Ljudkvalitet på billiga fantommatade mikrofoner

Permalänk
Medlem

Ljudkvalitet på billiga fantommatade mikrofoner

Hej! Jag planerar att köpa ett ljudinterface för att spela in lite gitarrspel, och då tänkte jag även passa på att beställa hem en billig shotgunmikrofon för att komma ifrån lapel-lösningen som jag kör nu för röstchatt och spel. Men hur är ljudkvaliteten med dessa superbilliga XLR-mikrofoner?

Jag har fått intrycket att fantommatade mickar generellt låter mycket bättre, men är detta något som verkligen stämmer eller bara en missuppfattning som jag har fått för att fantommatade mikrofoner oftast är "finare" och dyrare?

Ett exempel på vad jag har tittat på:
https://www.aliexpress.com/item/Pro-Shotgun-DV-Interview-Mic-...

Här är ett litet tecken på att det GÅR att få bra ljud med riktigt billiga mikrofoner:

(billig mikrofon från 2:25)

Tyvärr är denna inte fantommatad så just denna modell går bort (jag vill inte strula med batterier i en "fast" lösning).

Så TL;DR: Blir det bra ljud från fantommatade XLR-mikrofoner kring 20-dollarsstrecket?

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte denna för något år sedan och tyckte ljudkvaliteten var förträfflig. Nu har jag inte testat en Shure SM57 men många andra beskriver den som ungefär samma klass.

EDIT: Jag läste bara att du ville kunna spela in t.ex. gitarr och ser att det var inte riktigt det du ville diskutera

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Jag köpte denna för något år sedan och tyckte ljudkvaliteten var förträfflig. Nu har jag inte testat en Shure SM57 men många andra beskriver den som ungefär samma klass.

Det här vet säkert TS om, men detta är inte mikrofonen som söks. Det där är en dynamisk mikrofon.

TS, måste du ha en shotgun-mick? Det finns också bra, billiga stormembrans-mikrofoner.

Permalänk
Medlem

Jag har en focusrite 2i2 liggandes och en Line 6 Toneport DI liggandes.. både har phantompower och är till salu.. Hör av dig om du är intreserad.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Jag har fått intrycket att fantommatade mickar generellt låter mycket bättre, men är detta något som verkligen stämmer eller bara en missuppfattning som jag har fått för att fantommatade mikrofoner oftast är "finare" och dyrare?

Fantommatade mikar är kondensatormikrofoner. I vissa tillämpningar är de bättre än dynamiska mikrofoner, i andra inte.

Skrivet av dagbro:

Här är ett litet tecken på att det GÅR att få bra ljud med riktigt billiga mikrofoner: https://www.youtube.com/watch?v=Bw9ibGsZvIQ

(billig mikrofon från 2:25)

Tja, det låter väl som man kunde förvänta sig när man närmikar med en riktmikrofon: Massor med proximityeffekt, puffljud och stora klangförändringar när han flyttar huvudet i förhållande till miken.

Testet säger inte så mycket om hur miken fungerar inom det användningsområde jag tror den är tänkt för...

Skrivet av dagbro:

Så TL;DR: Blir det bra ljud från fantommatade XLR-mikrofoner kring 20-dollarsstrecket?

Jag vet inte, men för stormembransmikrofoner tycker jag att prisvärdheten ökar hela vägen ned till fyrahundrakronorsstrecket, vilket är ungefär de billigaste mikrofonerna jag använt. Det man offrar med billigare mikrofoner verkar i huvudsak vara

  • tillverkningstoleranser: olika exemplar av samma modell har skillnader i frekvensomfång och klang

  • dynamikomfång: dyrare (billigare Röde-modeller, typ) mikrofoner tål mer ljud innan de överstyr och låter bättre nära högljudda ljudkällor än de allra billigaste från tysken.

Bägge bristerna är ganska enkla att leva med för en hemmaanvändare som spelar in en sak i taget och inte förstör mikrofoner i någon rasande takt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det här vet säkert TS om, men detta är inte mikrofonen som söks. Det där är en dynamisk mikrofon.

TS, måste du ha en shotgun-mick? Det finns också bra, billiga stormembrans-mikrofoner.

Jag tror att en väldigt riktad mikrofon passar mig bättre eftersom jag vill hålla skrivbordet fritt (alltså inte ha mikrofonen uppställd i ansiktet) men samtidigt inte vill plocka upp för mycket tangentbordsljud osv, som annars gärna kommer med om mikrofonen är längre bort (pga inverse square law). Jag har en hylla ovanför skärmen som jag tänkte fästa mikrofonen i och rikta mot ansiktet.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Tja, det låter väl som man kunde förvänta sig när man närmikar med en riktmikrofon: Massor med proximityeffekt, puffljud och stora klangförändringar när han flyttar huvudet i förhållande till miken.

Testet säger inte så mycket om hur miken fungerar inom det användningsområde jag tror den är tänkt för...

Ja jo såklart har han den alldeles för nära, men brusnivån verkar väldigt låg (jämfört med vad jag är van vid..) och direktionaliteten hög. Är brusnivån något jag kan förvänta mig även med de billigaste kondensatormikrofonerna?

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Ja jo såklart har han den alldeles för nära, men brusnivån verkar väldigt låg (jämfört med vad jag är van vid..) och direktionaliteten hög. Är brusnivån något jag kan förvänta mig även med de billigaste kondensatormikrofonerna?

Jag har inte jämfört egenbrus från olika mikrofoner, så jag vet inte om det är en egenskap som billiga mikrofoner konsekvent är sämre på. (Å andra sidan har jag aldrig sett något behov av att mäta det heller, vilket tyder på att egenbruset är tillräckligt lågt hos alla mikar jag använt. Att få bukt med oönskat oväsen i inspelningsmiljön är viktigare.)
Vad gäller brus från omgivningen är det inte så svårt:

  1. Så litet avstånd som praktiskt möjligt mellan ljudkälla och mikrofon.

  2. Så snäv upptagningskaraktäristik som praktiskt möjligt.

  3. Så mycket ljudabsorberande material som möjligt inom mikens upptagningsområde som praktiskt möjligt.

(...givet att man vill ha ett så torrt ljud som möjligt, för att i efterhand kunna lägga på konstgjord rumsklang, stereo osv.)
Oavsett prisintervall tror jag att det finns tillräckligt med olika mikrofontyper att välja på för olika tillämpningar. Känslighet för luftburna störningar beror på upptagningskaraktäristik, inte prislapp.

Permalänk
Rekordmedlem

En shotgun till närmickad gitarr ? Det lär väl ge ljud men det lär ju inte låta särskilt naturligt att närmicka en gitarr (eller nått annat) på det sättet, de är gjorde för att ha liten spridning och användas på lite längre avstånd än vanliga mikrofoner.
Det vore nog bättre med nån typ av kontaktmikrofon till gitarren om du måste ha nått som kräver minimalt med utrymme.
https://www.thomann.de/se/pickup_foer_akustiska_gitarrer.html
Det finns billiga kondensatormikrofoner som låter bra typ Line audio CM3 http://www.lineaudio.se/CM3.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.