Skulle vilja uppgradera min FreeNAS server i framtiden och behöver lite råd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jun 2014

Skulle vilja uppgradera min FreeNAS server i framtiden och behöver lite råd

Nu har det kommit till en punkt där jag skulle vilja expandera min mITX server till 6x3TB från 3x3TB och med det även byta ut moderkort och byta till ECC ram. Vet inte riktigt vilket moderkort jag ska välja då nästan alla jag har kollat på finns inte i lager eller så har de gått ur produktion. Den som jag kollar in nu är ASRock E3C236D2I men det finns knappast några i lager, bara en enstaka hos Webhallen. Specifikationer på min nuvarande server ser ni i nedan.

Server: i3-6100 | MSI H110I Pro | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | WD Red 9TB (3 x 3TB) | Fractal Design Node 304 | Cooler Master V650

*La till Specs för servern* /Moderator

Dator: i7-6700K | Asus MAXIMUS VIII HERO | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2666MHz | Samsung 850-Series EVO 1TB | ASUS STRIX GTX 1080 | Corsair Air 540 | EVGA T2 850 | YAMAHA HS7 | Focusrite 2i2

Server: i3-6100 | Gigabyte GA-H270N-WIFI | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | WD Red 9TB (3 x 3TB) | Fractal Design Node 304 | Cooler Master V650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jun 2014

och med framtiden så menar jag om 6 månader eller så

Dator: i7-6700K | Asus MAXIMUS VIII HERO | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2666MHz | Samsung 850-Series EVO 1TB | ASUS STRIX GTX 1080 | Corsair Air 540 | EVGA T2 850 | YAMAHA HS7 | Focusrite 2i2

Server: i3-6100 | Gigabyte GA-H270N-WIFI | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | WD Red 9TB (3 x 3TB) | Fractal Design Node 304 | Cooler Master V650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2006

ECC är alltid att rekommendera för FreeNAS eller vilken servern som helst för den delen som skall ha större fil lagring.

Det kan rädda din data från att bli korrupt pga minnesfel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Bumbi85:

ECC är alltid att rekommendera för FreeNAS eller vilken servern som helst för den delen som skall ha större fil lagring.

Det kan rädda din data från att bli korrupt pga minnesfel

kommer alla ECC minnen fungera i alla ECC kompatibla moderkort? QVL:en säger mig inget om vilka ram minnen som fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av medetix:

kommer alla ECC minnen fungera i alla ECC kompatibla moderkort? QVL:en säger mig inget om vilka ram minnen som fungerar.

Det däremot kan jag inte säga, har inte tillverkaren en lista på godkända ECC minnen är det lite av en chansning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

@medetix:
Kolla även på alternativen med färdiga servrar från ex HP/DELL. HP microserver gen8 skulle jag rekommendera med 16 GB ram där ECC redan är standard. Dock bara plats för 4 diskar. Finns även någon DELL server som någon länkade till nånstans, minns inte antalet diskar där dock. Båda finns på dustinhome.se. Om budgeten tillåter så skulle jag även rekommendera en UPS. Moderkortet du länkade till tänkte jag bygga en server för själv. Men det kostar ju mer än vad hela HP servern gör. Så jag valde det istället. Ska du bygga själv med liknande komponenter så hamnar du runt 4-5k utan diskar. Då skulle jag se om jag kan få någon färdigbyggd för liknande pris.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Okt 2004

rätta mig om jag har fel men är det inte bara xeon processorerna från intel som stödjer ecc?

Citera om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Pelle:

rätta mig om jag har fel men är det inte bara xeon processorerna från intel som stödjer ecc?

Nej, så är inte fallet. XEON är processorer som har valts ut till server/datacenter bruk genom binning.
Använder för tillfället en Intel Celeron G1610T med C204 chipset med ECC-minnen. Utöver Celeron
och Xeon så stödjer även ett flertal av processorerna från i3 segmentet ECC-minnen.

Intel ARK lista över processorer som stödjer ECC (krav på att chipset stödjer det med):
https://ark.intel.com/search/advanced?ECCMemory=true&MarketSe...

BATTLESTATION: CPU: AMD R7 1700X CPUC: Noctua NH-U12S PP RAM: Corsair Vengeance LP 2x16GB 2666Mhz GPU: ASUS GeForce 1080 Ti Strix OC MOBO: ASUS Crosshair VI Hero PSU: EVGA SuperNOVA 750W G3 CASE: Fractal Design Define R5 Black (N/W) SSD: Samsung 960 Pro 512GB M.2 + Samsung 950 500GB
MEDIASTATION: CPU: Intel i7-2600K CPUC: Cooler Master Hyper 212 Evo RAM: Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600MHz GPU: ASUS GeForce 970 Strix Mobo: Asus P8Z68-V PRO (Gen2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W Chassi: Fractal Design Define R3 White SSD: Crucial M550 256GB + Intel 520 120GB HDD: 2x Seagate Barracuda Green 2TB (Raid 1)
FILMHÖRNAN Projektor: BenQ W1400 Projektionsyta: 178" Receiver: Pioneer VSX-930 Högtalare: HiFi-Klubbens Argon (2016) 5.2, 2 x XTZ Spirit SUB 12

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jun 2014

@Pelle: nope, min i3-6100 jag har nu i min server är ecc kompatibel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av fragwolf:

@medetix:
Kolla även på alternativen med färdiga servrar från ex HP/DELL. HP microserver gen8 skulle jag rekommendera med 16 GB ram där ECC redan är standard. Dock bara plats för 4 diskar. Finns även någon DELL server som någon länkade till nånstans, minns inte antalet diskar där dock. Båda finns på dustinhome.se. Om budgeten tillåter så skulle jag även rekommendera en UPS. Moderkortet du länkade till tänkte jag bygga en server för själv. Men det kostar ju mer än vad hela HP servern gör. Så jag valde det istället. Ska du bygga själv med liknande komponenter så hamnar du runt 4-5k utan diskar. Då skulle jag se om jag kan få någon färdigbyggd för liknande pris.

jag har ju redan dock en server som är färdigbyggd brevid mig? 16gb ram och 18TB går inte riktigt ihop i zfs. föredrar att bara köpa nytt moderkort och ram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av medetix:

jag har ju redan dock en server som är färdigbyggd brevid mig? 16gb ram och 18TB går inte riktigt ihop i zfs. föredrar att bara köpa nytt moderkort och ram.

Fatta det som att du ville uppgradera din server inom en snar framtid Men om du redan har prylarna så. 18 TB och 16 GB ram funkar. Det är möjligen om du fyller all data och har depu. aktiverat då kan du få problem. Om du kör freenas dvs.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

@medetix:

Det står på deras hemsida att dom rekommendera 1 GB ram per TB.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av medetix:

Nu har Jag glömt bort detaljer, men det finns två olika typer ECC minnen. Jag själv råkade köpa fel när jag skulle göra min FreeNas. Men det är några år sedan, sen har den tickat på så jag har inte färskat upp minnet på det.

EDIT: Jag kör på föregående moderkort och har varit super nöjd med det. Enda jag stört mig på är att man varit tvungen att installera en massa extra grejer för att använda sig av IPMI.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@medetix: Hej,

Jag la till din servers specifikationer i ditt inlägg. Säg att du ändrar signatur. Då tappar tråden sitt värde. Om man inkluderar informationen i inlägget kan tråden ha värde för någon i liknande situation längre fram.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler