker att HHKB är bra.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HULTAS:

Söker tips på ett tangentbord för mitt arbete inom programmering som fungerar bra både på macOS och Windows. Ergonomi och en låg ljudnivå (sitter i öppet kontorslandskap) är två saker som premieras högt.

Använder just nu en trådbunden variant av Apple Magic Keyboard. Fungerar okej.

Alternativt: "varmilo VA88mac" med prefererad (silent) brytare.

Permalänk
Medlem

Hej, ute efter ett nytt gaming tangentbord.

Kommer ifrån ett Tangentbord som heter Func KB-460 MX Red (https://www.inet.se/produkt/6110028/func-kb-460-mx-red)
Skulle gärna kunna ha samma switchar men hört att Silver speed Switches ska vara "framtiden", vilket då ni kanske kan råda en till? Har haft lite svårt för min space knapp då den gått igång rätt lätt vid spel, så just space knappen önskar man lite att man haft någon annan switch på typ svart? eftersom det är lite svårare att trycka ner den vad jag förstått som?

I vilket fall så, är det alltså ett tangentbord med nordisk layout så som ni ser på Func-kb-460 med alltså åäö och med den "stora" enter knappen ovanför shift(Har ni gått över ifrån den stora till en liten? I så fall vilket föredrar ni numera?) och den största faktorn som jag skulle vilja se på mitt nya tangentbord är nämligen utan numpad (mer kompakt för gaming "TKL" har jag för mig att det kallas).

Önskar att man kunde ha tangentbord där man bara plockar bort numpad inför spelande.

* Mx red cherry alternativt speed silver?
* TKL alternativt mer kompakt tangentbord (80%, vill helst att ordinarie knappar ska ha samma distans ifrån varandra)
* maxpris 1300:-
* Belysning, yes av något slag.
* Mekaniskt
* Inaktivera Windows knappen funktion

Tittat lite på;
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/masterkeys-pro-s-...
https://www.komplett.se/product/916650/datorutrustning/kringu... dock US layout
https://www.komplett.se/product/995362/gaming/gamingmoss-tang...
https://www.komplett.se/product/949950/gaming/gamingmoss-tang... dock US layout
Tillägg:
Hittade även denna nu, lutar mig lite mot den:
https://www.komplett.se/product/884875/gaming/gamingmoss-tang...
Den verkar ha de nya 1.2mm distans speed switcharna vilket jag är lite sugen på, dock vet jag inte hur de är i praktiken alls.

Tack på förhand!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Inaktiv

@Benna:
Varmilo VA88M kanske kan passa?

Permalänk
Medlem

@anon257891: redan köpt ett
Blev hyperx alloy FPS RGB

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Är ute efter ett TKL/kompakt tangentbord med ÅÄÖ skrivet på tangenterna. Ska användas till gaming. Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aoeen:

Är ute efter ett TKL/kompakt tangentbord med ÅÄÖ skrivet på tangenterna. Ska användas till gaming. Tips?

Jag köpte mig ett ASUS ROG Claymore med Cherry MX Brown. Gick från ett Steelseries 6Gv2 med Cherry MX Black och blå gummiringar för dämpning. Ville få bort numpad-delen. Jag uppskattar att den är modulär så jag har den nu på höger sida istället.

Första intrycket var att det nya tangentbordet kändes riktigt skumt, både med den taktila lilla bulan strax innan aktivering, och det plastiga ljudet när man slår i botten. Till stor del var det just p.g.a. att jag vant mig med gummiringar för dämpning i bottenläget så det inte låter så där plastigt när man slår i botten på tangenterna. Vande mig rätt så snabbt med de nya tangenterna och de känns grymt najs nu. Både när jag skriver (STORT lyft) och när jag spelar är de toppen.

Jag hade säkert blivit nöjd med Cherry MX Red också men jag chansade, tog Cherry MX Brown, och är väldigt nöjd. Om du bara spelar kan du lika gärna köra på Cherry MX Red.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

bra tangentbord

@Jooffee: Hej jag är riktigt nöjd men Fnatic Rush G1 red cherry mx silent nordic layout
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

fnatic

@Benna: hej, fnatic rush g1 cherry mx silent Nordic layout
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med mitt nya Logitech K740:
https://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/tangentbord/...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aoeen:

Är ute efter ett TKL/kompakt tangentbord med ÅÄÖ skrivet på tangenterna. Ska användas till gaming. Tips?

Eftersom du inte anger ngn budget: Vad sägs om ett Varmilo VA88M?
(Fnatic, Asus, Logitech, Steelseries, Razer m.m. är rent skräp: enligt min åsikt)