Skulle vilja uppgradera min FreeNAS server i framtiden och behöver lite råd

Permalänk
Medlem

Skulle vilja uppgradera min FreeNAS server i framtiden och behöver lite råd

Nu har det kommit till en punkt där jag skulle vilja expandera min mITX server till 6x3TB från 3x3TB och med det även byta ut moderkort och byta till ECC ram. Vet inte riktigt vilket moderkort jag ska välja då nästan alla jag har kollat på finns inte i lager eller så har de gått ur produktion. Den som jag kollar in nu är ASRock E3C236D2I men det finns knappast några i lager, bara en enstaka hos Webhallen. Specifikationer på min nuvarande server ser ni i nedan.

Server: i3-6100 | MSI H110I Pro | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | WD Red 9TB (3 x 3TB) | Fractal Design Node 304 | Cooler Master V650

*La till Specs för servern* /Moderator

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

och med framtiden så menar jag om 6 månader eller så

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

ECC är alltid att rekommendera för FreeNAS eller vilken servern som helst för den delen som skall ha större fil lagring.

Det kan rädda din data från att bli korrupt pga minnesfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

ECC är alltid att rekommendera för FreeNAS eller vilken servern som helst för den delen som skall ha större fil lagring.

Det kan rädda din data från att bli korrupt pga minnesfel

kommer alla ECC minnen fungera i alla ECC kompatibla moderkort? QVL:en säger mig inget om vilka ram minnen som fungerar.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

kommer alla ECC minnen fungera i alla ECC kompatibla moderkort? QVL:en säger mig inget om vilka ram minnen som fungerar.

Det däremot kan jag inte säga, har inte tillverkaren en lista på godkända ECC minnen är det lite av en chansning.

Permalänk
Medlem

@korbevel:
Kolla även på alternativen med färdiga servrar från ex HP/DELL. HP microserver gen8 skulle jag rekommendera med 16 GB ram där ECC redan är standard. Dock bara plats för 4 diskar. Finns även någon DELL server som någon länkade till nånstans, minns inte antalet diskar där dock. Båda finns på dustinhome.se. Om budgeten tillåter så skulle jag även rekommendera en UPS. Moderkortet du länkade till tänkte jag bygga en server för själv. Men det kostar ju mer än vad hela HP servern gör. Så jag valde det istället. Ska du bygga själv med liknande komponenter så hamnar du runt 4-5k utan diskar. Då skulle jag se om jag kan få någon färdigbyggd för liknande pris.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel men är det inte bara xeon processorerna från intel som stödjer ecc?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

rätta mig om jag har fel men är det inte bara xeon processorerna från intel som stödjer ecc?

Nej, så är inte fallet. XEON är processorer som har valts ut till server/datacenter bruk genom binning.
Använder för tillfället en Intel Celeron G1610T med C204 chipset med ECC-minnen. Utöver Celeron
och Xeon så stödjer även ett flertal av processorerna från i3 segmentet ECC-minnen.

Intel ARK lista över processorer som stödjer ECC (krav på att chipset stödjer det med):
https://ark.intel.com/search/advanced?ECCMemory=true&MarketSe...

Permalänk
Medlem

@Pelle: nope, min i3-6100 jag har nu i min server är ecc kompatibel.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@medetix:
Kolla även på alternativen med färdiga servrar från ex HP/DELL. HP microserver gen8 skulle jag rekommendera med 16 GB ram där ECC redan är standard. Dock bara plats för 4 diskar. Finns även någon DELL server som någon länkade till nånstans, minns inte antalet diskar där dock. Båda finns på dustinhome.se. Om budgeten tillåter så skulle jag även rekommendera en UPS. Moderkortet du länkade till tänkte jag bygga en server för själv. Men det kostar ju mer än vad hela HP servern gör. Så jag valde det istället. Ska du bygga själv med liknande komponenter så hamnar du runt 4-5k utan diskar. Då skulle jag se om jag kan få någon färdigbyggd för liknande pris.

jag har ju redan dock en server som är färdigbyggd brevid mig? 16gb ram och 18TB går inte riktigt ihop i zfs. föredrar att bara köpa nytt moderkort och ram.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

jag har ju redan dock en server som är färdigbyggd brevid mig? 16gb ram och 18TB går inte riktigt ihop i zfs. föredrar att bara köpa nytt moderkort och ram.

Fatta det som att du ville uppgradera din server inom en snar framtid Men om du redan har prylarna så. 18 TB och 16 GB ram funkar. Det är möjligen om du fyller all data och har depu. aktiverat då kan du få problem. Om du kör freenas dvs.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

@korbevel:

Det står på deras hemsida att dom rekommendera 1 GB ram per TB.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

kommer alla ECC minnen fungera i alla ECC kompatibla moderkort? QVL:en säger mig inget om vilka ram minnen som fungerar.

Nu har Jag glömt bort detaljer, men det finns två olika typer ECC minnen. Jag själv råkade köpa fel när jag skulle göra min FreeNas. Men det är några år sedan, sen har den tickat på så jag har inte färskat upp minnet på det.

EDIT: Jag kör på föregående moderkort och har varit super nöjd med det. Enda jag stört mig på är att man varit tvungen att installera en massa extra grejer för att använda sig av IPMI.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@korbevel: Hej,

Jag la till din servers specifikationer i ditt inlägg. Säg att du ändrar signatur. Då tappar tråden sitt värde. Om man inkluderar informationen i inlägget kan tråden ha värde för någon i liknande situation längre fram.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin