Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

@anon257891: Spelar helt ärligt mindre roll. Helst under 1500 kanske.

Permalänk
Inaktiv

@4.0:
Finns lite blandat att välja på:
Allt från Microsoft All-in-one (299SEK),Logitech K400 (345 SEK)med touchpad till riktigt trevliga varianter som Filco Majestouch MINILA Air Bluetooth (£120) utan touchpad och mittemellan varianter som denna med touchpad(£38.40)

Men se t.ex. Prisjakt trådlösa tangentbord för en lista från svenska återförsäljare.

Edit: Själv gillade jag (när jag körde HTPC istället för Plex/Chromecast) Logitech Dinovo Mini men tror inte den går att få tag på längre?

Permalänk
Medlem

Vilken svensk butik säljer "Red Dragon Karura Keyboard" Den verkar tyst nog.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vilken svensk butik säljer "Red Dragon Karura Keyboard" Den verkar tyst nog.

Finns på Amazon.de att köpa.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Köpråd.

Jag sitter idag med ett gammal kombi från Logitech (MX3100). Har dock börjat tröttna då räckvidden blir sämre och sämre. Jag sitter idag runt 2,5 m från skärmen och det funkar inte som det ska. Så jag vill ha en ny kombo av mus och tangentbord. Pris är relativt oväsentligt, det viktiga är att det funkar i en miljö med gott om 2,4 GHz och 5 GHz produkter. Gärna blåtand. Men jag hittar inget riktigt bra alternativ. Vill gärna ha ett tangentbord med liknande multimediastöd som jag har idag (volym och sånt).
Kollat på Logitech G900 Chaos Spectrum och tänkt att den kanske kan funka ihop med något bra tangentbord, men har inte hittat något jag vill ha.
Om någon har något bra förslag är jag idel öra.

Permalänk
Medlem

Dags att köpa nytt tangentbord!

Just nu har jag en Microsoft Sidewinder X4.

Letar efter ett tangentbord som jag främst ska spela med. Vill ha ett 100% tangentbord och helst så ergonomiskt som möjligt, utan att det ska se ut som en banan för det. Gärna med handledsstöd eller möjlighet att använda externt handledsstöd (typ Griffiti) till! Har kickat lite på Razer Ornata och Logitech G810, vad tror vi om dem?

Slå gärna till med någon idé om du kommer på något medan du läser det här

Permalänk
Medlem

Blev ett Logitech Wireless Illuminated Keyboard K800 och en Logitech MX Master.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svantesson666:

Blev ett Logitech Wireless Illuminated Keyboard K800 och en Logitech MX Master.

Roligt med nya prylar: hoppas du blir nöjd med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Roligt med nya prylar: hoppas du blir nöjd med dem.

So far, so good.

Permalänk

Någon som kan rekommendera ett mekaniskt tangentbord för under tusenlappen? I alla år jag spelat och byggt fina riggar så har jag alltid snålat som fan med tangentbord, tänkte jag skulle ge det en chans denna gången till nybygget och se

Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Inaktiv

@drakelito:
Jag har gett mina tips i 1a posten i denna tråden, så jag har tyvärr inga fler tips att bidra med (men släng ett öga på magicforce 68: prisvärt)

Permalänk
Medlem

Har ett litet problem, jag letar nämligen efter keycaps.

Jag tycker dagens keycaps är lite för kantiga och lite för cylindriska, det ideala för mig skulle nästan vara en "nästan" flat top med en tydlig mjuk övergång på kanterna.

G20 keycaps är lite för over the top, SA är lite mer intressanta men lite för sfäriska.

Den bild jag har i huvudet är lite av ett minne från ett Apricot PC keyboard på sent 80tal tror jag men har inte lyckats hitta en bild online.

Permalänk
Medlem

@eneq: Har du tittat på XDA? Låter som om det kanske kunde vara något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@eneq: Har du tittat på XDA? Låter som om det kanske kunde vara något...

Intressant, ser lite olika bilder för XDA dock. En del verkar kanske lite för sfäriska men andra ser bättre ut, får kolla in dom lite mer.

Permalänk
Inaktiv

@eneq:
Kolla även Devlins "Q-series" (är det väl? Eller är det "K"...QS?) och även SPs DSA-profil (cylindriska "toppar", men ändå rätt... "släta")

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@eneq:
Kolla även Devlins "Q-series" (är det väl? Eller är det "K"...QS?) och även SPs DSA-profil (cylindriska "toppar", men ändå rätt... "släta")

Hittade denna.... https://www.youtube.com/watch?v=QGlQntb8-XQ

Verkar onekligen rätt lovande...

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@drakelito:
Jag har gett mina tips i 1a posten i denna tråden, så jag har tyvärr inga fler tips att bidra med (men släng ett öga på magicforce 68: prisvärt)

Jo kikade lite men är inte så sugen att beställa från utlandet och grejer, finns det inga bra man kan gå direkt till någon av våra vanliga affärer i Sverige och köpa sig ett bra? ^^

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Om man funderar på en poker 3 RGB men är orolig för att man kommer sakna piltangenterna, vad finns det för alternativ (dvs mekanisk, rgb, lite större än 60%, minimalistisk)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tapaza80:

Om man funderar på en poker 3 RGB men är orolig för att man kommer sakna piltangenterna, vad finns det för alternativ (dvs mekanisk, rgb, lite större än 60%, minimalistisk)?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om det är exakt det du är ute efter, men här är ett förslag i alla fall.

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/ozone/strike-batt...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BodyElectric:

Vet inte om det är exakt det du är ute efter, men här är ett förslag i alla fall.

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/ozone/strike-batt...

Tack kan absolut vara ett alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Jo kikade lite men är inte så sugen att beställa från utlandet och grejer, finns det inga bra man kan gå direkt till någon av våra vanliga affärer i Sverige och köpa sig ett bra? ^^

Det är utlandet som gäller om du inte köper begagnat av någon.

Skrivet av tapaza80:

Om man funderar på en poker 3 RGB men är orolig för att man kommer sakna piltangenterna, vad finns det för alternativ (dvs mekanisk, rgb, lite större än 60%, minimalistisk)?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/varmilo/va69m-dar...

Det finns fler färger och kombinationer om du kan tänka dig att köpa utomlands.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Tvättade min gamla trotjänare Sidewinder x4 under vasken, det lyser men funkar inte längre.
Kollar nu efter ett nytt men det är en jungel.
Har några kriterier resten kvittar:

Kunna registrera 4+ knapptryck.
Lätt och tåligt vid tvättning ska kunna skölja det och så är allt bra. Trött på att ta ut knapparna och pilla med det.
ANSI eller 80%. Helst har det media knappar (volym+/-, play/pause) men inget krav.

Kan tänka mig betala max 7-800 sek eller motsvarande i euro om frakten ingår.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Tvättade min gamla trotjänare Sidewinder x4 under vasken, det lyser men funkar inte längre.
Kollar nu efter ett nytt men det är en jungel.
Har några kriterier resten kvittar:

Kunna registrera 4+ knapptryck.
Lätt och tåligt vid tvättning ska kunna skölja det och så är allt bra. Trött på att ta ut knapparna och pilla med det.
ANSI eller 80%. Helst har det media knappar (volym+/-, play/pause) men inget krav.

Kan tänka mig betala max 7-800 sek eller motsvarande i euro om frakten ingår.

Du tycker alltså att en schysst metod att rengöra ditt tangentbord är att skölja det i vasken under rinnande vatten?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Du tycker alltså att en schysst metod att rengöra ditt tangentbord är att skölja det i vasken under rinnande vatten?

Jag var sliten och förbannad. Läste om ett tangentbord som klarade det, uppenbarligen klarade inte x4 av det.
Finns kanske inte många tangentbord som gör det...
Köpte det för tio år sedan för 400 spänn eller något.
Så hur tvättar du ditt tangentbord snabbt och smidigt?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Jag var sliten och förbannad. Läste om ett tangentbord som klarade det, uppenbarligen klarade inte x4 av det.
Finns kanske inte många tangentbord som gör det...
Köpte det för tio år sedan för 400 spänn eller något.
Så hur tvättar du ditt tangentbord snabbt och smidigt?

Tryckluft på burk funkar
https://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml#m...

För att svara på din fråga så tror jag att du ska ställa in dina kriterier i prisjakts filter och ta den som kommer överst.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s318246695

Det finns tangentbord som klarar att sköljas. Jag tror inte att det är vad du söker. Kör på tryckluft istället.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Tryckluft på burk funkar
https://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml#m...

För att svara på din fråga så tror jag att du ska ställa in dina kriterier i prisjakts filter och ta den som kommer överst.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s318246695

Det finns tangentbord som klarar att sköljas. Jag tror inte att det är vad du söker. Kör på tryckluft istället.

Tryckluft på burk tar inte bort det värsta. Provade att använda det. Svett och död hud eller vad det nu är går inte bort så lätt.

Lutar mot Cooler Master MasterKeys Lite L RGB den ska tåla vatten. Kluven på om jag ska ta mekaniskt eller inte.
Deras mekaniska verkar inte klara av vatten (inget på deras hemsida).

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Oh shit nu funkar det perfekt igen!
Ändrar lite på vad jag söker för tangentbord:

1. Mekaniskt, bruna eller blåa switchar.
2. Billigt och bra gärna från Kina.
3. 100%, 80% eller mindre funkar bara där är F1-12 knappar.
4. Gärna RGB men inget krav.
5. Trådat.
6. USB.

Resten kvittar.

Kollade på aliexpress och detta blev jag lite sugen på:
https://www.aliexpress.com/store/product/Plum87-gateron-mx-br...

Men jag har absolut ingen koll på tangentbord...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Inaktiv

@Snyft:
Plum är helt ok för sitt pris, bara att köpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Snyft:
Plum är helt ok för sitt pris, bara att köpa!

Tack för tipset men det blev ett Ducky Shine 5 istället. Maxfps hade kampanj på det med vita tangenter och iso utförande. 1599:- med frakt. Lite mer än vad jag tänkte lägga men ja.
Lite tråkigt att vi inom Europa har så dålig tillgång till de billiga men kvalitativa kinesiska tangentborden.
Var sugen på ett Disco eller IKBC men fanns bara i USA av någon anledning...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@anon257891 @Snyft:
Plum är såpass bra att jag överväger att sälja mitt Topre Realforce Type-S till förmån för ett Plum med Topre-kloner..

EDIT: Missade att du redan svarat Felion.. jaja, låter det stå kvar ändå om någon annan kanske drar nytta av informationen.